Consumentenbond.nl

CBR - verlengen rijbewijs - meer dan 1 jaar?

• 20 juni 2020
  • 3 reacties
  • 196 Bekeken

Namens mijn moeder van 78…..

Haar rijbewijs verloopt 1/10/2020. Ze is de aanvraag voor verlenging in Feb 2020 begonnen. Inmiddels is ze medisch goedgekeurd en geen aandachtspunten; alles OK. Gegevens zijn naar CBR gestuurd.

Ze heeft vorige week CBR gebeld, en na een hele lang zit in de wachtrij, heeft een vriendelijke medewerker van CBR bevestigd dat alles in goede orde is ontvangen.

Maar….hij wist ook te vertellen dat haar aanvraag pas in juli 2021 (...) verwerkt gaat worden. Pffff. (volgens CBR medewerker: blijkbaar heeft iedereen die wel een medisch probleempje heeft, voorrang…..maar iedereen die 100% ok is, ligt onderop de stapel)

Er is een coulance regeling; echter, ze had 2 autovakanties in Europa gepland…..En de tijdelijke verlenging van rijbewijs is alleen geldig in NL.

Er is een tweede coulance regeling (voor Corona), die is voor Europese rijbewijzen, maar die is alleen van toepassing op rijbewijzen die verlopen tussen feb - aug 2020; daar valt ze net een maand buiten.

Heeft iemand ervaring hiermee? Is het echt zo dramatisch bij CBR? De verlengingen waar niks mee aan de hand is, zou toch gewoon een druk op de knop moeten zijn?

Tips hoe dit te versnellen?

Groet, Hans

3 reacties

Reputatie 3
Badge +3

Als er een tip was om e.e.a. te versnellen zou heel Nederland die gebruiken. Ze hadden al een enorme achterstand bij het CBR maar door de Corona is die achterstand immens geworden.

Mijn dochter van bijna 18 geeft 8 maanden gewacht op een medische keuring, daarna weer een maand op een rijtest en als ze die binnenkort heeft gedaan moet ze maanden wachten om af te rijden. Terwijl ook zij 100%in orde is bevonden om te rijden.

Reputatie 7
Badge +6

Of Corona een rol speelt weet ik niet . Zou kunnen .  Die idiote wachttijden waren er alleen als een arts bij het CBR de keuringsresultaten moest beoordelen doordat er een of meer afkeurpunten waren . Dan kon de hele procedure een jaar of langer duren. Zelf kwam ik onlangs goed door de keuring en nadat de arts de resultaten digitaal had ingevuld en opgestuurd , had ik de volgende dag al bericht van het CBR dat ik naar het Gemeentehuis kon voor verlenging . Dus als alles goed was had het ook voor je moeder inderdaad een druk op de knop moeten zijn . Ik kan me niet voorstellen dat ze die stapel omgedraaid hebben . Ik zou nog maar eens bellen om opheldering te vragen . Dit is belachelijk . Als het CBR een bedrijf was met gezonde concurrentie , waren ze binnen de kortste keren failliet geweest . 

Reputatie 3
Badge +3

@E.T. Wiersum 

Helemaal mee eens, zo failliet als het maar kan. Wat een gedrocht is het als instantie. 

Reageer