Consumentenbond.nl

Apk: vertrouw jij je garage?

• 15 april 2019
  • 18 reacties
  • 7498 Bekeken

Reputatie 1
Badge
De apk is voor veel autobezitters een spannend moment. Is er niets aan de hand, of moet je verplicht een hoop dure reparaties laten uitvoeren? De Consumentenbond liet voor haar onderzoek 12 auto’s apk-keuren en wat bleek? Garages maken soms gebruik van trucs om de klant op kosten te jagen.

Een algemene periodieke keuring kost vaak niet zo veel, maar is voor garages een handige manier om de autobezitter op kosten te jagen. Onze mysteryshoppers lieten hun auto bij 11 verschillende garages apk-keuren (zie ook onze video met verborgen camerabeelden). Een grote garageketen leek het meest gehaaid te zijn in het binnen harken van extra inkomsten. Vaak was daar ‘ineens’ een klein onderdeel kapot. Als er een grote reparatie verricht moest worden werden we hierover wel telefonisch ingelicht, maar werd deze niet vermeld op het keuringsrapport.

Lees meer over ons onderzoek en tips om verrassingen bij de apk te voorkomen in dit gratis artikel uit de Geldgids van april 2019.

Wat zijn jouw ervaringen met de apk? Hoe weet jij zeker dat de garagehouder wel eerlijk is? Deel je tips en ervaringen!

18 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Kies niet zomaar een garage op APK prijs, de inkomsten van een garage moeten uit de lengte of de breedte komen, goedkoop moet ergens anders weer terugverdient worden, vraag in je omgeving wat anderen een goede of betrouwbare garage of onderhoudsbedrijf vinden.
Reputatie 7
Badge +6
Niks nieuws onder de zon . In het verleden zijn wel vaker onderzoeken gedaan waaruit bleek dat een deel van de reparateurs de kluit belazert. De meeste klanten kunnen dat onmogelijk weten . Dan werkt het ook niet om aan anderen te vragen. Een bekende truc is allerlei bijgevulde vloeistoffen op de rekening zetten terwijl er niks bijgevuld hoefde te worden . Dat kunnen we wel zelf zien door een blik onder de motorkap te werpen voordat we naar de garage gaan. Ruitenwisserbladen zijn ook geliefd om onnodig te vervangen en dreigen met afkeur als we niet akkoord zijn .....
Reputatie 7
Badge +5
"De meeste klanten kunnen dat onmogelijk weten ."
"Dan werkt het ook niet om aan anderen te vragen."

Gelukkig werkt het in Brabant zo nog wel, zo ben ik aan een goede kapper, een zeer betrouwbare garage en een hele goede aannemer/timmerman/metselaar gekomen die mijn halve huis hebben afgebroken en weer opgebouwd met hoge kwaliteit materialen met een uitermate stevige constructie en tegen een hele goede prijs.
Reputatie 7
Badge +6
Bij kappers en aannemers etc. Is makkelijker te zien of er goed werk is geleverd tegen een redelijke prijs dat bij een auto , @Bert . En het ging over auto's . Toegegeven , als ze te veel uithalen , gaat dat vroeg of laat ook wel bekend worden . Vooral in kleinere gemeenschappen waar men veel contact met elkaar heeft . Bij Brabanders heb ik wat dat betreft goede ervaringen.
Reputatie 6
Badge +6
Ik ga al heel lang naar een keuringsstation in Brabant die niet niet bij een garage zit aangesloten. (Als ik de naam mag noemen zeg ik het hier, ze zitten in Vlijnen). Ze hebben 0,0% financieel belang of iets wel of niet wordt afgekeurd. Ongeveer de helft van de keren had ik afkeur. Dan krijg ik 10 dagen de tijd om het zelf te repareren. Ze keuren streng maar eerlijk volgens het boekje.

Gaatje in de uitlaat dan is vullen met Tum Tum ook toegestaan. In Brabant worden ruitenwissers niet gekeurd op strepen trekken, wel of het rubber los zit. Ze hebben me een hele middag het glas van m'n koplampen laten poetsen met commandant. Het was te dof geworden. Maar dat was een tip van hun. Ik wed dat een andere garage nieuwe koplamp armaturen had voorgeschreven à €600.

De vorige waar ik ging, daar ging ik maar van weg want hij had zijn remtest zo afgesteld dat de remkracht links en rechts van je achterwielen meer dan 30% verschilden. Daar pakte hij iedereen op. Haal die remtrommels van je achterwielen maar eens los.

Maar ik pakte hem dan weer terug want met de voet van een bouwsteiger maakte ik een slagpoelie en hup los, schuurpapier eroverheen en wassen met jif en terug goedkeuring halen. Aan mij verdiende hij niks.

Een volgende keer flikte hij het weer, dus weer schuurpapier en jif, en toen ik zag dat een andere garage de achterremmen testten op een plaat was ik klaar. Dat was een andere manier van meten waar nooit dat verschil was. Ben al 19 jaar niet meer teruggeweest met 't wagenpark van al die grote alles-behalve-apk-kunnende zonen van me. Dat heeft hem duur gekost. Al 19 jaar geen schuurpapier en jif meer nodig, duidelijk bewijs dat die andere maar fop deed.
Reputatie 6
Badge +6
Er zijn nog auto's met trommelremmen op de achterwielen. Om bij de remschoenen te komen moet die trommel eraf. Dat lukt bijna nooit met dat gereedschap uit de reclameblaadjes met zo'n knappe jongeman met korte baard en prachtig kapsel en zo'n stofbril over zijn mooie bruine of groenblauwe ogen.

Garages halen die trommel eraf met een slagpoelie, kijk hier een foto.

Het ene uiteinde van de staaf maak je vast aan de trommel. Die bobbel in het midden schuif je van links naar rechts met een flinke hamerslag klap tegen dat ronde bolletje rechts. En hup komt de trommel los. Dit heet een slagpoelie, en je ziet het zo, dit kost een paar centen. Uiteraard kan je die misschien ook huren.

Maar je kan ook je brainpower gebruiken. Gewoon denken denken, hoe maak ik een slagpoelie voor een keer gebruiken per apk keuring. Denk dan eens aan een steigervoet. Kijk een foto hier

In een rond gat in de vierkante voetplaat steek je een bout van het wiel in de schroefdraad van de trommel en vastschroeven. De wartel onderaan draai je helemaal naar boven. Op de foto ontbreekt de schelp waar je de steigerpaal in steekt. Die schelp gebruik je om vanaf de voet een hamerslagklap te geven tegen de wartel. Hup trommel los.

Dus nu kan je zelf met schuurpapier en jif de remschoenen van je achterwielen stroef maken zodat links en rechts minder dan 30% verschillen en je dan goedkeuring krijgt.

Wat ook helpt is wanneer je naar de keuring rijdt een paar keer achter elkaar een noodstop te maken zodat alle "ochtenddauw" en "zonnecellenstroom" van je remmen af is. En zorg dat je motor goed warmgedraaid is. Controleer al je lichten, laat de vrouw kijken of alles het doet, óók je nummerplaatverlichting.

Knippert dat gereedschapsymbooltje op je dashboard dat je overtijd bent voor je 15000 km beurt en wil je dat weghebben voordat je naar de apk gaat? Dat kan, verschilt per auto, dikwijls het knopje om je uren te verstellen 8 seconden ingedrukt houden en daarna bladeren en dan met de minuten knopje uit zetten. Soms is het de dagtellerknop, of je ruitenwisser schakelaar aan het stuur ingedrukt houden. Wie zoekt zal vinden.

Knipperlicht aan de buitenspiegel kapot is afkeur. Kijk op Youtube naar een filmpje hoe gemakkelijk je het spiegelhuis open maakt om de lamp te vervangen.
Al jarenlang een mannetje die werkzaam is in de branche en keurmeester is. Eerlijk advies, goede service, nooit een tegenvaller gehad. En dat terwijl ik erg oude autootjes rijd. Het mannetje is nu een eigen bedrijfje begonnen, maar ik word daar prima behandeld. Met garages wel genoeg ervaring en dat is niet voor herhaling vatbaar. Eens wat offertes laten maken voor een deukje in een oude peugeot 206. Verschil in prijs was 1500 euro. Dat was de auto niet eens waard 🙂 Bij inruil 200 euro van de prijs af vanwege deukje. Dus dat was blijkbaar de werkelijke prijs voor de reparatie. Geen garage die die prijs aangaf voor de reparatie.

Garage's ? Nee liever nooit weer. Mijn mannetje is terzake deskundig en eerlijk. Dat is waar ik voor ga. Kosten ? Prima maar dan wel even informeren zodat ik een afweging kan maken of het uit kan. Bij nieuwere auto's is die afweging wat lastiger gezien de waarde. Maar je wordt echt pootje getild bij merkgarages en grote ketens.
Kwikfit heeft mijn auto eens afgekeurd op roest op een remleiding. 250 euro reparatie. Door garage waar ik auto kocht opnieuw laten keuren, beetje schuurpapier erover, beetje tectyl erop en probleem was opgelost. Auto heeft daarna nog 3 jaar met dezelfde remleiding rondgereden. (Niet omdat leiding stuk ging maar auto total loss raakte) Theoretisch had de keurmeester van kwikfit gelijk. Maar de leiding was niet doorgeroest dus kon met kleine ingreep hersteld worden. Ik ga niet graag meer naar die kwikfit garage terug. Ondanks dat ze zogenaamd zo goedkoop keuren, omdat ik lid ben van de FNV krijg ik korting.
Reputatie 7
Een garage waar we vroeger kwamen met een auto van een ander merk dan we nu hebben heeft het ook een keer geprobeerd. Alles was al door ons gecontroleerd, ruitewisserbladen waren een paar weken eerder vervangen, de banden waren ongeveer een jaar oud, oliepeil goed, verlichting goed en de rest ook.
Ze hadden de bladen van de ruitenwissers vervangen en vonden dat de banden dringend moesten worden vervangen, we hadden er nog geen 1000 kilometer mee gereden. Er zou olie lekken, dat was wel heel plotseling. Na een stevig onderhoud en teruggave van de "oude" ruitenwisserbladen hebben we de auto ergens anders laten keuren. Hij was prima in orde. Ze hebben alleen een zekeringetje vervangen omdat het klokje bij de dashbordverlichting het niet meer deed. Bij de laatste keuring werd gezegd dat de winterbanden nog een seizoen mee kunnen, die zaten er toen nog onder, dat klopt, komende winter worden ze vervangen.
Vorige week een APK laten uitvoeren bij garage 't Amsterdammertje.
Aangezien ik vorig jaar een rekening van € 976,43 kreeg wegens 4 nieuwe banden, uitlaat achterdemper, uitlaat tussen pijp enz, was ik niet zeker van hun betrouwbaarheid.
Daarom heb ik een briefje geschreven met de mededeling dat ik op advies van de Consumentenbond een second opinion zou aanvragen als er gebreken zouden worden gevonden.
Het kan toeval zijn, maar er werd niets gevonden en ik betaalde € 39.95.
Volgend jaar afwachten hoe dit uitpakt.
Reputatie 5
Badge +7
Slimme zet @A. van Dalfsen! Inderdaad kan het toeval zijn, maar hoe dan ook goed dat je het zo hebt aangepakt. Dank voor het delen van je tip en ervaring! Ik ben benieuwd naar meer ervaringen van anderen!
De Toyota dealer zei dat er voor 700 euro gerepareerd moest worden voor de APK - ik zei "even over nadenken" - de kleine maar betrouwbare lokale eenmansgarage liet me toen zien dat daarvan maar voor 100 euro echt nodig was - daarom doe ik de APK ook altijd 2 maanden tevoren zodat ik niet met de rug tegen de muur sta.
Reputatie 4
Badge +6
Dag Leden,
Heb een Astra. Deze is inmiddels bijna 10 jaar oud.
In verhouding tot de kilometerstand is deze zeer laag.
Voordat ik verdere gegevens aangeef:
Is men geïnteresseerd in het verloop van mijn ervaringen?
Dit zal wat tekst vereisen.
Moet daarvoor wel in mijn geheugen en aanwezige documenten duiken.
Dus de vraag: Wordt dit op prijs gesteld?
Reputatie 7
Badge +5
Alle ervaringen met de APK zijn welkom, zeker als het misgegaan is, dan kan het een mooie waarschuwing zijn voor anderen. @GdR
Reputatie 4
Badge +6
Dag @Bert ,
Jij (of u) geeft aan dat alle ervaringen welkom zijn ☺.
Voordat ik mijn gegevens kenbaar maak, zal ik ook namen van b.v. dealers, APK-stations moeten aangeven.
Heb dus via voorgaand bericht aangegeven dat dit geld t.a.v. een Astra (merkgebonden).
Had misschien niet moeten doen.
@Consumentenbert heeft deze topic geopend.
Ik had ook vanuit zijn suggestie wat meer response verwacht.
Leuk dat je bereid bent om telkens een reactie te plaatsen.
Dus vanuit de avatar een welverdiende aanduiding: Super betrokken deelnemer
Wellicht tot een weder reactie.
Reputatie 7
Badge +6
Natuurlijk zijn alle ervaringen welkom @GdR . Hoe meer hoe beter. Het noemen van namen beter even met Natalie overleggen lijkt me. Of met TS.
Reputatie 1
Badge +1
Mensen mensen mensen, laten we hier op dit forum wel appels en appels vergelijken.

De voorbeelden van dealer vs dorpsgarage en fastfitter(kwikfit) zijn er genoeg en soms terecht.

Toch wil ik één ding toevoegen, veel reacties zijn mijn inziens niet volledig.

Wanneer een dealer de APK uitvoert is dit in veel gevallen icm een beurt. Het is dan aannemelijk dat de dealer een offerte maakt op basis van alle gebreken, ook welke geen afkeur punt zijn, maar wel binnen de gestelde onderhoudstermijnen vervangen moeten worden. Als u het niet eens bent met u dealer kunt u altijd een herkeuring bij het RDW aanvragen.

Geloof mij, er is geen merkdealer die zijn APK bevoegdheid wil kwijtraken, dus de kans dat er onnodig wordt afgekeurd is gebaseerd op resultaten uit het verre verleden. Bijvoorbeeld Duitse ADAC proeven laten zien dat dealerorganisaties structureel hoger scoren dan universele. Ook de ANWB heeft dit in het verleden onderzocht en kwam tot dezelfde conclusie, wellicht is deze test nog op te vragen bij de ANWB.

Daarnaast is de scholing en kwaliteitsbewaking bij dealers van een hoogniveau, waardoor de foutmarge laag zou moeten zijn.

Als u een dergelijke reactie plaats, meld dan ook de context welke de merkdealer u heeft gegeven. Een dealer houd zich aan fabrieksonderhoud, een universeel vervangt vaak op basis van zichtbare slijtage dan wel afkeur. Hoewel er ook steeds meer universele zijn die overgaan op fabrieksvoorschrift.

En zoals het filmpje laat zien, blijf weg bij de grote ketens......

Over dat lampje...tsja...laten we voor het gemak zeggen dat het uurloon Eur 60,- bedraagt, Eur 1,- per minuut. Als ik het lampje binnen 7,5 minuut kan vervangen is het duur, maar bij veel moderne auto's kost dit meer tijd, dan is circa Eur 11,- tot Eur 12,- niet duur daar waar het gemiddelde werkplaatstarief op Eur 75,- per uur ligt.
Reputatie 4
Badge +6
Dag @Consumentenbert ,
Zou het een idee om een andere topic aan te maken met b.v. Ervaringen t.a.v. reperaties?

Reageer