Consumentenbond.nl

Ervaring Brinckers fietsen

Voor mijn ouders zijn we een ons aan het oriënteren op een e-bike. Het zijn “mooi weer” fietsers en verwachten geen duizenden kilometers per jaar te gaan fietsen. Eén van de merken die we willen proberen is Brinckers. Deze keuze is gebaseerd op ervaringen op elektrischefietsen.com een Nationale ebike test, waar dit een van de betere geteste merken is.

Nu las ik dit weekend een artikel in het AD dat zowel elektrischefietsen.com en de Nationale e-bike test doorgestoken kaart is. Beiden zijn namelijk eigendom van Fietsenwinkel.nl, hier kwam Radar achter. Zie https://www.ad.nl/economie/fietsenwinkel-nl-misleidt-consumenten-met-recensies-en-nationale-e-bike-test~a4f7db910/.

Nu zijn er zoveel verschillende aanbieders van e-bikes en evenveel verschillende testen. Ik vraag me ook af hoe serieus ik die test moet nemen, als er een paar rondjes gefietst worden op een splinternieuwe e-bike.

Mijn vraag is als volgt: zijn er leden die zelf al een poosje een Brinckers hebben? Wat is jullie eigen ervaring met Brinckers en Fietsenwinkel.nl? Zijn het goede elektrische fietsen met dito
service, of kunnen we beter verder kijken?

De elektrische fietsen van Brinckers zagen er watbetreft specifacties en prijs wel goed uit, maar laat me liever overtuigen door een echte Brinckers klant.

24 reacties

Reputatie 6
Badge +6
Beste @Batman007 ( Batman & James Bond, beste van twee werelden 😉 ),

Ik heb jouw vraag doorgezet naar mijn collega @Ronald K. (expert elektrische fietsen). Wellicht dat hij iets meer kan vertellen. De fietsen zelf zijn niet getest door de Consumentenbond.

Voor wat betreft fietsenwinkel.nl . Je kan even kijken op Klachtkompas. Het bedrijf is actief en pakt ook klachten op. Ik hoop dat het je verder helpt met het vormen van een beeld over fietsenwinkel.nl (dienstverlening).

Natuurlijk hoop ik ook dat er andere consumenten/communityleden zijn die ervaring hebben met Brinckers en deze met je willen delen.
Reputatie 7
Badge +6
Gebruikerservaringen zijn een ideale aanvulling op de testen van nieuwe zaken . Fabrikanten lijken daar niet blij mee te zijn . Dat zou verklaren waarom velen fabrikanten na korte tijd de modellen alweer vervangen. Dat maakt het erg moeilijk om dit op te pakken. Als ervaringen verzameld en gepubliceerd zijn , is het model vaak al niet meer te koop. Maar elke reactie is natuurlijk welkom . Beter iets dan niets. Ook ervaringen van bepaalde merken in het algemeen geeft wel een indicatie , maar helaas geen zekerheid .
Reputatie 3
Badge +4
We hebben geen e-bikes van Brinckers getest. We maken keuzes aan de hand van verkoopcijfers, spreiding over verschillende merken en interessante fietsen of ontwikkelingen. Er zijn vele tientallen merken en honderden modellen; we kunnen helaas niet alles testen.

Brinckers is uit deze afweging nog niet naar voren gekomen als testkandidaat. Gezien de recente media-aandacht zou hij nu eerder in aanmerking komen, maar voor dit jaar hebben wij ons budget en testcapaciteit bij het lab al aardig opgevuld. Er wordt door ons de komende weken overigens nog wel een e-bike test met dezelfde Bafang-middenmotor als die in Brinckers’ e-bikes zit. Maar goed, op andere punten verschilt de fiets natuurlijk wel…

Ervaringen van gebruikers zijn natuurlijk altijd welkom. Bij e-bikes is het overigens raadzaam om niet meteen af te gaan op de gebruikerservaring van één persoon. Sommige zaken zijn toch wel persoonlijk. Bijvoorbeeld de keuze voor een voorwielmotor. Sommigen vinden dat prettig, omdat je vooruit getrokken wordt en je zelf nauwelijks kracht hoeft te zetten. Anderen vinden het natuurlijke trapgevoel gevoel dat een middenmotor levert fijner. Ook zaken als zithouding, of je een fiets wilt die zacht/week is geveerd, maar daardoor wat minder strak stuurt, etc moet je eigenlijk zelf even ervaren.

Als je een fiets op het oog hebt, zou ik sowieso aanraden een proefritje te maken en daarnaast ook op minimaal één andere fiets te rijden, om te kunnen vergelijken.
Badge
Ik heb proefritten gemaakt op o.a. een Brinckers fiets; eentje beviel me wel, maar bij bellen met Brinckers zelf op zoek naar een lokale dealer leverde op dat ze uitsluitend leveren via fiesenwinkel.nl. Dus twee handen op een buik.

Bij vergelijkenmet andere fietsen merken bij plaatselijke 'echte' fietsen winkels met een vakman aan het roer krijg ik de indruk dat fietsenwinkel.nl nu ook Gazelle en nog een 'groot' merk heeft ingelijfd, alsmede de fietsenwinkel keten Hans Struik. NB aan Brickers kunnen kleine zelfstandige ondernemers niet (meer?) komen ...

E.a. geeft mij een beetje het gevoel dat er een soort mafia organisatie bezig is alle kleintjes buiten spel te zetten, om zelf de markt te beheersen. Wat Brinckers betreft: de eerste service beurt kost 50 euro, terwijl dit elders (Sparta, kalkhoff) bij een lokale dealer meestal gratis is. Daarna worden Bij Brinckers de beurten alleen maar veel duurder. Onderhoud elders laten doen zoals bij auto's wel mag volgens BOVAG regels, lijkt mij bij een verkoper die de fabriek ook bezit niet zo verstandig.

Ik krijg ook een beetje de indruk dat prijzen in het algemeen, gezien de expanderende E bike markt, flink aan de hoge kant zijn en blijven. Fietsenwinkel.nl kan alleen maar zo groot worden door dat ze veeeeeel geld verdienen, en dus te dure fietsen verkopen. Ondanks dat Brinckers me als merk beviel denk ik toch dat het een Sparta, of Kalkhoff (groot Duits merk) wordt, met een lokale dealer als steunpunt. LEVE DE KLEINE ZELFSTANDIGE ONDERNEMERS. Fietsen als Brinckers en Stella zijn als inruilers erg weinig waard; voor een 1.5 jaar oude Stellafiets van 1700 euro met maar 1500 km op de teller werd er 600 euro geboden; ook al bewijs dat er iets onfris aan de hand is kwa e-bike marketing.

NB In een recentelijk uitgegeven ANWB E-bike kampioen boekwerk werd er niet echt een merk fiets als slecht beoordeeld; de ANWB 'expert' vond ze eigenlijk allemaal wel goed. Om adverteerders te lokken?
Reputatie 7
Badge +6
Hmmmm .....Dat riekt inderdaad naar onfrisse en marktverstorende praktijken....
Ik ben tevreden met de fietsenwinkel.nl.
De service is goed, de afspraken worden nagekomen. Op e-mails reageren ze snel. De mensen zijn vriendelijk en denken goed mee met het soort fiets dat je nodig hebt. Ook had ik al e.e.a. via internet opgezocht.

Ik heb nu een jaar Brinckers Bretagne Nuvinci lage instap met hydrologische remmen en een traploze versnelling. Het is een fijne stevige fiets en ik ben er heel tevreden mee. Achteraf gezien had ik misschien beter een grotere accu kunnen nemen.

Hiervoor had ik een e-bike van Gazelle maar de Brinckers vind ik veel prettiger fietsen. De Gazelle had ik ook bij fietsenwinkel.nl gekocht. De service van de fietsenwinkel was zo goed dat ik zonder aarzelen terug ben gegaan.
Badge
Ik heb eind september een Brinckers Le Mans M330 NuVinci 2018 gekocht met 500W accu (LEMANSH57BL). Ik overlegde voor aankoop over mijn fietsstijl, ik fiets nl standaard vrij stevig, en kreeg te horen dat het vermogen van deze accu een actieradius van 170 km op zou leveren. Met mijn wijze van fietsen zou dat altijd nog minimaal 100 km zijn. Daarmee was ik tevreden en heb de fiets aangekocht.
Op de eerste dag maak ik echter een rit van 50 km, waarbij ik aan het eind langs de fietsenwinkel.nl in Galgenwaard (Utrecht) kom en laat daar zien dat er tot mijn schrik bijna geen vermogen meer in de accu zit. Er werd gecheckt wat mijn gemiddelde snelheid was geweest (22km/u). Daar kon het niet aan liggen, dus gaf men aan dat de accu wellicht niet vol was bij levering. Vreemd maar oké, dan laad je deze weer op en gaat nog eens fietsen. Precies een week na levering laat ik in de winkel opnieuw zien dat de accu na een rit van 50km bijna leeg is. Ja, dit kan niet goed zijn. Ik moest hem maar laten testen. Met het door mij aangekochte servicepakket 'zorgeloos' zou dit waarschijnlijk aan huis gebeuren en zou de accu kunnen worden omgeruild.
Probleem gemeld. Nee, de accu moest worden opgehaald.
Veel mailen en bellen leverde op dat er haast achter werd gezet. Nu krijg ik zojuist te horen dat er niets aan de accu mankeert en dat ik deze over enkele dagen weer op kan halen bij de fietsenwinkel.nl-vestiging.
Ik ben tamelijk teleurgesteld en heb voor mijn gevoel een kat in de zak gekocht. Wat moet ik hier nou mee doen?
Iemand suggesties of soortgelijke ervaring?
Als men zijn belofte niet waarmaakt zou ik aansturen op ontbinding van de koop. Daar hoort natuurlijk een heel traject bij, inclusief dat ze geloof ik twee of drie keer de kans moeten krijgen om het probleem te herstellen maar één kans hebben ze al gehad. Het gaat natuurlijk niet vanzelf en u zult er flink achteraan moeten zitten maar als ze u 100 kilometer beloven en u krijgt er maar 50 heeft u inderdaad een kat inde zak. Mocht u een rechtsbijstand hebben dan zou ik die zeker inschakelen.
Ik heb sinds 15 juli dit jaar een Brinckers bretangne M330 met de zwaarste accu (600W) via Fietsenwinkel gekocht, en heb er inmiddels 1600km opzitten. Ik rijd vrij stevig door (meestal rond de 25 km/u.
Mijn ervaring met deze accu is dat deze zelfs ondergewardeerd t.a.v. de opgave! Ik rijd met volle accu op ondersteunings stand 3 ongeveer 120-130 km, op stand 2 rijd ik 166-185km, en stand 1 (lichtste ondersteuning) 200 - 220km. Ik heb geen service genomen en nog geen probleemen gehad (behalve dat bij aflevering er een afwerkingsstuk van het zadel is afgevallen, wat door Fietsenwinkel.nl middels een nieuw zadel is verholpen)

Mijn vrouw heeft een Gazelle orange aangeschaft met zilver accu, en doordat deze voor mij niet meer leverbaar was in het herenmodel, ben ik op de Brinkers uigekomen. De Gazelle maakt zijn accugegeven niet waar; mijn vrouw komt hiermee niet boven de 68km op ondersteuningsstand 2.

Het kiezen voor een voorwielmotor is even gevaarlijk fietsen als het rijden op een solex!!!!
Bij de geringste gladheid of op grind/grevel ga je onderuit.

De Brinckers is een stevige en mooie fiets.
Enige nadeel: bij aanpassen van de versnelling blijft de motor ca één seconde nawerken voordat de ondersteuning uitschakeld, daarna kun je pas schakelen (i.v.m. slijtage), dus op een viaduct val je snel terug in snelheid.
Aanvulling in bovenstaande review:
Mijn Brinckers bretangne M330 heeft Type 600:

Ik gebruik de stand 2 het meesten daarmee haal ik 166-185km, en moet ik een viaduct op of bij sterke tegenwind dan stand 3. (bij continue gebruik haal ik daamee 120-130km)

Als het niet regent bij het vertrek naar mijn werk, dan fiets ik 32km per dag. Stukje onverhard bospad en helft van de afstand open polder landschap met 2 grote viaducten, en 2km stad.

Klein foutje in bovenstaande review;
Mijn vrouw haar Gazelle heeft accu Goud i.p.v. zilver:

Zij fietst op stand 2 maar max. 68km waar Gazelle 80km opgeeft, en fietst 7km/dag voornamelijk stadsverkeer.
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor je zeer uitgebreide review @Yogi!
Sinds een week of 3 eigenaar vam een Brinckers Boston F8 2019 Dames Fiets. Vanochtend kon ik de schroeven van de standaard aan gaan draaien want de standaard viel er al bijna af..Verder zit de fietsbel op een bijzonder onhadige plaats op het stuur zodat je er niet bij kan zonder een handvat los te laten. Terwijl je als je met 25km/u door de stad zoeft af en toe wel snel wilt kunnen bellen. Dit is gewoon onveilig te noemen. Voor de rest toe nu toe wel tevreden met de fiets, Ook met de accu van 450w. Die levert me tussen de 50 en 60 km maximale ondersteuning.
Reputatie 2
Badge +3
Brinkckers is het eigen merk van fietsenwinkel.nl.

Alvorens men tot aanschaf van een brinckers wil overgaan, test dan ook een gelijkwaardige Gazelle, Trek, Giant, Batavus, Sparta, Cube, Merida, Dutch-ID, Cannondale, Stevens, Free Bike, huyser etc etc etc

Neem een goed testparcours met veel klinkers, scherpe bochten en bij voorkeur een helling met veel tegenwind en ervaar er het verschil.

Ik heb zo'n vermoeden dat u de brickers dan toch laat staan:):)
Jammer dat sommige mensen zo gefrustreerd zijn geraakt.
Heb onlangs een le Mans van Brinckers gekocht bij fietsenwinkel.nl
Ben tot nu toe zeer tevreden over de fiets en over de service.
Dit is een oprechte reactie van een tevreden klant.
Badge
Rij nu anderhalf jaar op een Brinckers Le Mans en gebruik deze voornamelijk om met enige regelmaat van Hilversum naar Amsterdam te fietsen en terug (2 x 32 km woon-werk). Mijn ervaringen tot nu met dit merk en leverancier Fietsenwinkel.nl zijn goed, al valt er wel iets af te dingen op de beloofde actieradius en zeer zeker op de ‘value for money’. Ruim €2.500,- is gewoon een heleboel geld voor een feitelijk simpel fietsje.

Na wat proefritten op e-bikes in de iets hogere prijsklasse (maar niet topsegment) kwam ik op Brinckers uit. Fijne stille en krachtige motor (Bafang), soepel schakelen (traploze NuVinci330-naaf), schijfremmen en strak-sportief frame (zonder vering). Voor mijn lengte (175) klopten de verhoudingen ook, wat niet bij iedere sportieve e-bike het geval is. Deze fiets nodigt uit om afstanden af te leggen. Alleen het standaard zadel op de Le Mans is een aanfluiting, zeker gezien de prijs van de fiets. De oplossing kost overigens maar €30,-, een topzadel van het mij verder onbekende merk BBB (vergeet alle fancy super de luxe-zadels van €100,- of meer).

Aankoopargumenten: een goede ANWB-recensie, een destijds (najaar 2017) ogenschijnlijk concurrerende prijs (met zogenaamde korting van €700,- kwam de aankoopsom op ruim €2.500,-), stille middenmotor, naaf ipv gevoelige derailleur, erg fijne proefrit én bovenal de beloofde actieradius van maximaal 235 km (zie website Brinckers).

Ervaringen tot nu toe: de beloofde actieradius van boven de 200 km haal je heel misschien onder ideale omstandigheden en met de kleinste trapondersteuning. Ik haal onder ideale omstandigheden (20-25 graden, weinig tot geen tegenwind, eigen gewicht 70-75 kg, laptop als enige bagage) krap aan 60 km, waarbij ik het grootste deel op stand 4 of 5 cruise (snelheid 30-35 km/uur).

Volgens mij is dit ook meteen hét probleem bij alle e-bikes die op dit moment op de markt zijn: geschikt voor korte ritten of middellange afstand woon/werk-verkeer (tot 25 km); en wat verder als je tijd en gelegenheid hebt om tussendoor te laden. Dat laatste is niet zo simpel als het lijkt, want de accu heeft in principe een hele nacht nodig om zich weer op te laden. De afneembare accu is ook nog eens behoorlijk zwaar, wat voor mensen met een slechte rug een extra afknapper kan zijn.

Waarom is die accu eigenlijk zo enorm zwaar? Het lijkt wel een loodaccu. Ik verbaas mij hier extra over gezien de forse aanschafprijs van e-bikes en de logica dat iedere fiets gebaat is bij een grammetje minder. Het wachten is waarschijnlijk op een levendige ‘after market’, met de mogelijkheid om eenvoudig accu's, accuhouder en lader te vervangen.

Voor het overige stelt de Brinckers zeker niet teleur. Het frame is goed stijf en stuurt behoorlijk strak – waarschijnlijk ook dankzij het ontbreken van vering. De zit en wegligging doen mij denken aan mountainbikes die ik heb gehad (Scott en Koga), mede dankzij de iets dikkere banden die toch geen zompig gevoel geven. De fiets voelt ook op hoge snelheid (>30) veilig aan. De schijfremmen werken behoorlijk en de bediening van de NuVinci330 is uitstekend. Fijn aan de naaf en de opgesloten ketting is dat je schoon blijft en er weinig onderhoud nodig is.

Nadelen zijn er ook: jammer vind ik dat je in de hoogste versnelling toch nog erg veel omwentelingen trapt om op een stevige kruissnelheid te blijven (30-35 km). Ik hoor de tegenwerpingen al: ‘de e-bike mag niet harder dan 25 km/uur’ en ‘koop anders gewoon een speed pedalic’. Zeker, alleen is een fatsoenlijke speed pedalic nog een stuk prijziger en vraag ik me af hoe realistisch het is om een sportieve e-bike op 25 km/uur te begrenzen, terwijl een beetje sportieve fietser al sneller gaat.

Met het tweede nadeel werd ik geconfronteerd door een gevalletje domme pech: een snelbinder die zich tussen de naaf en het tandwiel had vastgevreten. Het mechaniek bleek onverwacht kwetsbaar en lang niet door iedereen te repareren, Zelf fixen kan niet en de gewone fietsenmaker kan of wil er ook niks mee, zo moest ik helaas ervaren. Uiteindelijk is het probleem goed opgelost door Halfords Hilversum, die in opdracht van Fietsenwinkel.nl alias Brinckers werkt.

Ten slotte de hamvraag: is de Brinckers Le Mans een goede aankoop? Jazeker, maar in termen van value for money vind ik deze e-bike aan de dure kant. Dat vindt Fietsenwinkel.nl blijkbaar ook, want de Le Mans staat inmiddels voor €1.999,- te koop, dat is €1.200,- minder dan de officiële verkoopprijs in 2017. En dat belooft weinig goeds voor de restwaarde en de prijs per kilometer. Dit gestoei met andermans portemonnee van Fietswinkel.nl maakt dat ik niet snel nog eens een nieuwe fiets bij deze firma zal aanschaffen, ondanks de best redelijke (helaas wat bureaucratische) tot goede (prima garantie) service. Los van de prijs, is de Brinckers een goed rijdende, stille, strak sturende sportieve e-bike voor wie iets zoekt tussen een 25 km-stads-/toerfiets met sullige accu onder de bagagedrager en een speed pedalic in.
Reputatie 2
Badge +3
@Ronald K. en bond.

toch bijzonder dat nieuwe forum-deelnemers zo positief zijn over brinckers.

Net even een aantal citaten copy paste op google gedaan.....worden op meerdere forums gebruikt met een nieuwe deelnemer.

Brinckers een stijf frame??? Zucht.....het is gewoon weg niet waar. Tijd voor de bond om frames op stijfheid te gaan testen en dit te delen.
@Ronald K. en bond.

toch bijzonder dat nieuwe forum-deelnemers zo positief zijn over brinckers.

Want dat mag niet? Mensen met een andere mening, hoe vreselijk.
Reputatie 2
Badge +3
Iedereen mag een mening hebben. Graag zelfs, dit geeft inzichten.

Alleen is de laatste bijdrage feitelijk niet juist. De opgesomde + punten komen rechtstreeks overeen met de teksten van de verkopende partij van deze fietsen. Daarnaast is het opvallend dat dezelfde teksten op verschillende plaatsen op het internet opduiken onder andere namen. 🙄

Wanneer iemand deze fietsen erg prettig vind rijden is dat een mening en dat is prima. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Echter zit er een verschil tussen een mening en een (onjuist)feit als waarheid overbrengen. Daarom mijn oproep aan de CB:)😁
Badge
Beste ConsuHil, bedoeling van mijn bijdrage is mensen helpen. Graag bewijs van uw beschuldigingen en insinuaties. Aangezien u die niet heeft, zou het u sieren deze kwalijke berichten te verwijderen en excuses aan te bieden.

Onnodig maar toch hierbij een fotootje van mijn fiets (zojuist in de gauwigheid in de schuur genomen, dus let s.v.p. niet op de kwaliteit). Factuur overleggen kan ook nog, al zou dat de omgekeerde wereld zijn. U dient met bewijzen te komen, niet ondertekende.

Twee inhoudelijke zaken: lees mijn bijdrage nog eens goed en u zult ontdekken dat ik bepaald geen reclame voor Fietsenwinkel.nl heb gemaakt. Ik schrijf letterlijk: ‘Dit gestoei met andermans portemonnee van Fietswinkel.nl maakt dat ik niet snel nog eens een nieuwe fiets bij deze firma zal aanschaffen...’ Ook het uithoudingsvermogen van de accu in combinatie met de lange laadtijd krijgt van mij geen voldoende. Wat het fijne rijgedrag en de stijfheid van het frame betreft, claim ik geen materiaaltest; ik deel slechts mijn ervaringen als gebruiker.

ps. Let op het groene plakkertje op de accu. Dat zit daar om het slot (links) niet met laadcontact (op dezelfde plek rechts) te verwisselen; dat is wat mij betreft absoluut een ontwerpfout bij deze accu. Per ongeluk de sleutel in het laadcontact steken, levert waarschijnlijk een kapotte accu op.
Beste ConsuHil, bedoeling van mijn bijdrage is mensen helpen. Graag bewijs van uw beschuldigingen en insinuaties. Aangezien u die niet heeft, zou het u sieren deze kwalijke berichten te verwijderen en excuses aan te bieden.

Nee laat maar staan, is een goede les dat mensen niet zo snel conclusies trekken op basis van weinig informatie en veel interpretatie.
Badge
Wij hebben 2 Brinckers Bretagne fietsen gehad. In het begin ging echt alles mis. We kwamen voor een ander merk fiets, maar "nee, die rotzooi wil ik niet in onze winkel hebben" We konden een proefrit maken op de Brinckers Bretagne (huismerk waar voor de verkoper een extra bonus aan zit). We kregen een mooie korting op de fietsen, die als tweedekansje werden verkocht. De volgende dag bestel ik een accesoire voor de fiets en zie dat een nieuwe fiets op de website €200,- (!) goedkoper is dan de prijs die wij betaald hebben voor onze "tweedekansje".
Ik kreeg vrij snel excuses; maar het terugstorten van het verschil heeft ongeveer 4 maand in beslag genomen. Het is hier eerder gezegd; de fietsen zijn duurder dan ze lijken; servicebeurten kosten geld en zonder servicecontract kan de garantie vervallen.

Ik zal alle vervolg verhalen besparen: drie keer een ander display op de fiets gekregen en met het inplannen van de servicebeurt ging van alles mis. Uren aan de telefoon gehangen en een monteur die niet langs kwam.... (zucht)

Op zich zijn de Brinkers redelijk goede fietsen voor de Nederlandse polder. We hebben bij aanschaf verteld dat het ons doel was om er mee op vakantie te gaan naar het buitenland. ("oh, dan moet u deze hebben, sterke motor voor in de bergen en met een grote accu"). Nou, het frame is echt niet geschikt voor in de heuvels of bergen met bepakking. Het frame wordt bij 30km/u onstabiel en de fiets remt veel te matig in de afdaling.

De fietsen zijn na een vakantie verkocht en we rijden nu op echte (Riese & Muller) vakantie fietsen. Ze zijn gekocht bij een heuse fietsenmaker met verstand van zaken. Wat een verademing.

Ik kan me voorstellen dat er veel mensen tevreden rond rijden op een Brinckers Bretagne, en als je alleen in de polder rondrijd zonder veel kilometers te maken heb je een aardige fiets.
Alleen heb je andere wensen (woon/werk of vakantie) laat je dan beter voorlichten door de vakman.
Fietsenwinkel is een dozenschuiver en de Brincker fiets zit in zo'n doos; niet meer en niet minder.
Reputatie 2
Badge +3
@Nogeenklaas

Mooi verwoord, prima als je geen hoge eisen stelt en je realiseert dat de fietsen niet zo goedkoop zijn als ze lijken.
Badge

Ik ben sinds een half jaar in het bezit van een Brinckers Brisbane M8. De motor / accu van Bafang is prima, ik heb de 750w accu en M420 motor. De fiets zelf zit vol goedkope onderdelen. De standaard is er tijdens het fietsen afgevallen, dat heb ik opgelost door voor 10 euro zelf een betere te kopen. 

Vervolgens ging de voorrem kapot. De voorrem die standaard gemonteerd is is de goedkoopste die er is van shimano (BL MT200). Goed, hij had dus geen remkracht meer. De monteur van fietsenwinkel kon het niet repareren. Daar is mijn tweede service beurt aan opgegaan. Uiteindelijk stelde de monteur voor dat de fiets naar Amsterdam (!) moest, want daar zaten de “schijfrem experts”. Hij was zelf niet overtuigd dat de rem niet goed werkt, te bizar voor woorden. Ja doei! Dus zelf voor 33 euro dezelfde rem gekocht op bol.com en zelf gemonteerd. Probleem opgelost.

De service van fietsenwinkel.nl is ERG SLECHT, daarom zou ik niemand aanraden daar een onderhoudspakket aan te schaffen, is echt weggegooid geld. Mijn eerste service beurt werd alleen de ketting gespannen en de tweede beurt ging op aan de voorrem die hij niet kon repareren.

Inmiddels heb ik een montage standaard gekocht en doe ik het onderhoud zelf, terwijl ik 2 linker handen heb. Ze hebben me bij fietsenwinkel.nl een week of 3 rond laten fietsen met een kapotte voorrem op een ebike notabene. Het zijn echt verkopers, voor service moet je daar niet zijn. 

En ja, er zit zeker 1000euro marge op zo een fiets. Voor dat geld zouden ze een stuk klantvriendelijker moeten zijn.

Ik heb twee en een half jaar een Brinckers Bretagne. Alleen maar problemen, fiets is regelmatig in Amsterdam geweest. Mijn regionale servicepunt bestaat niet meer. Alles moet nu via Fietsenwinkel lopen, maar die vestiging is voor mij te ver weg. Reparatie in Amsterdam duurt altijd erg lang. Garantie is nu afgelopen en het oude probleem is er nog steeds. Speling in de trapas, accu die na een ritje van 30 km leeg is en recent heeft mijn display het ook nog begeven. Mijn echtgenote heeft overigens dezelfde fiets en is tevreden. Misschien heb ik wel het bekende “maandag ochtend” model. Maar mijn grootste probleem is dat de service niet meer via een lokale dealer/servicepunt om de hoek plaats kan vinden. Ben bezig om de fiets bij een echte fietsenwinkel in te ruilen, want het geloof in een goede en echte reparatie is weg.

Reageer