Betalen voor de OV-chipkaart? Maar hoe dan?

Badge +2
De OV-chipkaart is niet goedkoop:

- Een nieuwe kaart kost €7,50 en is maar vijf jaar geldig.

- Kaart kapot, gestolen of verloren? Een vervangende kaart kost €11.

- Saldo terugkrijgen aan de balie kost €2,50 per keer.

Naast het feit dat de Consumentenbond vindt dat deze kosten omlaag moeten, zijn we ook benieuwd wat jullie vinden van de manier waarop de kosten doorberekend. Dit kan op twee manieren:

A: Aparte kosten (zoals nu) B: Verwerkt in de vervoerprijs (zoals vroeger de kosten voor het “papier” van het treinkaartje, die ook niet apart in rekening werden gebracht)

NB. Met de bovenstaande kosten bedoelen we de kosten van de OV-chipkaart zelf, niet de kosten die sommige vervoerders rekenen (zoals de borg van 10 of 20 euro die op je kaart moet staan voor je met de trein mee mag).

We zijn benieuwd welke optie jullie voorkeur heeft en waarom. Laat het ons weten!

100 reacties

ik vind het niet erg om voor de ov chipkaart te betalen als je deze kwijt bent of kapot gaat; je hebt dat zelf min/meer in de hand.

kosten waar je geen invloed op hebt zouden in de tarieven verwerkt moeten worden en niet apart verrekend zoals de aanschaf van een nwe kaart na 5 jr etc
Er is nóg een manier: het is bekend dat er vaak ten onrechte afgehouden geld bij het systeem blijft liggen.

(Omdat de reiziger het vaak niet merkt of omdat er een fout in het systeem zit)

Gebruik dat geld maar voor de kosten van de ov-kaart e.d. Dan wordt het tenminste aan de reizigers besteed die dat tenslotte ten onrechte betaald hebben.

kwistenbiebeltje
De OV kaart is een marketing tool, een ding om de klant aan de leverancier(s), het openbaar vervoer, te binden. Met zo'n kaart kies je eerder voor de bus of de trein. Daarom is het het belang van de OV-ders dat iedereen zo'n kaart heeft.
Alleen al van al dat vooruit betaalde saldo zou je slapend rijk moeten worden!Om nog maar niet te spreken over het bedrag dat geïncasseerd wordt vanwege niet uitchecken!Tel daar bij op de absoluut minimaal vervoerskwaliteit van NS, overvolle -, vaak vieze treinen die ook niet op tijd rijden.Het bij storingen absoluut onvoldoende informeren van de reizigers.Hiervoor mag je de hoofdprijs aan vervoerskosten betalen. Bij problemen met de chipkaart ben je ook nog eens €7,50 kwijt.Wat een organisatie!Succes ermee ik heb eens maar nooit meer een OV chipkaart gekocht, voorlopig ga ik met mijn eigen auto!!!!!!
Ik ben er een principieel voorstander van dit soort kosten op te nemen in de vervoersprijs waardoor de kosten voor de incidentele gebruikers gunstiger uitvallen. Een bedrag voor vervanging bij verlies lijkt daarbij niet onredelijk om misbruik te voorkomen.
Die hele OV Chipkaart is een doorn in t oog. Naast de genoemde hoge kosten vind ik het ook niet gebruiksvriendelijk. Ik heb een anonieme kaart, dit betekend dus dat als ik hem op wil laden dat ik daarvoor speciaal naar een oplaadpunt moet. Waarom niet gewoon via internet? Wel zo makkelijk. In deze tijd moet dat toch allemaal wel kunnen. Dan het minimum saldo wat je moet hebben als je met de trein wilt gaan. Kortom in mijn ogen het meest klantonvriendelijke systeem wat er is. Om met kassa te spreken: een hele koude douche, het wordt tijd voor actie. Betalen voor de OV-kaart maar hoe dan? Ik zou zeggen dat deze kaart in ieder geval helemaal gratis zou moeten zijn.
Reputatie 1
Badge
De OV-chipkaart is ronduit slecht. Ik reis wel eens vanaf Amstelveen naar A'dam. Over een groot deel van het traject kan je over hetzelfde spoor met de tram of Metro reizen. Nergens wordt dit uitgelegd en soms weten de GVB medewerkers het ook niet juist. Maar, op het perron inhecken = op het perron uitchecken en dat is voor de Metro. Voor de tram moet je in de tram in en uit-checken. Over hetzelfde traject is de tram 0.01 duurder, terwijl je op dezelfde halte instapt en uitstapt. Maar ja, de tram stop op de ene halte vooraan en op de andere achteraan en maakt daardoor wel een rit van 50 meter meer. Veel zotter moet het niet worden. In London gaat dat veel reizigers vriendelijker, en da's technisch zeer vergelijkbaar. Daar betaal je altijd halte-halte, hoe je komt boeit niet.

Nog zo'n geweldig idee, als je met de trein reist, in mijn geval 1 halte verder naar Schiphol moet ik maar liefst 20 euro reserveren voor een treinrit van ongeveer 2 euro. Ik moet ook terug, dus i.p.v. 4 euro, 24 euro op de kaart. TransLink is geen bank, dus waarom moet ik tegoed aanhouden.

Oyster (die van London), tegoed verloopt niet, je kan als tourist een voorgeladen kaart bij je thuis krijgen. Dus ook handig als je maar 1x per jaar of minder in London komt. In Nederland, veels teveel betalen voor een chip kaart per rit, na 5 jaar ben je je geld kwijt, tenzij je oplet. Het systeem lijkt haast bewust bedacht zodat vergissingen vooral door de reiziger betaald worden, ook als de vervoerder in gebreke blijft. Er blijven miljoenen aan de strijkstok van de vervoerder hangen, toch blijven de prijzen stijgen. We hebben opstaptarieven, we schrijven bij het instappen direct veel af (voor 't geval je vergeet uit te checken, hebben ze 't geld alvast binnen) om pas bij het uitstappen het geld te wisselen. Zonder chipkaart, je stapt in, geeft 20 euro aan de conducteur en als je uitstapt krijg je je wisselgeld. Sinds de OV chipkaart ben ik minder in het OV te vinden. Daarentegen ben ik in London en Singapore er bijna niet uit te slaan.
Hallo consumenten bond.

Mijn ov-chipkaart pas verlopen, ik moest € 10,50 betalen voor een nieuwe.

Vr. Groet Wim Sommer

Naast oplossing A en B is er nóg een manier: het is bekend dat er vaak ten onrechte van de OV-kaart afgehouden geld bij het systeem blijft liggen.(Omdat de reiziger nu eenmaal niet steeds al zijn reizen controleert op de juiste bataling of omdat er een fout in het systeem zit)

Gebruik dát geld maar voor de kosten van de ov-kaart e.d. Dan wordt het tenminste aan de reizigers besteed die dat tenslotte ten onrechte betaald hebben.

Geplaatst door pistolenpaultje op Nov 30, 2015.
Liever 7,50 betalen. Als je het in de reiskosten verwerkt, dan wordt dat vette winst en wordtwaarschijnlijk de ritprijs hierdoor weer verhoogd.

Ritprijs moet vind ik niet gekoppeld worden aan kaartprijs. Want is de rit duurder? Of het 'abonnementgeld' omhoog? Nee meneer u betaald zelfde ritprijs maar onlangs is kosten kaart verhoogd. Snap u de verwarring die kan ontstaan?

Beter is eenmalig betalen dan weet je wat je kaart kost.
Ik zou het erg op prijs stellen als eindelijk de korting van de kortingskaart ook écht vanaf 9.00 zou gelden. 'Vroeger' kon ik twee aparte kaartjes kopen: eentje voor het volle tarief tot het station waar je bent voor 9.00 en eentje vanaf dat station tot aan je eindbestemming met 40% korting. Volgens mij was dit ook een van de argumenten bij de invoer van de chipkaart: iedereen met een kortingskaart zou altijd het eerlijke tarief van de reis betalen. Quid non.
Dat je 2,50 euro moet betalen voor het terug krijgen van je eigen saldo, zou gemakkelijker gemaakt moeten worden. Bij voorbeeld zoals de banken dat doen.

Kaart in de automaat, "Saldo terugstorten" (Dit onderdeel bestaat uiteraard nog niet) je bankkaart in de automaat en het bedrag zou automatisch terug gestort kunnen worden. Het zou ook ondergebracht kunnen worden bij "Bestelling ophalen". Het geheel lijkt me niet zo moeilijk te realiseren.

Ed
De Consumentenbond lijkt één ding te vergeten: de tarieven op de OV-chipkaart waren ooit gebaseerd op de kosten van het NVB ('de strippenkaart') en daar zaten alle administratieve kosten inclusief de productie en distributie van de strippenkaart én de winst van de wederverkoper al bij inbegrepen. Doordat de vervoerders (lees: TLS) de productie en distributie nu grotendeels zelf doen is de winstmarge voor de wederverkoper daarmee verdwenen. Dat geld zou dus zelfs moeten overblijven voor de vervoerders (TLS), waarmee ze de misschien wat hogere productiekosten van de kaart kunnen drukken. Maar om dan überhaupt ook nog kosten voor het plastic kaartje in rekening te brengen bij de reiziger, die nooit om dit nieuwe systeem heeft gevraagd, betekent dat de reiziger dubbel betaalt. Wat mij betreft horen de vervoerders te betalen voor de extra kosten door de systeemkeuze die zij hebben gemaakt. Dit is niet kostenneutraal voor de reiziger en dat is wél beloofd!

De Consumentenbond en ROVER zouden dan ook moeten strijden voor het omzetten van de aanschafkosten voor een OV-chipkaart in een borg. Nét als in Londen bij de Oysterkaart.
Net een stukje gezien waarbij je ipv een OV-chipkaart je smartphone gebruikt en dat ziet er gelijk een stuk gebruikersvriendelijker uit. Komt het toch eindelijk met het OV-systeem.
TLS wordt slapend rijk met een vervanger voor papieren kaartjes die ook niks extra kostten. Bovendien is het systeem foutgevoelig en als je niet alert bent word je daar als reiziger de dupe van. Uitchecken werkt namelijk niet altijd even goed (Arriva Dalen bijvoorbeeld) en wordt er vrolijk 10 of 20 euro afgeschreven voor een ritje van een paar euro. Als je niet oplet ben je dat kwijt.

Dit systeem wentelt alle problemen af op de reiziger / klant. Ik ben een voorstander van een (gratis) ov-kaart zoals deze maar dan niet alle problemen en kosten afwentelen op de reiziger. Ik denk dat de OV Chipkaart zijn langste tijd wel gehad heeft maar vrees de opvolger (NFC chip bankpas of telefoon).

Daarnaast denk ik dat concurrentie in het OV een ramp is. Als ik op de bus stap, overstap op een bus en dan de trein neem zou ik lekker moeten inchecken bij de instaphalte en uitchecken bij de uitstaphalte in plaats van drie keer in en uit te moeten checken. Welke boekhouder heeft dit gedrocht bedacht ? Gewoon een tarief van station naar station, ongeacht vervoerder. En het is niet mijn keuze dat daar drie partijen bij betrokken zijn, dus daar wil ik ook geen last van hebben. En die overlast heb ik nu wel. En dan heb ik het niet over de totaal waardeloze verbinding, want dat is ook nog eens aan de orde.
Reputatie 1
Badge +2
Volledig eens met A. Deen, wat betreft de kosten van de kaart. Vooral het punt van in verhouding hoge kosten bij slechts incidenteel gebruik.

Aanvullend: wat betreft in verhouding hoge kosten neem ik de gelegenheid te baat om ook mijn gram te spuien over het INSTAPTARIEF, dat je altijd bovenop de kilometerprijs kwijt bent. Indertijd was het argument waarom de chipkaart zo gebruiksvriendelijk zou zijn óók dat "het zoveel eerlijker is, omdat je per afstand betaald i.p.v. per zone". Maar met het instaptarief erbij is men - bij korte afstanden - in verhouding schreeuwend duur uit, want dan is de kilometerprijs in verhouding maar een heel klein deel van de totale ritkosten. En bij de NS wordt je hierbij helemáál een poot uitgedraaid !

Ik ben er een principieel voorstander van dit soort kosten op te nemen in de vervoersprijs waardoor de kosten voor de incidentele gebruikers gunstiger uitvallen. Een bedrag voor vervanging bij verlies lijkt daarbij niet onredelijk om misbruik te voorkomen.

Geplaatst door A. Deen op Nov 30, 2015.
Badge +1
€ 7,50 voor een stukkie plastic dat pas werkt als je er € 20 op zet, is veel te duur. En dan blijkt het ook nog niet eens altijd goed te werken, waarbij het nadeel bijna altijd voor de reiziger is. Het enige dat werkt, is dat hierdoor het OV duurder geworden is, want zo redeneert onze overheid: "Ons OV is zo goed, dat kan best een beetje duurder en, als het om streekbussen gaat: een beetje minder".

De enige echte oplossing is: het OV gratis maken. Dan betalen we er allemaal aan mee via de belasting, naar ratio van ons inkomen; dat is nog wel zo eerlijk. En de overheid kan dan tegen automobilisten zeggen: "Ga met het OV, want je hebt er al voor betaald!"

Voor de incidentele reiziger heb ik een tip: er is bijna altijd wel een actie met goedkope treinkaartjes. Kijk eens op: http://www.treinreiziger.nl/reizen/kortingsacties. En zo'n actiekaartje betaal je vooraf, dus nooit gezeur met "Heb ik wel uitgechekt? Wordt wel het juiste bedrag afgeboekt?"

Betalen met je mobieltje? In de krant staat: "Handig, want met je mobieltje heb je alles bij je". Inderdaad - en als je hem verliest of laat stelen, ben je alles kwijt...
Sympathiek plan alleen hoor ik graag uw oplossing voor het feit dat de treinen in de ochtend- en avondspits volledig uit hun voegen barsten?

Een voordeel is er dan wel, je kunt de NS geen process meer aandoen wegens gebrek aan zitplaatsen want als je niet betaald heb je ook geen claim.

De enige echte oplossing is: het OV gratis maken. Dan betalen we er allemaal aan mee via de belasting, naar ratio van ons inkomen; dat is nog wel zo eerlijk. En de overheid kan dan tegen automobilisten zeggen: "Ga met het OV, want je hebt er al voor betaald!"

Geplaatst door M.H. van Raay op Dec 1, 2015.
Neem nu London met de Oystercard! Te koop op alle grotere stations uit de automaat en anders aan t loket - met credit/debitcard, en ook contant -, direct geldig en op te laden, automatisch gecapt, dwz rekent zelf de gunstigste prijs uit voor je rit en in het centrum nooit meer betalen dan de Cap ( was 6,50 Pound voor maakt niet uit hoeveel ritjes met bus, tube of DLR.

Verlaat je het land, lever de Oystercard in en je krijgt het depositbedrag terug en ook je ongebruikte tegoed.

ZO hoort het dus!
7,50 en 2,50 per 5 jaar jaar vind ik het probleem niet, dat is maar 2 euro per jaar. Als je los buskaartjes moet kopen ben je dit bedrag zo kwijt. En NS telt toch ook 1 euro extra voor een papieren kaartje? Ik betaal liever dit bedrag dan dat dit als een opslag in de ritprijs zit. Zo is het duiidelijk. Het is wel dom, dat er steeds zo'n flink bedrag op de ov-kaart staat, zeker voor personen zoals ik, die niet vaak reizen. Na mijn voorlaatste reis was het saldo 26,05 ! Nu "maar" 16,79
Geode midddag , ik gebruik de OV chipkaart al heel lang en ik ben er erg blij mee .

Wat betreft de kosten , een nieuwe kaart kan nooit gratis zijn , maar de bijkomende kosten zijn soms voor degen die zijn kaart kwijt raakt want als je de kosten verwerkt wilt zien in de ritprijs dan wordt de ritprijs navenant hoger en dat willen we ook niet neem ik aan .

Ik wwet niet er niet genoeg van om te oordelen hoe het er in het buitenland aan toe gaat , zijn er daar ook zoveel verschillende vervoerders of is er maar 1 dat kan er ook voor zorgen dat het in het buitenland goedkoper is dan hier in Nederland . Groetjes en heel veel reisplezier .Arian Prins
ik vind het een prima idee om te kijken wat de kosten zijn voor het gebruik van de OV chipkaart, echter denk ik dat deze actie achterhaald is. Op dit moment wordt hard gewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe manieren van betalen voor de reis in het openbaar vervoer. Denk hierbij aan de bankpas of smartphone. Ik durf niet te voorspellen of daar wel of geen kosten aan verbonden zijn, persoonlijk denk ik van niet
Ben een trouw gebruiker van de OV chipkaart. Het was wennen, zeker voor ouderen om zowel in als uit te checken. Maar na enige tijd went het en ben ik tevreden. Omdat er geen keus is om een andere manier van betalen te gebruiken ben ik voorstander voor een tarief waar alles in opgenomen is qua kosten. Dus geen specificaties.
Vervangen van een verlopen chipkaart (die nog gewoon werkt, zuinig op geweest) zou goedkoper moeten, zeker als je vaste klant bent en er de nodige abonnementen op hebt staan. Okee, Translink heeft daar weinig aan op zich, maar bij NS krijg je de kaart wél gratis bij (opzeggen/opnieuw afsluiten) van een (jaar)abonnement.
Ik gebruik de OV -chipkaart hoog op 3 x per jaar. Versleten kan deze kaart niet zijn. Ik heb daar ook tegen geprotesteerd, maar kreeg de meest achterlijke antwoorden die je maar kunt bedenken. Er zit niets anders op dan te vernieuwen, onder zwaar protest. Waarom moet een kaart vernieuwd worden als deze nog goed werkt. Ik vindt dat de kaart pas vernieuwd moet worden als hij niet meer werkt of stuk gaat. De prijs staat in geen enkele verhouding tot de kosten. Het is weer een management idee om consumenten geld uit de zak te kloppen. Ik houd het netjes dus noem ik het een grote schande.

Reageer