Consumentenbond.nl

Auto huren in het buitenland

Toon eerste bericht

131 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Afspraken maken met een branche die al zo lang als ik me kan herinneren de klanten een poot uitdraait en er mee wegkomt ? Dat gaat niet lukken . Dan moet er toch echt iets bedacht worden , wat ze pijn gaat doen. Afspraken zonder sancties werken niet . Daar zijn plenty voorbeelden van.
Reputatie 1
Badge +2
Als ik heel eerlijk ben heb ik betere ervaringen met Sunny cars dan met losse reguliere verhuurbedrijven.

Ik huur op vakantie altijd met de optie geen deposito/creditcard via Sunnycars. Ja, de keuze is wat minder maar er wordt geen bedrag geblokkeerd van je creditcard. Ook geen gezeik achteraf want Sunny cars lost het allemaal op.

Tip: huur via de Duitse site. Daar betaal je niet gelijk per iDeal zoals op NL site maar met Paypal. En dan ook pas 2 weken voor vertrek.
Reputatie 1
Badge
Vorig jaar (2017) in de meivakantie vlogen we naar Catania, Sicilië. We hadden een reis via Bebsy geboekt inclusief autohuur met daarbij inbegrepen Cascoschade vermindering (CDW), WA-dekking (TPL) en Diefstalbescherming (TP). Volgens de medewerkster van Interrent (de autoverhuurder) was dat niet voldoende en moesten daar extra verzekeringen bij voordat echt alles afgedekt was. Dat kostte dan 27 euro per dag (!) extra. Inwendig boos maar uiterlijk luchtig hebben we niets extra's genomen en de auto zonder al die extra verzekeringen meegenomen, het drukke Siciliaanse verkeer in.
In het hotel met Bebsy gebeld om ze op de hoogte te brengen van deze rare taferelen. Tot mijn verbazing beaamden ze dat de auto inderdaad nu niet helemaal gedekt was voor alles schades...
De rest van de dagen rijd je dan toch iets minder ontspannen rond in de auto... Maar uiteindelijk de huurauto zonder schade en extra kosten weer ingeleverd. En dus 270 euro bespaard.

Maar het was gelijk wel de laatste vakantie via Bebsy (ondanks dat alles verder prima geregeld was), sindsdien boeken we alleen nog maar flydrives als de huurauto helemaal gedekt is zonder nog zelf risico te lopen. Let dus bij het boeken van flydrives ook op de aanvullende voorwaarden. Scheelt heel wat gezeur op de luchthaven.
Reputatie 7
Badge +5
@J. Wessels Er zitten nogal wat verschillen in de CDW inhoud, zie de pagina van de ANWB met uitleg.
Ik heb ooit begrepen en ervaren dat het laatste stukje All Risk alleen in het land zelf af te sluiten was.
Maar dat kan nu anders zijn dan ik in eerdere jaren begrepen heb.

Verzekering van de huurauto in het buitenland

• CDW (Collision Damage Waiver) = vergelijkbaar met de cascoverzekering. De CDW beperkt de aansprakelijkheid voor schade aan het gehuurde voertuig.
  • LDW (Loss Damage Waiver) = zelfde betekenis als CDW aangevuld met dekking van diefstal en vandalisme
  • SCDW (Super CDW) = allriskverzekering met bijzonder laag of geen eigen risico
Badge
Beste lezers, Ik huur ongeveer 5x per jaar een auto, meestal in Italie en een enkele keer in Spanje, bijna altijd via een broker zoals AutoEurope, van deze brokers heb je bij problemen helemaal niets te verwachten!

Huren in Italie is soms als een lot in de loterij, de ene keer valt het mee, en de andere keer valt het vies tegen.
De hele goedkope die bovenaan staan kan je maar beter vermijden, Gold car, Interrent, Rhodium en bv No leggiare, deze genoemde verhuurders zijn gewoon boeven ( en nog enkele anderen, ze veranderen vaak van naam) kan je maar beter in een grote boog omheen gaan! huur bij de gerenommeerde bedrijven het is wel iets duurder maar veel beter voor je gemoedsrust ( en je portemonnaie) wat men het beste kan doen voordat je de auto gaat boeken via zo'n broker is enkele weken van te voren reeds gaan kijken wat de prijzen zijn op het internet bv bij autoeurope, de prijzen variëren ongelofelijk op en neer een zelfde auto kan soms enkele dagen later wel 100 euro schelen op een huur van bv 2 weken soms zelfs nog meer, je zal je ogen niet geloven! Deze brokers verhuren auto's van Hertz en Avis en europcar en natuurlijk de malafide zoals Goldcar e.d. kijk voordat je huurt eens op de reviews van deze verhuurders zoals goldcar deze zijn heel makkelijk te vinden toets het maar in bij google Goldcar op de luchthaven van Bologna bijvoorbeeld! na deze reviews huurt geen weldenkend mens nog een auto bij deze heren?! Ik heb alle problemen al een keertje meegemaakt, het enige wat je kan doen is voet bij stuk houden, zeker als je al een verzekering hebt, niet toegeven, de rij achter je zal flink groeien en dat is een voordeel want de balie mederwerker krijgt het toch een beetje benauwd. Ook als je credit kaart niet werkt ( zogenaamd) dit is bv een truc van goldcar bel dan onmiddellijk het tel. nummer wat op de kaart staat zij zijn 24 uur per dag bereikbaar! neem geen extra verzekering als je deze reeds afgesloten hebt bij de broker, je bent echt wel verzekerd, laat je niet bang maken. Houd voet bij stuk, blijf netjes! Maak later foto's van alle zijdes van de auto, rijd de auto als deze overdekt of in de schaduw staat een beetje in het licht! haal het personeel van de parkeerplaats erbij. In het verleden gaf ik deze persoon ook wel eens € 5 in de hand, moet je eens opletten hoeveel schades hij extra vind soms, niet altijd maar ja beetje gemoedsrust voor 5 euro! is nooit weg.
bij luchthavens in Italie zoals Bologna, Bergamo, luchthavens van prijsbrekers zoals Ryan air zijn de balie medewerkers gewoon onbeschoft, ze proberen extra,s te verkopen zoals verzekeringen e.d.nogmaals trap er niet in als je nee blijft zeggen kunnen ze je onmogelijk een extra verzekering aan smeren, bel desnoods met het nummer van de broker deze zijn tot s'avond een uur of 9 te bereiken, neem als het uit de hand loopt het gesprek op met de telefoon, ongemerkt uiteraard, doe net alsof het gesprek niet lukt en schakel de opneem modus in en leg de telefoon omgedraaid op de balie.

Op de kleinere luchthavens zoals Ancona, Pescara, Pisa of in het zuiden Lamezia Terme, gaat het er een heel stuk netter aan toe en zijn de verhuurbedrijven een stuk beter in hun service, een heel stuk beter!

Moraal van het verhaal! huur bij de gerenommeerde bedrijven, het lijkt duurder maar uiteindelijk heb je geen zin in problemen achteraf zoals een fikse na berekening van de boeven, het bederft enkel je fijne vakantie en daar gaat het toch om, en ja ik ben ook wel een enkele keer opgelicht door deze malafide verhuurders maar heb er van geleerd!
Maar het is mij een raadsel waarom de grote brokers zoals Autoeurope en Cardelmar en Holidaycars nog steeds gebruik maken van deze boeven verhuurders zoals goldcar en interent en Rhodium om er maar enkele bij naam te noemen!

Niet vergeten! voordat je toch wil gaan huren bij bovenstaande verhuurders, controleer de reviews op internet en huiver!!

fijne vakantie, Ruudvan.
Badge

OPGELICHT!
Via CarTrawler een auto gehuurd welke we na aankomst op Gerona konden ophalen bij hun lokale agent GoldCar. Al snel hadden we door dat GoldCar ons allerlei onnodige extra’s wilde aansmeren, zogenaamde upsell. We kregen een amateuristisch briefje met handgeschreven bedragen. Of we even wilde aangeven welke extra’s we er bij wilden nemen? SCHANDALIG!
Toen we aangaven géén extra’s te willen werd de sfeer grimmig. De lokale GoldCar agent werd intimiderend en agressief richting ons. We moesten een foto van het amateuristische briefje van onze telefoon verwijderen en het briefje zelf werd verstopt. Uiteindelijk gaf GoldCar ons geen auto mee, maar of we wel even een verklaring wilde afgeven dat we de borg (à €1.100, belachelijk hoog natuurlijk maar geen probleem voor ons op creditcard) wilde tekenen. Daar zijn we niet ingetrapt natuurlijk.
Uiteindelijk bij een andere verhuurmaatschappij een auto gehuurd, waarna we direct CarTrawler hebben geïnformeerd over hoe we door GoldCar waren behandeld. Aan de telefoon had de dame alle begrip en er werd een case aangemaakt. So far so good, na ons stedentripje zouden we het terug in Nederland wel in orde maken.
Helaas. Eenmaal terug in Nederland was het de wet van Murphy. CarTrawler doet er alles aan om niet te betalen. Ze vragen ons zelf een compleet financieel overzicht. Niet alleen van de creditcard, ook van rekening courant. Alsof we wanbetalers zijn die op iedere zwarte lijst voorkomen. 
Regelmatig hebben we contact met het callcenter van CarTrawler gezocht, telefonisch, per Messenger en per mail. Vandaag, na bijna 5 maanden, werd ik gebeld door een supervisor. Opnieuw het verhaal dat we heel ons financiële doopceel moesten lichten en dat ze anders niet tot behandeling van de case wilden overgaan. BELACHELIJK EN ONFATSOENLIJK!
Ons bezwaar was niet dat we het niet konden betalen, we wilden alleen geen onnodige extra’s. Dat werd door GoldCar niet geaccepteerd!
GoldCar breekt het contract en nu kunnen wij fluiten naar onze aanbetaling? ONGEHOORD! We kunnen niet anders concluderen dan dat zowel GoldCar als CarTrawler door onnodige upsell over de rug van de (vaak onoplettende) toerist hun marge verhogen. Dit riekt naar OPLICHTING.

Voor ons geldt dus: NOOIT MEER HUREN BIJ CARTRAWLER OF GOLDCAR!

Wij hebben onverhoopt bij een concurrerende maatschappij een andere auto moeten huren. We hadden de auto bij GoldCar al volledig betaald, en nu nog eens €138 aan kosten gemaakt. Aangezien GoldCar contractbreuk heeft gepleegd, verwachten wij minimaal onze aanbetaling terug. Het zou CarTrawler sieren wanneer ze ook het verschil met de werkelijk gemaakte kosten vergoed.

Reageer