Consumentenbond.nl
Vraag

Dure reparatie auto - wat zijn mijn rechten?

  • 14 juni 2019
  • 8 reacties
  • 581 Bekeken

In november 2018 heb ik bij een dealer een Opel Meriva uit 2007 gekocht. Weliswaar al aardig op leeftijd, maar gezien de kilometerstand (85.000km) en een goed bijgehouden onderhoudsboekje (alleen wat kleine reparaties en onderhoudsbeurten gehad) leek me dit een goede koop. Wel voor alle zekerheid een BOVAG-garantie van 6 maanden gekocht á 600,-.

Ik heb er tot nu toe ook niets mee gehad, tot vorige week: plotseling wilde de auto niet meer starten. Door een bergingsbedrijf naar de dealer laten brengen, daar konden ze er niets mee (het is een Renault-dealer en men zei dat dit probleem alleen door een Opel-dealer kon worden opgelost), en vervolgens naar de Opel-dealer. Daar vertelde men mij dat er zóveel stuk is aan de electronica dat de reparatie zo'n 1100,- gaat kosten. Dit gebeurde uiteraard vlak nadat de genoemde BOVAG-garantie was verlopen (drie weken geleden).

Wat nu? Weliswaar is de garantie afgelopen, maar ergens voelt het niet goed dat ik zo kort na de aankoop zo'n enorm bedrag aan reparaties heb. En nogmaals, het was geen wrak (ondanks z'n leeftijd) want de beurten, keuringen en dergelijke leverden geen verdacht beeld op.

Kan ik op een of andere manier met succes bij de dealer aankloppen? Heb ik nog rechten?

8 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Bij een auto van 12 jaar oud wordt de kans op mankementen uiteraard wel flink hoger dan van een jongere auto. Sneu dat een dergelijke dure reparatie net na de gekochte Bovag garantie optreedt. Ik ben bang dat je geen enkel recht hebt . Vraag een coulanceregeling . trouwens vaak worden in dit soort gevallen onderdelen bij een sloperij gehaald om de kosten flink te drukken.
Reputatie 2
Badge +3
@J. van Slooten

Ligt er volledig aan wat er aan de electronica kapot is, en/of er sprake is van gevolgschade, was het euvel al aanwezig bij aankoop, is er een aankoopkeuring dan/wel garantie-keuring gedaan etc etc?

Wat is er eigenlijk geconstateerd?

Overigens repareren dealers nooit met gebruikte electronische componenten!
Reputatie 7
Badge +6
@ConsuHil . Elektronica heeft de vervelende eigenschap dat het zomaar spontaan kan uitvallen . Meestal is een onderdeel van een paar dubbeltjes de oorzaak dat een dure unit vervangen wordt . Daardoor zijn er specialistische bedrijven die zich toegelegd hebben op reparatie van deze elektronica. Dat is ook nog een mogelijkheid. Dat dealers niet met gebruikt spul werken is niet waar . Dat ze het niet graag doen klopt omdat ze er veel minder aan verdienen en de kans dat het gebruikte deel ook niet goed is , al wordt ook daar een omruilgarantie op gegeven. Ook schijnt in sommige gevallen de elektronica afkomstig uit een andere auto soms herkenningsproblemen te geven. Er zitten dus zeker haken en ogen aan. Alles staat of valt met de opstelling van de dealer of ze mee willen werken aan een goedkopere oplossing. Bedenk ook dat als ze bij een zelf verkochte occasion met garantie een duur mankement hebben , ook maar al te graag naar een sloperij gaan. Wat ook niet helpt is dat de verkoper geen merkdealer is en TS dus met twee partijen te maken heeft. Mogelijk is de verkoper bereid om te bemiddelen bij de merkdealer en te vragen om een goedkopere oplossing. Nee heb je en ja kun je misschien krijgen.
Reputatie 2
Badge +3
@E.T. Wiersum

Laten we nu niet weer met gestrekt been er in gaan:):)

Huidige auto-electronica valt doorgaans niet zomaar uit, daar ligt een mechanische storing aan ten grondslag. Het mechanic kan wellis waar in een electronica component zitten, maar de storing hoeft daar niet altijd invloed op te hebben.

Opgegroeid in de autobranche en zelf als hobby complexe diagnostiek voor moderne dieselauto's kan ik u één ding verzekeren; Op premium merken na hebben de meeste merkdealers geen diagnose experts in dienst, maar wordt op afroep de importeur ingeschakeld of externe kennis ingehuurd.

Uitgebreide scope metingen, data analyse en weerstandmetingen gaan de gemiddelde monteur boven hun pet.

Standaard diagnose word wel door de dealer gedaan, dekkend in 95% van de gevallen. Dit is voor de consument vaak al complex en vergt al veel kennis en kunde, hier heeft u een punt dat deze kennis niet bij elke dorpsgarage aanwezig is.

Daarom mijn vragen aan TS wat is de diagnose en wat is de casus. Kan relevant zijn voor de vraag wel/geen garantie.

Stellen dat dealer/universeel relevant is, is niet relevant. Er zijn zat universele die op hoger niveau dan een dealer werken. Alle dealer info en software is ook voor de universele beschikbaar, echter moet deze daar wel mee kunnen en willen werken.

Wel is relevant of de verkopende partij iets verwijtbaar is, of dat redelijkerwijs deze storing niet had mogen optreden binnen deze termijn.

Tot slot, dealers werken nooit met gebruikte electronica!! Zij hebben zich te houden aan fabrieksvoorschriften. Gereviseerde onderdelen door de fabrikant of importeur mogen wel worden ingezet. Maar absoluut geen hergebruik van niet gereviseerde delen.

Op verzoek van de consument, wil men bij auto's buiten de fabrieksgarantie in sommige gevallen wel gebruikte mechanische onderdelen plaatsen.
Reputatie 7
Badge +6
@ConsuHil . Je zegt grotendeels hetzelfde als ik . Op een paar punten wijken de meningen af en daar wou ik het liever bij laten . Ook niet zo belangrijk . Beter trachten TS een goed advies te geven en dat hebben we geprobeerd. Ter info , ben zelf ook automonteur geweest en in andere voertuigtechnische beroepen ook heel veel bezig geweest met uitlezen en instellen van elektronica en opheffen van storingen .
Reputatie 2
Badge +3
@J. van Slooten

Heeft u al inzicht in de diagnose?
Badge +6
@J. van Slooten

Heeft u al inzicht in de diagnose?


Ik ben ook benieuwd wat de ontwikkelingen zijn, @J. van Slooten! ☺
Reputatie 7
Badge +6
Jammer dat veel vraagstellers wel de moeite nemen om een vraag te stellen en vervolgens niks meer van zich laten horen. Niet netjes richting mensen die moeite doen om met een zo goed mogelijk antwoord te komen. Maar wie weet ......beter laat dan nooit.

Reageer