Consumentenbond.nl

Besparen op je vliegtickets doe je zo

Reputatie 3
Badge +4
Wanneer je op reis gaat met het vliegtuig, ben je natuurlijk het liefste zo min mogelijk kwijt. Gelukkig zijn er verschillende tips om te besparen op je ticket. Wij zetten 8 van deze tips voor je op een rijtje. Weet jij bijvoorbeeld wat een 'open jaw' is?

Ook delen we hier een checklist zodat je een goede boekingssite snel weet te herkennen.

Heb jij ook nog goede tips voor een goedkope vakantie? Laat het weten!

8 reacties

Reputatie 7
Als niemand meer met vakantie gaat hebben we helemaal geen problemen meer met de CO2 uitstoot die daarmee samenhangt. Maak een voetreis naar Rome, Santiago de Compostela of ga fietsen in de Achterhoek.
Reputatie 7
Badge +4
Vliegen is al véél te goedkoop!
Het is bizar en bijzonder kwalijk dat overal belasting over betaald moet worden, maar niet over vliegen! De zwaar vervuilende kerosine wordt om schimmige reden vrij gehouden. Net als dat roken en drank veel duurder gemaakt moet worden om het te beperken moet ook vliegen veel duurder gemaakt worden om de gigantische uitstoot van ieder vliegtuig in te perken. Ik gun iedereen een mooie vakantie maar voor minder geld met een vliegtuig een weekendje naar Barcelona dan met de trein van Utrecht naar Groningen klopt natuurlijk van geen kanten.🤔😀
Reputatie 7
Ekokok schreef:

De zwaar vervuilende kerosine wordt om schimmige reden vrij gehouden. Net als dat roken en drank veel duurder gemaakt moet worden om het te beperken moet ook vliegen veel duurder gemaakt worden om de gigantische uitstoot van ieder vliegtuig in te perken. Ik gun iedereen een mooie vakantie maar voor minder geld met een vliegtuig een weekendje naar Barcelona dan met de trein van Utrecht naar Groningen klopt natuurlijk van geen kanten.🤔😀

Wat is daar schimmig aan? Het invoeren van belasting op kerosine, waar ik het overigens van harte mee eens ben, moet internationaal en dan willen een heleboel landen niet mee doen.
Reputatie 3
Badge +4
Dank je Klaas. Ja dat klopt. overigens zijn er wel meer organisaties die aangeven gratis je CO2 uitstoot te compenseren.
Reputatie 7
Als Nederland een extra belasting invoert vlieg je vanuit Belgie of Duitsland, dat is soms ook voordeliger en ook niet al te ver. Bovendien betaal je voor zover ik weet ook minder parkeergeld, bij Schiphol betaal je een vermogen maar als iemand veel bagage heeft, een paar kleine kinderen en niemand die het stel en het spul kan wegbrengen wordt het met de trein erg lastig, zeker als men ook nog eens met een tram, bus of metro naar het station moet.
Je bent, Ekokok zegt ook zoiets, voordeliger uit met een retourticket Milaan bij een prijsvechter dan met een retourtje Maastricht.
Badge +3
Nadat ik ca. 25 jaar niet met vakantie ben geweest, ga ik sinds enkele jaren op vakantie naar Thailand, vliegveld Bangkok (BKK) en dan verder (1:30 uur) met de taxi van het hotel.
Ik ben alleenstaand en gebruik (mede) daarom geen pakketreizen.
Ik zoek of het hotel beschikbaar is in de gewenste periode (juni) en ik ga op zoek naar een bijbehorende vliegreis.
Ik heb in principe de keuze uit drie (3) vliegvelden.
Ik kan kiezen uit Amsterdam (AMS), maar dat is vrij ver weg, Brussel (BRU) is goed bereikbaar en Dusseldorf (DUS) is ook goed bereikbaar.
Ik ben de eerste keer vanuit Brussel vertrokken en daarna ben ik uit Dusseldorf vertrokken.
Het parkeren in Dusseldorf is het gemakkelijkst en goedkoper dan bij de andere twee vliegvelden.
Omdat ik in juni op vakantie wil gaan, wacht ik meestal met boeken tot februari, ca. drie @ vier maanden voor vertrek.
Ik heb diverse boekingssites geprobeerd.
De eerste twee keer heb ik geboekt via Vliegtickets.nl omdat ik daar Airmiles kon gebruiken voor het betalen van een vliegticket (10.000 airmiles = 100 euro korting).
Het nadeel van Vliegticktes.nl was wel dat ze 30 euro bemiddelingskosten in rekening brengen.
(voordeel is dan 100 – 30 = 70 euro).
Ik heb nu Skyscanner op mijn iPad mini 4 ontdekt (vorig jaar in Thailand gekocht).
Die geeft ook de zitruimte in het vliegtuig aan, wat ik bij andere zoeksites niet heb meegemaakt.
Ik zoek op basis van vertrek- en aankomst tijden zowel op de heenreis als de terugreis, totale reisduur, beenruimte, prijs ticket, enz.
Ik maak een spreadsheet met daarin de vluchtgegevens van diverse heen- en terugvluchten (met prijs) van diverse maatschappijen.
Zo ga ik af en toe eens kijken naar mogelijke vluchten op mogelijk vertrek data
(vertrek op woensdag, aankomst donderdag en vertrek donderdag, aankomst vrijdag).
Vaak ga ik daarna op de site van de luchtvaartmaatschappij zelf kijken, omdat rechtstreeks boeken soms net zo goedkoop (of goedkoper) is dan via een boekingssite met extra boekingskosten.
Vorig jaar was boeken bij en vliegen met Emirates de beste keuze voor mij.

Ik heb nu gevlogen met Qatar Airways vanaf Brussel (tussenstop in Doha),
met Etihad vanaf Dusseldorf (tussenstop in Abu Dhabi),
met KLM vanaf Dusseldorf (tussenstop in Amsterdam),
met Emirates vanaf Dusseldorf (tussemstop in Dubai)
Vanaf Brussel ga ik niet meer en met KLM vlieg ik ook niet meer.
Volgend jaar zal het wel weer Emirates of Etihad worden, maar misschien ook wel Finnair (tussenstop Helsinki), Aeroflot (tussenstop Moskou), Lufthansa (tussenstop Frankfurt) of Swissair (tussenstop Zurich) of iets anders wat opduikt als bruikbaar alternatief.

Ik ben al begonnen met een spreadsheet voor juni 2019, maar de meeste maatschappijen hebben nog geen dienstregeling voor die periode, dus de keuze is nu nog niet erg compleet.
(eerst maar eens proef draaien met een fictieve reis in november)
Ik kijk om de drie @ vier weken naar de mogelijkheden.
Hierdoor (en door de spreadsheet) krijg je een aardig inzicht in de prijzen.
Zo zag ik een keer opeens een reis voor een prijs die een stuk lager was dan anders en heb ik gelijk maar geboekt, later bleek het een aanbieding te zijn die slechts een (1) week geldig was.

Ik heb wel eens gekeken naar een aparte heen en terugreis, maar dat bleek veel duurder te zijn dan een complete reis, bovendien kom ik graag terug op het vliegveld waar ik mijn auto heb staan.
Reputatie 3
Badge +4
Denk er ook wel even aan dat als je bij een prijsvechter airline tickets boekt, je je geld kwijt bent als ze failliet gaan.
Of als ze gaan staken, hotel, ( mogelijk) autohuur etc. al geregeld en betaald, geld daarvoor betaald kwijt bent!

Ook heel goed voor het milieu om eerst met een auto naar Dusseldorf te rijden om vervolgens naar Amsterdam te vliegen en vandaar naar Bangkok te vliegen, omdat dat goedkoper is dan rechtstreeks vanaf Amsterdam naar Bangkok te vliegen.
Maar ja zijn die luchtvaartmaatschappijen, die die vreemde constructies mogelijk maken, was ook jaren zo dat het goedkoper was eerst naar Brussel te reizen vervolgens te vliegen of per trein naar Amsterdam te reizen naar bestemming XXX te vliegen!
Nog maar wat extra zonnepanelen op het dak?
Heb jarenlang veel gevlogen o.a. met Japan Airlines, Panam, Qantas, Carribbean Airways, bij een Chinese binnenlandse maatschappij zag ik groen volgens mij medereizigers.
Al zouden ze het me gratis aanbieden ik zou in ieder geval niet met welke Russische maatschappij dan ook vliegen
Gaaf artikel Kees. Er is steeds meer aandacht voor vliegen en duurzaamheid: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2216551-duurzaam-vliegen-een-illusie.html .

Zelf kwam ik deze website tegen, FlyGRN, https://flygrn.com/nl . Dit is ook een ticket prijsvergelijkingssite, maar zij compenseren gratis een deel van jouw CO2-uitstoot van je vlucht met hun marge. Ik denk dat het beter is om niet te vliegen. Maar als je dan toch vliegt is dit interessant.

Reageer