Consumentenbond.nl

Benzine volume bij tanken

• 7 januari 2020
  • 11 reacties
  • 554 Bekeken

Gisteren tankte ik bij Esso Express in Baarn. Tot mijn verbazing bleek toen ik klaar was met tanken dat er in plaats van de normale hoeveelheid van rond de 25 liter ineens 33 liter zou zijn getankt. Al eerder had ik, toevalligerwijs(?), bij een Esso Express aan de Liendertseweg in Amersfoort ook al het idee dat als ik daar tankte altijd wat meer benzine tankte dan bij andere pompen. Daar ik altijd bij verschillende pompen tank op het moment dat de tank bijna leeg is valt dit mij op.

Dat roept bij mij vragen op: herkennen meer mensen dit verschijnsel dat benzinepompen niet altijd correct meten?

11 reacties

Ja, maar dat was geen "reguliere" pomp die dan ook niet geijkt werd. In principe ziet het ijkwezen, of hoe dat tegenwoordig heet, hier op toe. Mogelijk kunt u daar klagen?

Reputatie 7
Badge +6

IJkers zijn ook maar mensen en elk apparaat kan spontaan een afwijking krijgen . Dus ja , ik acht het best mogelijk. Heb het zelf nooit gemerkt en let er wel op .

Ik heb dat bij een pomp ook verdacht gevonden.
De vraag is die je ook moet stellen, stond de auto overal waterpas?

Reputatie 7
Badge +4

waterpas?

Reputatie 7
Badge +6

Als de auto scheef staat kan het zijn dat je de tank niet vol krijgt als gevolg van een luchtbel . 

Reputatie 7
Badge +4

een luchtbel van 8 liter?? en een tank loopt taps toe naar de opening, dus dat lijkt me niet de reden.

hier kun je de boel later controleren als je twijfelt: https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/benzinepompen

Reputatie 7
Badge +6

8 liter lijkt mij ook wel veel . Zelf tank ik altijd met de vulopening aan de hoge kant . Een tapse vulopening die de hele breedte van de tank bestrijkt ( als je dat bedoelt ) ben ik nog niet tegengekomen , @E.B.F. Stroeve maar zou kunnen . Wel heb ik aan de andere kant een ontluchtingsslangetje zien zitten bij meerdere auto's . Dan maakt het in beide gevallen weinig of niets uit als de auto wat scheef staat mits men die ontluchting ook de tijd geeft om zijn werk te doen . Er zijn verschillen in constructie per merk en type wat dat betreft.

Reputatie 4
Badge +3

Misschien is het wel zo dat u minder kms op een tank  rijdt door de nieuwe brandstofmix met ethanol. Lees en hoor dat veel mensen zomaar 10 tot 20 euro extra tanden door hogere verbruik.

Reputatie 5
Badge +5

Misschien is het wel zo dat u minder kms op een tank  rijdt door de nieuwe brandstofmix met ethanol. Lees en hoor dat veel mensen zomaar 10 tot 20 euro extra tanden door hogere verbruik.

Per…?

Reputatie 7
Badge +6

Per eeuw . :wink::grin:

Badge

Beste mensen, goedemorgen,

Ik heb met een hoog interesse gehalte de meldingen gelezen, omtrent de hoeveelheid brandstof, de tankinhoud en de kosten hiervoor berekend door de pomphouders. De variabele aspecten die hier in genoemd worden, zijn van die “niet evenredige aard” dat een antwoord niet volledig dekkend gegeven kan worden.

Vervolgens kan ik wel in een regel aangegeven, dat er in:

Nederland een instantie bestaat, die door het Nederlandse ministerie van Economische zaken en Klimaat als enige erkend is, om een herleidbaar meetprotocol en meetprocedure uit te voeren van minimaal 1x per jaar, die conform de voormalige IJwet, het huidige Verispect, ten doel heeft een metrologische aantoonbare meetwaarde, van in dit geval brandstoffen, te rapporteren die een beschermde factor geeft tussen producent en consument, wat door het Nederlandse Agentschap Telecom georganiseerd en gecontroleerd in het kader van de huidige en dus vigerende Nederlandse wet en regelgeving. 

De zin is even wat langer, echter dekt dit de lading volledig, t.a.v. de meldingen.

Het aspect van de variable waar ik in het begin over sprak, zal een aanzienlijk meer bladen met tekst bevatten, omdat er voor zover als ik deze op en aanmerkingen lees, er absoluut geen appels met appels wordt vergeleken.

Verispect voert deze werkzaamheden ook uit op o.a. massaweegwerktuigen, denk aan de bakker en groentenboer Zij dienen o.a. BTW af te dragen over hun verkoopprijs, echter in dit geval gebaseerd op massa, dus de kg. Maar denk ook aan de energie meetmiddelen bij een ieder thuis en bij de bedrijven. Dus de elektrische tijd meter in kWk, de drinkwatermeter in m3 en de gasmeter in m3. Al deze energie meetmiddelen vallen onder de voormalig IJkwezen, het huidige Verispect.

Dus een bescherming tussen producent en consument.

Ik zelf ben metroloog en werkzaam in de kalibraties voor mechanische grootheden zoals, vacuüm, druk, massa, kracht en moment. onze hoge druk opstelling in een der enige in zijn soort in de wereld, gezien o.a. het drukbereik tot 16000 barg.

Heeft u vragen en of opmerkingen, dan verneem ik deze heel graag van u.

Met herleidbare groet 

Cees Veth

*Commerciële uitingen verwijderd door beheerder.

Reageer