Auto huren in het buitenland

Toon eerste bericht

132 reacties

Op 22 augustus jl. auto gehuurd voor 7 dagen via Sunny Cars. De auto kon worden afgehaald op het TGV station in Avignon (Frankrijk) bij Enterprise. Alles is gegaan zoals was afgesproken. Er werden géén extra verzekeringen aangeboden of kosten berekend. (Waren een weekje voor vertrek middels een email door Sunny Cars nogmaals gewaarschuwd dat extra verzekeringen niet nodig waren) De auto werd in ons bijzijn nagelopen en beschadigingen genoteerd en bij terugkomst weer nagelopen en op het formulier aangegeven dat alles oké was. Ook het bedrag aan borg dat op de creditcard was geblokkeerd werd direkt weer vrijgegeven. Kortom een prima ervaring!
Badge
Nederlandse huurovereenkomst is niets waard

Veel is mis bij autoverhuurbemiddelaars en -bedrijven. Heel herkenbaar artikel in de Reisgids. Zelf veel geld bespaard door een dag op internet te surfen en veel (niet alle) problemen voorkomen door voorwaarden goed te lezen en te vergelijken.

Net terug van een autoreis naar Canada (British-Columbia en Yukon) en de Verenigde Staten (Alaska). Auto gehuurd via Vliegwinkel bij Budget. Eerder gehuurd bij Budget, omdat Budget geen extra kosten voor 2e bestuurder en grenspassages rekent en ik geen extra kosten achteraf moet betalen. In de huurovereenkomst met Vliegwinkel staat: "Reizen met grenspassage toegestaan naar:. Verenigde Staten *. * Er kunnen beperkingen en kosten gelden (informeer bij aankomst bij de autoverhuurder)". Over deze laatste zin maakte ik me zorgen.

In Vancouver, Canada moet ik een tweede huurovereenkomst tekenen, anders gaat de reis met de huurauto niet beginnen. In deze tweede overeenkomst staat: “Vehicle Not allowed to Travel to Alaska, Mexico and the Yukon.” Mijn zorgen blijken terecht en mijn geplande reis naar Alaska via Yukon is niet toegestaan. Ik sta met mijn rug tegen de muur en de autoverhuurder gaat mij financieel uitkleden.
Via de website van Easyterra heb ik een auto gehuurd in Trapani bij Locauto. Bij aankomst moesten wij eerst ruim anderhalf uur in de rij staan (terwijl er slechts 7 wachtenden voor ons waren). Voor de huur van het kinderstoeltjes voor een week moesten we meer betalen dan dat het kinderstoeltje 15 jaar geleden gekost heeft. Bij de controle van de auto (toen wij helemaal murw waren) wees mijn vrouw op een plekje op de passagiersportier. Dit was een vuiltje volgens de verhuurder. Bij terugkomst ging de verhuurder heel lang bij dit plekje zoeken en ontdekte hij opeens een miniscuul deukje (< 1 mm2) die je alleen onder een bepaalde hoek zag. Ikweet zeker dat wij dit niet veroorzaakt hebben. De verhuurder gaf aan dat dit geen probleem was, omdat dit wel gedekt zou worden door de verzekeringsmaatschappij van de tussenpersoon. Aangezien ik echter zorgvuldig met huurauto's omga, heb ik het eigen risico niet afgekocht en is er 484,06 euro in rekening gebracht. Ik ben dus gewoon belazerd en ik weet vrij zeker dat dezelfde schade bij meerdere huurders in rekening is gebracht en zal gaan worden. Easyterra heeft hier niets aan gedaan en die doen nog steeds zaken met Locauto (het maakt ze blijkbaar niet uit dat het oplichters zijn), ICS kon ook niets doen.
Ik huur met regelmaat auto's op vakantie. Soms ter plekke bij een lokale meestal kleine verhuurder en soms vooraf bij een grote internationale verhuurder zoals Avis of Alamo. Het blijft bij de kleine lokale verhuurders altijd maar de vraag of je goed verzekerd bent. Ze geven wel de voorwaarden en de dekking aan, maar of dat dan ook 100% zekerheid biedt is moeilijk te zeggen. Gelukkig hebben we nog nooit problemen gehad. Bij de grote maatschappijen zijn de voorwaarden meestal wel uitgebreid en vooraf te bestuderen. Je kunt niet meer doen dan af te gaan op de betrouwbaarheid en reputatie van deze grote spelers. Maar ik heb ook ondervonden dat er vreemde verschillen zijn binnen dezelfde verhuurder tussen de info die je bijvoorbeeld op de website ziet en die je voorgeschoteld krijgt aan de balie. Want men probeert altijd het onderste uit de kan te krijgen. Onze laatste ervaring met Alamo en de autuhuur van een fulltime-size SUV in Los Angeles deze zomer. De auto was vooraf geboekt via een pakketreis. Eerst op de NL Alamo website gekeken en later nog op de Alomo.com website; deze enorme auto was ruim voldoende voor 4 personen inclusief 4 grote koffers. Perfect voor onze rondreis dus. Wat schets onze verbazing? De medewerkster achter de balie beweert bij hoog en laag dat de auto te klein zou zijn! Ze laat vluchtig een plaatje van het type SUV zien met maar plaats voor hooguit 2 grote koffers. Dus dat zou niet passen, maar ze heeft een upgrade. Bovendien was ze ongeïnteresseerd en ik moest haar even op haar plaats zetten omdat ze ongeduldig werd toen ik het huurcontract wilde lezen. Uiteindelijk niet in zee gegaan met de upgrade. En wat bleek? De auto was zoals verwacht zeer ruim en had een 3e zitrij die je dus gewoon kon inklappen! Na inklappen ruimte voor 4 grote koffers en meer plus zeer ruime comfortabele zitplaatsen voor ons viertjes. En zo heb ik nog wel een paar verhalen. Dus je kunt als Consumentenbond wel in Nederland met de verhuurbedrijven afspraken willen maken, maar dit zegt nog niets over de buitenlandse organisaties
Voor een korte vakantie in Spanje had ik een auto gehuurd bij Avis Nederland (auto ophalen in Alicante). Door vrienden was ik kort daarvoor gewaarschuwd voor dubieuze prijsvechters zoals Goldcar, die hen bij het ophalen van de auto pas de sleutels meegaven nadat ze een verplichte extra verzekering van ongeveer €180,- (voor 2 weken) hadden betaald. Daarom dacht ik er verstandig aan te doen door bij een A-merk als Avis te huren.

Via de website van Avis boekte ik een groep C auto voor ongeveer €130, aangevuld met Avis Super Cover voor €126, omdat deze Super Cover volgens de toelichting op de Avis website het eigen risico beperkte tot €0 (letterlijk: “Avis Super Cover – beperk je eigen risico tot €0.-. Avis Super Cover is niet een verzekering, maar is een optie, die je ontziet van de financiële verantwoordelijkheid als uw huurauto beschadigd of gestolen wordt tijdens uw huur”). Ik ging er daarmee van uit dat ik voor €256 een auto had gehuurd, waarbij alle risico's waren gedekt en dat alleen het aftanken van de auto er nog bij zou komen.

Echter, bij het ophalen van de auto werd me aan de Avis-balie duidelijk gemaakt dat daarmee een aantal zaken nog niet waren gedekt, zoals:

• ‘Beperking eigen risico’ voor €56 (waarom nòg een beperking eigen risico, naast de al betaalde ‘uitgebreide afkoop eigen risico’ in de Avis Super Cover?).
  • ‘Afkoop ruitschade’ voor €25 (waarom valt ruitbeschadiging niet gewoon onder schade aan de huurauto?).
  • ‘Counter producten’ voor €35, wat bedoeld zou zijn als inzittenden verzekering.
Dat is €116 aan extra verzekeringen, die nergens werden vermeld op de Avis-website bij het boeken van de auto! Daarmee kwam de totaalprijs op €372, waarvan €130 voor de autohuur en €242 voor allerlei verzekeringen (volgens mij moet autoverhuur toch wel een lucratieve business zijn...).

Na thuiskomst maar eens een vraag om uitleg gestuurd naar Avis Nederland, die na een paar weken met een Engelstalig antwoord kwam waarin in feite stond dat ik nou eenmaal het contract ter plekke had ondertekend en daarmee de kosten accepteerde. Ja, nogal logisch dat ik die accepteerde, anders kreeg ik de sleutels niet mee!

Kortom: in de praktijk gedraagt Avis zich net zoals die fel bekritiseerde prijsvechters als Goldcar, door onvolledige informatie op hun website te zetten en je dan bij aankomst extra verplichte verzekeringen aan te smeren.Dan kan je net zo goed direct naar Goldcar gaan; daar wordt je misschien óók een oor aangenaaid, maar dat weet je tenminste van te voren (als je allerlei forums leest) èn is de netto prijs van de auto in ieder geval lager dan bij Avis...
Hallo,

Tip, als je in het buitenland een auto wil huren, bestel deze in Nederland maar betaal nog niet. Voor een vakantie deze zomer in Vancouver een SUV gehuurd incl optie als afkoop eigen risico in Nederland bij Alamo. Ik kreeg email bevestiging inclusief waarschuwing dat ter plaatse poging zou worden gedaan om allerlei extra verzekeringen af te sluiten maar dat dit niet noodzakelijk was. Ter plekke inderdaad auto opgehaald en inderdaad probeerde men het. Ik gaf aan dat de auto gereserveerd stond in hun reserveringssysteem en ik geen interesse had in allerlei extra opties. Binnen 5 minuten stond ik met sleutel bij de auto. De les is wees voorbereid en laat je niet afbluffen, ben je niet voorbereid dan laat je van alles aansmeren. Ik zag vele voorbeelden toen ik wachtte. Bij terugkomst de auto ingeleverd en de de afrekening was exact wat bij de reservering was afgesproken.
Mijn 82 jarige vader boekt via de website van Hertz een auto op Malta. Alles ok en de credit card wordt vast afgeschreven.

Ter plaatse kijkt de medewerkster verschrikt als hij zijn rijbewijs toont; 82 jaar? Nee, dat valt buiten hun grenzen. Hij krijgt de auto niet mee en moet alles per taxi doen.

Afgezien van de pijn die hij hier aan overhoudt van het afwijzen op leeftijd, wacht hij nu nog op de terugstorting van het vooruitbetaalde bedrag.

Menno
Ervaring:Via Tix.nl vliegtickets gekocht voor Lanzarote,in januari 2015 en ook via dezelfde website een auto gehuurd bij Avis?Dat weet ik helaas niet meer.Alles OK,goede auto,nieuw ,zuinig.Met volle tank gekregen,hoeft niet vol afgeleverd,dat doen zij dus.Betalen daarvoor 67 euro,terwijl de benzine daar extreem goedkoop is en een volle tank maximaal 40 euro kost.Ja dat klopt,maar het is een gemiddeld bedrag dat we standaard rekenen.Niets aan te doen.
Slechte ervaring met Goldcar op vliegveld Malaga in Spanje.

Via Rentalcars.com thuis geboekt. Dat ging goed. Maar op het vliegveld laten ze je bij Goldcar op een scherm een digitale handtekening zetten voor je creditcard . Ik vroeg of dat voor de borg ("deposit") was . "Yes" was het antwoord. Daarna printen ze een formuliertje en vouwen dat in een folder en weg ben je.

Bij thuiskomst bleek dus dat ze je voor een extra verzekering hebben laten betalen. Onzin natuurlijk, want dat heb je allemaal al aan/uit kunnen vinken op de website van Rentalcars.com. Rentalcars.com heeft ook toegegeven dat het niet deugt.

ING is de bank waar ik mij creditcard heb. ING weigert het te veel betaalde bedrag definitief terug te boeken (nadat ik het zelf had laten terugboeken). Omdat ik immers zelf getekend heb. Dat dat misleiding en diefstal is geweest maakt ING niets uit. Tot zover de zorgplicht van de bank waar je dan al 34 jaar bankiert. Wél (na lang aandringen) je eindelijk druk maken over phisingmails, maar niet ingrijpen door eenvoudig weg het malafide Goldcar uit te sluiten van (creditcard)transacties.
Heeft er iemand ervaring met www.huurautoverzekering.com? Ik ben daar een jaar verzekerd geweest (69 euro voor een jaar verzekering van het eigen risico bij autohuur) en zou nu moeten verlengen. Ik twijfel echter, vanwege een website vol spelfouten en afwijkende manier van creditkaartgegevens invullen. Is het alleen knullieg, of is het crimineel? Ik lees nergens op internet ervaringen, dus ik ben heel benieuwd.
Ja heer Deen, dat was al op dit forum verteld. Ik heb dit met succes gedaan: alkes teruggekregen.
Eh wat?

Ja heer Deen, dat was al op dit forum verteld. Ik heb dit met succes gedaan: alkes teruggekregen.

Geplaatst door B.M. Veerman-Leenhouwers op Mrt 28, 2016.
Auto gehuurd voor 14 dagen in Alicante bij Drivalia. Had me aanvullend verzekerd bij AXA, een Ierse maatschappij. Zij betalen eventueel door Drivalia geclaimde en op mijn creditcard geïnde schade dan aan mij terug. Bij het ophalen van de auto beweerden ze niets met AXA te hebben en ik moest voor de aanvullende verzekering 244 euro betalen. (Ja, meer dan 6000 op jaarbasis!). Ik heb dit geweigerd en de stemming werd er niet beter op. Geen hulp onderweg bij pech, grote problemen bij schade en diefstal, kortom vragen om problemen. Ik bleef weigeren en uiteindelijk kreeg ik andere autosleutels dan die eerst klaarlagen. Waarschijnlijk een wat kleinere en "kalere" auto, waar overigens verder niets mis mee was. Bij het inleveren van de auto vond een zeer nauwkeurige inspectie plaats van de lak. Met de nagel werd naar krasjes gespeurd, maar niets gevonden. Ik vroeg om een verklaring inzake de goede aflevering, maar de opmerking dat alles OK was moest voldoende zijn. En dan even afwachten of de reservering van 1250 op de creditcard nog aangesproken wordt. Dat is gelukkig niet gebeurd, "dus 244 euro verdiend".

Wie heeft ervaring met het huren via Easy Terra? Zij bieden huur aan met een all risc-verzekering tegen een onwaarschijnlijk lage prijs per dag en een Worry-Free huur die zo te zien weinig meer biedt, maar de prijs flink verhoogt en per huurperiode aangeeft. Die prijs blijft overigens zeer aantrekkelijk.
Autohuur Florida:

2x per jaar huren wij een SUV voor bijna een maand in Florida. Bij Alamo, Dollar of Thryfty. Als ik het hardop mag zeggen, allemaal oplichters! In maart via Expedia geboekt en het bedrag van bijna Euro. 1.000,-- werd direct van onze bankrekening afgeboekt. We waren zeer attent bij aankomst van de balie in Miami en maakte we duidelijk dat we geen extra verzekeringen of wat dan ook willen. Een tweede bestuurder daar gingen wij mee akkoord en met de Sunpass (tolpas)

Niet te geloven. We zijn thuis en we kijken onze rekening na van onze creditcard. Is er gewoon nogmaals Euro. 1.000,-- afgeschreven. Welk autobedrijf het ook is! Wie weet een organisatie die de USA behartigd? Dit kan niet langer doorgaan!!
Autohuur Florida:

2x per jaar huren wij een SUV voor bijna een maand in Florida. Bij Alamo, Dollar of Thryfty. Als ik het hardop mag zeggen, allemaal oplichters! In maart via Expedia geboekt en het bedrag van bijna Euro. 1.000,-- werd direct van onze bankrekening afgeboekt. We waren zeer attent bij aankomst van de balie in Miami en maakte we duidelijk dat we geen extra verzekeringen of wat dan ook willen. Een tweede bestuurder daar gingen wij mee akkoord en met de Sunpass (tolpas)

Niet te geloven. We zijn thuis en we kijken onze rekening na van onze creditcard. Is er gewoon nogmaals Euro. 1.000,-- afgeschreven. Welk autobedrijf het ook is! Wie weet een organisatie die de USA behartigd? Dit kan niet langer doorgaan!!
Ik wil 4 weken een auto huren op de Canarische Eilanden. Het is allemaal vreselijk onduidelijk. Bij Sunny Cars staat er bij een economy Toyota Yaris auto die ons goed genoeg lijkt 454 euro. Daar zijn bij Sunny Cars echter wel alle eigen risico's bij inbegrepen, dus eigen risico, maar misschien nog belangrijker maar staat er in de voorwaarden verborgen, en dit blijkt ook zo te zijn bij de meeste auto's:

• GRENSOVERSCHRIJDING of ISLAND-HOPPING: Niet toegestaan, de auto mag het eiland niet verlaten.
Terwijl je dit toch juist wilt als je 4 weken een auto huurt daar? Ik zie pas veel verderop, bij de auto's die 586 euro kosten voor 4 weken, ook gewoon economy en bijvoorbeeld een VW Polo: De auto mag wel meegenomen worden naar de andere Canarische eilanden, mits u de auto terugbrengt op hetzelfde eiland waar hij opgehaald is.

Maar ondertussen ben je dus al 160 euro duurder uit! En voor een flapdrolreden... Want wat moet je anders 4 weken doen op de Canarische Eilanden dan island-hopping? Waarschijnlijk zul je ter plekke een aanbod krijgen om voor een flink extra bedrag een andere auto te huren waarmee island-hopping wel mag

Bij Europecar staat hetzelfde geintje trouwens, eigenlijk nog sneakier, onder de vrij uitgebreide algemene voorwaarden, eerst onder punt 3: "WHERE CAN I DRIVE THE VEHICLE? You may drive a Vehicle in the following countries or territories: (en dan o.a.: Peninsular Spain, the Balearic Islands and the Canary Islands). Je hoeft niet verder te lezen want daar staat het denk je! Canary Islands is ook nog eens meervoud. Nou, mis, want onder punt 5 staat helemaal onderaan een lijst van dingen die niet mogen met de auto:

• "You and/or any Driver may not use the Vehicle nor allow the Vehicle to be used" (...) * for being transported on board any type of boat, ship, train, lorry or aeroplane unless express written authorisation has been given by Europcar."
Het erge is dat indien je je goed wilt verzekeren tegen alle eigen risico's je naast de huur van 431 ook nog eens 508 euro kwijt bent. 940 euro dus voor een VW Polo! En dan nog een GPS huren voor 80 euro voor die 4 weken! En niet naar de andere eilanden kunnen!

En dan zie ik bij www.arguscarhire.com ook een auto, Renault Clio staan met in de voorwaarden: "It is not allowed to take the vehicles to La Gomera or El Hierro." Waarbij ik mag afleiden dat het island-hopping naar de overige wel mag! Prijs 146 euro voor 4 weken! En de mogelijkheid alle eigen risico's en die banden, onderkant, ramen, dak toestanden via Axa af te kopen voor 160 euro ( http://www.cartrawler.com/res/conditions/insurance... ) ! Samen dus 306 euro.

Er is dan ook nog de huurautoverzekering! In Nederland: www.huurautoverzekering.com voor een heel jaar 70 euro. Of bij dezelfde groep geloof ik (zij weer verder bij Allianz verzekerd), maar dan afsluiten in de UK: https://www.icarhireinsurance.com/#2 voor 61 euro. Of bij http://www.insurance4carhire.com/?curID=2 voor 52 euro.

Dus dan kom ik met een Renault Clio op 5 Canarische eilanden voor in totaal 146 euro huur voor 4 weken en 52 euro verzekering eigen risico = 198 euro !!!
ik moet mij helaas aansluiten bij het grote gezelschap van mensen die in het buitenland met het huren van een auto opgelicht zijn....Ik huurde aan Fiat Panda 4drs. in Nederland af te halen op vliegveld Girona (Spanje ) bij AUTOXEUROPE . en verhuurder GOLDCAR...De prijs incl verzekeringen was 173,94 met een afkoop van eigen risico van 1.200 Euro. Aangekomen op het vliegveld heb ik de auto in ontvangst genomen.Moest echter ineens een garantie bedrag op mijn creditcard blokkeren van 2.000 voor afkoop eigen risico.Het zou enkele euro's bedragen.Dus ik ging akkoord.

Tot mijn grote verbazing zag ik enkele dagen later dat er een bedrag van 239,75 van mijn creditcard was afgeboekt.Ook zou ik bij inlevering van de auto met volle tank 46 Euro terug krijgen.Echter ik heb de auto 20 km voor de inleverplaats (vliegveld Girona) volgetankt. Ik kreeg op mijn creditcard een bedrag terug van 1 Euro. Ik heb een mail gestuurd over deze malafide en troebele praktijken en geeist dat ik mijn gestolen geld terug wens te krijgen....... GEEN REACTIE......ZE ZIJN NIET THUIS.....

AUTOxEUROPE en GOLDSTAR

Ab Lokkerbol

Maastricht
ik heb eeb auro gehuurd via rentalcars.com en kreeg in Italie contact met locauto. We werden eerst heel onvriendelijk te woord gestaan, omdat we 3 kwartier vroeger waren dan aangegeven. Of we dan soms een fiat panda wilden...Nou dan maart eerst even een cappuciono gehaald...Bij terugbrengen van de auto was er geen medewerker ter plaatse. We vlogen nl. al om 9 uur en wilden rond 7 uur de auto inleveren. Dat was mogelijk. Dan konden we de sleutels in de brievenbus deopneren. De auto was zonder schade neergezet door ons. Nadat ik al een dagof 10 thuis was, kwam ik er achter dat er 595,00 was afgeschreven van mijn creditcard. Geen bericht had ik hierover ontvangen! Factuur werd me toegestuurd, veen factuur van het autoverhuurbedrijf en niet van een garage. Verder heb ik slechts een schets van de schade ontvagen. Ik heb nu een foto aangevraagd en een factuur van de garage, maar ik vrees het ergste. Ik zal nooit meer zo goed van vertrouwen zijn.
Via Rentalcars.com twee wagens geboekt bij Record Go op Mallorca. De voucher meldde "Volledig bescherming is bij uw boeking inbegrepen". Aan de balie bij Record werd echter gewezen op het kopje "Dekkingsafspraken" op de laatste pagina waar bleek te staan dat sommige zaken niet onder de volledige dekking vallen zoals banden en voorruit (die eerder in de voucher genoemd werden als wel onder de dekking te vallen). Verwarring dus na een nacht niet slapen door de vroege vlucht. Kosten afkoop 20 euro p/dg x 2 auto's. Onduidelijke informatie dus en een baliemedewerker die gebaat is bij verkoop van een additionele verzekering.
Ik maak al een paar jaar gebruik van het Engelse iCarhireinsurance om het hoge eigen risico, dat veel verhuurbedrijven op je creditcard nemen, af te dekken. Voor een heel jaar kost dat maar 60Euro, maar ook voor kortere periodes af te sluiten. Bij een vakantie in Ierland heb ik hier aanspraak op moeten maken ivm kleine schade. Alles kon eenvoudig via internet worden geregeld en het geld werd vlot overgemaakt zonder problemen.Ik heb verder geen problemen met verhuurders gehad als je dit bij het ophalen van de auto aangeeft,zolang je creditcard genoeg saldo heeft. Heb hiervoor mijn limiet met 1000Euro verhoogd. Verder huur ik alleen auto's met de full-full brandstof optie, omdat je anders bijna altijd veel te veel voor de brandstof betaalt.
Reputatie 1
Bedankt voor al jullie reacties het afgelopen jaar! In 2015 waren er zo veel klachten over autohuur dat de sector op verzoek van de Europese Commissie beterschap beloofde. We zijn nu bijna een jaar verder en uit ons meest recente onderzoek blijkt dat consumenten nog steeds veel problemen ondervinden als het gaat om autohuur in het buitenland.

Essentiele informatie over voorwaarden, verzekeringen, aansprakelijkheid en eigen risico is nog vaak in het Engels. Uitleg over het brandstofbeleid is onduidelijk of ontbreekt en onmisbare verzekeringen kunnen soms alleen op de bestemming worden afgesloten, wat gezien taalproblemen en onduidelijke voorwaarden onwenselijk is. Ook worden er nog altijd huurauto's aangeboden tegen stuntprijzen, terwijl de uiteindelijke prijs door verplichte brandstofkosten en verzekeringen veel hoger is. De Consumentenbond zal deze conclusies voorleggen aan de toezichthouder Autoriteit Consumenten en Markt. (Lees hier het hele nieuwsbericht)

Ben jij het afgelopen jaar tegen problemen aangelopen bij het huren van een auto in het buitenland of verliep het juist vlekkeloos? En bij welke verhuurmaatschappij was dit? We horen het graag!
Reputatie 1
Badge
In februari een auto gehuurd op Tenerife bij Europcar. Ook hier het gebruikelijke gedoe rondom extra verzekeringen. Toen we aangaven daar geen gebruik van te willen maken kregen we een prijslijst met daarop alle (forse) schadebedragen bij eventuele schade aan de auto. Waarschijnlijk bedoeld om mensen bang te maken. We kozen trouwens voor de in de praktijk veel goedkopere volle tank optie (ook weer inleveren met volle tank, geen enkel probleem want het benzinestation staat naast de verhuurbedrijven).

Bij de auto zat een schadeformulier met daarop alle zichtbare schades aangegeven. Bij nadere inspectie ontbraken nog al een aantal butsen, krassen en brandgaatjes in de bekleding... Deze allemaal laten aantekenen waardoor het formulier opeens aardig vol zat. 😉 Een eerdere slechte ervaring in Spanje had ons wel geleerd dat we vooraf de auto heel goed moeten inspecteren op schades.

Verder geen problemen gehad. De auto was verder prima, inleveren ging vlot, geen extra schades (was ook bijna niet mogelijk) en geen onverwachte creditcard afschrijvingen.

Goed dat de Consumentenbond deze strijd aangaat. Altijd dat gezeur om extra verzekeringen is zeer irritant. De eerste maatschappij die daarmee stopt heeft ons als vaste klant.
We hebben de laatste jaren 8x een auto gehuurd in de VS (Salt Lake (2x), Denver, Miami (2x), Newark, Seattle) en Canada (Vancouver). Mijn advies: wapen je tegen de verhuurmedewerkers (lees: verkopers) aan de balie. Aardige mensen, taakgericht en te vaak op zoek naar de bonus. Het hangt van de medewerker en de locatie af (dus niet de maatschappij) of je waakzaam moet zijn. Voorbeeld is Denver airport, 2014. Had reviews gelezen waarin men waarschuwde voor hun verkooptechnieken (Avis). Had me dus voorbereid. Ook gekeken welke verzekeringen ik al had gekocht (via een boeking hier in NL) en alles op papier meegenomen.Na aankomst aan de balie stelde de baliemedewerker het volgende voor:

1. Waar gaat u met de auto naartoe? (4-cyl automaat, 2.000cc Chevy Impala). Ook door de bergen? Ja, is mijn antwoord. Kunt u beter een 6 of 8 cylinder nemen. Deze is te klein. Of: u rijdt over Interstates.

2. U levert hem in Salt Lake in? De benzine is daar duurder. U kunt beter hier de tankinhoud afkopen. Dat kost $60. (NB Ik verzeker een ieder dat je in de USA normaal twee volle tanks voor kunt kopen).

3. U heeft niet alle verzekeringen. Op mijn vraag "welke dan niet ?" geen antwoord.

Na 3x nee en een steeds chagrijniger medewerker toch weer gevraagd of het bestelde type auto er was? Na wat aarzeling: ja hij was er. Ervaringen op andere locaties: u gaat rijden over wegen met veel steenslag en elk pitje in de ruit kost u $125. U kunt dat afkopen. Wegen waren, bleek later, normale wegen zonder noemenswaardige steenslag. Al met al, inclusief nog 2 andere arrangementen, kostte het me $150 meer. Dit jaar Miami airport: Nee, we verhuren hiervandaan alleen Full-Full dus u moet een volle tank benzine hier afrekenen. Bleek in de voorwaarden, die je later geprint meekrijgt, dat er twee policies zijn. Full-Full of Full-Empty. Full-Full is duurder bij huur, daarom had in een voucher die $40 goedkoper was. Achteraf klagen bij Thrifty hielp. Kreeg excuses + $36 terug. Andere verhuurders (op Miami zijn er 18 verschillende) zoals Hertz, Avis of Dollar doen niet veel anders maar het hangt van de medewerker af of het wordt toegepast. Auto niet voorradig? Sta erop dat je een grotere auto (gratis) krijgt. Zo reed ik in plaats van in de bestelde full-size, weg in een Ford Explorer 4-wheel drive. Zo kan het ook.

TIP: wees voorbereid en zoek in de reviews bij welke vestiging je je goed moet voorbereiden. Goede reviews staan op een site als Tripadvisor.com . DOEN !
Afgelopen week kwam de Europese Commissie met een bericht, dat ze met vijf grote autoverhuurders afspraken hebben gemaakt over verbeteringen voor consumenten. Zie: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-5334_nl.htm.

Ik ben benieuwd of jullie denken dat dit gaat helpen. En zouden jullie hierdoor in de toekomst eerder bij één van deze vijf verhuurders boeken?

Geplaatst door Bas W. op Jul 20, 2015.
In de praktijk betekent dit dat de consument geen poot meer heeft om op te staan: klanten worden afgepoeierd met het excuus dat de Europese Commissie akkoord is, en de Europese Commissie is zo verschrikkelijk tevreden met zichzelf dat ze niet meer tot actie te bewegen is.
Tja, wetgeving. Geldt die ook voor de USA? Denk het niet. Medewerkers werken (deels op) provisiebasis en doen "naar eer en geweten" je een voorstel (dat zal men vast zeggen). Jij wordt ter plekke na een lange vliegreis geconfronteerd met een (vast goed bedoeld) advies je in te dekken tegen gevaren. Je kan op zo'n moment, en ik kan erover meepraten, niet helder denken en hebt ook niet alle informatie dan hetgeen men je ter plekke vertelt.

Zolang medewerkers op provisiebasis aan die balie zitten, zal de commercieel ingestelde adviseur (klinkt een stuk mooier) altijd proberen méér te verkopen dan je in aanvang hebt voorgenomen. Je moet sterk in je schoenen staan dit te weerstaan. Er is ook niet één verhuurbedrijf dat je zal adviseren zelf die GPS van $90 te kopen bij Staples omdat je anders bij hun verhuurbedrijf zo'n ding dubbel betaalt. Misschien helpt het in Europa. Ik weet voor de VS beter.

Reageer