Consumentenbond.nl

E-bike weinig duurzaam

• 2 juni 2019
  • 6 reacties
  • 449 Bekeken

Reputatie 6
Badge +3
Van ochtend een email van de CB met een aanbieding om e-bikes te leasen. Heb even naar de prijzen gekeken.

Voorbeeld, een Gazelle Orange C7+ HMB N7 kost inclusief servicepakket € 67,00 per maand. Deze fiets staat bij fietsenwinkel.nl te koop voor € 1999,00. Dat betekend dat je na 2,5 jaar reeds de nieuwprijs hebt betaald.

Ik ga ervan uit dat de CB kritisch naar de leaseprijs heeft gekeken en dat die reëel is.
De hoge rente stand zal het niet zijn. Mijn conclusie is dat de garantie, onderhouds- en afschrijving kosten hoog zijn en dat een e-bike feitelijk een weinig duurzaam, bijna wegwerp, product is.

6 reacties

Reputatie 6
Badge +3
Mijn ervaring is dat een gewone fiets gemakkelijk 15 jaar meegaat. Ik woon-werk fiets al vele jaren ongeveer 4000 - 5000 km per jaar.

Mijn huidige Gazelle Impala heb ongeveer 10 jaar (40.000 km) en afgezien van banden, een paar kettingen, een nieuw zadel, snelbinders en een paar jasbeschermers geen problemen.
@Jan H.
Ik denk dat je een punt hebt. Electrisch fietsen is gewoon duur vergeleken met traditioneel fietsen. Dan blijft er wel een persoonlijke kosten baten afweging of het dan toch nteressant is.
Reputatie 6
Badge +3
Afgezien van de kosten denk ik dat we bergen afval produceren. Mijn fietsen, die ik na 15 jaar vervang, eindigen traditioneel, na 20 - 25 jaar, als studenten barrel ergens in een stad. Ik denk dat veel van die e-bikes na 5 jaar afgeschreven worden. Zeker die met midden motor kun je ook praktisch niet ombouwen naar een gewone fiets.
@Jan H. Was dat met de auto ook niet zo vroeger en nu gaan ze makkelijk tien tot vijftien jaar en langer mee ook de goedkope modellen.
Reputatie 6
Badge +3
Auto's zijn tegenwoordig beter dan 50 jaar geleden. In de jaren 60-70 waren veel, zeker Franse en Italiaanse auto's, na 5-7 jaar doorgeroest en gingen naar de sloop.

Bosch is een belangrijke leverancier van e-bike onderdelen en ook van de auto industrie. Wil men in de toekomst elektrische auto's bouwen met een levensduur vergelijk met de huidige verbrandings- motoren dan zullen die beter moeten zijn dan de huidige e-bikes. Er is dus werk aan de winkel voor leveranciers als Bosch lijkt me.
@Jan H. zeker, het punt is dat de jaren zeventig pakweg veertig jaar na de introductie van de moderne auto liggen en de jaren zeventig ook al weer dertiig jaar geleden zijn. Bestaat de huidige electrische fiets al tien jaar?

Reageer