Consumentenbond.nl

Andere of nieuwe auto

• 21 februari 2021
  • 16 reacties
  • 353 Bekeken

Reputatie 5
Badge +4

Je auto geeft er de brui aan of is na een ongemak niet meer rendabel te herstellen.
Je moet dus een andere, maar door de lockdown zijn de garages voor de verkoop dicht.
Dus geen auto's bekijken of proefritten rijden of onderhandelen met een aardige verkoper die meer belooft dan waarmaakt. (niet per definitie een nadeel)
Maar zonder auto wordt het woon-werk verkeer erg lastig.

Zijn er community leden die dit hebben meegemaakt en hoe hebben ze dat creatief opgelost?

16 reacties

Reputatie 2
Badge +3

Goed nieuws Free Spirit ;  de garages zijn niet dicht ! 
Met in achtneming van allerlei tijdseigene protocollen is showroom bezoek mogelijk .
Het valt mij wel op dat de oplossingen heel divers zijn .
Er is geen standaard verhaal bij mogelijk.
Maar jouw absolute uitgangspunt is gerlukkig niet juist .
Veel zoekplezier !

Reputatie 5
Badge +4

Hm, dan tref ik kennelijk net de verkeerde.
Wel heb ik gezien dat er auto's thuis worden afgeleverd voor een proefrit, maar dan moet je al een op het oog hebben.
Even van de ene naar de andere lopen in de showroom om een keus maken is er dan niet bij.

Reputatie 2
Badge +3

Het van showroom naar showroom hoppen zal op het moment wat lastig zijn….
Auto ś worden tegenwoordig , niet corona beinvloed ,  heel veel digitaal verkocht.
Wist niet dat het aloude proefrit maken en nog eens in een andere auto gaan zitten nog bestond…
Wellicht is er een andere oplossing voor je . 
Avis en Hertz promoten op het moment een autohuur per maand.
Van Avis weet ik dat ze dat doen vanaf 495 Euro .
Dan kom je risicoloos deze periode door en kun je in het nieuwe normaal op de door jou gewenste wijze op zoek naar een auto voor langere tijd

Reputatie 7
Badge +6

Familieleden hebben eind vorig jaar probleemloos proefritten kunnen maken in een viertal auto's van verschillende merken . Er waren wel diverse veiligheidsmaatregelen . Bij het vorige week ophalen van de bestelde auto geen uitleg gehad . Moesten ze zelf ontdekken . Wel kon er bij vragen altijd gebeld worden . 

Reputatie 5
Badge +4

@Bedeve 495 euro voor een maandje huur vind ik veel te veel, dan is mijn budget op tegen de tijd dat corona voorbij is :wink:
Proefrit vind ik zeker voor een gebruikte wagen een must.

@E.T. Wiersum Ik kreeg midden vorig jaar toen er geen lockdown was ook geen uitleg, kon altijd bellen of mailen.
Vragen waar niet direct een antwoord op was werden ontweken en mails niet beantwoord.
Verkocht is verkocht, zoek het zelf verder maar uit komt kennelijk ook zonder corona voor.
Die garage is dan wel gelijk een klant kwijt, daar kom ik niet weer, vertrouwen is weg.
Nu is onze andere auto aan de beurt, geen super spoed, maar ik ben wel benieuwd hoe het er nu toe gaat in auto land.

Reputatie 7
Badge +6

Ze hebben nog niet hoeven bellen , @Free Spirit . Sommigen hebben alles redelijk snel door . Kennis van de symbolen en een beknopt instructieboek voor het belangrijkste en een uitgebreid instructieboek voor de rest helpt flink . Ik vond het wel ingewikkeld toen ik er in zat door de vele extra toeters en bellen vergeleken met mijn eigen auto die toch ook veel extra's heeft . Het leek wel de cockpit van een vliegtuig …. :blush: Zal de leeftijd wel zijn . :wink:

Maar zonder auto wordt het woon-werk verkeer erg lastig.

Merkwaardig?! Hoeveel moet je dan reizen op dit moment? Er wordt toch nadrukkelijk op thuiswerken gestuurd in deze tijd, en dan zou een deelauto (of zelfs een huurauto) juist een uitkomst zijn in plaats van een nieuwe. En als je met het OV kan, en flexibele tijden kan hanteren, ben je met een NS Dalvoordeel of zelfs Dal Vrij voor € 106 p/m veel goedkoper uit!

Reputatie 5
Badge +4

@Ronaldvr 
Woon jij in een redelijk grote stad met goede OV voorzieningen en een kantoorbaan?
Dan zou dat voor jou wel gelden.

Ik heb echter voor 90% handen arbeid, thuis werken is er dus niet bij.
Ik woon ook in een klein dorp waar alle stadse faciliteiten die jij noemt ontbreken.
Met ov (1 bus per uur de verkeerde kant op) kom ik er ook niet of via een uren durende omweg, en dat is ook niet gratis.

Reputatie 7
Badge +6

Hier idem dito . Geen openbaar vervoer in de nabijheid en de meeste voorzieningen zijn op 10 km afstand of nog verder . Daarbij ook nog lichamelijke beperkingen . Niet iedereen kan simpel zonder auto. Toen ik nog wel werkte was een befrijfsauto noodzakelijk . 

@Free Spirit Begrijpelijk. Maar zoals je zelf aangeeft, zijn niet alle randvoorwaarden voor iedereen gelijk. Overigens zou dat ook een argument voor beter OV kunnen zijn (in plaats van meer auto's).

Daarnaast zie ik (inderdaad) hier in de stad ook nog steeds héél veel (teveel?) autos...

@Free SpiritBegrijpelijk. Maar zoals je zelf aangeeft, zijn niet alle randvoorwaarden voor iedereen gelijk. Overigens zou dat ook een argument voor beter OV kunnen zijn (in plaats van meer auto's).

Daarnaast zie ik (inderdaad) hier in de stad ook nog steeds héél veel (teveel?) autos...

Het zou wat mij betreft ook een prima argument zijn om in plaats van (vrijwel) lege bussen vele kilometers door het platteland te laten rijden te zien dat de wereld van de stad en het platteland fundamenteel andere behoeften hebben en dat auto's daar dus niet zo'n probleem zijn als in de stad. Zolang je er dan wel mee op het platteland blijft en niet op het platteland gaat wonen om dan iedere dag alsnog naar de stad te rijden om daar te gaan werken.

Reputatie 5
Badge +4

Het is een beetje oorzaak en gevolg, op het platteland ben je afhankelijk van de auto, dus neem je zelden de bus.
Doordat de bussen bijna leeg rijden wordt de dienstregeling uitgedund, waardoor er nog minder met de bus wordt gereden.
Uiteindelijk worden lijnen opgeheven.
Beter OV is natuurlijk een nobel streven, maar niemand wil voor lege bussen betalen.

Dus ik koop maar weer een auto om toch mobiel te blijven.
En ja, de meesten werken toch in de stad.

Reputatie 5
Badge +4

Volgende week kunnen we weer shoppen in de showroom, op afspraak dan wel te verstaan.
Per post heen en weer sturen wordt toch wat lastig, helemaal als je ziet hoe ze met pakjes smijten.:grinning:

Reputatie 2
Badge +3

Volgende week kunnen we weer shoppen in de showroom, op afspraak dan wel te verstaan.

Wens ik je veel shopplezier ! 

Op 5 km afstand van de eerste bushalte merk ik ook dat Corona wordt gebruikt om OV verbindingen bij te stellen. cq uit te kleden.
En dan heb je gewoon minimaal een auto nodig .
Jouw shoppen is wel gewoon voor de lol. Voor auto aanschaf anno ‘ 21 is het niet meer noodzakelijk.
Dat laatste wordt ook gebruikt als argument voor uitkleding van bus en trein vervoer  :  het is immers alleen voor noodzakelijk vervoer…..

Reputatie 5
Badge +4

Wens ik je veel shopplezier ! 

Jouw shoppen is wel gewoon voor de lol. Voor auto aanschaf anno ‘ 21 is het niet meer noodzakelijk.

Ik wil toch echt wel zien wat ik koop, en niet alleen op een plaatje.
Monitoren geven toch een vertekend beeld, alleen op kleur al.
Het zijn ook geen kleine bedragen die je uitgeeft.
Vroeger vond ik het voldoende als het ding mij van A naar B bracht, maar veel meer zat er ook niet in of aan.
Dat is nu toch wel anders.

Vroeger vond ik het voldoende als het ding mij van A naar B bracht, maar veel meer zat er ook niet in of aan.
Dat is nu toch wel anders.

Ik vind het andersom. Elke auto rijdt nu behoorlijk goed en elke auto heeft meer dan genoeg frutsels en fratsels die nog werken ook.
Vroeger (auto's uit 1980 en zo) was het wel anders. De ene auto was nog kaler dan de andere en velen hadden aardig wat onhebbelijkheden. Het was wel fijn om dat van tevoren te weten.
Ik schat in dat ik mijn volgende auto uitzoek op juist zo min mogelijk frutsels en fratsels want ik heb bijvoorbeeld geen behoefte aan een televisiegroot scherm in de auto, een permanente verbinding met allerlei bedrijven die volgen wat ik doe en remrobots die - zoals ik in een ander draadje lees - er een eigen leven op nahouden.

Reageer