Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

ANWB Fietsverzekeringen: duur en onoverzichtelijk

• 29 november 2018
  • 9 reacties
  • 884 Bekeken

Badge +1
De ANWB is een consumentenorganisatie die zijn oorsprong bij fietsen heeft liggen maar de plank volkomen mis slaat.

Er worden verschillende verzekering via de site aangeboden maar ook via tweewielerhandelaren. De namen van de verzekeringen zijn niet helder en overzichtelijk, zowel op offertes als op polissen. Deze zijn niet met elkaar te vergelijken en dat voor een consumentenorganisatie!
Er worden twee soorten poliskosten gehanteerd: €4,84 via de site en €9,68 via een tweewielerhandelaar.

Dan is er de “ANWB Blijven Fietsen Verzekering met track & tracé”. Hierbij schrijven ze: “De ANWB Blijven Fietsen Verzekering is exclusief voor ANWB-leden. ANWB-leden krijgen 5 procent korting.” Als deze exclusief is wie zijn dan degene die geen 5% korting krijgen?

Kortom onoverzichtelijk, niet te vergelijken en duur zoals zoveel verzekeringen bij de ANWB.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Hier meer informatie en nog meer soorten fietsverzekeringen van de ANWB met meer duidelijkheid:
Fietsverzekering Scherpe premie voor elke fiets

Hier meer over de track en trace wat weer een andere service is:
Daarom introduceert de ANWB nu de Blijven Fietsen Verzekering met track&trace bij 1000 fietsendealers in Nederland.
Badge +1
Bert dank voor je reactie.

Dit zijn echter niet alle fietsverzekeringen van de ANWB. Die ze via tweewielerhandelaren verkopen staan nergens online. Dat geeft geen duidelijkheid.

Het track & trace systeem is mij duidelijk. Het gaat mij om wat ze over deze verzekering schrijven.
Reputatie 7
Badge +5

Blijven Fietsen Verzekering

• Verkrijgbaar bij ruim 1000 verkooppunten
  • Geen eigen risico na diefstal
  • Schade aan accu meeverzekerd
De ANWB Blijven Fietsen Verzekering is exclusief voor ANWB-leden. Dat betekent dat wanneer je geen ANWB lid bent, je lid moet worden. Per lid kun je één Blijven Fietsen Verzekering afsluiten. Is je partner lid en jij niet? Dan moet jij ook lid worden om deze verzekering af te sluiten. Dit kun je eenvoudig online regelen.
Badge +1
Ik zal nog specifieker zijn. De ANWB E-bike verzekering is niet online te vinden, de 3- of 5- jarige doorlopende verzekering is niet online te vinden, de 3- of 5- jarige kortlopende verzekering is niet online te vinden. En misschien zijn er nog wel meer. De polisvoorwaarden kun je wel ergens achterhalen maar wie gaat die op detailniveau vergelijken?

Mijn punt blijft dat ze niet allemaal online inzichtelijk zijn, laat staan zijn te vergelijken. En dan hebben we het nog niet over de premie's gehad. Die staan van de verzekeringen verkocht door de tweewielerhandelaren helemaal niet online.
Reputatie 7
Badge +5
De ANWB E-bike verzekering: https://www.anwb.nl/verzekeringen/fietsverzekering/e-bike

Ik vermoed dat er geen de 3- of 5- jarige kortlopende verzekering is.
3- of 5- jarige is niet kort.

De 3- of 5- jarige verzekering: Fietsverzekering Scherpe premie voor elke fiets

Scroll naar beneden en klik op: Bereken je premie, dan zie ik 3- of 5- jarige doorlopende verzekeringen voorbijkomen.
Reputatie 7
Badge +6
In zijn algemeenheid wil ik opmerken , dat verenigingen erg waakzaam moeten zijn om zichzelf niet aan het bedrijfsleven te " verkopen " . Dan kan het gebeuren , dat producten gepromoot worden , die meer in het ( geldelijk ) belang zijn van de vereniging , dan in het belang van de leden. Wil geen namen van verenigingen noemen , maar heb sterke vermoedens , dat dat voorkomt . Heb ook ergens gelezen , ( Consumentengids ? ) dat wij Nederlanders vergeleken met andere landen extreem veel verzekeringen hebben lopen . Kennelijk willen we ons overal zo veel mogelijk tegen indekken. Fietsverzekeringen worden door velen gezien als een van de verzekeringen die duur en meestal niet lonend zijn. Mede door de vele beruchte mitsen en maren , waardoor er bij een gebeurtenis weinig of niets vergoed wordt. Voor verzekeringen die gemist kunnen worden , kunnen we beter zelf een stroppenpot aanhouden. Uiteraard spelen persoonlijke omstandigheden ook een rol bij de afwegingen.
Badge +1
Ik ben alsnog bij de tweewielerhandelaar geweest en mocht alle varianten inzien. Dat zijn er meerderen. De verzekeringen die lopen via deze 'tussenpersonen' zijn nergens op Internet te vinden. Ze hebben ook namen die niet te vinden zijn op Internet.

Alleen de polisvoorwaarden wordt naar verwezen door de ANWB na afsluiten en bevestiging door de ANWB.

Kortom vooraf vergelijken is onmogelijk.

@E.T. Wiersum : klopt wat je schrijft over oververzekeren. Ik heb al een rechtsbijstandsverzekering en een ongevallenverzekering. Daarom wilde ik een nieuw af te sluiten verzekering dus eerst goed vergelijken wat met de vele polis varianten van de ANWB onmogelijk is. En dat voor een consumentenorganisatie!

Het wordt tijd dat een verzekeraar in dit 'gat' springt en losse componenten aanbied. Dan kun je dubbelingen in verzekeringen uitsluiten.
Reputatie 7
Badge +5
@van Spa De polisvoorwaarden van fietsverzekeringen zijn wel degelijk op de website van de ANWB te vinden, zij doen dat altijd heel goed zoals een consumentenorganisatie dat hoort te doen:

(Ik ben al meer dan 40 jaar bij de ANWB en heb al jaren de autoverzekering daar en de doorlopende reisverzekering en de Wegenwacht en heb nooit op hun website hoeven zoeken naar voorwaarden van de producten die zij leveren of wat voor informatie dan ook, die staan altijd op de pagina van het product waar je informatie over wil.)

Voorwaarden ANWB Fietsverzekering FTS AND

Voorwaarden ANWB Blijven Fietsen Verzekering DBF ANA
Ik heb een fietsverzekering via de UNive. Betere voorwaarden en ook de prijs is ok. Kijk ook daar eens voor je in de ANWB stapt.

Reageer