Auto huren in het buitenland


Badge +2
Hallo allemaal,
De websites van verhuurbedrijven en bemiddelaars blinken vaak niet uit in duidelijkheid en klantvriendelijkheid. Het kost veel moeite om te achterhalen wat de uiteindelijke huurprijs is en hoe het zit met verzekeringen. De huurprijzen en -voorwaarden zijn erg ondoorzichtig.
Als de auto geboekt is, krijg je vaak te maken met andere valkuilen. Autoverhuurbedrijven zetten je onder druk om ter plekke extra verzekeringen af te sluiten, er worden brandstoftrucs toegepast (vol huren, leeg inleveren), verhuurbedrijven schuiven onterecht schade in jouw schoenen of ze schrijven spookbedragen af van je creditcard.
De Consumentenbond heeft voor de branche een tienpuntenplan opgesteld voor eerlijke huurcontracten en informatie en vraagt alle grote autoverhuurbedrijven om zich hieraan te houden. Dat plan vind je hier.
Hebben jullie ervaring met autohuur in het buitenland? En was die ervaring slecht, of juist erg goed? Waarom en bij wie? En hebben jullie tips om de valkuilen te omzeilen? Ik hoor het graag!
Groet,
Bas

Update 15 januari 2018
Onze collega's vlogen undercover naar Spanje en waren benieuwd hoe simpel ze hun gehuurde auto op de luchthaven meekregen. Kijk mee hoe de baliemedewerkster ze een extra verzekering wilde aansmeren...

Jullie goede of minder goede ervaringen met auto huren in het buitenland zijn nog steeds welkom, blijf ze delen in dit topic!

132 reacties

Ik ben onlangs naar Londen geweest, maar het is erg duur om een ​​auto te huren
Badge

OPGELICHT!
Via CarTrawler een auto gehuurd welke we na aankomst op Gerona konden ophalen bij hun lokale agent GoldCar. Al snel hadden we door dat GoldCar ons allerlei onnodige extra’s wilde aansmeren, zogenaamde upsell. We kregen een amateuristisch briefje met handgeschreven bedragen. Of we even wilde aangeven welke extra’s we er bij wilden nemen? SCHANDALIG!
Toen we aangaven géén extra’s te willen werd de sfeer grimmig. De lokale GoldCar agent werd intimiderend en agressief richting ons. We moesten een foto van het amateuristische briefje van onze telefoon verwijderen en het briefje zelf werd verstopt. Uiteindelijk gaf GoldCar ons geen auto mee, maar of we wel even een verklaring wilde afgeven dat we de borg (à €1.100, belachelijk hoog natuurlijk maar geen probleem voor ons op creditcard) wilde tekenen. Daar zijn we niet ingetrapt natuurlijk.
Uiteindelijk bij een andere verhuurmaatschappij een auto gehuurd, waarna we direct CarTrawler hebben geïnformeerd over hoe we door GoldCar waren behandeld. Aan de telefoon had de dame alle begrip en er werd een case aangemaakt. So far so good, na ons stedentripje zouden we het terug in Nederland wel in orde maken.
Helaas. Eenmaal terug in Nederland was het de wet van Murphy. CarTrawler doet er alles aan om niet te betalen. Ze vragen ons zelf een compleet financieel overzicht. Niet alleen van de creditcard, ook van rekening courant. Alsof we wanbetalers zijn die op iedere zwarte lijst voorkomen. 
Regelmatig hebben we contact met het callcenter van CarTrawler gezocht, telefonisch, per Messenger en per mail. Vandaag, na bijna 5 maanden, werd ik gebeld door een supervisor. Opnieuw het verhaal dat we heel ons financiële doopceel moesten lichten en dat ze anders niet tot behandeling van de case wilden overgaan. BELACHELIJK EN ONFATSOENLIJK!
Ons bezwaar was niet dat we het niet konden betalen, we wilden alleen geen onnodige extra’s. Dat werd door GoldCar niet geaccepteerd!
GoldCar breekt het contract en nu kunnen wij fluiten naar onze aanbetaling? ONGEHOORD! We kunnen niet anders concluderen dan dat zowel GoldCar als CarTrawler door onnodige upsell over de rug van de (vaak onoplettende) toerist hun marge verhogen. Dit riekt naar OPLICHTING.

Voor ons geldt dus: NOOIT MEER HUREN BIJ CARTRAWLER OF GOLDCAR!

Wij hebben onverhoopt bij een concurrerende maatschappij een andere auto moeten huren. We hadden de auto bij GoldCar al volledig betaald, en nu nog eens €138 aan kosten gemaakt. Aangezien GoldCar contractbreuk heeft gepleegd, verwachten wij minimaal onze aanbetaling terug. Het zou CarTrawler sieren wanneer ze ook het verschil met de werkelijk gemaakte kosten vergoed.

Badge
Beste lezers, Ik huur ongeveer 5x per jaar een auto, meestal in Italie en een enkele keer in Spanje, bijna altijd via een broker zoals AutoEurope, van deze brokers heb je bij problemen helemaal niets te verwachten!

Huren in Italie is soms als een lot in de loterij, de ene keer valt het mee, en de andere keer valt het vies tegen.
De hele goedkope die bovenaan staan kan je maar beter vermijden, Gold car, Interrent, Rhodium en bv No leggiare, deze genoemde verhuurders zijn gewoon boeven ( en nog enkele anderen, ze veranderen vaak van naam) kan je maar beter in een grote boog omheen gaan! huur bij de gerenommeerde bedrijven het is wel iets duurder maar veel beter voor je gemoedsrust ( en je portemonnaie) wat men het beste kan doen voordat je de auto gaat boeken via zo'n broker is enkele weken van te voren reeds gaan kijken wat de prijzen zijn op het internet bv bij autoeurope, de prijzen variëren ongelofelijk op en neer een zelfde auto kan soms enkele dagen later wel 100 euro schelen op een huur van bv 2 weken soms zelfs nog meer, je zal je ogen niet geloven! Deze brokers verhuren auto's van Hertz en Avis en europcar en natuurlijk de malafide zoals Goldcar e.d. kijk voordat je huurt eens op de reviews van deze verhuurders zoals goldcar deze zijn heel makkelijk te vinden toets het maar in bij google Goldcar op de luchthaven van Bologna bijvoorbeeld! na deze reviews huurt geen weldenkend mens nog een auto bij deze heren?! Ik heb alle problemen al een keertje meegemaakt, het enige wat je kan doen is voet bij stuk houden, zeker als je al een verzekering hebt, niet toegeven, de rij achter je zal flink groeien en dat is een voordeel want de balie mederwerker krijgt het toch een beetje benauwd. Ook als je credit kaart niet werkt ( zogenaamd) dit is bv een truc van goldcar bel dan onmiddellijk het tel. nummer wat op de kaart staat zij zijn 24 uur per dag bereikbaar! neem geen extra verzekering als je deze reeds afgesloten hebt bij de broker, je bent echt wel verzekerd, laat je niet bang maken. Houd voet bij stuk, blijf netjes! Maak later foto's van alle zijdes van de auto, rijd de auto als deze overdekt of in de schaduw staat een beetje in het licht! haal het personeel van de parkeerplaats erbij. In het verleden gaf ik deze persoon ook wel eens € 5 in de hand, moet je eens opletten hoeveel schades hij extra vind soms, niet altijd maar ja beetje gemoedsrust voor 5 euro! is nooit weg.
bij luchthavens in Italie zoals Bologna, Bergamo, luchthavens van prijsbrekers zoals Ryan air zijn de balie medewerkers gewoon onbeschoft, ze proberen extra,s te verkopen zoals verzekeringen e.d.nogmaals trap er niet in als je nee blijft zeggen kunnen ze je onmogelijk een extra verzekering aan smeren, bel desnoods met het nummer van de broker deze zijn tot s'avond een uur of 9 te bereiken, neem als het uit de hand loopt het gesprek op met de telefoon, ongemerkt uiteraard, doe net alsof het gesprek niet lukt en schakel de opneem modus in en leg de telefoon omgedraaid op de balie.

Op de kleinere luchthavens zoals Ancona, Pescara, Pisa of in het zuiden Lamezia Terme, gaat het er een heel stuk netter aan toe en zijn de verhuurbedrijven een stuk beter in hun service, een heel stuk beter!

Moraal van het verhaal! huur bij de gerenommeerde bedrijven, het lijkt duurder maar uiteindelijk heb je geen zin in problemen achteraf zoals een fikse na berekening van de boeven, het bederft enkel je fijne vakantie en daar gaat het toch om, en ja ik ben ook wel een enkele keer opgelicht door deze malafide verhuurders maar heb er van geleerd!
Maar het is mij een raadsel waarom de grote brokers zoals Autoeurope en Cardelmar en Holidaycars nog steeds gebruik maken van deze boeven verhuurders zoals goldcar en interent en Rhodium om er maar enkele bij naam te noemen!

Niet vergeten! voordat je toch wil gaan huren bij bovenstaande verhuurders, controleer de reviews op internet en huiver!!

fijne vakantie, Ruudvan.
Reputatie 7
Badge +5
@J. Wessels Er zitten nogal wat verschillen in de CDW inhoud, zie de pagina van de ANWB met uitleg.
Ik heb ooit begrepen en ervaren dat het laatste stukje All Risk alleen in het land zelf af te sluiten was.
Maar dat kan nu anders zijn dan ik in eerdere jaren begrepen heb.

Verzekering van de huurauto in het buitenland

  • CDW (Collision Damage Waiver) = vergelijkbaar met de cascoverzekering. De CDW beperkt de aansprakelijkheid voor schade aan het gehuurde voertuig.
  • LDW (Loss Damage Waiver) = zelfde betekenis als CDW aangevuld met dekking van diefstal en vandalisme
  • SCDW (Super CDW) = allriskverzekering met bijzonder laag of geen eigen risico
Reputatie 1
Badge
Vorig jaar (2017) in de meivakantie vlogen we naar Catania, Sicilië. We hadden een reis via Bebsy geboekt inclusief autohuur met daarbij inbegrepen Cascoschade vermindering (CDW), WA-dekking (TPL) en Diefstalbescherming (TP). Volgens de medewerkster van Interrent (de autoverhuurder) was dat niet voldoende en moesten daar extra verzekeringen bij voordat echt alles afgedekt was. Dat kostte dan 27 euro per dag (!) extra. Inwendig boos maar uiterlijk luchtig hebben we niets extra's genomen en de auto zonder al die extra verzekeringen meegenomen, het drukke Siciliaanse verkeer in.
In het hotel met Bebsy gebeld om ze op de hoogte te brengen van deze rare taferelen. Tot mijn verbazing beaamden ze dat de auto inderdaad nu niet helemaal gedekt was voor alles schades...
De rest van de dagen rijd je dan toch iets minder ontspannen rond in de auto... Maar uiteindelijk de huurauto zonder schade en extra kosten weer ingeleverd. En dus 270 euro bespaard.

Maar het was gelijk wel de laatste vakantie via Bebsy (ondanks dat alles verder prima geregeld was), sindsdien boeken we alleen nog maar flydrives als de huurauto helemaal gedekt is zonder nog zelf risico te lopen. Let dus bij het boeken van flydrives ook op de aanvullende voorwaarden. Scheelt heel wat gezeur op de luchthaven.
Reputatie 1
Badge +2
Als ik heel eerlijk ben heb ik betere ervaringen met Sunny cars dan met losse reguliere verhuurbedrijven.

Ik huur op vakantie altijd met de optie geen deposito/creditcard via Sunnycars. Ja, de keuze is wat minder maar er wordt geen bedrag geblokkeerd van je creditcard. Ook geen gezeik achteraf want Sunny cars lost het allemaal op.

Tip: huur via de Duitse site. Daar betaal je niet gelijk per iDeal zoals op NL site maar met Paypal. En dan ook pas 2 weken voor vertrek.
Reputatie 7
Badge +6
Afspraken maken met een branche die al zo lang als ik me kan herinneren de klanten een poot uitdraait en er mee wegkomt ? Dat gaat niet lukken . Dan moet er toch echt iets bedacht worden , wat ze pijn gaat doen. Afspraken zonder sancties werken niet . Daar zijn plenty voorbeelden van.
Reputatie 7
Badge +5
Laat zelfs het kleinste krasje en deukje aankruisen op het formulier, dat scheelde ons zo maar een paar honderd Euro in Griekenland.

Er werd ons op een krasje gewezen tijdens het afrekenen en wij mosten betalen, toch maar terug naar de auto en precies op dat plekje stond ook een kruisje, één van de 15 kruisjes.☺️
Reputatie 5
Badge +7
Dit zijn de vijf meest voorkomende oorzaken van gedoe als je op vakantie een auto huurt:
  • Creditcard geweigerd
  • (On)volledige schadedekking
  • Hoge brandstofrekening
  • Bestaande schade aangerekend
  • Spookafschrijving op je creditcard
Bekijk vijf tips hoe je het best kunt handelen als je met een van die zaken wordt geconfronteerd (gratis artikel uit de Reisgids).

Blijf je eigen ervaring (en hopelijk oplossing bij een probleem) hier delen.
De uitdaging is inderdaad om na die lange vermoeiende vlucht je poot stijf te houden en je niets aan te laten smeren. De baliemedewerkers zijn uitstekend getraind in het up- en crosssellen en ontvangen daar zelf waarschijnlijk ook bonussen voor.
Tip! Maak direct een filmpje van je auto als je hem in ontvangst neemt. Leg de staat van alle carrosserie delen, het interieur, de brandstof en de kilometerteller goed vast!
Reputatie 7
Wij hebben in Turkije een paar keer een auto gehuurd bij AVIS, dat ging altijd probleemloos alleen de laatste keer niet. We maken altijd foto's van de auto, rondom, ook van de banden en van het dak en van wat er onder de motorkap zit, allemaal omdat vrienden twee keer reeds bestaande schade in hun schoenen geschoven kregen. Digitale camera's waren er nog niet, het was 1991 of '92, maar we konden de foto's de zelfde dag laten ontwikkelen en afdrukken. De volgende dag gingen we met de auto op pad, hij bleek niet harder te kunnen dan ongeveer 90 km/h wat in Turkje knap gevaarlijk kan zijn omdat er nogal eens rare manoeuvres worden gemaakt.De banden waren te zacht waardoor we een heleboel gesmolten asfalt meenamen, ok, dat was snel opgelost bij een pomp maar we zijn toch maar terug gegaan om deze auto in te leveren en een andere te vragen. Weer foto's gemaakt en terug naar die fotograaf, een dag oponthoud maar we waren bij vrienden dus met hotelreserveringen hadden we niet te maken. Na een dag of tien brachten we de auto terug, ergens midden in Istanbul. Er werden een paar deukjes geconstateerd, of we maar even zoveel honderdduizend lira (oude) wilden neertellen. Foto's erbij, nee, dat was een andere auto. Laten we nou ook het kenteken op de foto hebben. Die man heeft wel dertig keer om de auto heen gelopen, met een vergrootglas, om de auto en de foto's te bestuderen en om te kijken of ergens mee was geknoeid. Hij nam er de tijd voor. Gelukkig hoefden we nog niet terug te vliegen. We zijn erbij gaan zitten en hebben hem lekker zijn gang laten gaan. Wij werden er niet moe van, hij wel.
Badge
Hallo Bas,

Deze zomer hebben we een auto gehuurd bij Europcar in Dublin. Het relaas heb ik verwoord in 7 klachten. Het interessante is dat een medewerker van Europcar mij liet zien hoe ze fraude plegen met benzine. De tekst is in het Engels omdat ik de klacht uiteraard in het Engels moest versturen.

During our holiday in Ireland from August 13 till August 20 we had a very unpleasant experience with the car rental at Europcar.
1. The car had not been refuelled when we received it. We were not informed by the employee that the car had not been refilled, instead the contract states that the car was Full upon receipt of the car. We received the car at 20:34 PM and after 14 kilometres we found out that there was only very limited diesel in the car. At 21:24 PM we filled the tank with 42.38 litres of diesel.
2. The telephone is not answered. After arriving at our destination I tried to phone the reception desk at Europcar (+35318122800). As the reception desk was closed I got an answering machine and left a message with the request to call me at my mobile number. I never received a message back from Europcar. On Tuesday August 14 I tried again to call Europcar during office hours. After more than 15 minutes waiting for an answer I gave up.
3. The front screen wiper blades were dangerously worn. On Wednesday August 15 we had an appointment in Dublin. When driving on the motorway it started to rain and I switched on the front windscreen wipers. Instead of wiping the water from the screen the water was smeared on the screen dangerously blurring the sight. When inspecting the wiper blades I found out that they were worn so far that on several places the rubber of the wiper had come loose from the blade. Because I didn’t like the idea of driving the rest of the week with unusable wipers I decided to return to the car rental service to ask for a repair and to discuss the empty tank at the same time.
4. Very unfriendly behaviour of the employee. In first instance the information desk at Dublin airport was friendly. Instead of repairing the car they proposed to exchange the car for another one. They asked for proof of the empty tank and luckily we were able to show pictures of the dashboard of the car as well as the receipt from the gasoline station. Then they started the inspection of the car and when returning the employee claimed there were some scratches on the car that had not been on the car before. I got annoyed as I am bringing in a car during my holiday time in order to get the car repaired and all of a sudden I got blamed for causing damage that I was not aware of at all. The employee of the information desk asked an employee of the car return to come over. This mister Marco showed me the text of the contract in which it is stated that any defect that we found on the car should be reported within 12 hours after receipt of the car. When I stated that the contract was incorrect regarding the fuel so probably the car had not been inspected the last time he stated that all contracts were set to Full independent of the actual situation. He showed me in the systems of Europcar that according to this car’s registration the tank indeed was empty when it was handed over to us. I called this fraud. Then mister Marco went to the information desk stating loudly that the only reason we were there was to get away with the damage to the car! At that point I got very angry. To proof that they were right Mr. Marco and the information desk employee set themselves in the car and tested the wipers on a dry window. They admitted that the hardened rubber was making scratching noises when running on the screen. At that point I asked them to stop running the wipers and I showed them how worn the wipers actually were. Without an excuse or anything Mr. Marco just walked away. At that point the information desk, as they did not have spare wiper blades proposed that I would buy them myself and reclaim the cost. So during my holiday I could solve the lack of maintenance of the car for Europcar. I agreed to this proposal just to get out of this very unpleasant situation.
5. The fraud. As explained by Mr. Marco of Europcar in Dublin all contracts are automatically set to Full fuel independent of the actual situation. At the same time the customer is asked to sign for the full tank and to leave a deposit of Eur 72,82 for not returning the car full. Customers confronted with an empty tank will not run the risk of losing the Eur 72,82 and will return the car full. This way Europcar is getting a free fill from the customers. Unless the customer is able to proof that the car was empty. All this while at the same time the car register indicates the actual fuel status.
6. On Thursday August 16 we went to the local VW garage in Kilkenny to get the car repaired. The same day the board computer indicated a pressure loss in the left front tire.
7. During our holidays we spent 2,5 hours on getting a defective car repaired and appr. 34 kilometres to go from Callan to the local VW garage in Kilkenny. A lot of stress and unpleasant situations.
Hallo,

Ik ben op zoek naar een huurauto in Kaapstad. Met mijn gezin ga ik 21 dagen naar Zuid Afrika (december / januari). Omdat ik geen kosten achteraf wil en geen extra verzekeringen af wil sluiten, gaat mijn voorkeur uit naar een all inclusive formule. Nu twijfel ik tussen het aanbod van Sunny Cars (totaal € 1.060) en van Avis 360 (€ 800). Beide auto's zijn de Toyota Corolla automaat of gelijkwaardig.
Het verschil in prijs is aanzienlijk. Daarom wil ik dan in principe ook voor Avis 360 kiezen. Mijn zorg/vraag is echter of de beide aanbiedingen wel gelijkwaardig zijn. Zitten er addertjes onder het gras waar ik rekening mee moet houden?

Het tarief van Avis is inclusief:
  • TAX (lokale belastingen)
  • CDW (verlaging eigen risico bij schade)* Er geldt geen eigen risico bedrag
  • LI (WA-verzekering)
  • TP (verlaging eigen risico bij diefstal)* Er geldt geen eigen risico bedrag
  • VRF (kentekenregistratietoeslag)
  • SUR (luchthaventoeslag/stadstoeslag/overige toeslagen))
  • Onbeperkt aantal kilometers
Het aanbod van Sunny Cars is op basis van:
  • Tankregeling Full-Full
  • Premium pakket
  • Extra bestuurder inclusief
Kunnen jullie me hier mee helpen? Alvast bedankt!

Groeten,
Vincent.
Reputatie 7
Alleen in Turkije hebben we een paar keer een auto gehuurd als we niet met onze eigen auto gingen. We namen dan een campingvlucht (bestaan die nog) en regelden alles zelf, we huurden dan bij Avis.
Afgelopen jaren 2x een auto gehuurd via firefly, 1x op Barcelona, 1x op Valencia.
Van te voren via de nl website.
1e x Een schadeformulier moeten invullen, waar verder niemand naar keek en ik zelf ook niet hoefde in te leveren.
De 2e x niet eens, want dit was toch een nieuwe auto en dat klopte ook.
Ik heb ook geen aanvullende verzekering genomen, dat vind ik zo'n groot prijsverschil.
Maar in dat geval moet je wel rekening houden dat ze een reservering op je credit card plaatsen van 1000 euro, dit staat ook bij de voorwaarden.
Brandstofbeleid is vol vol.
Eigenlijk zijn beide keren goed verlopen, maar ik heb dan ook geen schade gereden en heb dus ook geen ervaring met die afhandeling.
Auto's waren ook netjes.
Heb trouwens wel foto's vooraf en achteraf genomen van buiten en binnen met de km stand en brandstofindicator.
Reputatie 7
Badge +7
De mei- en zomervakantie komen er weer aan. Heb jij al iets gepland, en huur je daarbij een auto in het buitenland? Veel websites van autoverhuurbedrijven zijn vaak erg onduidelijk. Daarom stelden we een plan op om de contracten voor consumenten eerlijker te maken. Dit zijn de 10 punten uit het plan:
  1. Alle lokale en algemene huurvoorwaarden in het Nederlands; niet op aparte pagina’s en niet pas gepresenteerd in de loop van het boekingsproces, maar geïntegreerd en direct zichtbaar na de selectie van de gewenste auto.
  2. Heldere, eenduidige informatie over verzekeringen en hun dekking, zonder ingewikkelde benamingen, afkortingen en terminologie.
  3. Alle essentiële verzekeringen opgenomen in de huurprijs, zonder eigen risico en met een voldoende WA-dekking.
  4. Een duidelijke markering van het moment waarop je daadwerkelijk gaat boeken.
  5. Een tweede bestuurder standaard opgenomen in de huurprijs. Waarom dit €10 of meer per dag extra moet kosten is niet duidelijk.
  6. Een eerlijk en transparant brandstofbeleid, gebaseerd op ‘vol-vol’, dat wil zeggen: huren en inleveren met een volle tank.
  7. Redelijke extra kosten voor extra’s als navigatie, een kinderzitje, sneeuwkettingen e.d.
  8. Minstens één gratis betaalwijze.
  9. Geen dossierkosten, die horen in de prijs.
  10. Onmiddellijk een eind aan de agressieve verkooppraatjes ter plekke voor extra verzekeringen.
Lees hier in ons gratis Reisgids artikel welke valkuilen er zijn bij het huren van een auto, en natuurlijk hoe je ze vermijdt.

Ging een geschikte auto zoeken jou goed af, of juist niet? Waar liep je tegen aan?
Bekijk ook onze video, waarin we undercover een auto huurden, ophaalden en vervolgens een extra verzekering aangesmeerd kregen.

Badge
Eind 2017 via Car del Mar een auto gehuurd bij Sicily by Car in Napels. Het ophalen van de auto was al een beproeving aangezien we uren hebben moeten wachten in een snikheet kantoor omdat er maar 2 medewerkers klanten konden helpen. We kregen uiteindelijk wel een grotere auto mee dan vooraf geboekt. Zonder extra kosten. Tijdens de vakantie viel er een rots op het dak en raam van de auto. Uiteraard direct contact opgenomen met Car del Mar. Als we een all inclusive service pakket hadden afgesloten zou er niks aan de hand zijn, wordt vergoed. Gelukkig. Ook Sicily by Car ingelicht, maar geen reactie van hun kant. Bij teruggave van de auto moesten we met creditcard EUR 2100 afrekenen bij Sicily by Car. Wetende dat dat bedrag wordt teruggestort door Car del Mar toch maar gedaan. Thuisgekomen een schadeformulier van Car del Mar ingevuld. De claim was goedgekeurd door Car del Mar, het (bijna) volledige schadebedrag zou worden vergoed. Na een paar dagen opnieuw bericht van Car del Mar, vergoeding kan toch niet plaatsvinden omdat het dak niet verzekerd is. Te gek voor woorden natuurlijk, all inclusive verzekerd, behalve het dak. Weer typisch zo'n verborgen voorwaarde van in dit geval een autoverhuurbedrijf. Verdere correspondentie met Car del Mar leverde niets op. Ook niet de constatering dat het dak van glas was en dat glas wel verzekerd was. Niets meer. Later contact opgenomen met het Europees Consumenten Centrum in Utrecht. Zij zouden dit neerleggen bij hun Duitse collega's (CdM is duits). Door deze bemiddeling is CdM over de brug gekomen en de dak- en ruitschade zijn uiteindelijk vergoed. Daarnaast was er nog gedoe over de kosten voor een tweede bestuurder. De website van CdM en SbC hanteren verschillende kosten hiervoor. Ook dit heb ik moeten aankaarten bij CdM. Een ander ding was de communicatie met CdM. Ik ben verschillende keren verkeerd of onduidelijk voorgelicht, ook over het aanleveren van benodigde documenten. Verliep heel warrig. Dit jaar gaan we naar Sicilie en een auto huren is bijna noodzaak daar. Ga er nu wel voor zorgen dat alles afgedekt is, ik wil geen verrassingen meer. Al helemaal niet bij schade. Het is toch bizar dat we, met name in de EU, dit soort dingen niet consistent geregeld kunnen krijgen. We kopen een product via een tussenpersoon, maar er worden verschillende voorwaarden en maatstaven gehanteerd. Niks uniformiteit in regelgeving, wat toch best op europees niveau te regelen moet zijn. De consument blijft in het ongewisse en het huren van een auto kan een riskante aangelegenheid zijn. Jammer en onnodig.
In 2014 zijn we naar Sardinië geweest met Travelbird. Hun aanbieding was een appartement met autohuur. De auto was gehuurd bij Hertz.
Bij aankomst in Alghero begon het al bij de balie. Extra verzekering a 140 euro. Tegen 22 uur konden we weinig anders dan accepteren want we moesten nog op pad. Een belletje naar Travelbird leverde niets op.
De volgende dag dit gemeld bij Travelbird. Vanaf die dag kregen we een tiental maal een aardige medewerker aan de lijn of ontvingen aardige e-mails dat alles opgelost werd.
Bij terugkomst bleek de praktijk anders.
Travelbird is niet aangesloten bij de ANVR dus zij onttrekken zich aan alles. Hertz antwoordt nergens op. Via onze rechtsbijstand verzekering hebben we uiteindelijk 100 euro terug kunnen eisen.
een goede reden om met beide maatschappijen niet meer in zee te gaan.

In maart 2017 zijn we naar Timisoara Roemenië gingen, huurden we via Sixt een auto op de luchthaven. Tot onze verbazing verliep dit enorm soepel bij zowel afhalen als terugbrengen.
Beslist niet verwacht en dus de complimenten voor Sixt.

Bas
Reputatie 7
Badge +7
@Dorland4, vervelend om te horen dat deze situatie je van je plezier heeft beroofd zeg.

We doen uiteraard erg ons best om dergelijke situaties aan de kaak te stellen.
Heb je toevallig je klacht al eens op Klachtenkompas gezet? Ik zie dat Car Trawler nog niet actief is, maar wellicht worden ze dat wel als je ze aanmeldt.

Succes!
Badge
Hallo allemaal,
De websites van verhuurbedrijven en bemiddelaars blinken vaak niet uit in duidelijkheid en klantvriendelijkheid. Het kost veel moeite om te achterhalen wat de uiteindelijke huurprijs is en hoe het zit met verzekeringen. De huurprijzen en -voorwaarden zijn erg ondoorzichtig.
Als de auto geboekt is, krijg je vaak te maken met andere valkuilen. Autoverhuurbedrijven zetten je onder druk om ter plekke extra verzekeringen af te sluiten, er worden brandstoftrucs toegepast (vol huren, leeg inleveren), verhuurbedrijven schuiven onterecht schade in jouw schoenen of ze schrijven spookbedragen af van je creditcard.
De Consumentenbond heeft voor de branche een tienpuntenplan opgesteld voor eerlijke huurcontracten en informatie en vraagt alle grote autoverhuurbedrijven om zich hieraan te houden. Dat plan vind je hier.
Hebben jullie ervaring met autohuur in het buitenland? En was die ervaring slecht, of juist erg goed? Waarom en bij wie? En hebben jullie tips om de valkuilen te omzeilen? Ik hoor het graag!
Groet,
Bas

Update 15 januari 2018
Onze collega's vlogen undercover naar Spanje en waren benieuwd hoe simpel ze hun gehuurde auto op de luchthaven meekregen. Kijk mee hoe de baliemedewerkster ze een extra verzekering wilde aansmeren...
Jullie goede of minder goede ervaringen met auto huren in het buitenland zijn nog steeds welkom, blijf ze delen in dit topic!

Wij huurden via Car Trawler bij Sixt. Kregen een kleinere auto dan beloofd, tweedeurs ipv vijfdeurs. Car Trawler doet niks, Sixt doet niks om dat recht te zetten. Het lijkt me goed als de tussenmaatschappijen eens aan banden worden gelegd. Ze bemiddelen naar allerlei autoverhuurders, waardoor je rechten nog troebeler worden. Ze (Car Trawler) helpen niet, maar maken zich er vanaf met smoesjes. Hoop dat jullie regels worden aangenomen, want na al die jaren is dit nog steeds een vieze business die veel mensen van hun vakantieplezier berooft.
Reputatie 5
Badge +7
@Fam. Wat je noemt over Sunny Cars lees ik inderdaad ook in het uitgebreide autohuur artikel (valkuilen en tips) uit de Reisgids van juli 2015, in het kader 'Verzekeringen verklaard'. Wie weet kent iemand in de community nog alternatieven?

In het tienpuntenplan wordt afdoende WA-dekking wel genoemd, geen bedragen. Hoewel de voorkeur uitgaat naar een dekking hoger dan €5 miljoen (zie hetzelfde kader Verzekeringen verklaard).

Dit zijn de tien punten die de Consumentenbond heeft voorgelegd aan de autohuur branche:
1. Alle lokale en algemene huurvoorwaarden in het Nederlands; niet op aparte pagina’s en niet pas gepresenteerd in de loop van het boekingsproces, maar geïntegreerd en direct zichtbaar na de selectie van de gewenste auto.
2. Heldere, eenduidige informatie over verzekeringen en hun dekking, zonder ingewikkelde benamingen, afkortingen en terminologie.
3. Alle essentiële verzekeringen opgenomen in de huurprijs, zonder eigen risico en met een voldoende WA-dekking.
4. Een duidelijke markering van het moment waarop je daadwerkelijk gaat boeken.
5. Een tweede bestuurder standaard opgenomen in de huurprijs. Waarom dit €10 of meer per dag extra moet kosten is niet duidelijk.
6. Een eerlijk en transparant brandstofbeleid, gebaseerd op ‘vol-vol’, dat wil zeggen: huren en inleveren met een volle tank.
7. Redelijke extra kosten voor extra’s als navigatie, een kinderzitje, sneeuwkettingen e.d.
8. Minstens één gratis betaalwijze.
9. Geen dossierkosten, die horen in de prijs.
10. Onmiddellijk een eind aan de agressieve verkooppraatjes ter plekke voor extra verzekeringen.
Maximale WA uitkering bij huurauto's in de VS is zeer beperkt (1 mln €, soms 2 mln €, vaak veel minder) in vergelijking met de standaard in NL van 5 mln €.
Het is me niet gelukt het maximum te verhogen bij de bekende autoverhuurders/tussenpersonen. Ik heb ook geen info kunnen krijgen over lokaal verhogen tegen een ongetwijfeld forse extra premie.
Het is ook niet gelukt bij gespecialiseerde verzekeraars waar je bijvoorbeeld wel een verzekering kunt afsluiten voor eigen risico bij huurauto's.
Uiteindelijk heb ik bij Sunny Cars een auto kunnen huren met een maximum WA uitkering van 7,5 mln €. Gezien het kostennivo en de claimcultuur in de VS lijkt deze 7,5 mln € me redelijk in vergelijking met de NL standaard van 5 mln €.
Zijn er alternatieven?
Is deze kwestie onderdeel van het tienpuntenplan van de Consumentenbond?
Badge
Ben zeer tevreden over Europcar over de jaren heen gehuurd in Nederland en al jaren nu in Zuid Afika. Goed auto's en prima service.
Laatste keer bij het afleveren van de auto vlakbij het vliegveld hebben zij mij vervolgens omdat het regende met de auto gebracht naar de vertrekhal.
Ik zag dit topic pas nu, anders had ik dit spannende verhaal veel eerder gepost:

In 2015 huurden wij een auto op Sicilië. Helaas was er schade aan een wieldop. Ik had tevoren bij Insurance4Harhire een "Excess Waiver" verzekering afgesloten (voor €58 voor een heel jaar), en op het vliegveld rustig alle pogingen om me iets van de verhuurder aan te smeren afgewimpeld. Na de schade begon het echte circus pas: Eerst werd er 'voor de zekerheid' €2000 van mijn credit card afgehaald.

Ook dit liet ik rustig begaan (in de wetenschap dat het eenvoudig is om dat terug te halen als er problemen zijn).

In Nederland 2 weken later een mail gestuurd met het verzoek de schade factuur gedocumenteerd te sturen voor mijn verzekering. .. niets.
Twee weken later weer een mailtje... weer niets.

Vervolgens de ING ingeschakeld om het dan maar op de harde manier op te lossen. Omdat ik alles goed had gedocumenteerd, stond het volledige bedrag een week later weer op mijn rekening, en begon het wachten op een reactie uit Italië. Uiteindelijk kwam 3 maanden later naar aanleiding van de stornering het bewijs en de documentatie richting de ING die ik nodig had voor mijn verzekering. Als een soort venijnig nabrandertje, had men de bij te tanken benzine op € 4 per liter berekend.

Ik had ondertussen ook de verzekering op de hoogte gesteld van de claim die er aan zat te komen en de problemen die er met de afhandeling waren. 3,5 maand later alles doorgestuurd per email, en ook daar was de afhandeling snel en gemakkelijk. Binnen twee weken stond ook dat bedrag op mijn rekening.

Dus met een goede voorbereiding kun je onder die 'verzekering' uit. Het is dan soms iets meer werk als er problemen zijn, maar het genoegen om anderen die denken jou een paar duizend euro door de neus te boren te slim af te zijn is ook wel wat waard...
Badge
Happycars, kwalijke praktijken.


Het bijbehorend verhaal:

Op 24 november 2017 huurde ik via Happycars een auto op vliegveld Charleroi voor de periode 21-28 december.
Ik huur geregeld een auto op vliegveld Charleroi, ken daar de situatie goed en dit is tot nu toe altijd bevredigend verlopen.
Vanaf het begin van het boekingsproces geef ik dus keurig aan, de datums met de bijbehorende afhaal locatie. Vliegveld Charleroi dus, oftewel airport brussels south charleroi. Ik wil perse een auto huren op het vliegveld zelf. Uiteindelijk kies ik een auto via Happycar die daar natuurlijk heel blij mee zijn en ik krijg op 24 november de bevestiging die ik nakijk. Op de bevestiging staat keurig de afhaallocatie airport Charleroi met de bijbehorende datums en het bedrag ad 232 euro wat ik moet betalen voor de huurperiode. Prima toch? Zo hoort het. Ook even later komt het voucher, het formulier wat je nodig hebt voor aan de balie van de autoaanbieder. Hier werp ik een snelle blik op want ik ben nieuwsgierig bij welke aanbieder ik moet zijn op het vliegveld en dat blijkt auto Europe te zijn. Die ken ik en daar heb ik vaker een auto van gehuurd. Ze zitten samen met andere aanbieders zoals Hertz e.d. in een kantoortje vlakbij de aankomsthal en de auto's staan om de hoek. Dat is prettig om te weten. Verder valt mij aan het voucher niks op. Uitprinten doe ik het voucher ook meestal pas een dag van te voren. Het voucher is in feite ook niks anders als een definitieve bevestiging van de eerder verzonden bevestiging. Ik heb nog nooit meegemaakt dat in het voucher de overeenkomst gewijzigd werd door bijvoorbeeld de afhaallocatie te wijzigen zonder dat de klant daarvan op de hoogte zou moeten worden gesteld.

Maar nu komt het.

Op 18 december om vijf uur 's middags ( drie weken later dus ) krijg ik van Happycar een mailtje dat de door mij geboekte auto niet op het vliegveld staat maar in Charleroi zelf. Dit is dus twee dagen voordat ik de auto daadwerkelijk op het vliegveld zou moeten ophalen.
Ik vloek, want ik ging er gewoon vanuit dat de auto op het vliegveld zou staan en niet ergens in Charleroi zelf en dat is voor mij ook verder totaal geen optie. Pendelbussen die propvol zijn, en dan nog ergens in Charleroi op zoek gaan naar een plek waar de auto staat, gesleep met bagage. No way dus.

In feite wordt met dit mailtje de overeenkomst zoals ik die had met Happycar gewijzigd zonder mijn toestemming. En om die reden heb ik het volste recht om deze overeenkomst acuut te annuleren wat ik dus ook doe. Voordat ik echter annuleer stuur ik echter nog een vraag aan Happycar hoe ze denken dat ik in Charleroi kom. Geen antwoord. Vervolgens stuur ik gelijk nog een mailtje waarop ik stel dat op de bevestiging toch duidelijk staat “airport Charleroi” en dat ik nu helaas genoodzaakt ben om te annuleren en dat ik op zeer korte termijn voor de feestdagen nog naar een andere huurauto op het vliegveld moet gaan omzien. Ook vermeld ik hierbij dat indien de meerkosten van deze huurauto significant hoger zijn als de auto die ik eerder gehuurd had bij Happycar, ik deze meerkosten zal declareren bij Happycar. Ook geen antwoord, waarna ik dus annuleer en op zoek moet naar een vervangende huurauto op vliegveld Charleroi.
Feiten van algemene bekendheid behoeven hierbij verder geen betoog. Zo kort voor de feestdagen een gelijkwaardige huurauto vinden voor nagenoeg hetzelfde bedrag dat zal niet gaan lukken vrees ik. En dat lukt ook niet. De meeste prijzen liggen dik boven de 300 euro voor een gelijkwaardige auto voor dezelfde periode. Maar toch vind ik een auto voor 272 euro, gelijkwaardig en voor dezelfde periode, 42 euro duurder dus en ook hierbij is de aanbieder auto Europe op het vliegveld zelf. Pffff. toch nog op het laatste moment gelukt dus.
Hier heb ik verder geen klachten over en alles gaat goed.

Echter bij terugkomst declareer ik de 42 euro meerkosten bij Happycar. Ik vind dat Happycar verantwoordelijk is voor de problemen waar ik op het laatste moment mee geconfronteerd ben geworden. Het is niet mijn fout dat er ergens iets in het boekingssysteem fout is gegaan. Alleen al het simpele feit dat zo kort voor ingang van de eigenlijke huurperiode een mailtje komt dat de afhaallocatie niet het vliegveld zelf is maar in Charleroi zelf is geeft al aan dat er iets fout is gegaan. Het is hoogst ongebruikelijk dat een dergelijke mail wordt verstuurd, althans ik heb dat nog nooit eerder meegemaakt. Kennelijk zijn er dus eerder al problemen geweest op vliegveld Charleroi waar klanten van Happycar geconfronteerd werden met het feit dat hun geboekte auto niet op het vliegveld zelf stond maar daar buiten en vervolgens ook geconfronteerd werden met onvoorziene meerkosten en problematische omstandigheden. Leuke “verrassing” niet?

Dus ik stuur de rekening ad 42 euro naar Happycar en dan laat Happycar haar ware gezicht zien.
Eerst een Engelstalig antwoord van ene “ Jana” die het wel allemaal jammer vind maar doodleuk verwijst naar de algemene voorwaarden vermeld onder artikel 2.3 waarin staat dat de klant zelf verplicht is de boeking op eventuele vergissingen en fouten te controleren. En als er verder nog vragen zijn moet ik vooral niet schuwen om contact op te nemen. Vriendelijk hè? En daarmee is voor Happycar de kous af. Leg gewoon alle verantwoordelijk van fouten in het boekingssysteem bij de consument en je kunt verder lekker je handen in onschuld wassen. Zo'n beetje van “eigen schuld dikke bult, had je maar beter moeten opletten” Daar komt het op neer.

Zelf er een zooitje van maken en niet willen weten dat bij een zichzelf respecterend bedrijf een paar kernwoorden horen zoals, Betrouwbaar, Transparant en last but not least, Klantvriendelijk. Allemaal niet van toepassing op Happycar.

Ik laat het er niet bij zitten en geef “Jana” van Happycar keurig antwoord in het Nederlands.
Daarbij vermeld ik dat het betreffende artikel enkel van toepassing is op fouten en/of vergissingen die in eerste instantie in alle redelijkheid en billijkheid door een klant opgemerkt kunnen worden. Het moet geen “speurtocht”worden naar eventuele aanwezige adders onder het gras. Mij was in elk geval niet duidelijk dat de afhaallocatie gewijzigd was en ik denk dat de meeste andere klanten er op deze wijze ook wel “ingestonken” waren. Op de bevestiging staat gewoon Airport Charleroi, en daarmee is voor mij de kous af.
Gelijk handhaaf ik mijn vordering van 42 euro en stel daarbij een betalingstermijn van 10 dagen.
Maar Happycar betaald niet en geeft ook verder geen reactie.

Na 10 dagen gebeurt er dus helemaal niks en ik stuur een herinneringsmail aan de bedrijfsleiders Robert Schütze en Anna Lena Mibach op het adres in Hamburg waarbij ik verwijs naar de eerdere correspondentie en eis nu per omgaande de betaling van 42 euro. Verder verzoek ik verder om alle correspondentie in het Nederlands te willen doen.
In de voorwaarden van Happycar staat immers vermeld dat het Nederlands Recht van toepassing is en ik verwijs hierbij naar het Burgerlijk Wetboek waarin het verbintenisrecht is geregeld. Ik vermeld ook mijn complete initialen en adres gegevens. Gewoon open kaart spelen heet dat.

En nu komt ene “Brian” aan het woord die in keurig Nederlands nogmaals verwijst naar het betreffende artikel 2.3 van de algemene voorwaarden en daarmee dus ook aangeeft dat ik zelf beter had moeten opletten. En dat ik zelf immers de overeenkomst heb opgezegd en dat Happycar mij toch keurig per email op de hoogte heeft gesteld dat de afhaallocatie niet op het vliegveld zelf was maar in Charleroi zelf. Daarnaast nog wat kretologie over terugstorten van bedragen op mijn creditcard die totaal niet van toepassing zijn en niets met het eigenlijke probleem te maken hebben.
En dan komt er zelfs een leugen van Brian namens Happycar.

“Wij hebben u voor aanvang van uw boeking op de hoogte gesteld van het feit dat de lokale verhuurder, waarmee u het contract heeft afgesloten zich niet op de luchthaven bevindt.”

Dat klopt niet. Auto Europe bevind zich gewoon op het vliegveld. Gewoon een keiharde leugen dus. Dan had er moeten staan. “ Wij hebben u op 18 december kort voor aanvang van uw boeking” op de hoogte gesteld. De bevestiging en het daarbij behorende Voucher had ik immers al op 24 november gekregen. Hoezo drie weken wachten met een dergelijk bericht? Dat mogen ze eens gaan uitleggen.
Dan natuurlijk geeft Brian namens Happycar aan dat 42 euro betalen uitgesloten is. Ik had ook niks anders verwacht.

Een overeenkomst is een overeenkomst waarbij twee partijen iets afspreken. Wanneer een van de twee partijen op het laatste moment de overeenkomst wijzigt zonder de ander daarvan in kennis te stellen dan vervalt daarmee de overeenkomst, is er sprake van contractbreuk en kun je in dit geval zelfs spreken van een wanprestatie.

Ook al zijn de fouten/vergissingen in het boekingssysteem in eerste instantie niet de schuld van Happycar dan nog hebben zij als eerst verantwoordelijke de taak om deze boekingen op juistheid te controleren. Maar die verantwoordelijkheid wenst Happycar niet te nemen, die wentelen ze liever af op een klant die misschien voor de eerste keer in zijn leven een auto huurt. Dat is pas gemakkelijk. Dan kun je lekker veel ongeziene onzin verkopen, kun je lekker veel addertjes onder het gras frommelen, en dan gewoon verwijzen naar een artikeltje in de voorwaarden. Eigen schuld dikke bult dus. Jammer maar helaas Happycar, zo werkt het niet al zouden jullie dat ook graag willen.

4.2 ( voorwaarden Happycar)
Alleen in het geval van opzet of grove schuld is HAPPYCAR aansprakelijk voor schade wegens schending van contractuele of precontractuele verplichtingen.

Toch leuk om te lezen dat Happycar nog wel enige verantwoordelijkheid nemen wil voor als het echt fout mocht gaan. Alleen hier is ook weer een adder onder het gras, wat is immers “ grove schuld”? Wat is het verschil tussen geringe schuld en grove schuld? Happycar nu wel kennende zullen zij zichzelf altijd willen vrijpleiten van grove schuld, een beetje schuld? Ja misschien maar dan had de klant maar beter moeten opletten, nietwaar Happycar? Op een dergelijke manier wil ik ook wel wat voorwaarden in elkaar flansen.

Happycar ik heb ook een artikel voor jullie uit het Burgerlijk Wetboek.

Afdeling 9, de gevolgen van het niet nakomen van een verbintenis.

Iedere tekortkoming in de nakoming van een verbintenis verplicht de schuldenaar de schade die de schuldeiser daardoor lijdt te vergoeden, tenzij de tekortkoming de schuldenaar niet kan worden toegerekend.
http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel74/
En Happycar kan die tekortkoming gewoon worden toegekend. Happycar is de eerst verantwoordelijke om het gehele boekingsproces onmiddellijk op juistheid te controleren en dat hebben ze niet gedaan. Simpel toch?
En roept Happycar dat ze er echt niks aan kunnen doen en het de schuld van anderen is? Jammer dan.


“Maakt de schuldenaar bij de uitvoering van een verbintenis gebruik van de hulp van andere personen, dan is hij voor hun gedragingen op gelijke wijze als voor eigen gedragingen aansprakelijk.”

http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel76


Samenvattend.
Happycar is een totaal onbetrouwbare partner om een verbintenis mee aan te gaan. Happycar wenst in het geheel geen verantwoordelijkheid te nemen en schuift die verantwoordelijkheid liever in de schoenen van de klant.
Nergens, maar dan ook nergens heeft Happycar ook maar een beetje excuses aangeboden voor de fouten in het boekingsproces. Happycar blinkt uit in onprofessioneel gedrag. Happycar is niet aangesloten bij een Geschillencommissie. Ook dat zegt wel wat. Voor mij is Happycar een malafide firma waar de consument tegen beschermd dient te worden. Daarom ook deze lange uiteenzetting. Iedere klant die nu denkt “Happycar toch maar even niet” is er een gewonnen.
Happycar geeft aan dat Nederlands Recht van toepassing is. Wat ze nalaten is om een rechtspersoon in Nederland te benoemen waar je terecht kan wanneer je volgens Nederlands Recht je recht denkt te kunnen halen.
Ik heb in een mail aan ene “Brian” van Happycar naar zijn volledige initialen gevraagd, naar zijn functie en zijn bevoegdheden. Dat hoort ook bij transparantie. Geen reactie.
42 euro is niet veel, maar voor een principe kwestie is het genoeg. Ook als particulier is het heel wel mogelijk een incassobureau op basis van no cure no pay in te schakelen.
Wanneer iemand op een vliegveld aankomt en er geen auto op het vliegveld aanwezig is ondanks dat dit wel in de overeenkomst is vermeld en er daardoor extra onkosten ontstaan. Gewoon incassobureau inschakelen.
https://www.eenincassobureau.nl/incassobureau-inschakelen-voor-particulieren.html


Wanneer ik nu op diverse sites naar de reviews van Happycar kijk dan zie ik dat het geregeld voorkomt dat een auto niet op het vliegveld zelf staat maar ergens "achteraf", ondanks dat op de reservering is aangegeven dat de afhaallocatie op het vliegveld zelf is.
De achterliggende reden zal waarschijnlijk zijn dat die "achteraf locaties" goedkoper zijn voor de aanbieder. En als klant sta je op zo'n moment toch gewoon voor "het blok" en kun je geen kant meer op. Kwalijke praktijken.

Reageer