Auto huren in het buitenland



Toon eerste bericht

132 reacties

Mooie afspraken tussen de EC en de verhuurbedrijven, maar eerst zien en dan geloven. Welke sancties zijn er als een verhuurbedrijf zich niet aan de afspraken houdt? Wie geeft die sancties?
Badge +2
Bedankt voor de reacties, heel herkenbaar!



Afgelopen week kwam de Europese Commissie met een bericht, dat ze met vijf grote autoverhuurders afspraken hebben gemaakt over verbeteringen voor consumenten. Zie: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-5334_nl.htm.



Ik ben benieuwd of jullie denken dat dit gaat helpen. En zouden jullie hierdoor in de toekomst eerder bij ÉÉn van deze vijf verhuurders boeken?
In december 2014 via Europcar een auto gereserveerd op Gran Canaria. 2 weken voor je vertrek krijg je de mededeling dat jouw auto niet beschikbaar ( VW Tiguan). Aangekomen op het vliegveld krijg je een VW golf voor 5 volwassen personen en 5 koffers echt te klein. Dan een audi. Zou goed moeten zijn. Na veel proppen met de bagage uiteindelijk gebruik gemaakt van deze auto.



Na terugkomst bleek zowel de huur van de Tiguan en de Audi afgeschreven te zijn. Schrijven en mailen haalde niets uit. Het zgn upgraden kwam voor eigen rekening.



De rechtbijstandsverzekering stelde ons in het gelijk en heeft 1 bedrag teruggestort omdat procederen uiteindelijk duurder is. Wij huren geen auto meer. Hebben we jaren gedaan via verschillende maatschappijen maar je wordt door iedereen opgelicht. Ook door Sunny car omdat ze je uiteindelijk ook een te kleine auto aanbieden waardoor koffers op schoot moeten. Krijg je achteraf een tegemoetbon van € 25,00 . Een auto huren blijft een dure zaak. Je kunt beter transfers regelen en voor het icendentele vervoer een taxi nemen.
Een auto voor sevilla gehuurd en alles via internet betaald. Alle verzekeringen erbij genomen. in sevilla spanje moesten we weer betalen voor vezekering (200 euro) ondanks dat er op de papieren stond dat er niets meer bijbetaald hoefde te worden. We weigerden de verzekeringskosten maar de verhuurder heeft zonder onze toestemming het geld van de creditcard afgeboekt. Thuis heeft de creditmaatschappij het geld aan ons teruggestort na een klacht ingediend te hebben.
Mijn ervaringen in de jaren 2012 t/m 2014 bij het huren van een auto op het vliegveld van San Francisco zijn:



Alamo: geboekt voor 453,--; betaald 725,-- ivm verzekeringen 'die ik niet kon missen'. Budget: geboekt voor 338,--; wegens (vrijwillige) upgrade naar grotere auto betaald 429,--. Dollar: geboekt voor 213,--; betaald 263,-- wegens 1 tank benzine die er kennelijk nog bijkwam. Alamo: geboekt voor 514,--; betaald 953,-- ivm verzekeringen 'die ik niet kon missen'. Dollar: geboekt voor 644,--; betaald 960,-- wegens 'onmisbare road assistance' voor 8,-- dollar per dag. Zojuist via Expedia geboekt bij Dollar voor 675,-- en ik ga er nu voor om 0,00 bij te betalen. Ik ben benieuwd.



Expedia blijkt alleen een intermediair te zijn om leveranciers van huurauto's aan te bieden. Zij kunnen niets zeggen over welke verzekeringen nu precies in de prijs zitten en welke er nodig zijn en waarom. Dat moet je zelf bij de echte verhuurder uit zien te zoeken. Een gemiste kans om je echt te onderscheiden lijkt mij.
Wij hebben via Expedia een reis geboekt, met vlucht, hotel, auto, plus annuleringsverzekering. Op 26 mei 2015 rond 21 uur, na de landing konden wij de auto ophalen op de airport in Porto, Het loket van Avis in de luchthaven was onbemand.We moesten bellen en werden met nog meer autohuurders met een busje opgehaald naar een kantoor en ophaalpunt. Toen we aan de beurt waren, werd er gevraagd of we van plan waren om veel te rijden. De benzineprijzen waren nl erg hoog (zelfde als in Nederland) maar de dieselprijzen waren goedkoper. Dan konden we beter een dieselauto nemen, daar moesten we wel 60 euro voor bij betalen. Volgende was of we de auto met lege of volle tank wilden inleveren. Leeg inleveren, dan moest je wel even 100 euro betalen voor de volle tank. Verder kwam er nog tolpasje bij, Daarna moesten we de auto nog verzekeren, want als er wat gebeurde en we namen die verzekering niet moesten we 1400 euro zelf betalen. Die verzekering kostte 200 euro. Maar wij waren al volledig verzekerd, lieten dit zien op de papieren (in het Nederlands), een paar keer voorgelezen in het Engels. Nee maar bij hun waren we niet verzekerd, als er wat gebeurde moesten we zelf eerst 1400 euro betalen en dan dit verhalen bij onze verzekering, dus of we onze creditkaard in de automaat wilden stoppen. Wij vertrouwden het niet. en zeiden dan zijn we dubbel verzekerd en hielden voet bij stuk, gebeld met het contact nummer van Avis in Nederland, maar kregen een bandje het kantoor was ivm 2e Pinksterdag gesloten. We wilden de auto annuleren, dit kon niet, dit moesten we via de mail doen. Ook raar, je kunt zo een andere auto krijgen, maar annuleren dat kon alleen via mail. We besloten om de auto toch maar niet te nemen, al die extra kosten, terwijl wij de auto gehuurd hadden voor 177 euro, en nu nog 2 x zoveel moesten bij betalen, dat werd ons te gek. We werden nog wel netjes door hun met het busje naar de airport terug gebracht, ook vertelden ze ons hoe we met de metro, trein en taxi de weg naar ons hotel , waar we 's nachts rond 1 uur arriveerden. De volgende dag gebeld en gemaild met Expedia, Avis, om de annulering vd auto door te geven en het bedrag van de autohuur terug te krijgen, het is nog steeds in behandeling.







Dit gaan we dus nooit meer doen. Je denkt goedkoop een auto te huren met super cover, etc, dan moet je ter plekke nog zoveel bijbetalen dat je dat dan niet doet, bovendien moet je maar zien dat je je geld terug krijgt omdat je de auto al wel betaald hebt. Als consument wordt je gewoon opgelicht. Hier moet echt iets aan gedaan worden. Een vakantie zonder zorgen, huur geen auto.
Badge
Ik huur zeer regelmatig een auto in het buitenland. Dit jaar al 3 keer, met vrienden, alleen en een keer met partner. Dit jaar heb ik voor het eerst gebruik gemaakt van een Cardelmar als bemiddelaar, maar bij elke keer een andere verhuurder. Europcar (in Malaga) probeerde te doen alsof het standaard was dat we een extra verzekering namen, maar nadat we gemeld hadden dat we al via Cardelmar verzekerd waren, werd er verder niet moeilijk gedaan. De tweede, eveneens in Malaga, was Record. Dit keer werd er zeer agressief gereageerd toen ik aangaf al een verzekering via Cardelmar te hebben. De medewerkster zei niets met Cardelmar te maken te hebben en dat ik bij haar moest verzekering of anders 1200 euro moest betalen. Zij bleef maar aangeven dat ik dit moest betalen ondanks dat ik zei dat dit een blokkering op mijn creditcard was, die een paar weken daarna weer ongedaan zou worden. Een hele vervelende ervaring. Het enige positieve dat ik over Record kan vermelden is dat ondanks dat ik geboekt had voor een volle tank meekrijgen en een lege tank inleveren, zij toch 30 euro terugstortten op mijn creditcard voor het restant benzine dat nog in de auto zat. De derde ervaring dit jaar was in Vancouver bij Dollar-Thrifty. Ik had hier een prijs betaald bij Cardelmar, inclusief een extra bestuurder en een volle tank. Nadat ik de boeking gemaakt had kon ik dit niet meer duidelijk terugvinden op de papieren. Zo bleek dan ook dat Dolar-Thrifty alleen maar de tweede bestuurder gratis gaf omdat we op hetzelfde adres woonden en dat ik de zogenaamde volle tank benzine apart moest betalen.



In het verleden hebben we ook regelmatig bij GoldCar geboekt, vaak zonder de extra verzekering te nemen, waardoor de prijs meer dan verdubbelen zou, De manier waarop we behandeld werden verschilde erg afhankelijk van de medewerker, vanaf licht geirriteerd tot ronduit onbeschoft.



Ik ben dan ook zeer blij dat de Consumentenbond hier aandacht is gaan besteden en hoop dat het lukt om hier ook wat te bereiken..

Reageer