Consumentenbond.nl

Auto huren in het buitenland

Badge +2
  • Consumentenbond team
  • 29 reacties
Hallo allemaal,
De websites van verhuurbedrijven en bemiddelaars blinken vaak niet uit in duidelijkheid en klantvriendelijkheid. Het kost veel moeite om te achterhalen wat de uiteindelijke huurprijs is en hoe het zit met verzekeringen. De huurprijzen en -voorwaarden zijn erg ondoorzichtig.
Als de auto geboekt is, krijg je vaak te maken met andere valkuilen. Autoverhuurbedrijven zetten je onder druk om ter plekke extra verzekeringen af te sluiten, er worden brandstoftrucs toegepast (vol huren, leeg inleveren), verhuurbedrijven schuiven onterecht schade in jouw schoenen of ze schrijven spookbedragen af van je creditcard.
De Consumentenbond heeft voor de branche een tienpuntenplan opgesteld voor eerlijke huurcontracten en informatie en vraagt alle grote autoverhuurbedrijven om zich hieraan te houden. Dat plan vind je hier.
Hebben jullie ervaring met autohuur in het buitenland? En was die ervaring slecht, of juist erg goed? Waarom en bij wie? En hebben jullie tips om de valkuilen te omzeilen? Ik hoor het graag!
Groet,
Bas

Update 15 januari 2018
Onze collega's vlogen undercover naar Spanje en waren benieuwd hoe simpel ze hun gehuurde auto op de luchthaven meekregen. Kijk mee hoe de baliemedewerkster ze een extra verzekering wilde aansmeren...
https://www.youtube.com/watch?v=FZ0gKKP3TM0&feature=youtu.be

Jullie goede of minder goede ervaringen met auto huren in het buitenland zijn nog steeds welkom, blijf ze delen in dit topic!

117 reacties

Ik huur zeer regelmatig een auto in het buitenland. Dit jaar al 3 keer, met vrienden, alleen en een keer met partner. Dit jaar heb ik voor het eerst gebruik gemaakt van een Cardelmar als bemiddelaar, maar bij elke keer een andere verhuurder. Europcar (in Malaga) probeerde te doen alsof het standaard was dat we een extra verzekering namen, maar nadat we gemeld hadden dat we al via Cardelmar verzekerd waren, werd er verder niet moeilijk gedaan. De tweede, eveneens in Malaga, was Record. Dit keer werd er zeer agressief gereageerd toen ik aangaf al een verzekering via Cardelmar te hebben. De medewerkster zei niets met Cardelmar te maken te hebben en dat ik bij haar moest verzekering of anders 1200 euro moest betalen. Zij bleef maar aangeven dat ik dit moest betalen ondanks dat ik zei dat dit een blokkering op mijn creditcard was, die een paar weken daarna weer ongedaan zou worden. Een hele vervelende ervaring. Het enige positieve dat ik over Record kan vermelden is dat ondanks dat ik geboekt had voor een volle tank meekrijgen en een lege tank inleveren, zij toch 30 euro terugstortten op mijn creditcard voor het restant benzine dat nog in de auto zat. De derde ervaring dit jaar was in Vancouver bij Dollar-Thrifty. Ik had hier een prijs betaald bij Cardelmar, inclusief een extra bestuurder en een volle tank. Nadat ik de boeking gemaakt had kon ik dit niet meer duidelijk terugvinden op de papieren. Zo bleek dan ook dat Dolar-Thrifty alleen maar de tweede bestuurder gratis gaf omdat we op hetzelfde adres woonden en dat ik de zogenaamde volle tank benzine apart moest betalen.

In het verleden hebben we ook regelmatig bij GoldCar geboekt, vaak zonder de extra verzekering te nemen, waardoor de prijs meer dan verdubbelen zou, De manier waarop we behandeld werden verschilde erg afhankelijk van de medewerker, vanaf licht geirriteerd tot ronduit onbeschoft.

Ik ben dan ook zeer blij dat de Consumentenbond hier aandacht is gaan besteden en hoop dat het lukt om hier ook wat te bereiken..

Wij hebben via Expedia een reis geboekt, met vlucht, hotel, auto, plus annuleringsverzekering. Op 26 mei 2015 rond 21 uur, na de landing konden wij de auto ophalen op de airport in Porto, Het loket van Avis in de luchthaven was onbemand.We moesten bellen en werden met nog meer autohuurders met een busje opgehaald naar een kantoor en ophaalpunt. Toen we aan de beurt waren, werd er gevraagd of we van plan waren om veel te rijden. De benzineprijzen waren nl erg hoog (zelfde als in Nederland) maar de dieselprijzen waren goedkoper. Dan konden we beter een dieselauto nemen, daar moesten we wel 60 euro voor bij betalen. Volgende was of we de auto met lege of volle tank wilden inleveren. Leeg inleveren, dan moest je wel even 100 euro betalen voor de volle tank. Verder kwam er nog tolpasje bij, Daarna moesten we de auto nog verzekeren, want als er wat gebeurde en we namen die verzekering niet moesten we 1400 euro zelf betalen. Die verzekering kostte 200 euro. Maar wij waren al volledig verzekerd, lieten dit zien op de papieren (in het Nederlands), een paar keer voorgelezen in het Engels. Nee maar bij hun waren we niet verzekerd, als er wat gebeurde moesten we zelf eerst 1400 euro betalen en dan dit verhalen bij onze verzekering, dus of we onze creditkaard in de automaat wilden stoppen. Wij vertrouwden het niet. en zeiden dan zijn we dubbel verzekerd en hielden voet bij stuk, gebeld met het contact nummer van Avis in Nederland, maar kregen een bandje het kantoor was ivm 2e Pinksterdag gesloten. We wilden de auto annuleren, dit kon niet, dit moesten we via de mail doen. Ook raar, je kunt zo een andere auto krijgen, maar annuleren dat kon alleen via mail. We besloten om de auto toch maar niet te nemen, al die extra kosten, terwijl wij de auto gehuurd hadden voor 177 euro, en nu nog 2 x zoveel moesten bij betalen, dat werd ons te gek. We werden nog wel netjes door hun met het busje naar de airport terug gebracht, ook vertelden ze ons hoe we met de metro, trein en taxi de weg naar ons hotel , waar we 's nachts rond 1 uur arriveerden. De volgende dag gebeld en gemaild met Expedia, Avis, om de annulering vd auto door te geven en het bedrag van de autohuur terug te krijgen, het is nog steeds in behandeling.

Dit gaan we dus nooit meer doen. Je denkt goedkoop een auto te huren met super cover, etc, dan moet je ter plekke nog zoveel bijbetalen dat je dat dan niet doet, bovendien moet je maar zien dat je je geld terug krijgt omdat je de auto al wel betaald hebt. Als consument wordt je gewoon opgelicht. Hier moet echt iets aan gedaan worden. Een vakantie zonder zorgen, huur geen auto.

Mijn ervaringen in de jaren 2012 t/m 2014 bij het huren van een auto op het vliegveld van San Francisco zijn:

Alamo: geboekt voor 453,--; betaald 725,-- ivm verzekeringen 'die ik niet kon missen'. Budget: geboekt voor 338,--; wegens (vrijwillige) upgrade naar grotere auto betaald 429,--. Dollar: geboekt voor 213,--; betaald 263,-- wegens 1 tank benzine die er kennelijk nog bijkwam. Alamo: geboekt voor 514,--; betaald 953,-- ivm verzekeringen 'die ik niet kon missen'. Dollar: geboekt voor 644,--; betaald 960,-- wegens 'onmisbare road assistance' voor 8,-- dollar per dag. Zojuist via Expedia geboekt bij Dollar voor 675,-- en ik ga er nu voor om 0,00 bij te betalen. Ik ben benieuwd.

Expedia blijkt alleen een intermediair te zijn om leveranciers van huurauto's aan te bieden. Zij kunnen niets zeggen over welke verzekeringen nu precies in de prijs zitten en welke er nodig zijn en waarom. Dat moet je zelf bij de echte verhuurder uit zien te zoeken. Een gemiste kans om je echt te onderscheiden lijkt mij.

Een auto voor sevilla gehuurd en alles via internet betaald. Alle verzekeringen erbij genomen. in sevilla spanje moesten we weer betalen voor vezekering (200 euro) ondanks dat er op de papieren stond dat er niets meer bijbetaald hoefde te worden. We weigerden de verzekeringskosten maar de verhuurder heeft zonder onze toestemming het geld van de creditcard afgeboekt. Thuis heeft de creditmaatschappij het geld aan ons teruggestort na een klacht ingediend te hebben.
In december 2014 via Europcar een auto gereserveerd op Gran Canaria. 2 weken voor je vertrek krijg je de mededeling dat jouw auto niet beschikbaar ( VW Tiguan). Aangekomen op het vliegveld krijg je een VW golf voor 5 volwassen personen en 5 koffers echt te klein. Dan een audi. Zou goed moeten zijn. Na veel proppen met de bagage uiteindelijk gebruik gemaakt van deze auto.

Na terugkomst bleek zowel de huur van de Tiguan en de Audi afgeschreven te zijn. Schrijven en mailen haalde niets uit. Het zgn upgraden kwam voor eigen rekening.

De rechtbijstandsverzekering stelde ons in het gelijk en heeft 1 bedrag teruggestort omdat procederen uiteindelijk duurder is. Wij huren geen auto meer. Hebben we jaren gedaan via verschillende maatschappijen maar je wordt door iedereen opgelicht. Ook door Sunny car omdat ze je uiteindelijk ook een te kleine auto aanbieden waardoor koffers op schoot moeten. Krijg je achteraf een tegemoetbon van € 25,00 . Een auto huren blijft een dure zaak. Je kunt beter transfers regelen en voor het icendentele vervoer een taxi nemen.

Badge +2
Bedankt voor de reacties, heel herkenbaar!

Afgelopen week kwam de Europese Commissie met een bericht, dat ze met vijf grote autoverhuurders afspraken hebben gemaakt over verbeteringen voor consumenten. Zie: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-5334_nl.htm.

Ik ben benieuwd of jullie denken dat dit gaat helpen. En zouden jullie hierdoor in de toekomst eerder bij ÉÉn van deze vijf verhuurders boeken?

Mooie afspraken tussen de EC en de verhuurbedrijven, maar eerst zien en dan geloven. Welke sancties zijn er als een verhuurbedrijf zich niet aan de afspraken houdt? Wie geeft die sancties?

Reputatie 6
Het huren van een auto in het buitenland blijft volgens mij een transactie met voetangels en klemmen en zolang je dat incalculeert is er niets aan de hand. Je kunt mazzel hebben maar zeker als je dingen van te voren dicht probeert te timmeren kun je eigenlijk alleen maar mÉÉr of minder pech hebben. Het is zoals mhr of mvr Blaas hierboven al aangeeft, waar kun je je beklag doen en wat gebeurt daar dan verder mee?

Badge +2
Ik ben het eens met J.G. Blaas: eerst zien, dan geloven! De sector heeft een flink geloofwaardigheidsprobleem. Ze zullen flink aan de bak moeten om daar vanaf te komen. Ze lijken zelf allen niet erg geneigd om te wijzen op hun afspraken met de Europese Commissie; een steekproefje op de website van drie aanbieders levert nul informatie op...

@A. Deen:Voor autohuur in het buitenland kan je je klacht indienen bij de European Rental Car Conciliation Service: http://www.ecrcs.eu/. De meeste grote verhuurbedrijven zijn aangesloten. De ECRCS neemt echter niet alle soorten klachten aan (bijvoorbeeld niet over lichamelijk letsel) en ze wijzen geen financiËle compensatie toe.

Wij hebben geen ervaring met deze "regeling", dus ook niet wat er bijvoorbeeld gebeurt als het verhuurbedrijf de uitspraak van de ECRCS naast zich neerlegt.

In Nederland kan je terecht bij het BOVAG Bemiddelingsbureau en/of (daarna) de Geschillencommissie Autoverhuur. De verhuurder moet daarvoor wel aangesloten zijn bij BOVAG. De Geschillencommissie is onafhankelijk en doet een bindende uitspraak. BOVAG staat ervoor garant dat hun leden de uitspraak nakomen.

Verder houden de toezichthouders in de verschillende landen in de gaten of de autoverhuurbedrijven zich aan de regels voor eerlijke handelspraktijken (waaronder reclame) houden. In Nederland is dat de Autoriteit Consument & Markt. Die kan overtreders een boete opleggen.

Altijd creditcard met hoge limiet nodig (????)

Ja, dan kom je aan in Dublin, hebt daar bij AVIS via ebookers voor 2 weken de kleinste auto gehuurd, en wil niet bijverzekeren. Helaas blijkt mijn creditkaart (aangeschaft speciaal hiervoor) de torenhoge borg (1404 euro) niet te accepteren mede doordat de limiet is teruggelopen tot 1300 euro door boeking van een accommodatie. Ik krijg geen auto mee. Er is geen mogelijkheid de borg anders te voldoen (contant/pin/creditcard van mijn vrouw). Alleen afsluiten van bedoelde extra verzekeringen en volle tank voor een bedrag van ruim 300 euro krijg ik de auto mee.

Ebookers waarschuwt overigens (als je goed doorzoekt) wel voor de garantstelling: als voorbeeld wordt de hoge garantie (tot wel 1000 euro) voor een kleine auto in Napels genoemd.

Afkoop van het eigen risico via de boekingsite is geen oplossing. Bij nazoeken op de site van AVIS blijkt dat (al ben je volledig verzekerd) je eventuele schade eerst zelf via de creditcard betaalt en na afloop moet terugclaimen bij de verzekering.

Hoi, we hebben 2x een auto gehuurd via Auto Europe, 1x bij Thrifty in Italie en 1x bij Hertz in Spanje. Biede keren geen centje pijn.

Han Reijnen

Ik begrijp de kritiek op de autoverhuurbedrijven heel goed. Althans als ik er van uit ga dat de verhalen van veel klanten juist zijn; en dat neem ik wel aan.

Maar ik heb tot nog toe bijna alleen maar positieve ervaringen met autohuur in het buitenland; en ik ben een heel frequente huurder. De afgelopen 20 jaar toch wel zo'n 13 maal, all over the world. Van Amerika, Cuba tot Zuid Afrika en in veel landen in Europa.

Representatief wat mij betreft is mijn ervaring afgelopen zomer in Spanje.

Ik had in maart een auto gehuurd via internet in Sevilla voor de periode 10 tot en met 24 juli. Via carrental.com en bij Goldcar. Het programma Radar kwam met nogal alarmerende berichten over Goldcar, waar ik al vaker bij gehuurd had zonder klachten.

De alarmerende berichten gingen met name over de verzekering en het blokkeren van de creditcard van € 1400,00 indien geen verzekering van € 200,00 zou worden afgesloten. Een telefoontje naar Rentalcar en ik was geheel gerustgesteld. Ik was geheel verzekerd en in geval van schade zouden zij alles vergoeden. Het laten blokkeren van de creditcard voor het geval van schade lijkt me ook niet onlogisch. Over de hoogte van het bedrag kun je verschillend denken.

Aangekomen op de luchthaven van Sevilla (ca. 22.00 uur) stonden er 3 klanten aan de balie van Goldcar. Helaas nam dat nogal wat tijd in beslag, maar dat had meer te maken met de communicatie (taal) en de besluiteloosheid (alsmaar raadplegen van reisgenoten...) dan met de klantgerichtheid van de medewerkers.

Toen ik aan de beurt was en de medewerkster mijn naam intikte was ik binnen 10 minuten klaar. Waarschijnlijk helpt het zeer als je meerdere malen bij Goldcar gehuurd hebt. Ik kreeg overigens de keuze tussen 5 auto's al dan niet met benzine of diesel.

Na 6 dagen ontdekte ik schade aan een armatuur onder de rechtervoorlamp; er zaten ook krassen! Ik kon me niet herinneren dat ik ergens tegenaan gereden was of dat iemand anders de schade had veroorzaakt

Maar goed de schade zat er wel! Aangekomen op het vliegveld meldde ik de schade bij de dame die de auto in ontvangst nam. Zij reageerde verrassend. Ze zei onmiddellijk dat die schade er al zat want die herkende ze van de vorige keer! ( het natuurlijk niet de bedoeling is om mensen voor schade op te laten draaien die ze niet veroorzaakt hebben, zei ze) Zo kan het dus ook bij Goldcar!

Nog even een detail. Mijn vriendin vond op de parkeerplaats een achtergelaten kinderstoeltje van Goldcar en die hebben we uiteraard teruggebracht. Een paar weken later kreeg ik een keurig mailtje van de manager van Goldcar Spanje, met een bedankje en een bonussen bij mijn volgende huur.

Nico Burgers

Amsterdam

Zo'n drie jaar geleden huurden wij een auto bij Gold Car. Toen we de auto afhaalden op het vliegveld Alicante moesten wij, zoals reeds bekend bij Gold Car, een extra verzekering afsluiten terwijl bij de reservering op internet al aangegeven was dat we de auto verzkerd huurden. We hebben dit toen gedaan, hadden geen andere keus. Het verhaal wordt nog fraaier.

We brachten de auto terug op een vroeg tijdstip en deden de sleutels, volgens afspraak, in een daartoe neergezette bus van Gold Car. Er was dus niemand om de auto te inspecteren. Wat schetst onze verbazing toen na enige tijd ruim € 200,-- was afgescheven van onze Visa Card. Waarom dit was wisten wij niet, maar na heel veel gebel gaf de verhuurder aan dat wij ten onrechte de rolhoes die de open bagageruimte afschermt hadden meegenomen. We vielen van onze stoel van verbazing, Ten eerste stelen we niet en ten tweede; wat moeten wij met een rolhoes van een huurauto??? Er heeft nooit zo'n hoes in de desbetreffend huurauto gezeten. Maar, je kunt het toch altijd proberen? We hebben contact opgenomen met de Visa. zij hebben het bedrag terug gestort en aangegeven contact op te nemen met Gold Car. Hoe dit is afgelopen weten we helaas niet, maar in onze ogen is Gold Car een criminele organisatie. Begin oktober gaan we weer op familiebezoek en dienen daarvoor weer een huurauto af te halen op de luchthaven van Alicante. Wie geeft ons een goed advies? Inmiddels maken we bij het afhalen niet alleen foto's van de buitenkant, maar ook van de binnenkant.

In December 2014 boekten wij bij Do-You-Spain voor twee periodes in Juni 2015 een huurauto (Seat Ibiza, via EuropCar) op Ibiza, af te halen op de luchthaven. Toen mijn vrouw 1 Juni op de luchthaven de auto op ging halen werd haar te verstaan gegeven dat Europcar voor de prijs die wij bij Do-You-Spain betaald hadden geen Seat Ibiza geleverd kon worden. Na een felle discussie wist de dame van Europcar van geen wijken en beweerde dat de Fiat Panda de zelfde klasse was als de Seat Ibiza. Mijn vrouw moest uiteindelijk genoegen nemen met een Fiat Panda, mede omdat zij samen met haar 93 jarige moeder nog door moest reizen naar Santa Eulalia. Mijn vrouw heeft direct na aankomst in het appartement een klacht ingediend bij Do-You-Spain en is bij de lokale vestiging van Europcar verhaal gaan halen. Van Do-You-Spain ontvangt ze na herhaalde mailtjes om antwoord, een mail waarin gezegd wordt dat het aan Europcar is welke auto wordt meegegeven. Bij de lokale vestiging werd verteld dat er inderdaad een klasse en dus prijsverschil is tussen beide auto's, maar dat zij er niets aan kunnen doen. We moeten terug naar de luchthaven en bij dat kantoor verhaal halen. Ook op de vraag of zij de Fiat Panda dan om willen ruilen met een Seat Ibiza wordt geweigerd, omdat het contract via de vestiging op de luchthaven loopt. Mijn vrouw mailt weer naar Do-You-Spain en geeft aan niet te vreden te zijn met hun antwoord en eist compensatie. Tot op heden heeft Do-You-Spain niet gereageerd, ondanks herhaalde mails. Het is overduidelijk dat een huurauto, direct na de vlucht ophalen op de luchthaven, waarhet altijd erg druk is, gebruikt wordt door verhuurmaatschappijen om de klant onderdruk te zetten. Onnodige verzekeringen, onnodige upgrades omdat de gevraagde auto niet beschikbaar is. In de meeste gevallen zie je dat het bestelde type auto in voldoende mate beschikbaar is als je de auto in de garage ophaalt. Advies: auto dag later ophalen bij een lokale vestiging in de plaats waar je verblijft. Een vermijdt Do-You-Spain, zeer onbetrouwbaar en blijkbaar niet populair bij autoverhuurmaatschappijen (zie ook reacties op het internet over deze internet verhuurder).

Naar aanleiding van de oproep in de gids van september 2015 t.a.v. autohuur in het buitenland hierbij onze ervaring:

Via internetbemiddelaar CarDelMar hebben wij een auto gereserveerd van 27 mei t/m 12 juni in Alicante. Ons werd een auto aangeboden van Record Rentecar Spain voor EUR 120,10 incl. benodigde verzekeringen. Na betaling werd de reservering bevestigd.

Bij afhalen van de auto gaf Record Rentecar Spain twee opties met extra verzekering:

Afhankelijk van de brandstof bij inlevering moest ik tussen de EUR 277,- en EUR 293,- bijbetalen

Het bedrag kwam dus bovenop het bedrag dat aan CarDelMar was betaald.

Met nadruk heb ik aangedrongen op levering als overeengekomen met CarDelMar, dus zonder verdere uitbreiding met extra verzekering o.i.d.

Mij werd verteld dat ik zaken deed met Record Rentecar Spain en niet met CarDelMar. Ik moest het huurcontract met de extra's ondertekenen, anders geen auto.

Na een vermoeiende vliegreis, met nog een autorit van ruim 200 km voor de boeg en met een flinke rij wachtenden achter mij, ben ik onder protest akkoord gegaan en heb getekend.

Na onze vakantie heb ik zowel CarDelMar als Record Rentecar Spain verzocht de transactie te corrigeren en de onder druk toegevoegde extra kosten te restitueren. Beide firma's beroepen zich -als verwacht- op het feit dat ik het contract heb getekend.

Om een lang verhaal kort te maken: In plaats van de met CarDelMar overeengekomen EUR 120,10 heb ik voor de huur van de auto rond de EUR 400,- betaald. Kassa!

in maart 2013 huurde ik een VW Golf via de site van "Rental Cars" voor een week af te halen op Rome Fiumincino bij Locauto. Daarbij sloot ik een "Damage Excess Refund verzekering af want die leek de hoge eigen risico kosten te zullen dekken. Halverwege mijn verblijf werd op een parkeerplaats bij een station een ruit ingeslagen, de moterkap geopend en het volledige brandstfinjectie systeem gestolen. Na veel ellende kreeg ik van de Italiaanse politie een process verbaal in het italiaans. Wat schetst mijn verbazing dat er meer dan 2300 euro schade via mijn creditcard werd geclaimd. Via ICS regelde ik de stornering hetgeen ze bereid zijn te doen totdat duidelijk zou worden of die schade op mij verhaald kon worden. Rentalcars noch Locauto bleken gevoelig voor de uitgebreide over en weer correspondentie die ik voerde. Geen lokale organisatie bleek in staat mij te helpen tot ik via het Europees Consumente Centrum in Brussel geholpen werd. Uiteindelijk besloot Locauto het op te geven en trokken ze hun claim in. Rental Cars bleef buiten schot hetgeen me zeer verbaasde.

Vanaf die tijd huur ik direct van de grotere verhuurders en heb een separate huurauto verzekering afgesloten die volledige dekking biedt en slechts 69 euro per jaar kost.

Badge +1
Ook diverse problemen gehad met autoverhuur bedrijven. Vooral Goldcar. We hebben een keertje in Madrid meegemaakt dat we een auto huurde en we een andere verzekering moesten afnemen terwijl we dit tijdens de boeking niet hadden aangegeven. We zijn vertrokken naar een andere maatschappij. waren wel iets duurder uit.

Onze laatste keer was i in Bilbao met Goldcar Ook moet je voor boetes die je krijgt 40 euro betalen. Wij hadden onze auto geparkeerd waar bleek dat je daar niet mocht staan stond in het Galicisch. Maar helaas begrijp ik dat niet. De boete was in het Galicisch en niet in het Spaans. Wij hebben toen een brief in het Nederlands teruggeschreven of zij een Engelse vertaling of Nederlandse of Spaanse vertaling konden sturen want we begrepen het niet. Wij hebben gelukkig daarna nooit meer iets van gehoord. Omdat we de auto hadden gehuurd,kregen we dus ook extra administratiekosten voor de boete ruim 40 euro. Ook moeten we 120 euro betalen voor het tanken. Zelf doen mocht niet. Deze keus kregen wij ook niet. We kregen wel het restant van de benzine terug die in de tank zat. Verder hadden wij een verzekering gekocht bij een andere maatschappij een tussenpersoon waar wij de auto huurde. Van Goldcar mocht dit niet en werden we gedwongen om dit af te namen. Dit was 200 euro voor 12 dagen. Dit hebben we dan maar gedaan. Maar we huren nu echt nooit meer bij Goldcar.

In 2007 zijn wij ook in Sicilië geweest dat is helemaal een drama. Allereerst toen we aankwamen konden we alleen ons eigen risico afkopen voor 30 euro per dag. Nee geen type foutje. Dat is daar heel normaal.

De auto werd teruggebracht,maar omdat we een vertraging hadden met het vliegtuig van ruim 6 uur hebben we de auto iets langer gehouden. Omdat wij niet konden zien hoe laat de ons reisbureau De Jong Intra tours de auto had gehuurd gingen we van uit dat we de auto gewoon nog mee konden nemen. Helaas bleek dat we weer 70 euro in totaal moesten betalen. We hebben hier nog diverse keren contact opgenomen met het reisbureau.Maar nooit meer iets van gehoord.

Een tip. Als je klachten hebt in Spanje met je autoverhuur bedrijf. Vraag dan een hoja reclamaciones of hoja de quejas. Dit zijn klachten formulieren. Je kunt dit in het Engels invullen. Deze formulieren worden naar de gemeente of provincie gestuurd. Ligt eraan waar je zit. Zelf krijg je een kopie mee. Het bedrijf houdt ook een formulier. En eentje gaat naar de gemeente. Vraag van tevoren naar welke gemeente (ayutamiento) jouw formulier gaat. Je kunt dit bij alle bedrijven vragen. Je ziet vaak een bordje dat er een complain book aanwezig is. Staat meestal in minimaal 2 talen. Spaans en Engels. Je klacht wordt geregisteerd bij de gemeente. Krijgen ze heel veel dan wordt het bedrijf er op aangesproken.

Het niet hebben van een klachtenformulier is strafbaar bij een servicebedrijf. Dreig dan met de politie. Vaak gaan ze overstag. Ook veel te hoge rekeningen kun je een Hoja de quejas of reclamaciones invullen. Voor het bedrijf is een hoop rondslomp. Die wil het liever niet.

Bedankt voor de reacties, heel herkenbaar!

Afgelopen week kwam de Europese Commissie met een bericht, dat ze met vijf grote autoverhuurders afspraken hebben gemaakt over verbeteringen voor consumenten. Zie: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-5334_nl.htm.

Ik ben benieuwd of jullie denken dat dit gaat helpen. En zouden jullie hierdoor in de toekomst eerder bij één van deze vijf verhuurders boeken?

Geplaatst door Bas W. op Jul 20, 2015.

Bestolen door Auto Europe en Guerin?

Voor vakantiegebruik aan de Portugese Zuidkust in de maand april 2015 huurden wij een auto voor een week via Auto Europe bij Guerin op de luchthaven van Faro, Portugal. Het huurbedrag was reeds bij het reserveren aan Auto Europe voldaan.

Na gebruik leverden wij de huurauto op de afgesproken dag op de luchthaven in. Netjes afgetankt en voor zover wij konden zien zonder schade.

Het inleveren gebeurde vanwege de vertrektijd van de retourvlucht naar Nederland om ongeveer 05.30 uur ’s morgens. Er was nog geen vertegenwoordiger van Guerin om samen de toestand van de auto op te nemen. De autosleutel werd in een door Guerin bij het afhalen van de huurauto aangewezen keybox gedeponeerd.

Op de dag van inleveren werd door Guerin een ongespecificeerd bedrag ten laste van onze CC-rekening gebracht. We vroegen Auto Europe per E-mail om opheldering, de huuroverkomst geeft dit zo aan.

Na diverse mails over en weer ontvingen wij na ongeveer twee maanden in juniopheldering over het ten laste gebrachte bedrag: EUR 120 voor de geschatte schade aan een titanium wielvelg inclusief EUR 50 voor administratiekosten. Dit alles zonder BTW. Het aan ons doorbelaste bedrag bedraagt EUR 147,60 inclusief btw.

Ons antwoord op dit kostenoverzicht was dat bij een transparante handelspraktijk, in dit geval, waar met beider medeweten geen gemeenschappelijke opname plaats kon vinden, bewijs in de vorm van foto’s of een reparatiefactuur overlegd moet worden.

Wij kregen van Auto Europe als antwoord dat een factuur niet bestaat omdat de schade niet gerepareerd was waarop wij om een foto van de schade vroegen, die kan dan immers nog steeds gemaakt worden. Tevens merkten wij op dat bij gebreke van een vorm van bewijs van de schade ons door de verhuurder(s) bestolen te zullen voelen.

Dit gebeurde nu inmiddels zo’n zes weken geleden ( de normale responstijd voor Autoeurope op een E-mail van ons is ongeveer drie à vier weken).

Verder antwoord van Auto Europe, laat staan bewijs, is uitgebleven.

Wij voelen ons door de verhuurders bestolen!

Augustus 2015

D. de Waard

Reputatie 6
Op het gevaar af een open deuren in te trappen maar u kunt de zaak volgens mij betwisten bij de creditcard maatschappij. Dat is geen ideale vorm van arbitrage maar het kan werken.

Bestolen door Auto Europe en Guerin?

Voor vakantiegebruik aan de Portugese Zuidkust in de maand april 2015 huurden wij een auto voor een week via Auto Europe bij Guerin op de luchthaven van Faro, Portugal. Het huurbedrag was reeds bij het reserveren aan Auto Europe voldaan.

Na gebruik leverden wij de huurauto op de afgesproken dag op de luchthaven in. Netjes afgetankt en voor zover wij konden zien zonder schade.

Het inleveren gebeurde vanwege de vertrektijd van de retourvlucht naar Nederland om ongeveer 05.30 uur ’s morgens. Er was nog geen vertegenwoordiger van Guerin om samen de toestand van de auto op te nemen. De autosleutel werd in een door Guerin bij het afhalen van de huurauto aangewezen keybox gedeponeerd.

Op de dag van inleveren werd door Guerin een ongespecificeerd bedrag ten laste van onze CC-rekening gebracht. We vroegen Auto Europe per E-mail om opheldering, de huuroverkomst geeft dit zo aan.

Na diverse mails over en weer ontvingen wij na ongeveer twee maanden in juniopheldering over het ten laste gebrachte bedrag: EUR 120 voor de geschatte schade aan een titanium wielvelg inclusief EUR 50 voor administratiekosten. Dit alles zonder BTW. Het aan ons doorbelaste bedrag bedraagt EUR 147,60 inclusief btw.

Ons antwoord op dit kostenoverzicht was dat bij een transparante handelspraktijk, in dit geval, waar met beider medeweten geen gemeenschappelijke opname plaats kon vinden, bewijs in de vorm van foto’s of een reparatiefactuur overlegd moet worden.

Wij kregen van Auto Europe als antwoord dat een factuur niet bestaat omdat de schade niet gerepareerd was waarop wij om een foto van de schade vroegen, die kan dan immers nog steeds gemaakt worden. Tevens merkten wij op dat bij gebreke van een vorm van bewijs van de schade ons door de verhuurder(s) bestolen te zullen voelen.

Dit gebeurde nu inmiddels zo’n zes weken geleden ( de normale responstijd voor Autoeurope op een E-mail van ons is ongeveer drie à vier weken).

Verder antwoord van Auto Europe, laat staan bewijs, is uitgebleven.

Wij voelen ons door de verhuurders bestolen!

Augustus 2015

D. de Waard

Geplaatst door d de waard op Aug 27, 2015.

In juni 2015 heb ik via Expedia voor verblijf op Ibiza een auto gehuurd voor 1 week (circa €250,-), volledig verzekerd volgens de website van Expedia. De verhuurmaatschappij Centauro probeerde me voor €15,- per dag een extra verzekering te laten afsluiten. Ik vroeg waar dat voor nodig was omdat ik al volledig verzekerd was en volgens verhuurder bijvoorbeeld voor inbraak en schade aan de ramen. Op de voucher stond dat ik daar al voor verzekerd was en ik heb de extra verzekering dan ook niet genomen, ik voelde me echt bedrogen. Ik moest verder en volle tank afrekenen. Ik heb uitgelegd dat ik de auto weinig zou gebruiken en geen hele tank zou gebruiken in die ene week. Aan de balie is mij verteld dat ik geld terug zou krijgen voor de benzine die er nog in zou zitten bij afleveren.Op weg van het vliegveld naar mijn verblijf ging de auto stuk, de versnellingspook bleef vastzitten en kon niet meer in 1e versnelling, waardoor ik niet meer weg kon rijden. Na contact met de verhuurder is na 2 uur een reparatiedienst/sleepwagen gekomen. Het bleek een defect van Kia en niet aan mij te wijten. De auto moest wel woeden weggesleept naar de verhuurder en die kosten moest ik ter plekke betalen €150,- Ik heb weer de verhuurder gebeld en die meldde dat ik geen extra verzekering heb afgesloten en daarom de sleepkosten moest betalen. Ik heb wederom uitgelegd dat ik een volledig verzekerde auto had gehuurd bij Expedia en dat ik niet wilde betalen voor wegslepen omdat het ook niet mijn sculd was dat die auto kapot is gegaan. Uiteindelijk heb ik de sleepwagen wel cash betaald en moest de andere dag op eigen gelegenheid een nieuwe auto ophalen op het vliegveld, in plaats van dat er een vervangende auto naar mijn vakantie adres werd gebracht.bij inleveren van de de auto bleek dat ik een tankfee moest betalen voor de volle tank, terwijl daar aan de balie niets over was gemeld.Na thuiskomst heb ik Expedia benaderd en gevraagd de sleepkosten te vergoeden, plus de taxikosten voor de rit naar het vliegveld en de tankfee. Het antwoord van Expedia was heel kort en duidelijk.De sleepkosten vielen niet onder de verzekering en bovendien had ik een eigen risico (standaard) van €850,-.Ik heb later nog geprobeerd om via de website van Expedia te controleren of ik bij een nieuwe autohuur dit soort verborgen kosten kon ontdekken voordat de koop definitief was, maar dat is me niet gelukt. In mijn ogen is dit totaal niet transparant en bedriegen van klanten. Ik vermijd voortaan Expedia en huur NOOIT meer een auto via Centauro.

Bijna altijd huren wij voor vertrek bij Sunny Cars (SC) in Nederland en nooit hebben wij problemen ondervonden. Een aantal jaren geleden heb ik via SC een auto gehuurd voor een vakantie in Portugal. Voor vertrek kreeg ik de voucher waaruit bleek dat SC de verhuur ter plaatse had geregeld met Hertz. Alles verliep normaal, geen gezeur over extra verzekeringen of andere rare zaken. De auto moest met een volle tank worden teruggebracht, deze was ook vol toen ik hem ophaalde. We hadden een vroege terugvlucht, dus meteen gekeken of er dicht bij het vliegveld een tankstation was. Die was snel gevonden. Wat opviel was dat ik halverwege de vakantie een keer ging tanken. Er kon geen druppel meer bij in maar toch bleef de meter op 3/4 hangen. Dat was ook zo toen ik de auto ging inleveren. We waren extra vroeg vertrokken en om 7.00 stond ik vlakbij het vliegveld te tanken. Zelfde euvel. Bij het inleverpunt stond een zeer chagrijnige dame ons op te wachten. U raadt het al: het eerste dat ze deed was kijken naar de brandstofmeter. Bingo! Bijbetalen want de tank zat niet vol. Ik liet de tankbon zien maar dat was niet waar ze op zat te wachten. Toen heb ik tegen die dame gezegd dat ze in moest stappen en dat we samen naar het tankstation zouden rijden. We hadden tijd genoeg. Dan mocht zij proberen er benzine bij in te krijgen. Dat vond mevrouw niet zo'n goed idee. Ze floot op haar vingers en toen kwam er een monteur aanlopen, tenminste hij had een vieze overall aan. Hij opende de motorkap en prutste er wat onder. Auto weer op contact en ja hoor! de tank zat weer vol. Dame nog chagrijniger en wij zijn naar het vliegveld gebracht met een busje. Ik denk nog steeds dat het een truc is geweest die in dit geval niet is gelukt!

Drie jaar geleden voor het eerst een auto gehuurd in Portugal. Dit was via internet, Auto Europe. Dat wil zeggen, de verhuurder was Interrent en we kregen later een rekeningoverzicht van Europcar, zeg maar hoe het zit. Bleek achteraf een miskleun, wilden aflevering in Porto en terugbrengen in Lissabon. Bleek niet goed genoteerd, verder moest er nog een all risk verzekering bij. Ook niet - zoals beloofd -afhalen op vliegveld, maar eerst met een busje naar verhuurlocatie. Kortom, lastiger dan voorgeschoteld en een behoorlijk stukje duurder, oftewel 2x de prijs dus 560 euro all in voor 2 weken huur van een renault clio. Bij terugbrengen in Lissabon bleek adres niet te kloppen, (te) lang gezocht met als resultaat: vlucht gemist.

Vorig jaar via D-reizen alleen een auto gehuurd (dus geen vliegticket of pakket-reis) voor op Kreta. Echt super geregeld via Sunny Cars, de prijs is all-in en dan ook echt all-in. Alles is all-risk verzekerd en gedekt, geen addertjes onder het gras, dus niks geen bijbetalen ter plekke. Dit jaar weer naar Kreta en nu geboekt via ANWB, die een leuke aanbieding had. Ook zij hadden Sunny Cars als tussenpersoon op Kreta en wederom SUPER. Alle drie de keren in mei op vakantie geweest en in maart via internet geregeld. De beide keren op Kreta was de weekhuur (all-in) voor bijv. een Toyota Aygo ongeveer 190 euro, misschien niet duurder of goedkoper dan ter plaatse, maar het was in ons geval : what you see is what you get en dat is prettig.

Het is nog maar een pover begin dat zich nu vijf bekende autoverhuurders bereid hebben verklaard maatregelen te nemen tbv faire verhoudingen tussen verhuurder en huurder.

De tussenverhuurders zoals AutoEurope en Sunny Cars blijven daarmee als zwakkere broeders nog steeds buiten schot. Deze bedrijven verhuren niet zelf maar verstrekken vouchers waarmee recht wordt verkregen op een auto bij een lokaal buitenlands verhuurbedrijf. Deze bedrijven (AutoEurope, Sunny Cars) verstrekken daarnaast een soort allrisk-dekking voor schade. De suggestie wordt gewekt alsof het zou gaan om een verzekering. De praktijk wijst uit dat schaderegeling een volstrekt willekeurige zaak is. Bij verschil van mening is er geen arbitrage naar Nederlands recht mogelijk. In een dergelijk geval dient een in te schakelen advocaat in contact te treden met de Duitse advocaat van het bedrijf. Een arbitrageregeling zit niet in de voorwaarden.

Het zal duidelijk zijn dat de uitkomst van inschakeling van een advocaat buitengewoon ongewis is en de te verwachten kosten de mogelijke vergoeding ver zullen overschrijden. In rechte zijn er dus geen redelijke mogelijkheden.

Het ergste is nog dat de Consumentenbond deze bedrijven enkele jaren geleden als beste verhuurder kenmerkte.

I. de Vries

Reputatie 6
Waarom zo negatief? Het is toch een stap in de goede richting?

Reageer