Consumentenbond.nl

Auto-onderhoud Tunap 974

Bij een onderhoudsbeurt heeft mijn (m.i. best wel  gerenomeerde) garage het middel Tunap 974 aan mijn brandstof toegevoegd (en aan de rekening).

Dit ter bescherming van de motor tegen schadelijke neveneffecten van vooral de Ethanol uit de E10 Euro 95.

Op google kan ik wel veel claims vinden, maar weinig of geen (wetenschappelijke) onderbouwing, maar misschien zoek ik niet goed.

Wie heeft meer info of kan de CB dit eens onderzoeken.

12 reacties

Reputatie 2
Badge +2

Ik vind het niet echt kunnen dat uw veronderstelde ‘best wel gerenommeerde’ garage ongevraagd spullen aan uw brandstof toevoegt. Los daarvan lees ik dat dit spul daadwerkelijk kan helpen bij slecht lopende motoren - niet wetenschappelijk. Afhankelijk van de ouderdom van uw auto misschien ook wel tegen ethanolschade. Maar dat is dus afwachten. Sinds de e5/e10 discussie tank ik super (auto 2004) en zolang mijn motor zonnig loopt gaat er niks bij waarvan ik niet weet wat het uithaalt. Misschien dat het gebruikersforum van uw automerk er meer over weet.

O Ja natuurlijk. Automotor-ontwikkelaars en brandstofleveranciers steken samen miljarden in het ontwikkelen van motoren en bijbehorende brandstoffen en dan komt er een klein bedrijf dat het beter weet...
Ik googlelde even rond en kwam op het Porsche forum. De meesten wilden het spul toch liever niet in hun kostbaar bezit.

Reputatie 3
Badge +3

Het zou helpen als @Erik56 vertelt welke auto hij heeft en of deze ook olie verbruikt.

Het verhaaltje van het verschil in benzine (E5/E10) is sowieso een fabeltje. Alcohol verbrandt altijd schoner dan benzine en daarvoor heb je geen brandstofsysteemreiniger voor nodig.

Deze reiniger heb je wel nodig voor auto's die wat meer olie verbruiken. Deze olie komt deels via de carterventilatie in het brandstofsysteem.

In mijn auto die nogal veel olie verbruikt gaat 2x per jaar een dergelijk busje. Alleen van een ander merk wat niet zo duur is. Ik heb de ervaring al van het niet gebruiken. Een vervuild brandstofsyteem deed mijn auto zo slecht lopen dat het motorstoringslampje ging branden.

Reputatie 7
Badge +6

Mogelijk heeft deze garage goede ervaringen opgedaan met dit middel . Zou je ze kunnen vragen . Uit eigen ervaring weet ik dat er tussen die vele  ‘ wondermiddeltjes  ‘ best wel nuttig spul zit . Ik denk ook wel dat het zou kunnen dat dit middel aanslag als gevolg van E5 en E10 biobrandstof in het injectiesysteem verwijdert . Dat kan problemen oplossen of voorkomen . De claim , dat het ook toekomstige vervuiling voorkomt , geloof ik geen barst van . Tenzij je de behandeling met een zekere regelmaat herhaalt . Aangenomen dat het reinigen echt werkt . Ik heb ook wel eens een wondermiddeltje gebruikt , die juist nog meer narigheid veroorzaakte en het probleem niet oploste . Dus in het algemeen gesproken is voorzichtigheid geboden en zou ik het alleen proberen als er al een probleem is met een of meerdere injectors . Bij een probleemloze motor zou ik het niet snel toepassen , tenzij ik wist uit ervaring , dat het problemen voorkomt . 

Reputatie 7
Badge +6

@basic Via het carterventilatiesysteem kan enige olie in het inlaatspruitstuk komen en vervolgens in de verbrandingsruimte verbranden . Daardoor ontstaan extra koolafzettingen . Dat die olie in het brandstofsysteem komt mag je me uitleggen . Wel is het zo , dat injectors uitwendig kunnen aankoeken door koolafzetting en dat zal erger zijn bij een motor die nogal olie verbruikt . Dat kan de injectie ook verstoren .

Mitsu ASX 1.6, verbruik olie = 0 (blijft tussen 20000 km beurten op of vlak onder max)

Reputatie 3
Badge +3

@basic Via het carterventilatiesysteem kan enige olie in het inlaatspruitstuk komen en vervolgens in de verbrandingsruimte verbranden . Daardoor ontstaan extra koolafzettingen . Dat die olie in het brandstofsysteem komt mag je me uitleggen . Wel is het zo , dat injectors uitwendig kunnen aankoeken door koolafzetting en dat zal erger zijn bij een motor die nogal olie verbruikt . Dat kan de injectie ook verstoren .

@E.T. Wiersum 

Bij wat moderne motoren die steeds zuiniger moeten rijden, maken ze de zuigerveren en olieschraapveren wat dunner om minder wrijving te veroorzaken. Daarom lekt er wat verbrandingsgas langs de zuigerveren naar het carter. Via het carter gaat dat verbrandingsgas met de carterventilatie weer naar het inlaatsysteem.

Door de slechtere zuigerveren kan ook meer olie in de verbrandingskamer komen. Met als gevolg olieverbruik. Mijn auto is ieder jaar ongeveer 8 a 10 liter olie extra nodig.

Als @Erik56 bijna geen olieverbruik heeft lijkt het mij ook niet zo nodig om het tunup te gebruiken. Maar vragen naar ervaringen van de garage kan geen kwaad.

Reputatie 7
Badge +6

@basic . Elke verbrandingsmotor met zuigers heeft lekgassen . Hoeveel hangt van diverse factoren af . Olieverbruik idem  . Kan ik heel veel over zeggen , oa doordat ik in de motorenrevisie gewerkt heb . Moderne motoren zijn zelden oliezuipers tenzij er een fabricagefout of een defect of gevorderde slijtage is . Ik heb zelf gemiddeld elke 5 jaar een nieuwe auto en de afgelopen 25 jaar nog nooit olie hoeven bijvullen . Dat is eerdere jaren wel eens anders geweest . Meer ga ik er niet over zeggen omdat we weer totaal off-topic geraken . 

Reputatie 2
Badge +2

@basic, het gaat erom dat ethanol de plastics van de benzinepomp in de tank aantast. Vandaar dat mijn oude Alfa er zo min mogelijk van drinkt - en dus voor e5 gaat.

Reputatie 3
Badge +3

@basic, het gaat erom dat ethanol de plastics van de benzinepomp in de tank aantast. Vandaar dat mijn oude Alfa er zo min mogelijk van drinkt - en dus voor e5 gaat.

@cbvjapio 

Dat is mij geheel bekend. Dat heeft echter niets te maken met vervuiling van het inlaatsysteem. Daar is de Tunup voor.

Ik heb al eerder gemeld, dat alcohol prima en schoon verbrand. Daar heb je geen tunup voor nodig. Wel als de vervuiling te groot wordt. Dat gebeurt bij veel auto's. De schade is soms enorm. Voor mij een schade waar ik wel 10 jaar de tunup voor zou kunnen kopen.

Reputatie 2
Badge +2

Snappum.. dank

Reputatie 7
Badge +6

Of die vervuiling alleen ontstaat door aantasting en loskomen van deeltjes van onderdelen van het brandstofsysteem door de invloed van E10 ( en in mindere mate E5 ) , of dat Biobrandstof zelf ook  aanslag veroorzaakt is me niet helemaal duidelijk . Een schone verbranding staat daar helemaal los van . Het gaat er om wat er in het brandstofsysteem gebeurt voordat het verbrandt . Het middel is vooral bedoeld om eventueel vuil in de injectors te verwijderen lees ik op meerdere plaatsen . Dat is het kwetsbaarste onderdeel . Door vuil haperende injectors kunnen zich herstellen en opgehoopt vuil dat nog geen probleem heeft veroorzaakt kan verwijderd worden door dit middel . Als het spul doet wat men belooft . Bij oldtimers met carburateurs voorkomt of herstelt het verstopping van de sproeiers . Als het doet wat beloofd wordt . Ik ben zeer benieuwd of er lezers zijn die ervaring met dit spul of soortgelijke middelen hebben . De garage van TS gelooft er kennelijk in . Hopelijk door goede ervaringen en niet als middel om extra te verdienen …..Ik neem aan dat iedereen wel weet dat nieuwere auto's geacht worden volledig geschikt te zijn voor biobrandstof . Ben ook benieuwd om te horen of dat inderdaad zo is. 

Reageer