Consumentenbond.nl

Auto huren in het buitenland

Toon eerste bericht

129 reacties

Bij de partner van TRANSAVIA, car trawler, heb ik begin dit jaar een auto gehuurd in Alicante. Tot mijn verrassing diende ik bij inleveren van de auto een bedrag van 25Euro te moeten betalen wegens "fuel policy" oftewel administratiekosten benzine. Had de tank vol ingeleverd! Klacht ingediend bij car trawler. Uitgebreide e mail correspondentie volgde. Het blijkt nu dat er bij boeking niets over die 25Euro duidelijk vermeld staat. Eerst na de boeking vermeldt de voucher dat min of meer. De correspondentie met car trawler is beschikbaar en voorgelegd aan TRANSAVIA. En die verwees dan weer naar haar partner Car Trawler. Een geval van kastje naar het muurtje.Ben benieuwd of deze handelswijze meer voorkomt en of de consumentenbond hier iets aan kan doen.

Al 3jaar via Lara cars in Alicante een auto gehuurd.

Alles online, krijgen altijd antwoord in het Nederlands.

Prijs all in en geen verborgen kosten, afhalen op vliegveld.

Niets van te voren betalen, kan contant of via credit card op vliegveld.

Service uitstekend, vorig jaar was de auto te klein. Binnen half uur grote auto geregeld (zelfde prijs). Deze werd later op het vakantieadres gewisseld voor het type dat we gevraagd hadden.

Prima service!!!

LARA CARs heeft alleen op Alicante een kantoor

Ik heb een vlucht geboekt bij Transavia. Via een link op hun site kan er ook een auto worden gehuurd, met verzekering. Dat heb ik gedaan. Erop vertrouwende dat zij zich verbinden met organisaties van onbesproken gedrag. Dat heb ik niet goed ingeschat. Ik heb mijn klacht bij hen kenbaar gemaakt. Die wil ik graag met u delen:

Het boeken van de vlucht op de site van Transavia en de vlucht zelf zijn naar volle tevredenheid verlopen. Het verwerven van een huurauto via diezelfde site is van een andere orde.

Op verzoek van de kortaangebonden baliemedewerker (Goldcar, luchthaven Malaga) heb ik mijn boekingsdocumenten getoond, mijn paspoort en creditcard. Na het verwerken van de gegevens liet hij mij de afbeelding van de betreffende auto zien, of ik daarmee akkoord ging. Dat was het geval. Vervolgens zei hij: dat is dan 97 Euro. Waarop ik zei dat ik de boeking plus verzekering al had betaald en dat ik hem dus geen geld was verschuldigd. Hij antwoordde dat dat bedrag na aflevering van de auto teruggestort zou worden en hij schoof mij een te tekenen document toe. Zijn ongeduld was prominent en de rij achter mij was lang. Er maar vanuit gaande dat het ging om een soort borg heb ik getekend en met mijn betaalpasje betaald. Het bedrag waar het om ging werd niet getoond op het pinapparaat. Een paar dagen later zag ik op mijn bankrekening dat er €272,95 was afgeschreven. Bij bestudering van het door mij getekende document zag ik dat het ging om die €97,- plus een verzekering van €175,95. De baliemedewerker heeft echter met geen woord gesproken over een verzekering, alleen over €97,-. (Of dat bedrag wordt teruggestort betwijfel ik.) Duidelijk is dat het hier gaat om misleiding, maar ik heb het formulier getekend en het is dus zinloos om te reclameren.

Bij het boeken van de vlucht op de site van Transavia ben ik via een doorverwijzing bij CarTrawler, en zo bij Rhodium terechtgekomen en Rhodium bleek Goldcar te zijn. Vertrouwende op de reputatie van Transavia heb ik niet de moeite genomen om reviews te lezen over ervaringen met Goldcar. Intussen heb ik dat wel gedaan. De conclusie is dat geen verstandig mens met die kennis in zee gaat met Goldcar. Behalve kennelijk Transavia, dat ongetwijfeld –samen met CarTrawler, uw ‘onafhankelijke’ partner in onverkwikkelijke zaken- een profijtelijke deal met hen heeft gesloten met het ter beschikking stellen van faciliteiten.

Aan het grote aantal negatieve reviews op internet zie ik dat u genoegzaam bekend bent met de praktijken van laag allooi van Goldcar. U wordt daar al sinds 2012 op attent gemaakt door mensen die via Transavia en CarTrawler bij Goldcar hebben gehuurd en zijn belazerd. U heeft kennelijk niet de intentie om uw link met Goldcar te beëindigen. Ik begrijp hieruit dat u dit opmerkelijke verdienmodel laat prevaleren boven het welzijn van uw klanten. U maakt oneigenlijk gebruik van uw goede reputatie. Ergo, u bent niet 100% betrouwbaar.

K. Lageveen

Twee gedachten komen op bij het lezen van 't artikel : tank niet echt vol, en 'peilen controleren'.

Dat er zo'n litertje of twee bijkan viel mij ook op bij de verhuurder in de buurt, waar ik indien nodig een wagen huur. Eens gevraagd bij een garagist : tankvulding slaat af zodra vloeistofniveau in de vulbuis tot iets onder de rand staat, er een expansieruimte in de tank voor geval de brandstof na tanken door opwarmen uitzet, ook is er reserveruimte voor 't geval je in heuvelachtig gebied in dwarsrichting op een hellend vlak parkeert. Om te zorgen dat brandstof niet in 't vulpijpje blijft staan is er een dun buisje waardoor lucht uit de tank langzaam ontsnapt, zo die brandstof uit de vulbuis in de tank laat lopen. De hoeveelheid in de vulbuis is in de orde van twee of drie liter. Tot zover de garagist. Eens geprobeerd : volgetankt, uurtje laten staan. rondje gereden naar zelfde tankplaats : en inderdaad, er kon nog twee-en-een-halve liter bij. Verhaal garagist klopt kennelijk.

Dan : controle : kijk even onder de motorkap naar vloeistofniveaus : motorolie, hydraulische- en koelvloeistof, ruitensproeier ... , ga nu naar een garage, of gebruik je zelf meegebrachte bandenspanningsmeter en meet : soms amper half de vereiste druk, maar ook wel eens gehad dat voorbanden de spanning hadden voor beladen achterbanden : bleek dat verhuurder voor mijn aangekondigde lange tocht 'verse' banden had gemonteerd, maar na op spanning brengen de nieuwe vóór- en achter-banden door elkaar gehaald had.

Vorig jaar onderstaande reactie geplaatst. Inmiddels heb ik mijn geld terug. Niet via Thrifty, Hertz of Rentalcars, maar via de creditcardmaatschappij (ING). Om een lang verhaal kort te maken. Rentalcars wilde bewijs dat ik genoeg bestedingsruimte op mijn creditcard had. Zij gingen het aanvechten bij Thrifty. Ik heb contact gehad met de creditcardmaatschappij voor het document, zij gaven aan dat je hier voor verzekerd bent en dat je een verzoek tot teruggave kan doen bij de ING. Ik moest zoveel mogelijk bewijs op sturen. Dat heb ik gedaan, een week later werd het bedrag gecrediteerd.

Helaas nooit meer wat vernomen van de verhuurmaatschappijen..

Via Rentalcars.com een auto voor 7 dagen gehuurd bij Thrifty. De auto moest opgehaald worden op vliegveld van Porto. Bij de bali van Thrifty (Hertz) werd mij gevraagd een volledige verzekering af te sluiten. Dit wou ik niet. Hertz zou dan €1600,- aan borg op mijn creditcard reserveren. Hiermee gingen wij akkoord. De medewerker van Hertz gaf aan dat hij inmiddels twee keer had geprobeerd het bedrag te reserveren, maar dat hij geen autorisatiecode kreeg. Ik had de volledige bestedingsruimte op mijn creditcard €3500,-, dus dat moest niet het probleem zijn. De jongeman gaf aan dat hij nog een keer kon proberen, maar dat er een kans bestond dat de creditcard geblokkeerd zou worden, wat overigens onzin is. Met de hete adem van wachtende klanten achter mij, vroeg de medewerker wat ik wou; nog een keer proberen met kans op blokkade, volledige verzekering of de hele huur cancelen. Uiteindelijk gekozen voor volledige verzekering, wat mij in totaal €162,85 heeft gekost. De jongen moest een reservering van €340,54 op mijn creditcard plaatsen (benzine, tolsysteem, verzekering etc). Dit was binnen enkele seconde gebeurt!? Ik heb daarna contact met de creditcard maatschappij gezocht, zij gaven aan dat er nooit een poging gedaan is om €1600,- te reserveren. Tevens konden zij mij geen reden bedenken waarom de autorisatie geweigerd zou worden. Ik heb sterk het gevoel dat mij hier onterecht een verzekering is verkocht. Ik heb de klacht bij Rentalcars.com neergelegd, ik ga er van uit dat hier sprake is van een misverstand en dat de onnodig afgesloten verzekering wordt gecrediteerd.

Geplaatst door Tim op Jul 20, 2016.

Reputatie 5
Badge +7
Autohuur in het buitenland blijft een gedoe voor velen, terwijl zo'n huurauto je vakantie juist extra leuk en gemakkelijk moet maken. Onze collega's zijn undercover naar Spanje gevlogen en waren benieuwd hoe simpel ze hun gehuurde auto op de luchthaven meekregen. Kijk mee hoe de baliemedewerkster ze een extra verzekering wilde aansmeren...
https://youtu.be/FZ0gKKP3TM0

Met wat voor verrassingen werd jij geconfronteerd voor of na het gebruik van de huurauto? Of had je juist een super goede ervaring met een net verhuurbedrijf? Laat het weten!
Badge
De balie medewerkers werken op provisie en zullen meestal een verzekering in je schoenen proberen te schuiven, niet intrappen. Ik boek al jaren via CarDelMar. Lees de boekings pagina goed je kan alles hier boeken van verzekering tot huur bedrijf. Ze hebben allemaal verschillende voorwaarden dus goed lezen. Ter plaatse moet je altijd een borg betalen met de zelfde creditcard als je hebt gebruikt met boeken. Let op dat het verhuurbedrijf op de luchthaven zit en niet via een pendel busje naar verweg. Neem brandstof full to full dus vol meenemen en weer inleveren. Bij het boeken neem je het best de extra uit gebreide dekking met bodem, glasbreuk en banden dekking. Anders is een lekke band voor uw rekening. Ook willen ze je nog wel eens proberen te verkopen dat je geen pechhulp krijgt als je de verzekering niet via hun neemt. Dat is natuurlijk flauwekul want het is hun auto. In geval van schade loopt het natuurlijk via de borg en krijg je die weer terug van CarDelMar. Bij het in ontvangst nemen de auto goed nakijken en direct, nog voor het instappen, schades melden. Probeer ook of de deuren nog open gaan met de sleutel. Ik heb een keer een opengebroken auto getroffen. Tot slot neem niet de duurste maar ook zeker niet de goedkoopste verhuurder, dat doet namelijk iedereen met enorme wachtrijen bij het afhalen tot gevolg. Als bij het inleveren niemand aanwezig is (na kantoor uren) maak dan foto's van vier kanten met datum, het is niet echt een bewijs maar je staat iets sterker dan helemaal niets. De sleutels gaan dan meestal in een brievenbus.
Badge
Happycars, kwalijke praktijken.

Het bijbehorend verhaal:

Op 24 november 2017 huurde ik via Happycars een auto op vliegveld Charleroi voor de periode 21-28 december.
Ik huur geregeld een auto op vliegveld Charleroi, ken daar de situatie goed en dit is tot nu toe altijd bevredigend verlopen.
Vanaf het begin van het boekingsproces geef ik dus keurig aan, de datums met de bijbehorende afhaal locatie. Vliegveld Charleroi dus, oftewel airport brussels south charleroi. Ik wil perse een auto huren op het vliegveld zelf. Uiteindelijk kies ik een auto via Happycar die daar natuurlijk heel blij mee zijn en ik krijg op 24 november de bevestiging die ik nakijk. Op de bevestiging staat keurig de afhaallocatie airport Charleroi met de bijbehorende datums en het bedrag ad 232 euro wat ik moet betalen voor de huurperiode. Prima toch? Zo hoort het. Ook even later komt het voucher, het formulier wat je nodig hebt voor aan de balie van de autoaanbieder. Hier werp ik een snelle blik op want ik ben nieuwsgierig bij welke aanbieder ik moet zijn op het vliegveld en dat blijkt auto Europe te zijn. Die ken ik en daar heb ik vaker een auto van gehuurd. Ze zitten samen met andere aanbieders zoals Hertz e.d. in een kantoortje vlakbij de aankomsthal en de auto's staan om de hoek. Dat is prettig om te weten. Verder valt mij aan het voucher niks op. Uitprinten doe ik het voucher ook meestal pas een dag van te voren. Het voucher is in feite ook niks anders als een definitieve bevestiging van de eerder verzonden bevestiging. Ik heb nog nooit meegemaakt dat in het voucher de overeenkomst gewijzigd werd door bijvoorbeeld de afhaallocatie te wijzigen zonder dat de klant daarvan op de hoogte zou moeten worden gesteld.

Maar nu komt het.

Op 18 december om vijf uur 's middags ( drie weken later dus ) krijg ik van Happycar een mailtje dat de door mij geboekte auto niet op het vliegveld staat maar in Charleroi zelf. Dit is dus twee dagen voordat ik de auto daadwerkelijk op het vliegveld zou moeten ophalen.
Ik vloek, want ik ging er gewoon vanuit dat de auto op het vliegveld zou staan en niet ergens in Charleroi zelf en dat is voor mij ook verder totaal geen optie. Pendelbussen die propvol zijn, en dan nog ergens in Charleroi op zoek gaan naar een plek waar de auto staat, gesleep met bagage. No way dus.

In feite wordt met dit mailtje de overeenkomst zoals ik die had met Happycar gewijzigd zonder mijn toestemming. En om die reden heb ik het volste recht om deze overeenkomst acuut te annuleren wat ik dus ook doe. Voordat ik echter annuleer stuur ik echter nog een vraag aan Happycar hoe ze denken dat ik in Charleroi kom. Geen antwoord. Vervolgens stuur ik gelijk nog een mailtje waarop ik stel dat op de bevestiging toch duidelijk staat “airport Charleroi” en dat ik nu helaas genoodzaakt ben om te annuleren en dat ik op zeer korte termijn voor de feestdagen nog naar een andere huurauto op het vliegveld moet gaan omzien. Ook vermeld ik hierbij dat indien de meerkosten van deze huurauto significant hoger zijn als de auto die ik eerder gehuurd had bij Happycar, ik deze meerkosten zal declareren bij Happycar. Ook geen antwoord, waarna ik dus annuleer en op zoek moet naar een vervangende huurauto op vliegveld Charleroi.
Feiten van algemene bekendheid behoeven hierbij verder geen betoog. Zo kort voor de feestdagen een gelijkwaardige huurauto vinden voor nagenoeg hetzelfde bedrag dat zal niet gaan lukken vrees ik. En dat lukt ook niet. De meeste prijzen liggen dik boven de 300 euro voor een gelijkwaardige auto voor dezelfde periode. Maar toch vind ik een auto voor 272 euro, gelijkwaardig en voor dezelfde periode, 42 euro duurder dus en ook hierbij is de aanbieder auto Europe op het vliegveld zelf. Pffff. toch nog op het laatste moment gelukt dus.
Hier heb ik verder geen klachten over en alles gaat goed.

Echter bij terugkomst declareer ik de 42 euro meerkosten bij Happycar. Ik vind dat Happycar verantwoordelijk is voor de problemen waar ik op het laatste moment mee geconfronteerd ben geworden. Het is niet mijn fout dat er ergens iets in het boekingssysteem fout is gegaan. Alleen al het simpele feit dat zo kort voor ingang van de eigenlijke huurperiode een mailtje komt dat de afhaallocatie niet het vliegveld zelf is maar in Charleroi zelf is geeft al aan dat er iets fout is gegaan. Het is hoogst ongebruikelijk dat een dergelijke mail wordt verstuurd, althans ik heb dat nog nooit eerder meegemaakt. Kennelijk zijn er dus eerder al problemen geweest op vliegveld Charleroi waar klanten van Happycar geconfronteerd werden met het feit dat hun geboekte auto niet op het vliegveld zelf stond maar daar buiten en vervolgens ook geconfronteerd werden met onvoorziene meerkosten en problematische omstandigheden. Leuke “verrassing” niet?

Dus ik stuur de rekening ad 42 euro naar Happycar en dan laat Happycar haar ware gezicht zien.
Eerst een Engelstalig antwoord van ene “ Jana” die het wel allemaal jammer vind maar doodleuk verwijst naar de algemene voorwaarden vermeld onder artikel 2.3 waarin staat dat de klant zelf verplicht is de boeking op eventuele vergissingen en fouten te controleren. En als er verder nog vragen zijn moet ik vooral niet schuwen om contact op te nemen. Vriendelijk hè? En daarmee is voor Happycar de kous af. Leg gewoon alle verantwoordelijk van fouten in het boekingssysteem bij de consument en je kunt verder lekker je handen in onschuld wassen. Zo'n beetje van “eigen schuld dikke bult, had je maar beter moeten opletten” Daar komt het op neer.

Zelf er een zooitje van maken en niet willen weten dat bij een zichzelf respecterend bedrijf een paar kernwoorden horen zoals, Betrouwbaar, Transparant en last but not least, Klantvriendelijk. Allemaal niet van toepassing op Happycar.

Ik laat het er niet bij zitten en geef “Jana” van Happycar keurig antwoord in het Nederlands.
Daarbij vermeld ik dat het betreffende artikel enkel van toepassing is op fouten en/of vergissingen die in eerste instantie in alle redelijkheid en billijkheid door een klant opgemerkt kunnen worden. Het moet geen “speurtocht”worden naar eventuele aanwezige adders onder het gras. Mij was in elk geval niet duidelijk dat de afhaallocatie gewijzigd was en ik denk dat de meeste andere klanten er op deze wijze ook wel “ingestonken” waren. Op de bevestiging staat gewoon Airport Charleroi, en daarmee is voor mij de kous af.
Gelijk handhaaf ik mijn vordering van 42 euro en stel daarbij een betalingstermijn van 10 dagen.
Maar Happycar betaald niet en geeft ook verder geen reactie.

Na 10 dagen gebeurt er dus helemaal niks en ik stuur een herinneringsmail aan de bedrijfsleiders Robert Schütze en Anna Lena Mibach op het adres in Hamburg waarbij ik verwijs naar de eerdere correspondentie en eis nu per omgaande de betaling van 42 euro. Verder verzoek ik verder om alle correspondentie in het Nederlands te willen doen.
In de voorwaarden van Happycar staat immers vermeld dat het Nederlands Recht van toepassing is en ik verwijs hierbij naar het Burgerlijk Wetboek waarin het verbintenisrecht is geregeld. Ik vermeld ook mijn complete initialen en adres gegevens. Gewoon open kaart spelen heet dat.

En nu komt ene “Brian” aan het woord die in keurig Nederlands nogmaals verwijst naar het betreffende artikel 2.3 van de algemene voorwaarden en daarmee dus ook aangeeft dat ik zelf beter had moeten opletten. En dat ik zelf immers de overeenkomst heb opgezegd en dat Happycar mij toch keurig per email op de hoogte heeft gesteld dat de afhaallocatie niet op het vliegveld zelf was maar in Charleroi zelf. Daarnaast nog wat kretologie over terugstorten van bedragen op mijn creditcard die totaal niet van toepassing zijn en niets met het eigenlijke probleem te maken hebben.
En dan komt er zelfs een leugen van Brian namens Happycar.

“Wij hebben u voor aanvang van uw boeking op de hoogte gesteld van het feit dat de lokale verhuurder, waarmee u het contract heeft afgesloten zich niet op de luchthaven bevindt.”

Dat klopt niet. Auto Europe bevind zich gewoon op het vliegveld. Gewoon een keiharde leugen dus. Dan had er moeten staan. “ Wij hebben u op 18 december kort voor aanvang van uw boeking” op de hoogte gesteld. De bevestiging en het daarbij behorende Voucher had ik immers al op 24 november gekregen. Hoezo drie weken wachten met een dergelijk bericht? Dat mogen ze eens gaan uitleggen.
Dan natuurlijk geeft Brian namens Happycar aan dat 42 euro betalen uitgesloten is. Ik had ook niks anders verwacht.

Een overeenkomst is een overeenkomst waarbij twee partijen iets afspreken. Wanneer een van de twee partijen op het laatste moment de overeenkomst wijzigt zonder de ander daarvan in kennis te stellen dan vervalt daarmee de overeenkomst, is er sprake van contractbreuk en kun je in dit geval zelfs spreken van een wanprestatie.

Ook al zijn de fouten/vergissingen in het boekingssysteem in eerste instantie niet de schuld van Happycar dan nog hebben zij als eerst verantwoordelijke de taak om deze boekingen op juistheid te controleren. Maar die verantwoordelijkheid wenst Happycar niet te nemen, die wentelen ze liever af op een klant die misschien voor de eerste keer in zijn leven een auto huurt. Dat is pas gemakkelijk. Dan kun je lekker veel ongeziene onzin verkopen, kun je lekker veel addertjes onder het gras frommelen, en dan gewoon verwijzen naar een artikeltje in de voorwaarden. Eigen schuld dikke bult dus. Jammer maar helaas Happycar, zo werkt het niet al zouden jullie dat ook graag willen.

4.2 ( voorwaarden Happycar)
Alleen in het geval van opzet of grove schuld is HAPPYCAR aansprakelijk voor schade wegens schending van contractuele of precontractuele verplichtingen.

Toch leuk om te lezen dat Happycar nog wel enige verantwoordelijkheid nemen wil voor als het echt fout mocht gaan. Alleen hier is ook weer een adder onder het gras, wat is immers “ grove schuld”? Wat is het verschil tussen geringe schuld en grove schuld? Happycar nu wel kennende zullen zij zichzelf altijd willen vrijpleiten van grove schuld, een beetje schuld? Ja misschien maar dan had de klant maar beter moeten opletten, nietwaar Happycar? Op een dergelijke manier wil ik ook wel wat voorwaarden in elkaar flansen.

Happycar ik heb ook een artikel voor jullie uit het Burgerlijk Wetboek.

Afdeling 9, de gevolgen van het niet nakomen van een verbintenis.

Iedere tekortkoming in de nakoming van een verbintenis verplicht de schuldenaar de schade die de schuldeiser daardoor lijdt te vergoeden, tenzij de tekortkoming de schuldenaar niet kan worden toegerekend.
http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel74/
En Happycar kan die tekortkoming gewoon worden toegekend. Happycar is de eerst verantwoordelijke om het gehele boekingsproces onmiddellijk op juistheid te controleren en dat hebben ze niet gedaan. Simpel toch?
En roept Happycar dat ze er echt niks aan kunnen doen en het de schuld van anderen is? Jammer dan.

“Maakt de schuldenaar bij de uitvoering van een verbintenis gebruik van de hulp van andere personen, dan is hij voor hun gedragingen op gelijke wijze als voor eigen gedragingen aansprakelijk.”

http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel76

Samenvattend.
Happycar is een totaal onbetrouwbare partner om een verbintenis mee aan te gaan. Happycar wenst in het geheel geen verantwoordelijkheid te nemen en schuift die verantwoordelijkheid liever in de schoenen van de klant.
Nergens, maar dan ook nergens heeft Happycar ook maar een beetje excuses aangeboden voor de fouten in het boekingsproces. Happycar blinkt uit in onprofessioneel gedrag. Happycar is niet aangesloten bij een Geschillencommissie. Ook dat zegt wel wat. Voor mij is Happycar een malafide firma waar de consument tegen beschermd dient te worden. Daarom ook deze lange uiteenzetting. Iedere klant die nu denkt “Happycar toch maar even niet” is er een gewonnen.
Happycar geeft aan dat Nederlands Recht van toepassing is. Wat ze nalaten is om een rechtspersoon in Nederland te benoemen waar je terecht kan wanneer je volgens Nederlands Recht je recht denkt te kunnen halen.
Ik heb in een mail aan ene “Brian” van Happycar naar zijn volledige initialen gevraagd, naar zijn functie en zijn bevoegdheden. Dat hoort ook bij transparantie. Geen reactie.
42 euro is niet veel, maar voor een principe kwestie is het genoeg. Ook als particulier is het heel wel mogelijk een incassobureau op basis van no cure no pay in te schakelen.
Wanneer iemand op een vliegveld aankomt en er geen auto op het vliegveld aanwezig is ondanks dat dit wel in de overeenkomst is vermeld en er daardoor extra onkosten ontstaan. Gewoon incassobureau inschakelen.
https://www.eenincassobureau.nl/incassobureau-inschakelen-voor-particulieren.html

Wanneer ik nu op diverse sites naar de reviews van Happycar kijk dan zie ik dat het geregeld voorkomt dat een auto niet op het vliegveld zelf staat maar ergens "achteraf", ondanks dat op de reservering is aangegeven dat de afhaallocatie op het vliegveld zelf is.
De achterliggende reden zal waarschijnlijk zijn dat die "achteraf locaties" goedkoper zijn voor de aanbieder. En als klant sta je op zo'n moment toch gewoon voor "het blok" en kun je geen kant meer op. Kwalijke praktijken.
Ik zag dit topic pas nu, anders had ik dit spannende verhaal veel eerder gepost:

In 2015 huurden wij een auto op Sicilië. Helaas was er schade aan een wieldop. Ik had tevoren bij Insurance4Harhire een "Excess Waiver" verzekering afgesloten (voor €58 voor een heel jaar), en op het vliegveld rustig alle pogingen om me iets van de verhuurder aan te smeren afgewimpeld. Na de schade begon het echte circus pas: Eerst werd er 'voor de zekerheid' €2000 van mijn credit card afgehaald.

Ook dit liet ik rustig begaan (in de wetenschap dat het eenvoudig is om dat terug te halen als er problemen zijn).

In Nederland 2 weken later een mail gestuurd met het verzoek de schade factuur gedocumenteerd te sturen voor mijn verzekering. .. niets.
Twee weken later weer een mailtje... weer niets.

Vervolgens de ING ingeschakeld om het dan maar op de harde manier op te lossen. Omdat ik alles goed had gedocumenteerd, stond het volledige bedrag een week later weer op mijn rekening, en begon het wachten op een reactie uit Italië. Uiteindelijk kwam 3 maanden later naar aanleiding van de stornering het bewijs en de documentatie richting de ING die ik nodig had voor mijn verzekering. Als een soort venijnig nabrandertje, had men de bij te tanken benzine op € 4 per liter berekend.

Ik had ondertussen ook de verzekering op de hoogte gesteld van de claim die er aan zat te komen en de problemen die er met de afhandeling waren. 3,5 maand later alles doorgestuurd per email, en ook daar was de afhandeling snel en gemakkelijk. Binnen twee weken stond ook dat bedrag op mijn rekening.

Dus met een goede voorbereiding kun je onder die 'verzekering' uit. Het is dan soms iets meer werk als er problemen zijn, maar het genoegen om anderen die denken jou een paar duizend euro door de neus te boren te slim af te zijn is ook wel wat waard...
Badge
Ben zeer tevreden over Europcar over de jaren heen gehuurd in Nederland en al jaren nu in Zuid Afika. Goed auto's en prima service.
Laatste keer bij het afleveren van de auto vlakbij het vliegveld hebben zij mij vervolgens omdat het regende met de auto gebracht naar de vertrekhal.
Maximale WA uitkering bij huurauto's in de VS is zeer beperkt (1 mln €, soms 2 mln €, vaak veel minder) in vergelijking met de standaard in NL van 5 mln €.
Het is me niet gelukt het maximum te verhogen bij de bekende autoverhuurders/tussenpersonen. Ik heb ook geen info kunnen krijgen over lokaal verhogen tegen een ongetwijfeld forse extra premie.
Het is ook niet gelukt bij gespecialiseerde verzekeraars waar je bijvoorbeeld wel een verzekering kunt afsluiten voor eigen risico bij huurauto's.
Uiteindelijk heb ik bij Sunny Cars een auto kunnen huren met een maximum WA uitkering van 7,5 mln €. Gezien het kostennivo en de claimcultuur in de VS lijkt deze 7,5 mln € me redelijk in vergelijking met de NL standaard van 5 mln €.
Zijn er alternatieven?
Is deze kwestie onderdeel van het tienpuntenplan van de Consumentenbond?
Reputatie 5
Badge +7
@Fam. Wat je noemt over Sunny Cars lees ik inderdaad ook in het uitgebreide autohuur artikel (valkuilen en tips) uit de Reisgids van juli 2015, in het kader 'Verzekeringen verklaard'. Wie weet kent iemand in de community nog alternatieven?

In het tienpuntenplan wordt afdoende WA-dekking wel genoemd, geen bedragen. Hoewel de voorkeur uitgaat naar een dekking hoger dan €5 miljoen (zie hetzelfde kader Verzekeringen verklaard).

Dit zijn de tien punten die de Consumentenbond heeft voorgelegd aan de autohuur branche:
1. Alle lokale en algemene huurvoorwaarden in het Nederlands; niet op aparte pagina’s en niet pas gepresenteerd in de loop van het boekingsproces, maar geïntegreerd en direct zichtbaar na de selectie van de gewenste auto.
2. Heldere, eenduidige informatie over verzekeringen en hun dekking, zonder ingewikkelde benamingen, afkortingen en terminologie.
3. Alle essentiële verzekeringen opgenomen in de huurprijs, zonder eigen risico en met een voldoende WA-dekking.
4. Een duidelijke markering van het moment waarop je daadwerkelijk gaat boeken.
5. Een tweede bestuurder standaard opgenomen in de huurprijs. Waarom dit €10 of meer per dag extra moet kosten is niet duidelijk.
6. Een eerlijk en transparant brandstofbeleid, gebaseerd op ‘vol-vol’, dat wil zeggen: huren en inleveren met een volle tank.
7. Redelijke extra kosten voor extra’s als navigatie, een kinderzitje, sneeuwkettingen e.d.
8. Minstens één gratis betaalwijze.
9. Geen dossierkosten, die horen in de prijs.
10. Onmiddellijk een eind aan de agressieve verkooppraatjes ter plekke voor extra verzekeringen.
Badge
Bas W. schreef:

Hallo allemaal,
De websites van verhuurbedrijven en bemiddelaars blinken vaak niet uit in duidelijkheid en klantvriendelijkheid. Het kost veel moeite om te achterhalen wat de uiteindelijke huurprijs is en hoe het zit met verzekeringen. De huurprijzen en -voorwaarden zijn erg ondoorzichtig.
Als de auto geboekt is, krijg je vaak te maken met andere valkuilen. Autoverhuurbedrijven zetten je onder druk om ter plekke extra verzekeringen af te sluiten, er worden brandstoftrucs toegepast (vol huren, leeg inleveren), verhuurbedrijven schuiven onterecht schade in jouw schoenen of ze schrijven spookbedragen af van je creditcard.
De Consumentenbond heeft voor de branche een tienpuntenplan opgesteld voor eerlijke huurcontracten en informatie en vraagt alle grote autoverhuurbedrijven om zich hieraan te houden. Dat plan vind je hier.
Hebben jullie ervaring met autohuur in het buitenland? En was die ervaring slecht, of juist erg goed? Waarom en bij wie? En hebben jullie tips om de valkuilen te omzeilen? Ik hoor het graag!
Groet,
Bas

Update 15 januari 2018
Onze collega's vlogen undercover naar Spanje en waren benieuwd hoe simpel ze hun gehuurde auto op de luchthaven meekregen. Kijk mee hoe de baliemedewerkster ze een extra verzekering wilde aansmeren...

https://www.youtube.com/watch?v=FZ0gKKP3TM0&feature=youtu.be

Jullie goede of minder goede ervaringen met auto huren in het buitenland zijn nog steeds welkom, blijf ze delen in dit topic!

Wij huurden via Car Trawler bij Sixt. Kregen een kleinere auto dan beloofd, tweedeurs ipv vijfdeurs. Car Trawler doet niks, Sixt doet niks om dat recht te zetten. Het lijkt me goed als de tussenmaatschappijen eens aan banden worden gelegd. Ze bemiddelen naar allerlei autoverhuurders, waardoor je rechten nog troebeler worden. Ze (Car Trawler) helpen niet, maar maken zich er vanaf met smoesjes. Hoop dat jullie regels worden aangenomen, want na al die jaren is dit nog steeds een vieze business die veel mensen van hun vakantieplezier berooft.
Reputatie 7
Badge +7
@Dorland4, vervelend om te horen dat deze situatie je van je plezier heeft beroofd zeg.

We doen uiteraard erg ons best om dergelijke situaties aan de kaak te stellen.
Heb je toevallig je klacht al eens op Klachtenkompas gezet? Ik zie dat Car Trawler nog niet actief is, maar wellicht worden ze dat wel als je ze aanmeldt.

Succes!
In 2014 zijn we naar Sardinië geweest met Travelbird. Hun aanbieding was een appartement met autohuur. De auto was gehuurd bij Hertz.
Bij aankomst in Alghero begon het al bij de balie. Extra verzekering a 140 euro. Tegen 22 uur konden we weinig anders dan accepteren want we moesten nog op pad. Een belletje naar Travelbird leverde niets op.
De volgende dag dit gemeld bij Travelbird. Vanaf die dag kregen we een tiental maal een aardige medewerker aan de lijn of ontvingen aardige e-mails dat alles opgelost werd.
Bij terugkomst bleek de praktijk anders.
Travelbird is niet aangesloten bij de ANVR dus zij onttrekken zich aan alles. Hertz antwoordt nergens op. Via onze rechtsbijstand verzekering hebben we uiteindelijk 100 euro terug kunnen eisen.
een goede reden om met beide maatschappijen niet meer in zee te gaan.

In maart 2017 zijn we naar Timisoara Roemenië gingen, huurden we via Sixt een auto op de luchthaven. Tot onze verbazing verliep dit enorm soepel bij zowel afhalen als terugbrengen.
Beslist niet verwacht en dus de complimenten voor Sixt.

Bas
Badge
Eind 2017 via Car del Mar een auto gehuurd bij Sicily by Car in Napels. Het ophalen van de auto was al een beproeving aangezien we uren hebben moeten wachten in een snikheet kantoor omdat er maar 2 medewerkers klanten konden helpen. We kregen uiteindelijk wel een grotere auto mee dan vooraf geboekt. Zonder extra kosten. Tijdens de vakantie viel er een rots op het dak en raam van de auto. Uiteraard direct contact opgenomen met Car del Mar. Als we een all inclusive service pakket hadden afgesloten zou er niks aan de hand zijn, wordt vergoed. Gelukkig. Ook Sicily by Car ingelicht, maar geen reactie van hun kant. Bij teruggave van de auto moesten we met creditcard EUR 2100 afrekenen bij Sicily by Car. Wetende dat dat bedrag wordt teruggestort door Car del Mar toch maar gedaan. Thuisgekomen een schadeformulier van Car del Mar ingevuld. De claim was goedgekeurd door Car del Mar, het (bijna) volledige schadebedrag zou worden vergoed. Na een paar dagen opnieuw bericht van Car del Mar, vergoeding kan toch niet plaatsvinden omdat het dak niet verzekerd is. Te gek voor woorden natuurlijk, all inclusive verzekerd, behalve het dak. Weer typisch zo'n verborgen voorwaarde van in dit geval een autoverhuurbedrijf. Verdere correspondentie met Car del Mar leverde niets op. Ook niet de constatering dat het dak van glas was en dat glas wel verzekerd was. Niets meer. Later contact opgenomen met het Europees Consumenten Centrum in Utrecht. Zij zouden dit neerleggen bij hun Duitse collega's (CdM is duits). Door deze bemiddeling is CdM over de brug gekomen en de dak- en ruitschade zijn uiteindelijk vergoed. Daarnaast was er nog gedoe over de kosten voor een tweede bestuurder. De website van CdM en SbC hanteren verschillende kosten hiervoor. Ook dit heb ik moeten aankaarten bij CdM. Een ander ding was de communicatie met CdM. Ik ben verschillende keren verkeerd of onduidelijk voorgelicht, ook over het aanleveren van benodigde documenten. Verliep heel warrig. Dit jaar gaan we naar Sicilie en een auto huren is bijna noodzaak daar. Ga er nu wel voor zorgen dat alles afgedekt is, ik wil geen verrassingen meer. Al helemaal niet bij schade. Het is toch bizar dat we, met name in de EU, dit soort dingen niet consistent geregeld kunnen krijgen. We kopen een product via een tussenpersoon, maar er worden verschillende voorwaarden en maatstaven gehanteerd. Niks uniformiteit in regelgeving, wat toch best op europees niveau te regelen moet zijn. De consument blijft in het ongewisse en het huren van een auto kan een riskante aangelegenheid zijn. Jammer en onnodig.
Reputatie 7
Badge +7
De mei- en zomervakantie komen er weer aan. Heb jij al iets gepland, en huur je daarbij een auto in het buitenland? Veel websites van autoverhuurbedrijven zijn vaak erg onduidelijk. Daarom stelden we een plan op om de contracten voor consumenten eerlijker te maken. Dit zijn de 10 punten uit het plan:
  1. Alle lokale en algemene huurvoorwaarden in het Nederlands; niet op aparte pagina’s en niet pas gepresenteerd in de loop van het boekingsproces, maar geïntegreerd en direct zichtbaar na de selectie van de gewenste auto.
  2. Heldere, eenduidige informatie over verzekeringen en hun dekking, zonder ingewikkelde benamingen, afkortingen en terminologie.
  3. Alle essentiële verzekeringen opgenomen in de huurprijs, zonder eigen risico en met een voldoende WA-dekking.
  4. Een duidelijke markering van het moment waarop je daadwerkelijk gaat boeken.
  5. Een tweede bestuurder standaard opgenomen in de huurprijs. Waarom dit €10 of meer per dag extra moet kosten is niet duidelijk.
  6. Een eerlijk en transparant brandstofbeleid, gebaseerd op ‘vol-vol’, dat wil zeggen: huren en inleveren met een volle tank.
  7. Redelijke extra kosten voor extra’s als navigatie, een kinderzitje, sneeuwkettingen e.d.
  8. Minstens één gratis betaalwijze.
  9. Geen dossierkosten, die horen in de prijs.
  10. Onmiddellijk een eind aan de agressieve verkooppraatjes ter plekke voor extra verzekeringen.
Lees hier in ons gratis Reisgids artikel welke valkuilen er zijn bij het huren van een auto, en natuurlijk hoe je ze vermijdt.

Ging een geschikte auto zoeken jou goed af, of juist niet? Waar liep je tegen aan?
Bekijk ook onze video, waarin we undercover een auto huurden, ophaalden en vervolgens een extra verzekering aangesmeerd kregen.

https://www.youtube.com/watch?v=FZ0gKKP3TM0&feature=youtu.be
Afgelopen jaren 2x een auto gehuurd via firefly, 1x op Barcelona, 1x op Valencia.
Van te voren via de nl website.
1e x Een schadeformulier moeten invullen, waar verder niemand naar keek en ik zelf ook niet hoefde in te leveren.
De 2e x niet eens, want dit was toch een nieuwe auto en dat klopte ook.
Ik heb ook geen aanvullende verzekering genomen, dat vind ik zo'n groot prijsverschil.
Maar in dat geval moet je wel rekening houden dat ze een reservering op je credit card plaatsen van 1000 euro, dit staat ook bij de voorwaarden.
Brandstofbeleid is vol vol.
Eigenlijk zijn beide keren goed verlopen, maar ik heb dan ook geen schade gereden en heb dus ook geen ervaring met die afhandeling.
Auto's waren ook netjes.
Heb trouwens wel foto's vooraf en achteraf genomen van buiten en binnen met de km stand en brandstofindicator.
Reputatie 7
Alleen in Turkije hebben we een paar keer een auto gehuurd als we niet met onze eigen auto gingen. We namen dan een campingvlucht (bestaan die nog) en regelden alles zelf, we huurden dan bij Avis.
Hallo,

Ik ben op zoek naar een huurauto in Kaapstad. Met mijn gezin ga ik 21 dagen naar Zuid Afrika (december / januari). Omdat ik geen kosten achteraf wil en geen extra verzekeringen af wil sluiten, gaat mijn voorkeur uit naar een all inclusive formule. Nu twijfel ik tussen het aanbod van Sunny Cars (totaal € 1.060) en van Avis 360 (€ 800). Beide auto's zijn de Toyota Corolla automaat of gelijkwaardig.
Het verschil in prijs is aanzienlijk. Daarom wil ik dan in principe ook voor Avis 360 kiezen. Mijn zorg/vraag is echter of de beide aanbiedingen wel gelijkwaardig zijn. Zitten er addertjes onder het gras waar ik rekening mee moet houden?

Het tarief van Avis is inclusief:
  • TAX (lokale belastingen)
  • CDW (verlaging eigen risico bij schade)* Er geldt geen eigen risico bedrag
  • LI (WA-verzekering)
  • TP (verlaging eigen risico bij diefstal)* Er geldt geen eigen risico bedrag
  • VRF (kentekenregistratietoeslag)
  • SUR (luchthaventoeslag/stadstoeslag/overige toeslagen))
  • Onbeperkt aantal kilometers
Het aanbod van Sunny Cars is op basis van:
  • Tankregeling Full-Full
  • Premium pakket
  • Extra bestuurder inclusief
Kunnen jullie me hier mee helpen? Alvast bedankt!

Groeten,
Vincent.
Badge
Hallo Bas,

Deze zomer hebben we een auto gehuurd bij Europcar in Dublin. Het relaas heb ik verwoord in 7 klachten. Het interessante is dat een medewerker van Europcar mij liet zien hoe ze fraude plegen met benzine. De tekst is in het Engels omdat ik de klacht uiteraard in het Engels moest versturen.

During our holiday in Ireland from August 13 till August 20 we had a very unpleasant experience with the car rental at Europcar.
1. The car had not been refuelled when we received it. We were not informed by the employee that the car had not been refilled, instead the contract states that the car was Full upon receipt of the car. We received the car at 20:34 PM and after 14 kilometres we found out that there was only very limited diesel in the car. At 21:24 PM we filled the tank with 42.38 litres of diesel.
2. The telephone is not answered. After arriving at our destination I tried to phone the reception desk at Europcar (+35318122800). As the reception desk was closed I got an answering machine and left a message with the request to call me at my mobile number. I never received a message back from Europcar. On Tuesday August 14 I tried again to call Europcar during office hours. After more than 15 minutes waiting for an answer I gave up.
3. The front screen wiper blades were dangerously worn. On Wednesday August 15 we had an appointment in Dublin. When driving on the motorway it started to rain and I switched on the front windscreen wipers. Instead of wiping the water from the screen the water was smeared on the screen dangerously blurring the sight. When inspecting the wiper blades I found out that they were worn so far that on several places the rubber of the wiper had come loose from the blade. Because I didn’t like the idea of driving the rest of the week with unusable wipers I decided to return to the car rental service to ask for a repair and to discuss the empty tank at the same time.
4. Very unfriendly behaviour of the employee. In first instance the information desk at Dublin airport was friendly. Instead of repairing the car they proposed to exchange the car for another one. They asked for proof of the empty tank and luckily we were able to show pictures of the dashboard of the car as well as the receipt from the gasoline station. Then they started the inspection of the car and when returning the employee claimed there were some scratches on the car that had not been on the car before. I got annoyed as I am bringing in a car during my holiday time in order to get the car repaired and all of a sudden I got blamed for causing damage that I was not aware of at all. The employee of the information desk asked an employee of the car return to come over. This mister Marco showed me the text of the contract in which it is stated that any defect that we found on the car should be reported within 12 hours after receipt of the car. When I stated that the contract was incorrect regarding the fuel so probably the car had not been inspected the last time he stated that all contracts were set to Full independent of the actual situation. He showed me in the systems of Europcar that according to this car’s registration the tank indeed was empty when it was handed over to us. I called this fraud. Then mister Marco went to the information desk stating loudly that the only reason we were there was to get away with the damage to the car! At that point I got very angry. To proof that they were right Mr. Marco and the information desk employee set themselves in the car and tested the wipers on a dry window. They admitted that the hardened rubber was making scratching noises when running on the screen. At that point I asked them to stop running the wipers and I showed them how worn the wipers actually were. Without an excuse or anything Mr. Marco just walked away. At that point the information desk, as they did not have spare wiper blades proposed that I would buy them myself and reclaim the cost. So during my holiday I could solve the lack of maintenance of the car for Europcar. I agreed to this proposal just to get out of this very unpleasant situation.
5. The fraud. As explained by Mr. Marco of Europcar in Dublin all contracts are automatically set to Full fuel independent of the actual situation. At the same time the customer is asked to sign for the full tank and to leave a deposit of Eur 72,82 for not returning the car full. Customers confronted with an empty tank will not run the risk of losing the Eur 72,82 and will return the car full. This way Europcar is getting a free fill from the customers. Unless the customer is able to proof that the car was empty. All this while at the same time the car register indicates the actual fuel status.
6. On Thursday August 16 we went to the local VW garage in Kilkenny to get the car repaired. The same day the board computer indicated a pressure loss in the left front tire.
7. During our holidays we spent 2,5 hours on getting a defective car repaired and appr. 34 kilometres to go from Callan to the local VW garage in Kilkenny. A lot of stress and unpleasant situations.
Reputatie 7
Wij hebben in Turkije een paar keer een auto gehuurd bij AVIS, dat ging altijd probleemloos alleen de laatste keer niet. We maken altijd foto's van de auto, rondom, ook van de banden en van het dak en van wat er onder de motorkap zit, allemaal omdat vrienden twee keer reeds bestaande schade in hun schoenen geschoven kregen. Digitale camera's waren er nog niet, het was 1991 of '92, maar we konden de foto's de zelfde dag laten ontwikkelen en afdrukken. De volgende dag gingen we met de auto op pad, hij bleek niet harder te kunnen dan ongeveer 90 km/h wat in Turkje knap gevaarlijk kan zijn omdat er nogal eens rare manoeuvres worden gemaakt.De banden waren te zacht waardoor we een heleboel gesmolten asfalt meenamen, ok, dat was snel opgelost bij een pomp maar we zijn toch maar terug gegaan om deze auto in te leveren en een andere te vragen. Weer foto's gemaakt en terug naar die fotograaf, een dag oponthoud maar we waren bij vrienden dus met hotelreserveringen hadden we niet te maken. Na een dag of tien brachten we de auto terug, ergens midden in Istanbul. Er werden een paar deukjes geconstateerd, of we maar even zoveel honderdduizend lira (oude) wilden neertellen. Foto's erbij, nee, dat was een andere auto. Laten we nou ook het kenteken op de foto hebben. Die man heeft wel dertig keer om de auto heen gelopen, met een vergrootglas, om de auto en de foto's te bestuderen en om te kijken of ergens mee was geknoeid. Hij nam er de tijd voor. Gelukkig hoefden we nog niet terug te vliegen. We zijn erbij gaan zitten en hebben hem lekker zijn gang laten gaan. Wij werden er niet moe van, hij wel.
De uitdaging is inderdaad om na die lange vermoeiende vlucht je poot stijf te houden en je niets aan te laten smeren. De baliemedewerkers zijn uitstekend getraind in het up- en crosssellen en ontvangen daar zelf waarschijnlijk ook bonussen voor.
Tip! Maak direct een filmpje van je auto als je hem in ontvangst neemt. Leg de staat van alle carrosserie delen, het interieur, de brandstof en de kilometerteller goed vast!
Reputatie 5
Badge +7
Dit zijn de vijf meest voorkomende oorzaken van gedoe als je op vakantie een auto huurt:
  • Creditcard geweigerd
  • (On)volledige schadedekking
  • Hoge brandstofrekening
  • Bestaande schade aangerekend
  • Spookafschrijving op je creditcard
Bekijk vijf tips hoe je het best kunt handelen als je met een van die zaken wordt geconfronteerd (gratis artikel uit de Reisgids).

Blijf je eigen ervaring (en hopelijk oplossing bij een probleem) hier delen.
Reputatie 6
Badge +5
Laat zelfs het kleinste krasje en deukje aankruisen op het formulier, dat scheelde ons zo maar een paar honderd Euro in Griekenland.

Er werd ons op een krasje gewezen tijdens het afrekenen en wij mosten betalen, toch maar terug naar de auto en precies op dat plekje stond ook een kruisje, één van de 15 kruisjes.☺

Reageer