Consumentenbond.nl

Alarmsysteem Vespa

• 23 juni 2020
  • 5 reacties
  • 182 Bekeken

Ik ben in het bezit van een Vespa GTS300 motorscooter. 

Bij de aanschaf van de motor (nu 1,5 jaar geleden, dus nu nog binnen de garantietermijn) werd er 1 afstandbediening voor het alarm meegeleverd. 

Helaas ben ik deze afstandbediening verloren. 

Bij de laatste beurt heb ik aan de dealer gevraagd om 2 nieuwe afstandbedieningen in te leren in het systeem, waarbij ik dan de kosten van deze afstandbedieningen en het inleren voor mijn rekening zou nemen. 

Nou is gebleken dat deze afstandbedieningen niet kunnen worden ingelezen in het systeem (zelfs niet met online hulp van Vespa zelf aan de betreffende dealer). 

Vespa zegt nu doodleuk dat er een volledig nieuw alarm in moet (kosten €300,-) en dat ik verantwoordelijk ben voor alle kosten omdat de afstandbediening verloren is gegaan.

Het lijkt mij een totale arrogantie van Piaggio waarmee ze hun verantwoording proberen te ontlopen. 

5 reacties

Over welk bouwjaar praten we en is dat alarm een origineel onderdeel?

Bouwjaar is eind 2018, volgens de dealer nu nog 4 maanden fabrieksgarantie. Het gaat om een origineel piaggio alarm dat bij aanschaf is gemonteerd.

Dit heeft niets met garantie te maken, je wilt een nieuwe afstandbediening van je alarm hebben en die is blijkbaar niet los leverbaar. Sterker, je wilt er zelfs twee, hoe moet dat dan want bij een nieuw alarm zit neem ik aan weer één ab en een losse ab is niet te koop?

Als je “vespa alarm afstandsbediening” googled komt er wel eea boven, heb je al eens navraag gedaan bij een andere winkel?

De afstandbedieningen zijn juist wel los verkrijgbaar en moeten normaal gesproken via een bepaalde procedure in te leren zijn in het systeem. Maar niet bij mij… dat moet dan toch een defect zijn aan het systeem?

Nu snap ik het verhaal, ze krijgen geen nieuwe ab's gekoppeld aan jouw bestaande kastje. Ik denk inderdaad dat je zou mogen verwachten dat dat zou moeten kunnen en dat dit een non-conformiteit is. Dan zou je een goede brief moeten (laten) opstellen waarin je ze in gebreke stelt en een oplossing eist. Heb je een rechtsbijstandverzekering dan kun je die erop zetten. Je kunt ook juridisch advies krijgen bij de bond als je ze belt tijdens kantooruren. 

Reageer