Consumentenbond.nl

eBikes onderhoudskosten en gebruikservaringen

Reputatie 4
Badge +5
ik zou wel eens willen weten welke kosten met eBikes ontstaan binnen de eerste vijf jaar in gebruik en onderhoud. Dus de reguliere onderhoudsbeurten, verwachte en onverwachte reparaties, uitval van accu's, computers en sensoren etc.

Zou de CB dit net zoals met auto's gedaan wordt ook eens kunnen inventariseren en een soort km prijs kunnen opstellen. Ook kun je lezen welke merken zich door de jaren heen bewijzen als betrouwbaar en onbetrouwbaar.

13 reacties

Reputatie 5
Badge +7
Ik geef je suggestie door aan mijn collega.

Ervaringen delen in dit topic kan natuurlijk ook: wie kan J.W. de Vries vertellen over zijn eigen e-bike en ontstane mankementen of het nodige onderhoud tijdens de eerste jaren gebruik?
Badge +1
Geachte @J.W. de Vries,

Ik heb sinds 7 mei een Sparta M9B e-speed, een speed pedelec, voor een kleine 200km fietsforensen per week.

Het kostenplaatje is in minder dan een halfjaar al meer dan ik had verwacht:
- om te beginnen moet je een goedgekeurde helm aanschaffen (veiligheid voor alles), minimaal €129. Speciale fietskleding is ook geen overbodige luxe - en het weer en de seizoenen wisselen nog wel eens, dus daar wil je je fietskleding op aan kunnen passen. Dat kan al gauw €300 worden en verder oplopen als de kleding vervangen moet worden;
- de fiets krijgt nogal wat hobbels te verduren bij aanzienlijke snelheden, dus er gaat wel eens wat stuk en de fiets moet om de 750-1000km bij de fietsenmaker een onderhoudsbeurt van €45 hebben. Verder heb ik er al voor €150 aan laten repareren/vervangen;
- niet onbelangrijk: om de 1800 kilometer moeten het voortandwiel, de ketting, en de cassette tandwielen op de achternaaf vervangen worden (uit een rondgang op verschillende forums blijkt dit vrij normaal), á €90;
- banden en remmen hebben nog niet vervangen hoeven worden, maar wat niet is gaat zeker nog komen;
- de verzekering komt bij mij nu op €14,99 per maand, maar het zal me niets verbazen als ENRA besluit dit op te voeren in de loop van volgend jaar;
- qua brandstof heb je natuurlijk sterke benen en longen nodig, maar: reken wel op €0,12 per lading in een 400Wh accu (de helft 'krijg' ik van mijn baas).

Wellicht over een jaar of wat een uitgebreider overzicht!

Groeten

Erik Cats
Reputatie 7
Badge +7
Beste @E.L. Cats,

Bedankt voor je overzicht!
Ik hoop dat @J.W. de Vries hier wat aan heeft.

Hopelijk zie ik je snel terug op de community! 🚲
Reputatie 4
Badge +5
Ik kan inmiddels specificeren wat mij (en ook mijn vrouw) zo aan onderhoud is overkomen met onze Bulls Greenmovers:
- weet dat de fietsen uit 2012 stammen en dat wij ze nieuw gekocht hebben in sep 2014
- veelvuldig problemen met het uitvallen van de ondersteuning
- na software upgrade en hulp van de importeur lijkt de ondersteuning op beide fietsen stabiel (kostte per fiets plm € 80)
- anders zou de motor vervangen moeten worden å raison van €495
- maar de lagere temperaturen spelen hier een rol in want rond de winter nooit problemen
- als display 40gr aangeeft lijkt de boel uit te vallen (kan een beveiliging zijn maar niemand weet dit te bevestigen)
- "de fietsen mogen niet te dicht bij elkaar staan want dan raken zij in de war" zou een reden zijn
- speedsensor uitgevallen en vervangen (plm €25)
- tandwielen, voorblad en ketting moeten vervangen worden (na 3300 km), kosten plm €180
- accu: nu max voor 60 km ondersteuning bij gemiddelde ondersteuning en met mijn gewicht (stevige man)
- accu zal dus in 2018 vervangen moeten worden, kosten €300-€400
- accu klappert fysiek al bij lichte hobbels. Is voor nu verholpen door extra rubbertje. Bij nieuwe accu zou zich dit niet meer voor doen.
- kettingkast vervangen (€12)
- bokkende remmen. Niets aan te doen "door speling in de voorvork" .
Verder: verf bladdert af aan de drager achterop, is zeer snel beschadigd door het plaatsen van een tas.
Verf van stuur van mijn vrouw dof geworden (niet het originele stuur).
Al met al is het fietsen met een ebike fantastisch door de snelheid. De kwaliteit van de fiets, hoewel van een gerenommeerd merk, laat zeer te wensen over.
En ik vraag mij af of de fietshandelaren genoeg know how in huis hebben.
Reputatie 4
Badge +5
Update 11 mei 2018.

• Gisteren is een spaak gebroken, dus reparatie. Kosten nnb.
  • De gereviseerde accu houdt het ong. 85/90 km uit. Dat is een schatting omdat het laatste streepje begon te knipperen.
Reputatie 4
Badge +5
Juli 2018: de gereviseerde accu houdt het ong 90 km vol. Dat is acceptabel omdat de vorige accu ook in het begin dezelfde actieradius had.
Reputatie 7
Badge +4
Als ik dit zo allemaal lees ben ik enorm blij dat ik 4 jaar geleden toch voor een goede niet-elektrische toerfiets gekozen heb. Met Shimano 11-versnellingsnaaf, hydraulische Magura remmen, Schwalbe Supreme banden op 5,5 Bar, Shimano topvelgdynamo, beter zadel, betere handvaten fiets ik zo'n 7000 km. per jaar. Met name de berichten over dure accu's die blijkbaar vaak al binnen 3 of 4 jaar vernieuwd moeten worden heeft bij mij de doorslag gegeven. Dus tot nu toe moet ik het gewoon helemaal op eigen spierkracht doen. Aan de kust is bijna altijd wind dus soms zou een beetje ondersteuning best welkom zijn. ☺️
Reputatie 4
Badge +5
Ondanks de matige kwaliteit en de gepaard gaande kosten van de Bulls ebike vind ik het fietsen met trapondersteuning zeer prettig: je snelheid ligt gewoon hoger dus je komt sneller aan of kan verder fietsen; wind en heuvels (Utrechtse heuvelrug) worden met gemak genomen. Al met al fijn fietsen met flink wat technische kanttekeningen.

Goedemorgen,  mijn vrouw heeft in september 2018 een nieuwe Gazelle Grenoble gekocht, van €2800,-
De tweede maand na aankoop begonnen de hydraulische blokremmen hevig te piepen. Na een half jaar brak spontaan een spatbord door midden. De computer op het stuur geeft totaal verkeerde waarden aan, zodat mijn vrouw al snel geen ondersteuning meer kreeg omdat de batterij leeg was. Nu is de fiets anderhalf jaar oud en moeten de remblokjes vervangen worden. Ook is er kortsluiting in de verlichting ontstaan waardoor het achterlicht blijft knipperen. Ze krijgt de verlichting niet meer uit. Mijn vrouw rijdt vier dagen in de week. Veertien km. per dag. 

Ze heeft Gazelle gebeld maar die geven geen medewerking. We moeten het maar uitzoeken met de dealer, waar hij gekocht is. 
Voordat ze deze fiets had, hadden wij beiden een Gazelle Easy-Glider. Daar heeft ze bijna zonder problemen tien jaar op gereden. En nu dit. We zijn behoorlijk afgebrand op Gazelle. 
Nu vraag ik mij af: zijn er mensen met soortgelijke ervaringen? Ik kan het mij bijna niet voorstellen van een “topmerk” als Gazelle 

Dit is de taak van uw dealer, daar heeft u uw geld naartoe gebracht en die moet problemen oplossen en service verlenen maar gek genoeg noemt u  de dealer in uw hele verhaal verder niet.

Ik heb een Gazelle e-bike, en ik herken het spatbord probleem. Ik fiets 24km per dag, zomer en winter, door het buitengebied. Het achterspatbord van de Gazelle zit niet onderaan vast met een beugel, maar halverwege met een stukje plastic. Het onderste stuk gaat dus klapperen, en aangezien het van plastic is breekt het na enige tijd gewoon af. Bij mij was dit binnen 2 jaar. Inderdaad, dat viel me echt tegen van een “topmerk”.

Verder slijten bij mij de remblokjes ook flink, vooral in de nattere maanden. Maar dat vind ik begrijpelijk, omdat er dan veel meer zand/modder op mijn pad ligt, waardoor de blokjes als het ware afschuren. Mijn fietsenmaker vond dat ik de velgen vaker schoon moest maken, maar ik vind 1x per week toch echt wel voldoende. Ik denk dat ik zo'n 2 à 3 sets remblokjes per jaar verbruik, dus vervanging na 1.5 jaar valt mij nog wel mee.

Dit is de taak van uw dealer, daar heeft u uw geld naartoe gebracht en die moet problemen oplossen en service verlenen maar gek genoeg noemt u  de dealer in uw hele verhaal verder niet.

De dealer is geen prettig persoon. Hij geeft aan, bij aankoop korting te verlenen op een bepaalde pas, die mijn vrouw heeft. Zij is vrijwilliger en doet dus vrijwilligerswerk. De dealer geeft aan wel korting te geven maar dat gaat dan ten koste van de servicebeurten. 
Bij deze man heb ik dus zo mijn bedenkingen.

De dealer is geen prettig persoon. Hij geeft aan, bij aankoop korting te verlenen op een bepaalde pas, die mijn vrouw heeft. Zij is vrijwilliger en doet dus vrijwilligerswerk. De dealer geeft aan wel korting te geven maar dat gaat dan ten koste van de servicebeurten. 
Bij deze man heb ik dus zo mijn bede

Dat is vervelend maar het laat maar weer eens zien hoe belangrijk het is een goede leverancier uit te zoeken. e-Bikes zijn een service product en dan kun je nog beter een matige bike met goede service dan een top bike met slechte service hebben.

Reageer