Consumentenbond.nl

DAB+ radio standaard in alle Auto's?

• 6 januari 2017
  • 5 reacties
  • 1092 Bekeken

Badge +2
Beste Consumentenbond,

Op Internet lees ik dat steeds meer landen (zoals laatst al Noorwegen) van plan zijn om te stoppen met radio via FM. Als ik zoek wat de plannen in Nederland zijn, dan zie ik dat hier op zijn vroegst in 2023 FM-radio uitgezet wordt.

In veel nieuwe auto's zit een in het dashboard geintegreerde radio. Deze heeft meestal nog niet de FM-opvolger DAB+, en als het al leverbaar is wordt er een paar honderd euro extra voor gevraagd.

Omdat auto's tegenwoordig makkelijk 15 tot 20 jaar meegaan, zullen er straks (na 2023 of misschien een paar jaar later als uitzetten FM uitgesteld wordt) miljoenen auto's rondrijden zonder radio-ontvangst.

Zeker mensen die iedere paar jaar een andere auto kopen, of ook lease-rijders, kijken niet verder dan een paar jaar vooruit en zullen die meerprijs voor DAB+ niet willen betalen. De volgende eigenaren worden dan opgescheept met een auto zonder radio.

Zou het niet een goed plan zijn als de Consumentenbond er bij auto-leveranciers op aandringt om alleen nog auto's te leveren die standaard radio's hebben met ook DAB+?

Dan wordt het probleem in ieder geval vanaf nu niet groter meer.

5 reacties

DAB+ is al sinds een paar jaar de nieuwe norm voor ontvangst van het radiosignaal. Het is voor mij onbegrijpelijk dat in Europees verband nog steeds geen afspraken zijn gemaakt dat nieuwe auto's standaard moeten zijn voorzien van een autoradio met DAB+ om een type goedkeuring te krijgen. Hier zou "Brussel" nu eens het voortouw moeten nemen. Op deze manier is er geen concurrentievoordeel voor de fabrikanten onderling. Vergelijk het met de invoering destijds van de autogordels, bandenspanningmeetsysteem, dagrijverlichting,enz.

Voorzover ik weet is men in Nederland wel gestopt met het AM signaal.

Zie voor andere informatie ook de website van DAB
Is echt een item voor de Consumentenbond om hieroverde overheden op te porren. Vooral ook omdat een DAB hulpsetje voor een FM radio geen goede oplossing lijkt te bieden.
Badge +2
@Consumentenbond: graag hoor ik nog jullie reactie op dit onderwerp. Is dit iets waar jullie wat mee kunnen doen? Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag!
Reputatie 5
Badge +7
Beste J.B.M. Meulenkamp, dank je wel voor je bericht, ik heb je suggestie aan mijn collega's doorgegeven.
Reputatie 7
Badge +6
Ik woon in Drenthe dicht bij de grens maar vind dat DAB+ zoals het nu is niet geweldig. Blijkbaar zitten hier blinde vlekken in de dekking. In bepaalde straten waar ik regelmatig rij valt de radio telkens op dezelfde plek uit. Dat heb ik verder van de grens af niet. Ook de GSM -dekking is hier op het randje of net er overheen , afhankelijk van provider en type toestel. Als men aan zoiets begint , laat ze dan ook zorgen dat het overal werkt.

Reageer