Vraag

Autolamp Philips met foutieve vermelding levensduur

• 24 November 2022
  • 28 reacties
  • 265 Bekeken

Op de verpakking van Philips autolampen staat een levensduur vermeld die meestal niet klopt.

Zelf heb ik de levensduur van divers Philips autolampen bijgehouden en geen enkele lamp voldeed aan de levensduur die vermeld staat. Sterker nog de lampen kwamen nog niet op de helft! En de lampen met hogere lichtopbrengst zijn erg duur.

Contact met de Customarvcare center van Philips automotive levert alleen maar nietzeggende antwoorden op en doorverwijzingen. Duidelijk is dat Philips hiervan ook al op de hoogte is maar bang is voor schadeclaims!

Wie heeft ook deze ervaring?

Kan de consumentenbond hiervoor niet eens een test uitvoeren?

28 reacties

Reputatie 4
Badge +4

@W. Goossens Bedankt voor je verzoek. Ik heb dit als suggestie doorgezet naar de desbetreffende afdeling.

Reputatie 6
Badge +4

Het leven van een autolamp hangt van tientallen factoren af. Aantal uren (u noteert deze klaarblijkelijk) Schokken van de auto. Temperatuur in de lamp behuizing, zit wel de juiste lamp in de juiste behuizing. Niet alle bijvoorbeeld H3 lampen kunnen in elke behuizing worden gebruikt omdat de temperatuur van de lamp te hoog kan worden.

De spanning, is die continu? buitentemperatuur, is de lamp met de vingers aangeraakt..enz enz. 

Beste JMA,

ik heb uiteraard de juiste H7lamp in de behuizing, comform aanbevelingen, de spanning is gemeten en continu, de lampen zijn niet met de vingers aangeraakt en mijn auto is goed geveerd en ik rijd rustig zonder schokken.

en tóch blijkt dat de Philipslampen nog niet de helft van de aangeven branduren halen.

En daarbij is opvallend dat de Philips customer care service héel erg eromheen draait en mijn mails telkens pas na heel veel vragen zeer oppervlakkig beantwoord en bijv. Wel 3 keer vraagt om foto’s van de lamp op te sturen. Kortom Philips weet er duidelijk meer van maar doet ondertussen goed zaken.

@W. Goossens 

Het blijft een klacht van één persoon over waarschijnlijk twee lampen in één en dezelfde auto met een totale waarde van iets van €15. Als ik hier iets over zou moeten roepen zou ik niet gaan testen maar een steekproef van voldoende omvang organiseren.

Beste Deen,

het gaat om 3 autos en de 6 lampen ( met extra lichtopbrengst) kosten €27,95 per stuk!!

ik denk dat veel mensen hier niet bij stilstaan want het is inderdaad lastig bij te houden.

ik denk echter dat het geen toeval is omdat ik het met 3 auto’s heb geconstateerd.

Dat zijn inderdaad dure lampjes, dan heb je er logisch de pest in als ze maar de helft van de norm halen.  Is er geen ander merk om eens te proberen?

Reputatie 6
Badge +4

@W. Goossens Ik heb ooit dure Philips Night vision lampen gekocht voor 99 euro. Na 3 maanden  de 1e al defect. Dealer ruilde ze gelijk alle twee om. Na weer een paar maanden weer een lamp defect.

Dealer heeft toen Philips gebeld en de conclusie was dat deze lamp veel te heet werd in de behuizing. Daardoor waren ze zo stuk.

Toen een lampmodel eronder genomen en die hebben het jarenlang gedaan.

Hoe meer lichtopbrengst de lampen hebben, hoe sneller ze stuk gaan.
Mijn garage heeft me er ook al voor gewaarschuwd.

Het kan natuurlijk zijn dat de lampen bij hogere lichtopbrengst eerder kapot gaan maar dan moet je op de verpakking niet zetten dat ze 600 uren meegaan terwijl het in de praktijk nog niet de helft is

Dat hebben ze vast in Kaatsheuvel getest.

27 euro voor één H7-lamp is gewoon te veel. Dan maakt iemand je volgens mij iets wijs. Ik heb in mijn “H7-auto’s” altijd de goedkopere lamoen gebruikt en die gingen vaak behoorlijk lang mee.

Reputatie 6
Badge +4

27 euro voor één H7-lamp is gewoon te veel. Dan maakt iemand je volgens mij iets wijs. Ik heb in mijn “H7-auto’s” altijd de goedkopere lamoen gebruikt en die gingen vaak behoorlijk lang mee.

Ik kan uit ervaring vertellen dat een duurdere lamp vaak een veel hogere lichtopbrengst heeft. Dat rijd verdraaid veel prettiger, je ziet beter en rijdt dus veiliger. En dat voor een paar tientjes meer.

Dat zou dan de kortere levensduur verklaren. Hogere gloeitemperatuur = meer rendement = kortere levensduur. Veel rocketscience zit er niet in die wolfraamspiraal in halogeengas in glas.

Blijft toch staan dat als Philips een claim doet over de levensduur je je toch af moet vragen wat dat dan waard is. En het gaat niet om één lampje en het gaat niet om één auto blijkbaar.

Reputatie 6
Badge +6

@W. Goossens Wat op de verpakking staat kunt u niet zo veel mee.

De aankoopbon, installatie datum, registratie enz.

Natuurlijke slijtage is hier wel apart omschreven, dus wettelijke garantie????

Autolampen (zijn producten waarbij natuurlijke slijtage optreedt, dus de wettelijke garantieperiode is niet van toepassing.)

We bieden echter wel de volgende garantie:

· LED upgrades

Garantie gedurende 2 jaar of 60.000 km, afhankelijk van wat het eerste voorkomt

· Xenonlamp 

Garantie gedurende 2 jaar of 60.000 km, afhankelijk van wat het eerste voorkomt

· Standaard halogeen-, Hiper- en knipperlampen

Garantie gedurende 1 jaar of 30.000 km, afhankelijk van wat het eerste voorkomt

· Halogeenlamp met hoge prestaties 

Garantie gedurende 3 maanden of 10.000 km, afhankelijk van wat het eerste voorkomt

· Autoverlichtingsproducten

In aanvulling op de standaardgarantie die van toepassing is op de meeste van onze autoproducten, bieden we u een verlengde garantie op onze geselecteerde producten. Registreer uw aankoop om gebruik te maken van deze uitgebreide garanties: Philips.com/auto-

Wat is nou precies de garantie die Philips op deze specifieke lampen geeft? 

Reputatie 6
Badge +3

De korte levensduur van lampen die meer licht gaven was voor mij de reden om long life lampen (Philips) te kopen. Ook niet echt goedkoop, maar gaan veel en veel langer mee. Ook ingegeven dat het verwisselen van de lampen een drama was. Ik heb de vingers te kort en te dik.

Gloeilampen en garantie is altijd moeilijk geweest. We kennen het nog uit de tijd van de gloeilamp. Voor dat ze de winkel uit gingen testte je ze of ze het deden. De deur uit was geen garantie meer.

Zelf hier een topic geweest dat LED lampen niet de beloofde levensduur haalden. Wederom het verschil tussen levensduur onder gunstige omstandigheden en garantieperiode.

Zoals boven door velen is aangegeven.

Reputatie 6
Badge +6

Philips maakt het niet makkelijk.😠

“Heb je een vraag neem dan contact op,

Ik heb een vraag over een product of actie,

Type: autoverlichting en dan bel ons 020 504 0609 en dat heeft TS al gedaan.

Toch nog even de algemene voorwaarden;

Algemene voorwaarden | Philips

7.1.4 Als een Product foutief is geleverd of onvolledig of defect is……

8. Garantie …..

8.3 Als u een consument bent, heeft u conform de wettelijke bepalingen omtrent consumentenkoop recht op een deugdelijk product. Bovenstaande bepalingen omtrent de door Philips geboden garantie zijn bedoeld als een aanvulling daarop en staan uw wettelijke rechten niet in de weg.

Dan vind ik dit heel tegenstrijdig,

“Autolampen (zijn producten waarbij natuurlijke slijtage optreedt, dus de wettelijke garantieperiode is niet van toepassing.)”

Ik zelf denk dat @W. Goossens nog maar eens zijn tanden moet laten zien💪💡

“Contact met de Customarvcare center van Philips automotive levert alleen maar nietzeggende antwoorden op en doorverwijzingen".

Contact met de Customer service ban Philips is onbegonnen werk. Ze halen alles uit de kast om de “klagende” klant te ontmoedigen.

volgens mij ligt hier een prachtige uitdaging voor de Consumentenbond!!

Contact met de Customer service ban Philips is onbegonnen werk. Ze halen alles uit de kast om de “klagende” klant te ontmoedigen.

volgens mij ligt hier een prachtige uitdaging voor de Consumentenbond!!

Is het niet eerst zaak nu eens duidelijk te horen welke claim Philips ook letterlijk bij de betreffende lampen geeft?

Om een voorbeeld te geven:

op de verpakking van de Philips H4 RacingVision GT200 (€19,85 per stuk) staat een Lifetime van “up to 400 h” vermeld.

Dit betekent in de praktijk echter dat deze lamp na amper 200 uur al kapot is. De term “ up to” klopt natuurlijk maar is toch wel erg misleidend!

Ik denk dat de lamp buiten een koplamp en goed geventileerd binnen, de uren wel haalt.
Klopt toch.

Ze gaan de lampen echt niet in een rally auto testen.
Wat je wel zou moeten doen, als je het RacingVision noemt.

Dat getal correspondeert niet met de garanties die @Gebruiker1644596728 ook van Philips geeft. Hoe komen we aan twee compleet verschillende soorten garantie claims? De één in branduren en de ander in doorlooptijd en km's.

@W. Goossens je had het over lampen van €27,95, waarom zijn we nu naar lampen van €19,85 gezakt?

Dit waren de H4 lampen die goedkoper waren dan de H7

Voor de duidelijkheid.

H7  een gloeidraad en 2 contacten.
H4 twee gloeidraden en 3 contacten.

Reageer