Consumentenbond.nl

Elektrische auto kan gevaarlijk zijn.

• 7 augustus 2018
  • 22 reacties
  • 1002 Bekeken

Reputatie 7
  • Super betrokken deelnemer
  • 3125 reacties
Dit hoort niet bij computers en electronica maar ik kan niet naar verkeer en vervoer omdat die blauwe balk met een hotfill wasmachime de rest van de keuzelijst blokkeert.
----------

Soms horen mensen die blind of slechtziend zijn beter dan mensen met goede ogen, soms, niet altijd.
Vandaag zag ik voor de tweede keer dat iemand met een blindenstok/aanwijsstok bijna werd geschept door een elektrische auto. Je hoort die dingen niet aankomen. Natuurlijk is dat heerlijk rustig maar soms ook gevaarlijk. Waarom wordt er niet een apparatje ingebouwd dat net genoeg geluid maakt om die auto's op veilige afstand te kunnen horen? Men zou dat apparaatje bijv. in de stad kunnen inschakelen en op de autoweg weer kunnen uitzetten.

22 reacties

Reputatie 7
Ik dacht dat er al een Europese norm in de maak is die dit inderdaad gaat verplichtingen. Ik heb er alleen al een tijdje niets meer over gehoord.
Reputatie 7
Badge +7
Hi @Mevrouw Jones,

Wat vreemd! Goed dat je dit aankaart. Klopt het dat je je topic hebt geplaatst via je telefoon of tablet? Op de pc zie ik namelijk dat alles gewoon naar behoren werkt. Natalie heeft op haar telefoon last van een soortgelijk probleem, terwijl ik nergens last van heb. Het lijkt er dus op dat het ook toestel-afhankelijk is. Welk toestel gebruik jij? Ik zal je topic even verplaatsen trouwens. 😉
Reputatie 7
@A. Deen , klopt, ik dacht "het voorstel is een langzame dood gestorven", als het weer gaat leven wordt er misschien nog eens over nagedacht.

@Monique , inderdaad op mijn ipad, gewoon een Appeltje 4e generatie. Er zijn meer verschillen met de pc maar ik ben daaraan gewend, het komt bij meer sites voor dat ik niet verder kan omdat er iets tussen zit waardoor de boel wordt geblokkeerd.
Reputatie 7
@Mevrouw Jones Wat soms wel eens wil helpen is het beeld even kantelen, dan moet de browser de pagina anders indelen en kun je langs het obstakel.

Hier lees ik dat er wel het eea op stapel staat, de molens draaien nou eenmaal niet zo snel: https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_vehicle_warning_sounds
Reputatie 7
Badge +7
@Monique , inderdaad op mijn ipad, gewoon een Appeltje 4e generatie. Er zijn meer verschillen met de pc maar ik ben daaraan gewend, het komt bij meer sites voor dat ik niet verder kan omdat er iets tussen zit waardoor de boel wordt geblokkeerd.
Bedankt voor het doorgeven! Alhoewel het natuurlijk best logisch is dat een website er op je tablet of smartphone anders uitziet dan op je pc of laptop - het scherm is immers een stuk kleiner - is het geenszins (bij ons in ieder geval 😉) de bedoeling dat er content ontbreekt of de functionaliteit niet naar behoren is. Ik ga er dus mee aan de slag!
Reputatie 7
Eigenlijk zou de grootte van het scherm niet uit moeten maken, ook de letters zijn klein op een ipad, standaard bedoel ik, ze in de instellingen vergroten is niet handig.
Reputatie 7
Dat hielp niet Deen, bij sommige sites lukt het dan wel maar hier niet.
Reputatie 7
@A. Deen ,ik heb net dat artikel gelezen, ik vraag me af of en hoeveel auto's met zo'n systeem hier rondrijden. Nederland loopt nogal eens achter de feiten aan. Ik vraag me ook af of de bestuurders van een elektrische auto gedisciplineerd genoeg zijn of eraan denken om zo'n "alarm" handmatig in te schakelen waar nodig, automatisch bij een bepaalde snelheid zoals ik in het stuk las lijkt me veel beter. Als je door zo'n stille auto wordt ingehaald is het ook een beetje griezelig als je op een rustige weg rijdt, je ziet hem wel aankomen in je spiegels maar omdat je hem niet hoort lijkt het een heel plotselinge manoeuvre, ik kan niet goed uitleggen wat ik bedoel.
Reputatie 7
Ik denk dat je vrijwel geen auto's zult vinden die dit al hebben maar het wordt lees ik in 2019 verplicht in de US op nieuwe auto's en dan zullen de meeste fabrikanten Europa denk ik wel gelijk meepakken. Nederland kan hier ook eigenlijk niet echt in achterlopen want dit soort zaken worden al lang niet meer nationaal geregeld. Ik heb overigens de indruk dat het dan verplicht aanstaat en dat een automobilist het eventueel uit kan zetten en niet andersom.
Reputatie 7
@A. Deen Nu maar hopen dat er geen halve gare Amerikaan (!) roet in het eten gooit en zegt dat elektrische auto's niet nodig zijn omdat er genoeg olie is.

Verplicht aanstaan lijkt me een goed idee. Misschien is zoiets in te bouwen op een manier waarop je het in de auto nauwelijks hoort.
Reputatie 7
Badge +7
Hi @Mevrouw Jones,

De issue ligt inmiddels bij de ontwikkelaar. Zou je me kunnen vertellen welke browser (Safari?) je gebruikt, en welke versie daarvan?
Reputatie 7
Hi @Mevrouw Jones,

De issue ligt inmiddels bij de ontwikkelaar. Zou je me kunnen vertellen welke browser (Safari?) je gebruikt, en welke versie daarvan?

Inderdaad Safari, ik kan niet verder dan iOS 10.3.3, mijn 4e generatie krijgt geen updates meer van Apple.
Reputatie 7
Badge +7

Hi @Mevrouw Jones,

Inderdaad Safari, ik kan niet verder dan iOS 10.3.3, mijn 4e generatie krijgt geen updates meer van Apple.

Bedankt voor het doorgeven. Onze ontwikkelaar heeft met een hoop verschillende smartphones en tablets getest, maar heeft het probleem niet kunnen reproduceren. Ze kunnen het op dit moment (nog) niet uitzoeken. 😥 Ervaar je dit probleem nog steeds, of kan het een eenmalig foutje zijn geweest?
Reputatie 7
@Monique ik had het toen ik een topic opende, als ik ergens op reageer heb ik het niet. Nu zit ik trouwens even op de gewone PC. Wat ik wel heb is, dat als ik inlog en eerst mijn email adres intik, het wachtwoord venstertje voor de helft verstopt is maar dat heb ik bij meer websites en alleen op de ipad. Dan klik ik even het toetsenbord weg, ww venstertje weer aanklikken, toetsenbord komt terug, wachtwoord typen, inloggen klaar.
Reputatie 7
Badge +7
@Mevrouw Jones, ik ben benieuwd of je hetzelfde probleem nog ervaart als je nu nog eens zogenaamd een topic opent met je iPad. Zou je dat eens willen testen? Wellicht dat het toch te maken heeft met bepaalde browser of toestel instellingen, of gebruik je misschien een adblocker? Het is in ieder geval zo goed als onmogelijk om het uit te zoeken als ze het probleem niet kunnen nabootsen, maar we blijven ons best doen.
Iets om over na te denken
Reputatie 7
@Monique Mea maxima culpa, ik heb je reactie gemist, niet met opzet. Ik zal op mijn iPad een topic openen met de naam Testje, dat doe ik dan onder de computerpijler, ik zet erin of het goed ging of niet en als het goed is gegaan kan het wat mij betreft meteen weer worden verwijderd, dan weet ik niet waardoor het kwam, of komt. Ik zit nu achter de gewone PC, ik probeer het later op de dag. Ik weet uit mijn hoofd niet meer of ik onlangs op de iPad of PC een topic heb aangemaakt en dan ligt het er ook nog aan of het op een pijler is die op een bepaalde plaats staat, de bovenste is dan wel te zien maar die daaronder niet meer.
Reputatie 6
Badge +5
Electrische auto's kennen nog een probleem. Het zijn in essentie computers met een grote accu die zich op vier wielen voortbewegen. Bij onklaar raken door b.v. een ongeval lopen hulpverleners zoals de brandweer zodanig gevaar, dat daarvoor speciale instructies en beschermende kleding nodig zijn.
Reputatie 7
Als het een lithium accu is, is dat niet te blussen. Er is vooralsnog één blusmiddel, voor zover ik weet.
Daarom kun je ook maar beter de originele batterij voor je telefoon kopen, ze ontploffen weliswaar niet aan de lopende band maar het zal maar met de jouwe zijn.
Reputatie 6
Badge +4
Electrische auto's kennen nog een probleem. Het zijn in essentie computers met een grote accu die zich op vier wielen voortbewegen. Bij onklaar raken door b.v. een ongeval lopen hulpverleners zoals de brandweer zodanig gevaar, dat daarvoor speciale instructies en beschermende kleding nodig zijn.

ik zie geen verschil met auto's op benzine/lpg/diesel, ook dat zijn computers met een motor erin die draait op brandbare stoffen. Het enige verschil is de manier waarop je branden met dergelijke auto's blust, dat verschilt maar ik neem aan dat brandweermannen/vrouwen af en toe ook op bijscholing moeten 😉
Reputatie 7
Andere branden zijn minder moeilijk te blussen. Lithium kan met water worden geblust maar met een enorme hoeveelheid. Zo'n accu kan een dag later gewoon weer in brand vliegen. Blussen in zo'n elektrische auto is soms heel moeilijk vanwege de plaats van de accu's maar er zijn fabrikanten die daar speciaal openingen voor hebben gemaakt. Het enige blusmiddel tot nu toe dat goed werkt bij lithium heet F500.

Bij de brandweer is het de ene cursus na de andere, mijn ex was brandweerman en ik was jaren bij de bedrijfsbrandweer, dat is wat minder intensief maar je moet er wel iets voor doen naast je kantoorwerk, ook EHBO en reanimatie.
Reputatie 6
Badge +4
mooi, zijn we het eens 😉

Reageer