Beantwoord

Elektrische fiets: Vermogen van motoren

• 20 June 2021
  • 16 reacties
  • 330 Bekeken

Zo te zien kijkt de Consumentenbond bij het testen van elektrische fietsen niet naar het vermogen van de motor. Vindt de Consumentenbond  dit niet van belang?

icon

Beste antwoord door Isolda 6 August 2021, 13:53

@Wilco Renkema Sorry voor onze late reactie en dankjewel voor je geduld! Ik heb een terugkoppeling ontvangen die ik graag met je wil delen!

“We meten zeker wel de kracht van de motor als onderdeel van de elektrische ondersteuning.

Het maximale vermogen is bij e-bikes overigens wettelijk geregeld: 250 Watt nominaal. Neemt niet weg dat het piekvermogen en het (piek)koppel kunnen verschillen en dat dit ook nog eens varieert bij verschillende omstandigheden (toerental, snelheid, hellingsgraad/tegenwind).

We meten de kracht van de motor dan ook in onze test. Op een rollenbank onder gecontroleerde omstandigheden. Dit doen we bij verschillende snelheden en hellingsgraden van het parcours, daar kunnen we niet één vermogen- of koppeleenheid op plakken. Uiteindelijk maakt dit onderdeel uit van het testaspect elektrische ondersteuning en wordt het gereflecteerd in het rapportcijfer hiervoor. Meer specifiek bij de onderdelen “geschiktheid voor heuvelachtig terrein” en “accelereren” die weer hieronder vallen.

Verder, de Stella Morena Premium MDB FI beschikt over een Bosch Performance Line CX motor, met een koppel ven 85 Nm volgens Bosch. Daarmee is Stella niet uniek. Alle fietsen met Bosch Performance Line CX motoren leveren dit koppel met de 2021 software-update (75 Nm in 2020 of ouder). De Bosch Performance Line (zonder CX) levert 65 Nm volgens Bosch en deze motor vind je ook op veel fietsen terug. Voor de meesten zal deze motor al meer dan krachtig genoeg zijn. De eigenschappen van deze motor zijn zelfs meer in balans voor de gemiddelde fietser in Nederland. Ga je regelmatig heuvel- of bergachtig terrein in, dan kun je de CX-versie overwegen.”

Bekijk origineel

16 reacties

Ik herinner me vaag dat die gebonden zijn aan een wettelijk maximum, er dat ze daarom niet echt verschillen. Dat valt vast snel op te zoeken.

Reputatie 4
Badge +4

@Harrie LPP klopt. En inderdaad eenvoudig te vinden (heb zelf geen e-bike..).

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-voor-mijn-elektrische-fiets-e-bike

Elektrische fiets herkennen

Een elektrische fiets heeft een aantal kenmerken.

• De fiets heeft trapondersteuning tot 25 kilometer per uur.
  • U moet meetrappen om vooruit te komen.
  • De elektromotor van de fiets heeft een vermogen van maximaal 250 watt.

Elektrische fiets of speed-pedelec

Het belangrijkste verschil tussen de elektrische fiets en de speed-pedelec is de maximale snelheid waarbij de fiets u ondersteunt als u meetrapt. De elektrische fiets biedt trapondersteuning tot maximaal 25 kilometer per uur. De speed-pedelec biedt trapondersteuning tot maximaal 45 kilometer per uur. Ook het motorvermogen verschilt. De elektrische fiets heeft een motorvermogen tot maximaal 250 watt. Het motorvermogen van de speed-pedelec is maximaal 4.000 watt. Voor de speed-pedelec gelden andere regels

Ik herinner me vaag dat die gebonden zijn aan een wettelijk maximum, er dat ze daarom niet echt verschillen. Dat valt vast snel op te zoeken.

Bedankt voor je reactie Harrie. Mijn vraag gaat eigenlijk over het koppel dat de motor kan leveren. Dat is met name van belang als je in de heuvels fietst, of in mul zand. De Bosch motoren op de meeste fietsen leveren 65 Nm (Newton meter). De Stella Morena Premium MDB FI claimt de enige te zijn met een koppel van 85 Nm. Ik wil weten of dat klopt, maar de Consumentenbond specificeert dit niet,

Je vroeg naar het vermogen. Dat is iets anders.

Het klinkt leuk zo'n aanduiding van het koppel, maar zonder nadere gegevens is het een loos gegeven.
Ten eerste: waar wordt dat koppel gemeten? Als het aan het achterwiel is dan lijkt het nuttig maar is het niet, want het is afhankelijk van de gebruikte versnelling van de fiets, tenzij het een wielmotor is, maar die zijn niet populair meer. Als het bij de trapas of aan de motor zelf is, is het zinloos, want na de motor zit er meestal een overbrenging naar de trapas en na die as zitten er vaak meerdere overbrengingsverhoudingen naar de wielas.
Ten tweede: bij welk toerental geldt dit koppel? Als je dat niet weet is het een zinloos getal. Geen enkele motor heeft een vast koppel maar is er een koppel dat verloopt als functie van het toerental.

Wel nuttig zou zijn om te testen hoe de fiets zich houdt bij het beklimmen van een steile korte, dan wel een lange iets minder steile helling.
De eerste test heeft als doel om de combinatie van motor met (de meerdere) overbrengingsverhoudingen, en met name de voor de fietser beschikbare versnellingen, te testen. Ik denk dan aan een helling van 15%.
De tweede test is om eventuele oververhittingsproblemen vast te stellen. Van fietsen met achterwielmotoren is bekend dat die daar regelmatig mee kampen. Ik denk dan aan een helling van 10%.
Uiteraard moeten de tests uitgevoerd worden met een constante belading van bijvoorbeeld 100 kilo voor berijder plus bagage en bij een bepaalde buitentemperatuur van bijvoorbeeld 25 graden. De tests zouden uitgevoerd moeten worden bij stand maximaal voor de motor (want waar heb je die anders voor) en bij een bepaalde snelheid van bijvoorbeeld 10 km/u.

Badge +5

Hi @Wilco Renkema en welkom op onze Community. Ik heb je vraag uitgezet bij één van onze experts. Wij komen zo snel mogelijk op je vraag terug! 

Badge +5

@Wilco Renkema Sorry voor onze late reactie en dankjewel voor je geduld! Ik heb een terugkoppeling ontvangen die ik graag met je wil delen!

“We meten zeker wel de kracht van de motor als onderdeel van de elektrische ondersteuning.

Het maximale vermogen is bij e-bikes overigens wettelijk geregeld: 250 Watt nominaal. Neemt niet weg dat het piekvermogen en het (piek)koppel kunnen verschillen en dat dit ook nog eens varieert bij verschillende omstandigheden (toerental, snelheid, hellingsgraad/tegenwind).

We meten de kracht van de motor dan ook in onze test. Op een rollenbank onder gecontroleerde omstandigheden. Dit doen we bij verschillende snelheden en hellingsgraden van het parcours, daar kunnen we niet één vermogen- of koppeleenheid op plakken. Uiteindelijk maakt dit onderdeel uit van het testaspect elektrische ondersteuning en wordt het gereflecteerd in het rapportcijfer hiervoor. Meer specifiek bij de onderdelen “geschiktheid voor heuvelachtig terrein” en “accelereren” die weer hieronder vallen.

Verder, de Stella Morena Premium MDB FI beschikt over een Bosch Performance Line CX motor, met een koppel ven 85 Nm volgens Bosch. Daarmee is Stella niet uniek. Alle fietsen met Bosch Performance Line CX motoren leveren dit koppel met de 2021 software-update (75 Nm in 2020 of ouder). De Bosch Performance Line (zonder CX) levert 65 Nm volgens Bosch en deze motor vind je ook op veel fietsen terug. Voor de meesten zal deze motor al meer dan krachtig genoeg zijn. De eigenschappen van deze motor zijn zelfs meer in balans voor de gemiddelde fietser in Nederland. Ga je regelmatig heuvel- of bergachtig terrein in, dan kun je de CX-versie overwegen.”

Aan welke as worden die koppels eigenlijk gemeten?

# Aan de motor zelf, vóór een eventuele beginreductie?

# Na een evt beginreductie, maar vóór een evt Pinion?

# Aan de trapas, dwz de as waar de kettin of riem op loopt?

# Aan de ingaande as van het achterwiel, vóór een evt versnellingsnaaf?

# Aan het achterwiel zelf?

Zonder de as te weten is een vermeld koppel nogal betekenisloos. Bovendien heb je er ook niets aan als je niet weet waar in het toerentalbereik dat koppel optreed en hoe de koppelkromme verloopt. Het zal vast anders zijn dan bij een automotor, maar ik heb geen idee hoe want die info wordt nooit gegeven bij e-bikes.

Badge +5

@Harrie LPP 

We hebben je vraag weer intern voorgelegd:

“Je vragen gaan over hoe fabrikanten de kracht (koppel) van de motor meten. Fabrikanten zijn daar niet open over. E-bikes moeten voldoen aan een maximaal continuvermogen van 250 Watt, maar het is niet makkelijk terug te vinden hoe dat bepaald moet worden. We gaan daarom nog op verder onderzoek uit, maar ik kan je niet beloven dat wij hier het antwoord op kunnen geven :wink:

Misschien dat andere community leden nog ideeën hebben hoe dit precies in elkaar steekt? :slight_smile:

Badge +8

Hi @Harrie LPP, onze onderzoeker heeft ondertussen weer contact gehad met het lab waar de tests zijn uitgevoerd en laat het volgende ter aanvulling weten: 

‘Het nominaal vermogen is het maximaal vermogen dat de motor gedurende een half uur kan genereren en hierbij een evenwichtstemperatuur bereikt De motortemperatuur mag dus niet blijven stijgen. Het vermogen is puur het mechanisch asvermogen, dat op een aparte motortestbank wordt gemeten. Het kan dus goed zijn dat je 500 Watt vermogen meet, maar de vraag is gedurende hoe lang en wat de motortemperatuur was.

In ieder geval is er geen reden aan te nemen dat fabrikanten zich niet houden aan de 250 Watt maximaal vermogen. Erbinnen is genoeg ruimte om e-bikes op de markt te brengen die genoeg kracht ontwikkelen voor dagelijks gebruik, zeker voor het Nederlandse landschap.

Wil je graag wat sportiever rijden, zoals sneller optrekken en onder zo veel mogelijk omstandigheden (heuveltje op, harde wind tegen) 25 km/h aanhouden, dan heeft meer zin om naar de fabrikantopgave voor het koppel te kijken of voor een eerlijkere vergelijking, de rapportcijfers in onze test.’

De opmerking hoe relevant het is aan welke as het koppel wordt gemeten is duidelijk niet doorgekomen.

Het antwoord over vermogen is eveneens erg verwarrend geworden. Een half uur in namelijk heel erg lang. Eigenlijk bereik je een hoge vermogensvraag van een half uur in Nederland helemaal nergens; zelfs niet bij de beklimming van de Vaalserberg. Ik denk dat er een boel informatie is verloren gegaan in de communicatie met 'het lab’.

Reputatie 4
Badge +3

Op welke as dat gemeten is, is wel duidelijk. Op de motoras. Lijkt mij ook logisch, want dat schrijft de wet voor. Een efficiënte aandrijflijn geeft dus meer vermogen aan het achterwiel.

Als dat waar is basic, dan is dit koppel onvermeldenswaardig.

N.b. Ik veronderstel dat je het kwantitatieve verband weet tussen koppel, toerental en vermogen, en de implicaties daarvan door het bestaan van de diverse assen die ik eerder in dit draadje opsomde.

Reputatie 4
Badge +3

Dat mag jij inderdaad veronderstellen.

Na even wat gelezen te hebben op een Duise site [1] denk ik dat het niet de motor zelf is, maar de uitgaande as van het aandrijfsysteem, om precies te zijn de as waar het kettingblad op zit gemonteerd. Dat is bij veel sytemen een andere as dan de motor zelf, want daar zit [2] vaak een (niet geringe) overbrenging tussen.

Bronnen:
1: https://ebikespass.de/e-bike-motor-technik/#Drehmoment-Angaben_verschiedener_E-Bike-Motoren

2, een duidelijk filmpje hoe een Bosch-motor van binnen werkt: https://www.youtube.com/watch?v=2dQeVW8nfog

Reputatie 4
Badge +3

@Harrie LPP 

Als je die as bedoelt kun je wel eens gelijk hebben. Tussen die assen zal ook geen mega verschil in vermogen zijn. Ik ga er klakkeloos van uit dat de testers van de CB ook die as hebben gebruikt.

Reageer