Bereikbaarheid klantenservice Ryanair

• 30 april 2019
  • 6 reacties
  • 510 Bekeken

In de rubriek Stekeligheden van de Consumentengids van mei 2019, staat een item "Waardeloze Service". Aan het eind van de procedure staat impliciet, dat de Consumentenbond het min of meer opgeeft met de opmerking "-onbereikbaar Waardeloze service".
Ik vroeg me na het lezen van dit artikel of Ryanair niet structureel aangepakt kan worden via het Europees consumentenrecht. En als dat er nu niet in voorziet, dat recht niet aangepast kan worden bv dat bedrijven ten allen tijde voor hun klanten bereikbaar moeten zijn om hun klachten behandeld te krijgen. En dat er ook een klachtenprocedure moet zijn.
Het is natuurlijk heel onbevredigend, dat een incidenteel geval zo beëindigd moet worden, terwijl u terecht constateert, dat dit bij Ryanair beslist niet om een incident gaat. Zij doen er immers alles aan om klachten niet af te handelen.

6 reacties

Badge +8
Hi @Dutchbobby, het is gelukkig niet zo dat we helemaal niets tegen Ryanair doen. Negatieve publicatie in bijvoorbeeld de Consumentengids kan ook effect hebben. Ryanair is een taaie tegenstander die zich over het algemeen nergens iets van aantrekt. Maar wij vinden ook dat Ryanair zich aan de regels moet houden. Daarom zijn we bijvoorbeeld vorig jaar een juridische zaak (handhavingsverzoek) tegen Ryanair gestart omdat we vinden dat ze consumenten moeten compenseren die de dupe zijn geworden van stakingen van Ryanair eind 2018.
Het laatste nieuwsbericht dat we hierover hebben gepubliceerd vind je hier: https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2019/handhavingsverzoek-ryanair-toegelicht

Ryanair houdt bewust compensatiegeld achter na confrontatie met resultaat van uitzoekwerk. Ze negeren contact hierover. Dit is een kwalijke zaak, eerst ontkennen van informatie/hulp en het wijzen naar andere partijen, na het zelfstandig uit te zoeken met bewijs, geen respons meer. Gaat om twee vluchten, samen rond de 200 euro. Wat kan ik doen?

@JohnW heb je ie geld niet teruggekregen voor een geannuleerde vlucht? Heb je überhaupt een reactie gehad en wat was die reactie dan?

@A. Deen Bedankt voor je reactie 🙂 de geannuleerde vlucht was feb 2020, in september 2020 van bank gewisseld. In feb 2021 heeft Ryanair het geld naar de oude bankrekening overgemaakt. Dit is uiteraard niet gelukt, maar volgens Ryanair zou het geld wel bij die bank staan (waarbij ze ontkenden enige informatie te kunnen hebben om dit bij de bank te checken). Via lange weg via de oude bank, iDeal en Adyen (financiele dienstverlener van Ryanair) zelf achterhaald dat de transactie was afgekeurd en het geld teruggestort is naar Ryanair. Daarop geen reactie gehad.

Daarop geen reactie gehad.

Blijven proberen, veel andere opties zie ik niet.

Badge +5

Hi @JohnW Ik noteer jouw melding sowieso als een signaal. Als je lid bent van de Consumentenbond raad ik je aan contact op te nemen met ons juridisch team via 070 445 45 45. Ze denken graag met je mee en wijzen je op je rechten :wink:

Reageer