Consumentenbond.nl

Bosch e-bike motor Classic+ 2x kapot in 4 jaar tijd

  • 7 januari 2019
  • 2 reacties
  • 386 Bekeken

Badge
In september 2014 hebben wij een speed pedelec van het merk Riesenmüller (type Cruiser) aangeschaft voor woon-werkverkeer. De verkoopprijs van de fiets was destijds €3500. In deze fiets zit een Bosch e-bike motor van het type Classic + (het eerste type dat tot 45 km/h kon ondersteunen). De fiets krijgt regulier onderhoud bij de fietsenmaker waar hij gekocht is.

Nu is in januari 2016 deze motor kapotgegaan, na ongeveer 10.000 km. Dit viel nog binnen de garantie, en de fietsenmaker waar wij de fiets gekocht hebben, heeft de motor voor ons laten vervangen via Bosch.

Nu is echter na 2 jaar en ruim 11 maanden de motor wéér kapotgegaan, wederom na ongeveer 10.000 km. De fietsenmaker heeft geen verklaring voor waarom de motor alweer kapot is, en heeft deze doorgestuurd naar Bosch. Bosch geeft aan dat hij vervangen moet worden voor €761, exclusief arbeidskosten.

Bosch geeft 2 jaar garantie op hun producten en 1 jaar 'coulance-termijn'. Deze garantie geven zij echter niet op een vervangen motor, ondanks het feit dat dit weer een nieuw apparaat is en je dus redelijkerwijs in ieder geval weer een levensduur van minimaal 3 jaar mag verwachten.

Het feit dat de motor tot twee keer toe het binnen 3 jaar begeeft, wekt de indruk dat dit type motor de de 45 km/h gewoon niet aankan. Helaas past in dit model fiets geen nieuwer type e-bike motor. Het lijkt ons dat een speed pedelec redelijkerwijs geval 5 jaar mee moet gaan. De rest van de fiets is van superkwaliteit en heeft geen enkel probleem met de belasting van woon-werkverkeer.

Of het nu ligt aan domme pech of aan het feit dat hij blijkbaar niet geschikt is voor idt type fiets, feit blijft dat Bosch tot twee keer toe een motor heeft geleverd waarvan de kwaliteit niet voldoende is. Welke stappen kunnen we nemen om te zorgen dat Bosch de onkosten van dit probleem vergoedt of ervoor zorgt dat dit niet weer gebeurt? Moeten we dit aankaarten bij de fietsenmaker, bij Riesenmüller of rechtstreeks bij Bosch, en hoe pakken we dat aan? Verdere tips?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

2 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Dit is niet zomaar te zeggen wat je werkelijke rechten zijn en wat mogelijk is. @K. Oldenhuis

Als je lid bent van de Consumentenbond, dan kun je juridisch advies krijgen. Je goed recht

Als je geen lid bent kun je juridisch advies krijgen via Het Juridisch Loket geeft gratis juridisch advies.
Reputatie 7
Sowieso is de enige partij waar u iets van kunt eisen de fietsenmaker. Aankaarten kan bij iedereen maar als die coulance zouden willen betrachten kunnen ze dat ook via de fietsenmaker. Verder doet het feit dat de motor eerder omgeruild is niet terzake. U heeft nu vier jaar gedaan met uw aankoop en u verwacht er vijf. Uw verwachting lijkt mij redelijk maar ik verwacht dat de fietsenmaker zich, onterecht achter Bosch en Riesenmüller zal trachten te verschuilen en die zult u waarschijnlijk dan met de rechter daarachter vandaan moeten zien te krijgen en dat voor pakweg €700. Lastig.

Reageer