Auto huren in het buitenland

Toon eerste bericht

132 reacties

Enkele maanden geleden via Rentalcars.com een auto geboekt in Napels bij Firefly Car Rental. Een Fiat Panda was voor ons tween groot genoeg. Wel een all inclusive dekking genomen. Al met al voor 6 dagen huur 220 euro betaald. Bij vliegveld Napels keurig met de shuttle bus opgehaald en naar verhuur terrein gebracht. Door medewerker Firefly werd (zoals blijkbaar altijd te doen gebruikelijk is) aangedrongen om een diesel te nemen tegen meerprijs. Ook een upgrade naar een grotere auto werd aangeraden. De verzekering die we via Rentalcars hadden afgesloten zou niet voldoende zijn en het was beter deze bij hen af te sluiten. Nadat we duidelijk te kennen hadden gegeven dat we dat allemaal niet wilden werd ons meegedeeld dat er 1600 euro op de creditcard zou worden geblokkeerd om eventuele schades te dekken. In geval van schade zouden we dat zelf via Rentalcars terug moeten halen. De tank was vol en moest ook vol terug met betaalbewijs van pompstation. De Fiat Panda werd een Peugeot 108. Bij controle van het voertuig bleek dat de rechter zijde helemaal beschadigd was, hetgeen niet op het formulier was aangegeven. Dit werd zonder problemen toegevoegd. Nadat we na 6 dagen de auto zonder extra schade hadden terug gebracht werd deze gecontroleerd en in orde bevonden. Na een aantal dagen was de blokkering op de creditcard opgeheven.

Behoudens de pogingen ons meer geld uit de zak te kloppen is het ons goed bevallen en zouden we het zeker weer doen. Maar wel blijven opletten. Voor je het weet betaal je de schade van een ander.
Jouw eigen voorbereiding moet goed zijn. De verzekeringen zijn belangrijk, maar je bent vaak oververzekerd. Heb je een LDW (Loss Damage Waiver + afkoop eigen risico) of CDW (bij botsingen met een ER) dan is gewone schade verzekerd. Let altijd even op jouw eigen risico. Dat is de basis en goed genoeg voor een kort verblijf van één of twee weken en beperkt rijden in grote steden. Controle op schade vóóraf is goed, maar als je een buts krijgt door een onvoorzichtig geopende deur, een paaltje licht raakt met een deuk als gevolg, dan ben je verzekerd. Ja, hebt nog TPL en LIS en kun je je verzekeren tegen bandenschade, ruitschade, schade aan de onderzijde van de auto of verlies van sleutels. Als je het zeker wilt weten wat je nodig hebt, reserveer dan eens een auto bij een reisagent in Nederland of bij een Nederlandse site als rentalcars.com. Hier wordt goed uitgelegd waarvoor je bent verzekerd en weet je ook wat je straks echt nodig hebt.
Ik huurde via Auto Europe Nederland bij Solmar in Alicante een auto met volledige dekking.

Bij de aanvraag moest ik mijn leeftijd vermelden (80) en ik ging er van uit dat dat gegeven een rol speelt bij de prijsbepaling. In Alicante bleek ik een "cover" te moeten betalen omdat ik ouder ben dan 70. Euro 378 voor 3 weken huur, meer dan de totale huursom.

Kijk uit met verhuurinstellingen in Nederland, die waarschuwen je niet voor extra kosten!

G.C.Haanschoten
Badge
Na herhaaldelijk problemen te hebben gehad met bedrijven als Goldcar en RecordGo, die je wel heel erg graag extra verzekeringen willen opdringen. Ook rentalcars.com heb ik slechte ervaringen mee. Cardelmar, doet alsof je volledig verzekerd bent en stuurt dan enkele dagen voor de huur ingaat een email, waarin ze aangeven wat niet verzekerd is (onderkant, dak). Ik heb nu een doorlopende huurautoverzekering afgesloten en heb de laatste 2 keer geboekt bij Avis en Hertz, deze zijn wel wat duurder, maar geen gezeur over extra verzekeringen gehad en verder keurige afhandeling zowel bij ophalen als bij afleveren. (echt heel erg duur was het ook niet, laatst 15 dagen Toyota Corolla bij Hertz in Malaga voor € 179)
Ik huurde voor de periode van 23 april t/m 3 mei 2016 een auto bij Goldcar op de luchthaven van Alicante. Ik had aangegeven dat ik de auto om 22.00 uur zou afhalen. Doordat ik eerst nog met mijn reisgenoot koffie ging drinken in een bar op de luchthaven werd het echter pas 23.15 uur. Dat bleek mij al meteen € 40 boete te kosten, omdat ik na 23.00 uur was gekomen. Verder moest ik ook meteen een volle tank betalen. Met dit laatste is op zich niets mis. Maar dan ga ik de auto niet met een volle tank terugbrengen. En dat had dus wel gemoeten. Bij het terugbrengen werd mij nogeens € 40 boete in rekening gebracht omdat ik de auto niet met een volle tank had teruggebracht, plus nog € 5,00 voor de brandstof die er te weinig in zat (de tank was nl. nog wel grotendeels vol). Dit vind ik je reinste afzetterij, want ik heb nu betaald voor een tank die ik niet verbruikt heb en die vast en zeker ook weer bij een volgende klant in rekening is gebracht. Kassa voor Goldcar! Toen ik hierover per e-mail ging klagen bij dit bedrijf bleek ik gekozen te hebben voor een "full fuell policy". Ik had die term op de website wel voorbij zien komen (overigens nog nooit eerder van gehoord), maar had geen alternatief gezien. Verder bleek ook dat de € 40 die ik moest betalen omdat ik de auto te laat afhaalde niet, zoals ik dacht, het gevolg was van het feit dat ik de auto in de late uurtjes was komen afhalen, maar simpel vanwege het feit dat ik dat meer dan een uur na de afgesproken tijd had gedaan. Dus als ik had afgesproken 12.00 uur en ik was na 13.00 uur gekomen dan was ik de boete ook kwijt geweest. Dus als je vliegtuig meer dan een uur vertraging heeft (wat nog wel eens wil voorkomen) dan ben je dus geheid de boete kwijt. Ik vind dit geen stijl. Ik ga de volgende keer dan ook maar naar een ander bedrijf als ik een auto wil huren.
Blijft vaag met die verhuurders. Ook de grote. "Méér dan een uur te laat" zal best in de verhuur regels van dit bedrijf staan. Kan je weinig tegen doen. Probleem is veelal dat je die regels pas na het ondertekenen van het contract te zien krijgt en je die kleine letters niet allemaal gaat doorlezen. De optie "Full-Full" is normaliter: bij afhalen een tank benzine kopen en het recht de auto terug te brengen met elk brandstofniveau (je tankt dan a.h.w. bij de verhuurder). Anders betaal je de inhoud van de tank tenslotte 2x.

Dit bewijst weer dat er een betere regulering moet komen van die verhuurmarkt met het liefst standaardvoorwaarden of anders voldoende openheid over de inhoud van de regels van het verhuurbedrijf. Denk dat je dit bedrijf een volgende keer overslaat, toch? Zegt het voort, zegt het voort.

De optie "Full-Full" is normaliter: bij afhalen een tank benzine kopen en het recht de auto terug te brengen met elk brandstofniveau (je tankt dan a.h.w. bij de verhuurder). Anders betaal je de inhoud van de tank tenslotte 2x.

Geplaatst door Spook op Jul 10, 2016.
Full-full betekent dat je bij afhalen een volle tank meekrijgt, en bij inleveren ook weer een volle tank inlevert. Je betaalt dus de brandstof die je verbruikt.
Je hebt gelijk. Iets te snel gereageerd. In jouw geval vangt de verhuurder dubbel: vooraf voor een volle tank laten betalen en na afloop de auto afgetankt laten inleveren.

Je hebt gelijk. Iets te snel gereageerd. In jouw geval vangt de verhuurder dubbel: vooraf voor een volle tank laten betalen en na afloop de auto afgetankt laten inleveren.

Geplaatst door Spook op Jul 11, 2016.
Bij Full-full betaal je niet voor de tank die je meekrijgt, je betaalt alleen de brandstof die je gebruikt.
gewoon huren bij een betrouwbare organisatie zoals Sunny Cars daar is alles inclusief, en gewoon nee zeggen tegen alles wat ze proberen aan te smeren, dit is al tientallen jaren bekend
Voor een rondreis in Noord Oost Amerika 2 auto's gehuurd bij Avis. Volgens de site kan in de auto (Lincoln) uit klasse H, 5 volwassenen en 4 koffers. Bij aankomst was de Lincoln niet beschikbaar maar kregen we een andere auto uit de klasse H. Dat is volgens de regels dus niks mis mee. Echter in de auto kunnen maar 2 koffers en dat is wel een probleem. Na overleg hebben we toen maar een upgrade gedaan. De gehuurde auto was 954 euro. Voor de upgrade moesten we 780 euro bij betalen. Maar ja wat moet je dan als je wilt gaan rijden. Terug in Nederland heb ik een klacht ingediend bij Avis. Na 1 maand kreeg ik een reactie die nergens op sloeg. De klacht was naar Amerika gestuurd en die zijn makkelijk. U heeft getekend en dus geaccepteerd. Ik heb daarop via Facebook contact gezocht met Avis. Er werd vrij snel gereageerd moet ik zeggen. Nogmaals mijn issues uitgelegd, te weten de verkeerde info op de site en de belachelijk hoge bijbetaalprijs. Ook hier heeft het wel even geduurd maar daarna kreeg ik toch wel een positief bericht. Avis gaat beter checken met de autoleveranciers of de informatie klopt en past daar de site op aan. Verder besloot Avis Nederland uit coulance om mij de helft van het extra betaalde bedrag terug te betalen. Geeft mij in ieder geval een beter gevoel.
Via Rentalcars.com een auto voor 7 dagen gehuurd bij Thrifty. De auto moest opgehaald worden op vliegveld van Porto. Bij de bali van Thrifty (Hertz) werd mij gevraagd een volledige verzekering af te sluiten. Dit wou ik niet. Hertz zou dan €1600,- aan borg op mijn creditcard reserveren. Hiermee gingen wij akkoord. De medewerker van Hertz gaf aan dat hij inmiddels twee keer had geprobeerd het bedrag te reserveren, maar dat hij geen autorisatiecode kreeg. Ik had de volledige bestedingsruimte op mijn creditcard €3500,-, dus dat moest niet het probleem zijn. De jongeman gaf aan dat hij nog een keer kon proberen, maar dat er een kans bestond dat de creditcard geblokkeerd zou worden, wat overigens onzin is. Met de hete adem van wachtende klanten achter mij, vroeg de medewerker wat ik wou; nog een keer proberen met kans op blokkade, volledige verzekering of de hele huur cancelen. Uiteindelijk gekozen voor volledige verzekering, wat mij in totaal €162,85 heeft gekost. De jongen moest een reservering van €340,54 op mijn creditcard plaatsen (benzine, tolsysteem, verzekering etc). Dit was binnen enkele seconde gebeurt!? Ik heb daarna contact met de creditcard maatschappij gezocht, zij gaven aan dat er nooit een poging gedaan is om €1600,- te reserveren. Tevens konden zij mij geen reden bedenken waarom de autorisatie geweigerd zou worden. Ik heb sterk het gevoel dat mij hier onterecht een verzekering is verkocht. Ik heb de klacht bij Rentalcars.com neergelegd, ik ga er van uit dat hier sprake is van een misverstand en dat de onnodig afgesloten verzekering wordt gecrediteerd.
Je kunt vergeten nog iets terug te krijgen.

Het is een systeem geworden. Er zijn grote aantallen mensen die met dergelijke trucs zijn belazerd.

Op Facebook zetten. Dat vinden deze oplichters heel vervelend
Met andere woorden u twijfelt aan de reactie van Avis en aan mijn bericht. Onderstaand* de bevestiging dat Avis daadwerkelijk het geld op mijn creditcard heeft gezet.

* [Privacygevoelige informatie verwijderd door beheerder]
Ik proef hier iets dat ik zelf ook ervaar, en bij voorbaat excuses als ik uw mening kaap, het helpt als je klaagt vanuit een positieve instelling, er is iets fout gegaan, vervelend, kan gebeuren maar ik geef u graag de gelegenheid uw fout te herstellen ipv jullie zijn oplichters die er natuurlijk op uit zijn mij een poot uit te draaien en dat zullen jullie hier ook wel weer van plan zijn.

Met andere woorden u twijfelt aan de reactie van Avis en aan mijn bericht. Onderstaand* de bevestiging dat Avis daadwerkelijk het geld op mijn creditcard heeft gezet.

Geplaatst door A. Smeulders op Jul 20, 2016.

* [Privacygevoelige informatie verwijderd door beheerder]
Het ene geval is het andere niet maar er worden ieder jaar vele mensen die een auto huren (in het buitenland) door autoverhuurbedrijven " bedonderd".

Zelf was ik ook slachtoffer van zo'n actie en was ik € 240 kwijt met een geraffineerde truck. Ik heb dan ook geen enkele behoefte om nog aardig te zijn tegen dit soort lieden.

Bent U wel correct behandeld dan heeft U niet te klagen.
Wij hebben eind april een week bij Avis zonder bemiddelaar een auto gehuurd in Chania - Kreta. Voor die week enkele 10-tjes duurder dan bij een prijsvechter. Bleek een prima ding en nog een klasse hoger dan geboekt ook. Halen en terugbrengen was een minutenkwestie en ging zonder enig gedoe. Ik heb er geen extra verzekeringen bijgenomen. Daarvoor heb ik me al via de -hier vaker ter sprake gekomen- huurautoverzekering.com verzekerd.
Maar nu gaan we eind augustus nog een weekje naar Ibiza. En als ik zo op internet rondkijk geven prijsvechters een prijs op die de helft is van de grote verhuurbedrijven. Vooral Centauro is goedkoop en heeft veel aanbod. Heeft iemand ervaring met deze verhuurder? Of andere tips?
Mijn ervaringen zijn alleen maar positief.

Ja, wij betalen wat meer, maar dan is de kans ook veel minder dat je gezeur krijgt.

Wij boeken altijd bij Sunnycars en vragen altijd naar een auto van Hertz of Alamo.

Ook bij Alamo ( Alicante ) ging het 2 jaaar geleden niet goed, contact opgenomen met Sunnycars en het probleem werd wel opgelost. Goldcar heeft een minder goede naam ( ook volgens Sunnycars ), maar is wel goedkoper.

Wij hebben weer bij Sunnycars geboekt voor Alicante en nu Hertz ( althans een goedkopere versie, ben benieuwd, staat wel goed aangeschreven). Voor een goed product, betaal je immers wat meer, is een keuze !
Het is niet altijd kommer en kwel. Ik denk dat er veel mis is, zie hier alle reacties, maar ik heb de laatste 20 jaar zo'n 20 keer een auto gehuurd, vooral in het buitenland en nog nooit echte problemen gekend. Geen gekke rekeningen, noch belachelijke meerkosten.

Frank
ik had een erg vervelende ervaring met een huurauto van AutoEurope en Goldcar in Spanje ( vliegveld Girona )Een aantal mails leverde niets op maar toen ik mijn verhaal op Facebook had geplaatst kwam er meteen een reactie en....€ 193,70 terug op mijn creditcard ..zo hoort het.Ik ben content maar....het moet gewoon niet voorkomen..Transperantie is hard nodig in de secto
In Lissabon hebben we een auto gehuurd bij Centauro. Bij het terugbrengen zat er een minuscuul krasje op de deur en hiervoor moest ik ter plaatse E 250,- afrekenen met mijn creditcard, aangezien ik geweigerd had om de dure verzekering af te sluiten van ruim E 25,- per dag. Dit heb ik mopperend gedaan, maar bij thuiskomst blijken er ineens twee bedragen afgeschreven te zijn: E 101,- en E 176,-. en niet de E 250,-! Geen idee waarvoor, geen rekening of verklaring gekregen. Ik ben nu in overleg met easycars.com via wie ik de auto gehuurd had. Ben benieuwd.....
In juni 2016 verbleven wij in hotel Golf Jandia op Fuerteventura, In de receptie was een plaats ingericht voor autoverhuur (Fuerte Turismo Rent a car). Dit gaf een vertrouwd gevoel omdat het niet één van de vele bedrijfjes was die in een achterafstraatje hun auto’s tegen bespottelijke prijzen (veelal slecht verzekerd) aanprijzen. Wij huurden voor een dag een auto (keurige VW Polo) en betaalden de huurprijs alsmede de borg van 300 euro met onze creditcard. Dit is gebruikelijk en de borg zou niet in rekening worden gebracht wanneer alles in orde was. De auto werd aan het einde van de dag onbeschadigd terug gebracht. Bij de afrekening van de creditcard, ongeveer een maand later, bleek de 300 euro toch te zijn afgeschreven. Op aanraden van de creditcardmaatschappij nam ik contact op met het verhuurbedrijf. De directeur van het bedrijf vertelde mij dat ik het huurcontract, waarin stond dat er niet “off road” mocht worden gereden (niet van de geasfalteerde weg) had ondertekend en dat ik dat toch had gedaan. Ondanks het feit dat er geen schade aan de auto was, hield men toch de 300 euro in als boete voor het niet naleven van het contract. Men had dit een naderhand geconstateerd aan de hand van de GPS-gegevens van de betreffende auto. Het klopt dat ik hiervoor getekend had. Het klopt dat ik onderweg naar een vuurtoren over een gedeelte van de weg, dat niet geasfalteerd was (overigens zeer goed berijdbaar), ben gereden. De geasfalteerde weg stopte plotseling en ging over in een weg die mijns inziens klaar ligt om geasfalteerd te worden. Eigen schuld, dikke bult zou je zeggen en misschien is dat ook wel zo wanneer je het op de keeper beschouwt. Waar ik echter een ieder voor wil waarschuwen is dat kennelijk elke rit door dit bedrijf achteraf middels GPS-gegevens wordt geanalyseerd om maar een reden te vinden om de borg in te houden. Een “goede” bron van inkomsten. Mijns inziens moet je deze GPS-gegevens gebruiken bij diefstal, ernstig misbruik of in geval van twijfel bij schadegevallen oid. Ook het bedrag staat in geen verhouding tot dit “vergrijp”. De directeur gaf aan dat wanneer hij het bedrag zou gaan verlagen een ieder dan zou kiezen om op deze manier te werk te gaan om de hogere huurprijzen van een 4WD niet te hoeven betalen. De directeur is voor geen enkel argument gevoelig en verwijst alleen maar naar het door de klant ondertekende huurcontract.
Zet je verhaal op Facebook dat vinden deze crimineeltjes echt niet fijn..Ik heb uiteindelijk mijn geld terug gekregen

Zet je verhaal op Facebook dat vinden deze crimineeltjes echt niet fijn..Ik heb uiteindelijk mijn geld terug gekregen

Geplaatst door C.J.A. Lokkerbol op Aug 6, 2016.
Kun je ook aangeven waar je je verhaal op Facebook moet zetten?

Reageer