Consumentenbond.nl

benzine kwaliteit/test 98/95

  • 13 december 2020
  • 13 reacties
  • 382 Bekeken

Hallo, ik rijd E5 omdat E10 pingeling veroorzaakt en dat ik minder km ermee kan rijden .

Waar  komt die E10 vandaan en zijn er nog meer mensen die deze ervaring hebben ?

Zou fijn als er eens een test vanuit de consumentenbond word gedaan ✅ 


13 reacties

Ik denk niet dat daar veel aan te testen valt. Die normen laten heel weinig ruimte voor afwijkingen.  Oudere auto's kunnen mogelijk geen E10 aan en dan moet u E5 gebruiken.

Het klopt dat je met E10 minder kilometers rijd dan met E5
Om die reden is de E10 ook goedkoper in Duitsland.
In Nederland hebben ze dat verzwegen, we gebruiken door de maatregel relatief meer benzine.
Er zijn testen die een meerverbruik van 1½%-2% aangetoond hebben.

Metingen die ik zelf gedaan heb, komen uit op een hoger percentage.
Maar ik ben geen test instituut.

Dat pingelen heeft met het octaan gehalte te maken.
Heb je dat met alle merken E10 benzine?
 

Ja , klopt en ik hoor er meer over hoor , maar we hebben toch wel consumentenrecht op goede benzine anders is het een verkapte prijsverhoging per liter ⛽️ 

Ik denk niet dat daar veel aan te testen valt.

Alsof nog nooit iemand een benzinemotor op de testbank heeft gezet, de vermogen-koppelvariatie heeft doorlopen of een geautomatiseerde simulatie en daarbij het verbruik gemeten voor verschillende brandstoffen?

Ik heb geen idee van het meerverbruik, maar als het één procent is gaat het al om enorme bedragen. Ik denk dat degenen die er belang bij hebben dit zouden moeten aankaarten, want van andere partijen hoef je dat niet te verwachten. Daarom vind ik het terecht dat de vraag op dit forum gesteld word. Bij de ANWB lijkt me ook een goede.

Reputatie 7
Badge +6

Pingelen bij motoren ontstaat als de octaanbehoefte groter is dan dat van de getankte benzine . Dit kan op den duur motorschade veroorzaken . In Nederland heeft men besloten om E 10-benzine een octaangetal 95 te geven . Sommige hoog gecomprimeerde motoren hebben daar niet voldoende aan en moeten dan E 5 tanken omdat die een octaangetal van 98 heeft. Doorgaans zit bij de tankdop een sticker die aangeeft welke benzine er in moet . Soms zijn er meldingen dat de motor TOCH pingelt ondanks de juiste benzine . Dan is een bezoek aan de garage nodig om de oorzaak vast te stellen en te verhelpen. Meestal is dat een onjuist ontstekingstijdstip of overmatige koolafzetting in de verbrandingsruimte . Die 5 of 10 % toevoeging plantaardige alcohol waar uit milieu-overwegingen voor gekozen is , heeft niets met pingelen te maken . De kwaliteit van de benzine op zichzelf is niets mis mee en verschilt erg weinig tussen tussen de merken onderling volgens een onderzoek dat ik lang geleden las . Ik verwacht niet dat het nu anders is . Wel is het zo dat die Eco-toevoeging qua vermogen een kleine achteruitgang veroorzaakt volgens diverse meldingen . Dat maakt die brandstof nog niet kwalitatief slecht .

Ik heb het bij 2 pompen ooit gehad, ik noemde dat hik benzine.
Er waren meer in de buurt die de ervaring hadden.
Maar dit komt niet zo vaak voor, benzine in NL komt uit 1 bron.
Een drupje merk specifiek spul er in en het is net even anders.

Zo kwam een bekend merk met een geweldig nieuw soort benzine en ik vroeg de pomphouder of hij het al op de pomp had. Zijn antwoord was, je rijd daar al een maand op.

Ik denk niet dat daar veel aan te testen valt.

Alsof nog nooit iemand een benzinemotor op de testbank heeft gezet, de vermogen-koppelvariatie heeft doorlopen of een geautomatiseerde simulatie en daarbij het verbruik gemeten voor verschillende brandstoffen?

Ik heb geen idee van het meerverbruik, maar als het één procent is gaat het al om enorme bedragen. Ik denk dat degenen die er belang bij hebben dit zouden moeten aankaarten, want van andere partijen hoef je dat niet te verwachten. Daarom vind ik het terecht dat de vraag op dit forum gesteld word. Bij de ANWB lijkt me ook een goede.

Zeker, als iemand zou vinden dat er tussen dezelfde benzine van verschillende merken een duidelijk verchil in, laat ik het opbrengst noemen, zou bestaan is dat Telegraaf voorpagina nieuws. Ze hebben al veertig jaar de kans maar het heeft de voorpagina nog nooit gehaald. Ergo…

Verder zullen moderne auto's het probleemloos moeten doen op zowel E5 als E10 en zo niet dan is er iets mis en ik weet niet beter dan dat oude auto's mogelijk geen E10 aankunnen. Als jou auto Ron 98 echt nodig heeft moet je er natuurlijk sowieso geen 95 ingooien.

 

 

Badge +8

Zou fijn als er eens een test vanuit de consumentenbond word gedaan ✅ 

Hi @specialist, dank voor de suggestie. Helaas is ons dossier Auto's nog maar vrij beperkt, behalve de onderzoeken naar automankementen en autokosten doen wij verder geen onderzoeken meer op dit gebied. Wellicht kun je voor een dergelijke test bij de ANWB terecht?

Dat vind ik heel jammer , zou  de consumentenbond juist positief in beeld brengen.

Het speelt enorm .

MVG Jon

Denk dat ik het abonnement maar opzeg , sorry maar de onderzoeken vind ik maar matig tegenwoordig.

 

MVG Jon

Reputatie 7
Badge +6

Al die mensen die hun lidmaatschap van verenigingen opzeggen of geen lid willen worden omdat ze vinden dat de verenigingen te weinig doen , zijn ZELF  de oorzaak dat er niet meer getest en bereikt kan worden , @specialist  . De macht en kracht van alle verenigingen  ( en vakbonden ) is afhankelijk van het aantal leden . En zoals Imke terecht opmerkt zijn er ook andere verenigingen die op bepaalde gebieden wat meer kennis in huis hebben .  Uit de antwoorden blijkt verder dat testen van benzine vrijwel zeker geen nut heeft . Wel heb ik lang geleden een ervaring met een bepaald merk dieselolie gehad waar de motor in koude toestand van ging pingelen . Bij hoge uitzondering kan het dus . Bij benzine is pingelen  bijna 100 % zeker het gevolg van tanken van de verkeerde benzine of een mankement aan de motor zoals eerder gezegd . Is je vraag dan nog steeds niet naar tevredenheid beantwoord ? 

Reputatie 7
Badge +7

Er zullen best verschillen zijn tussen de soorten (en merken) benzine's. Alleen merk ik er niet zoveel van. Daar zijn wellicht redenen voor, ik rij sowieso niet zoveel meer. En zoals al elders opgemerkt, zijn juist bij grote hoeveelheden de gevolgen merkbaar. Zo is 1% bij grote hoeveelheden heel goed merkbaar. Maar 1% op mijn hoeveelheid, vind ik te verwaarlozen, zelfs al ga ik de jaren tellen. Dat neemt niet weg dat voor oudere auto's en wellicht voor bepaalde merken er problemen kunnen ontstaan bij o.a. gebruik van E10, dan zal men voor E5 of nog anders moeten kiezen. En als dat niet overal te krijgen is zal men er wat meer voor moeten rijden, en dat telt uiteraard ook mee. Maar ik heb weinig last van de nieuwe E10 (wat ook weer niet zo nieuw is) en het meerverbruik zal echt gaan tellen bij ook meer of veel gebruik. Wellicht is er ook iets aan de rijstijl te doen.

Ja 👍 ieder zijn mening .

 

Reageer