gratis artikel

Boeken internationale treinreis: deel je ervaringen

• 27 September 2022
  • 3 reacties
  • 146 Bekeken
Boeken internationale treinreis: deel je ervaringen
Badge +8
  • Community Manager
  • 2190 reacties

Het uitstippelen van een internationale treinreis is vaak erg veel gedoe. Europese spoorwegen richten zich vooral op binnenlandse reizen en werken te weinig samen met andere landen. De Europese consumentenorganisatie BEUC pleit daarom voor consumentvriendelijker, beter en betaalbaar treinverkeer. Ook namens ons.

Lees er meer over in dit gratis artikel uit de Consumentengids van oktober 2022 of in ons nieuwsbericht.

Wat zijn jouw ervaringen met het boeken van een internationale treinreis? Praat mee!

3 reacties

Ik heb recent een treinreis naar Wenen geboekt via Treinrondreis.nl. De communicatie met hen verloopt heel vlot. Ik werd direct via Whatsapp geïnformeerd dat tickets voor de gewenste boekingsdatum nog niet beschikbaar waren maar dat Treinrondreis.nl, zodra deze beschikbaar waren meteen tot actie zou overgaan. Ook op andere vragen werd zeer adequaat gereageerd.

En ze hebben woord gehouden. Op de dag dat deze tickets in de verkoop gingen zat er vanaf ‘s nachts 0:00 uur een medewerker klaar om de tickets te boeken. Heel belangrijk omdat er meer vraag dan aanbod is, zeker als het zoals in mijn geval gaat om een privécabine voor de nachttrein. Let wel, ik had tot dat moment nog geen enkele aanbetaling gedaan, dus alle risico's liggen dan nog bij Treinrondreis.nl

Direct daarop kreeg ik de tickets en hotelvoucher via de mail toegestuurd met het verzoek om het bedrag binnen 2 weken over te maken. Enkele dagen later kreeg ik de tickets en hotelvoucher ook via de post toegestuurd.

Tot nu toe dus zéér goede ervaringen met Treinrondreis.nl. De reis naar Wenen moet nog plaats vinden, maar ik ga er vanuit dat administratief alles door Treinrondreis.nl goed is geregeld.

Medio 2019 een treinreis voor het gezin gekocht naar Berlijn. Voor ons huwlijksjubileum. Rond Koningsdag met de ICE van Amersfoort naar Berlijn. Helaas brak Corona uit. Bij het weer opengaan na Coronatijd direct alle reserveringen weer actief gemaakt voor de periode van Koningsdag 2022. Appartement, musea etc etc. Alleen de Deutsche Bahn bleek een ander verhaal. Na veel speuren en klikken.

De ICE reed niet meer. En het alternatief via de NS, busverbindingen en tweemaal overstappen bleek twee keer zo duur. Van 527,- gingen we naar ca 1.070,- totaal. Hadden we maar eerder moeten boeken was de regel. Maar het was toen nog Corona tijd. Helaas pindakaas. Dus hebben we twee tanks benzine extra geïnvesteerd en voor een fractie van het bedrag uit en thuis. En sneller.

Claimen van het geld strandde op reisvoorwaarden van de DB. De Consumentenbond, het ministerie, de NVWA en de rechtshulp club ECC bevestigden onze pech.

Rest ons een tegoedbon die langzaam uit het oog verdwijnt. De Deutsche Bahn trein is idd zo gek nog niet. Wat moet je ermee?

Badge

Deze zomer wilden we graag met de trein naar de Franse Alpen reizen. Uiteindelijk kwamen we erop uit om van Utrecht naar Genève Airport te reizen via Parijs, en dan een auto te huren. De Thalys vanaf Rotterdam en de TVG Lyria van Parijs naar Genève bevielen erg goed. Het boeken hebben we uiteindelijk gedaan via SNCF Connect. Via de Carte Avantage Adulte kregen we namelijk korting op de Thalys en de Lyria. En de app is best handig.

Wat het ingewikkeld maakte was dat we voor elk deel van het traject de tickets anders waren geregeld: in/uit checken in NL, e-ticket in de app, ander deel per post, weer een ander gedeelte moesten we uitprinten op het station in Parijs. Vooral lastig was het deel Paris Gare de Lyon - Genève en Genève - Genève Airport tickets waarvoor we bij een automaat in Parijs de tickets uit moesten laten printen, wat niet werkte. Gelukkig lieten ze ons er door bij de toegang naar de Lyria...

Een andere uitdaging was de autohuur. Via SNCF kregen we korting op de verhuur bij Avis/Budget. Handige combi voor onze vervolgreis naar de omgeving Cluses, maar uiteindelijk verdampte dit voordeel doordat de autoverhuur locatie op het Franse deel van het Zwitserse vliegveld zit, maar ze je bij de douane niet doorlaten zonder vliegticket. Enige optie was een taxi te nemen om via een omweg een paar honderd meter verder bij het Franse gedeelte te komen en daar de auto af te halen. Dit koste zoveel uitzoektijd dat we genoodzaakt waren om een hotel te boeken en pas de volgende ochtend verder te reizen. Dus deze ‘handige deal’ pakte in Genève airoport onhandig en duurder uit.

Al met al een mooi avontuur en fijn om niet 2 dagen in de auto te zitten, maar er zijn nog wel verbeterpunten om het boeken en reizen met de trein makkelijker te maken.

Reageer