Consumentenbond.nl

Ben je bang dat je auto gehackt wordt?

• 10 april 2020
  • 15 reacties
  • 823 Bekeken
Ben je bang dat je auto gehackt wordt?
Badge +8
  • Moderator
  • 1432 reacties

Het klinkt vreemd, maar ook auto's zijn te hacken. Zo hebben hackers in opdracht van de Consumentenbond het infotainmentsysteem van de Volkswagen Polo gehackt. Hierdoor kunnen kwaadwillenden malware installeren en kunnen ze bij gegevens van autobezitters. Ook zouden ze mogelijk het tractiecontrolesysteem kunnen beïnvloeden.

Voor deze test vroegen we hackers toegang te krijgen tot de computersystemen van een Ford Focus en een Volkswagen Polo. Na enkele weken lukte het om de beveiliging van infotainmentsysteem van de Polo te kraken. Lees hier meer over in dit gratis artikel uit de Consumentengids van april 2020.

Ben jij bang dat je auto gehackt wordt?

15 reacties

Zolang mijn fiets niet wordt gehackt vind ik alles prima.

Reputatie 7
Badge +6

Tenzij de hacker de bedoeling heeft om een bepaalde autobezitter een hak te zetten heeft het niet veel nut voor de hacker lijkt me , dus daarmaak ik me geen zorgen over . Op afstand het signaal van de sleutel opvangen en daardoor de auto stelen lijkt me echter wel serieus gevaar . 

Ner, de inspanning staat in geen enkele verhouding tot de opbrengst.

Reputatie 6
Badge +5

Nog niet, omdat mijn auto te oud is voor deze problemen.

Reputatie 3
Badge +2

Het klinkt vreemd, maar ook auto's zijn te hacken. Zo hebben hackers in opdracht van de Consumentenbond het infotainmentsysteem van de Volkswagen Polo gehackt. Hierdoor kunnen kwaadwillenden malware installeren en kunnen ze bij gegevens van autobezitters. Ook zouden ze mogelijk het tractiecontrolesysteem kunnen beïnvloeden.

Voor deze test vroegen we hackers toegang te krijgen tot de computersystemen van een Ford Focus en een Volkswagen Polo. Na enkele weken lukte het om de beveiliging van infotainmentsysteem van de Polo te kraken. Lees hier meer over in dit gratis artikel uit de Consumentengids van april 2020.

Imke,

Wat je schrijft is onzin… Natuurlijk kan je hier en daar wat gegevens van de auto uitlezen maar zoals vastgesteld moet je toegang tot de auto hebben.. Het uitlezen van de bandendruk sensor is nauwelijks een gevaar. Keyless entry is een bekend probleem en op nieuwe auto's is dit ook opgelost met een bewegingssensor.  Als iemand kwaad wil is het bv veel eenvoudiger om een paar wielbouten los te draaien of de motorkap open te maken. Remote hacken wat de kop doet vermoeden is niet aangetoont. Ik deel de zorg dat autofabrikanten het update proces moeten verbeteren voor connected auto's .. zeker als je uitgaat van 15 jaar levensduur. 

Tip: Bel de volgende keer eens de helpdesk van de autofabrikant en zeg dat je je passwd bent vergeten…/ de auto hebt gekocht / je en nieuw e-mail adres hebt enz. van een connected auto … dan heb je veel meer kans dan technische proberen in te breken. Dat is echt het zwakste punt.

Reputatie 6
Badge +5

Ik vind het juist goed, dat hier aandacht voor is.
Op dit moment lijkt het nog zinloos om een auto te hacken.
Maar je hebt wel je telefoon er aan hangen, die telefoon komt ook op je thuis netwerk.
Sommige auto’s hebben Wifi.
Ik kan heel veel enge dingen bedenken, maar ik wil niemand op een idee brengen.

Ik heb dat ook niet aangegeven maar ik vind het ook uitstekend dat men dit al en toe probeert. In mijn beleving is men niet echt ver gekomen en dat met een heleboel moeite en dat stemt behoorlijkgerust.

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb er geen problemen mee dat er voor het hacken van auto's gewaarschuwd wordt. Ik heb er totaal geen problemen mee als “men” je voor allerhande zaken waarschuwt, als “'men “ je advies geeft, in alle redelijkheid dus.

Ik heb er momenteel niet mee te maken en ook in jaren niet gehad. Ik probeer, als bruin het kan trekken, om de 4 á 5 jaar een nieuwe auto te kopen. Ik heb al enkele jaren auto's (dus niet allemaal dezelfde merken) gehad die zo'n sleutel hebben die signalen uitzendt om de auto, de deuren, te openen. Ook om te starten moet ik ‘klikken', niets meer omdraaien van een sleutel. Dan heb ik ook nog alarm op de auto en dat, is tegenwoordig (schijnt wet te zijn) apart, dus heb ik twee ‘kastjes’ om te klikken  om ook maar iets met de auto te doen.

Dat schijnen ze ook te hacken, via een laptop e.d.. Het is mij, gelukkig dus, nog niet gebeurd. Maar daarom vind ik enige informatie, waarschuwing en advies best nuttig. Het is 'hier’ gratis en je hoeft het niet op te volgen, groet Leo.

Heeft iemand wel eens uitgezocht hoe het nu gaat met het updaten van de auto Over The Air? Veel auto’s van 6 jaar of jonger hebben een communicatie module die werkt via UMTS, dat is wat je noemt 3G technologie (sommige hebben ook al LTE (4G) meestal 2018 en later. Via deze communicatie module heb je mogelijkheden zoals automatische update van de systemen in de auto, updaten van de kaarten van het navigatiesysteem, internet in the car enzovoort. UMTS heeft datasnelheden van rond de 20Mbit per seconde dus dat is acceptabel. Er zit echter een addertje onder het gras, veel fabrikanten maken gebruik van UMTS (3G) van Vodafone. Of eigenlijk maakten want Vodafone heeft UMTS afgeschakeld enige maanden geleden. Dat betekend dat al deze systemen terugschakelen naar EDGE (2G) met een datasnelheid van slechts circa 20kbit per seconde. Het is duidelijk dat alle bovengenoemde toepassingen niet kunnen functioneren met deze lage snelheden. Mijn ervaring bij de dealer is dat ze je wat glazig aankijken en als je de klantenservice belt dan krijg je alleen ontwijkende antwoorden. Eigenlijk zouden de auto leveranciers massaal deze modules moeten vervangen want je zou toch van dit soort jonge auto’s mogen verwachten dat dit gewoon werkt. Voordeel is wel dat Hacken erg tijdrovend is geworden.

Reputatie 3
Badge +2

Heeft iemand wel eens uitgezocht hoe het nu gaat met het updaten van de auto Over The Air? 

Dit verschilt per merk. Tesla is het verst. de rest hobbelt er achter aan. Het is een oud probleem.. met de introductie van ingebouwde navigatie systemen in auto's (2006 of zo) is de update problematiek begonnen. 

|   Dat betekend dat al deze systemen terugschakelen naar EDGE (2G) met een datasnelheid van slechts circa 20kbit per seconde. Het is duidelijk dat alle bovengenoemde toepassingen niet kunnen functioneren met deze lage snelheden.Mijn ervaring bij de dealer is dat ze je wat glazig aankijken en als je de klantenservice belt dan krijg je alleen ontwijkende antwoorden

Klopt, dit is net als internet TV's en (Android) telefoons. na een aantal jaar geen updates /werkt het niet meer en daar zal je het mee moeten doen.  Misschien kan de dealer of een custom car bedrijf een nieuw alternatief bieden. 

Wat ik “positief” vind is dat er nu abonnements afgesloten kunnen worden voor updates.. dat geeft fabrikanten een incentive om met updates uit te blijven komen. 

Het punt wat ik probeer te maken is dat dit een functie is die nog steeds actief gebruikt moet worden om de auto te kunnen gebruiken en waar per jaar honderden Euro’s aan abonnementsgeld voor betaald moet worden maar die je niet meer kunt gebruiken.

Je kunt de levensduur van een auto denk ik ook niet vergelijken met een telefoon. Afgezien daarvan, de iPhone van mijn vrouw is inmiddels vijf jaar oud en nog helemaal up to date terwijl mijn moderne hybride auto die 150 keer zo duur is na drie verouderd is. En als je bedenkt dat ik die heb aangeschaft met de gedachte aan een duurzame samenleving met oog voor het milieu. 

Reputatie 7
Badge +4

welke auto is van z'n updates (naast Tesla maar die zal echt wel op 4G zitten) afhankelijk van de sim verbinding en straks dus van 2G/E? Echte software updates worden altijd in de garage gedaan en de navigatie kaart is altijd offline bruikbaar (uiteraard).

In ieder geval Mercedes en Audi. Is niet straks maar al sinds enige maanden nadat Vodafone 3G heeft uitgezet, toch hoor je deze fabrikanten er niet over. Denk dat straks als (het kan) de mensen op vakantie gaan ze pas merken dat de kaarten niet geüpdatet zijn. Ik kwam er zelf achter doordat mijn laptop in de auto trage WiFi had via Internet in the Car en mijn muziek streaming steeds bufferde. Daarna heb ik het uitgezocht en bleek ook de kaartupdate achter te lopen. Bij de meeste auto’s worden inderdaad de software updates voor de motor en veiligheidssystemen in de garage gedaan. Ik weet dat bij mijn auto het entertainment gedeelte wel via OTA gaat.

Reputatie 7
Badge +4

die snap ik, streaming via de auto-sim zal niet werken zonder 4G. overigens is 4G van vodafone ook een drama in de buitengebieden tegenwoordig.

Reputatie 3
Badge +2

Klopt, Ook BMW connecteddrive heeft geen connectie meer. Eind 2020 gaat ook in Duitsland 3G van vodafoon uit.. Misschien komen ze dan in actie met een oplossing. 

@E.B.F. Stroeve Zie de opties bij BMW: https://www.bmw-connecteddrive.nl/app/index.html#/portal/store

Reageer