Consumentenbond.nl

Afvalverwijderingsbijdrage voor onderhoudsbeurt fiets

• 9 januari 2021
  • 10 reacties
  • 418 Bekeken

Vandaag mijn fiets (8mnd oud) opgehaald voor de jaarlijkse  service onderhoudsbeurt.

Dit valt onder het meeverzekerde onderhoudsplan van Fiets.com 

Alhoewel er geen reparatie nodig was of dingen vervangen waren, moest ik een bijdrage

betalen voor de afvalverwijdering ad 4,95. 

Standaard wordt dit sinds 2 jaar bij elke aangeboden ouderhoudsbeurt of reparatie in

rekening gebracht, zei de monteur. 

Snel vangen zei ik. Hij kon niet specificeren waarvoor de bijdrage in rekening werd gebracht.

Wie heeft hier ervaring mee want dit heb ik vorig jaar bij een andere fietsenhandelaar nog niet mee gemaakt. Kan dit zomaar?

10 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Al jaren betaal ik bij onderhoud aan mijn auto bij diverse garages een milieuheffing . Momenteel € 5,- . Vind ik normaal omdat afvoer van diverse zaken geld kost . Wel is een auto heel iets anders dan een fiets en vind ik  € 4,95 daarom duur . Tevens raar dat die bijdrage buiten dat onderhoudsplan valt .

Het betreft een nieuwe electrische fiets waar de onderdelen niet geolied hoeven te worden. 

Reputatie 7
Badge +6

Millieu-afval is veel meer dan alleen olie . En bedrijven moeten betalen voor afvoer terwijl particulieren het gratis bij een milieustraat kunnen inleveren , @A.Ruiter . Neemt niet weg dat ik het duur vind waarbij het best mogelijk is dat de fietsenmaker het niet volgens de regels afvoert . Dan is het een leuk extraatje ...

Inderdaad. Stel een fietsenmaker krijgt 20 x p/d een fiets aangeboden? x 4,95

Dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Zowel voor de auto als de fiets.
Ook de verwijderingsbijdrage is in 2011 afgeschaft omdat de importeurs hier nu voor betalen.
Voor afval zoals metalen krijgen ze zelfs geld als ze het inleveren.

Reputatie 4
Badge +3

Gefeliciteerd, u hebt waarschijnlijk een goede fietsen maker getroffen. De naaf moet elke 2 jaar (of 2000km )  worden gesmeerd en die olie moet worden afgevoerd… en voor een fietsen maker is dat niet gratis.. 

Zie bv https://www.fietsenmakendoejezelf.nl/fiets-versnellingen/versnellingsnaaf-onderhouden-nexus-servicen/

Gefeliciteerd, u hebt waarschijnlijk een goede fietsen maker getroffen. De naaf moet elke 2 jaar (of 2000km )  worden gesmeerd en die olie moet worden afgevoerd… en voor een fietsen maker is dat niet gratis.. 

Zie bv https://www.fietsenmakendoejezelf.nl/fiets-versnellingen/versnellingsnaaf-onderhouden-nexus-servicen/

Ja dat is zo, maar die fietsenmaker heeft een pot staan waar alle naven van dat type in gedoopt worden, dus met een liter doet hij lang. Wat hij moet afvoeren is de ongeveer 20 ml oude olie uit de naaf. Maar om daar nou - even rekenen - 250 euro per liter voor te vragen?

Afval afvoeren is duur, maar 250.000 euro per ton wel erg veel.

Reputatie 1
Badge

Vind het bedrag marktconform en logisch, mits er werkelijk iets is gedaan aan de fiets. Verder ben ik wel heel benieuwd wat ze hebben gedaan en is het minimaal opmerkelijk te noemen dat dit niet bij het onderhoudsplan behoord, waar je uiteindelijk ook gewoon voor hebt betaald.

Het zijn immers geen onverwachte kosten ofzo

Laat elk jaar een onderhoudsbeurt voor mijn (gewone) fiets uitvoeren maar heb nog nooit een extra bijdrage moeten betalen. Ben daarvoor ook niet verzekerd, want ik kan volgend jaar wel dood zijn. Wellicht vergoedt uw verzekering onvoldoende en wordt daarom geprobeerd er nog iets extras uit te halen? 

Ik vind dit soort posten een vorm van prijs bedrog. De fietsenmaker voert ook geen post op voor de huur of personeelskosten of voor de verwarming van het pand. Je komt een band laten plakken of je fiets een beurt geven en die dingen hebben een prijs.. Maar het is wat hier boven al staat, er is centraal een prijs afgesproken, waarschijnlijk goed afgeknepen en dan kun je dit er toch weer bovenop zetten. Je zou feitelijk bij Fiets.com moeten protesteren want de afspraak die je met hun hebt wordt niet correct uitgevoerd.

Reageer