Ervaring met NS Flex?

• 29 November 2018
  • 12 reacties
  • 2912 Bekeken

Reputatie 1
Badge +2
  • Consumentenbond team
  • 29 reacties
Sinds kort kun je bij de NS achteraf betalen voor je reis (NS Flex). Je hoeft dus niet langer voldoende saldo op je OV-chipkaart te hebben. Maandelijks krijg je een overzicht van de gemaakte kosten. O ja, en je kunt met NS Flex ook de bus, metro, tram of OV-fiets pakken. Het klinkt als muziek in de oren en dus zijn we zijn benieuwd naar je ervaringen. Is het handig? Klopt de rekening? Zijn er nadelen? Laat het weten.

12 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Dag @ElseCB ,
Leuk dat het team zelf ook topics plaatst.
Klopt het dat bij reacties men aangemeld moet zijn op het forum?
Ik kan mij voorstellen dat dit een algemene opinie vraagt.
Helaas heb ik geen ervaring t.a.v. dit onderwerp.
Misschien leuk om dit onderwerp in de algemene pagina van de consumentenbond te plaatsen.
Dit ook t.a.v. "oudere" NS-reizigers.
Reputatie 6
Badge +5
De volgende keer als ik naar Consumentenbond ga zal ik het wel proberen ;)
Wanneer het is zoals word gezegd klinkt het erg handig.

Alleen ik verwacht dat er toch wel een nadeel is.
Maar om die te merken zou het moeten uitproberen.
Is het handig? Klopt de rekening? Zijn er nadelen?
Natuurlijk is het handig! Het verplichte instapsaldo heeft mij jaren geleden verdreven uit de trein.

Of de rekening klopt zullen wij t.z.t. nauwkeurig controleren.

Nadelen zijn er hopelijk niet. Maar ik heb geen hoge pet (meer) op van de Nederlandse Spoorwegen.
Reputatie 1
Badge +2
Dag @ElseCB ,
Leuk dat het team zelf ook topics plaatst.
Klopt het dat bij reacties men aangemeld moet zijn op het forum?
Ik kan mij voorstellen dat dit een algemene opinie vraagt.
Helaas heb ik geen ervaring t.a.v. dit onderwerp.
Misschien leuk om dit onderwerp in de algemene pagina van de consumentenbond te plaatsen.
Dit ook t.a.v. "oudere" NS-reizigers.

Beste @GdR, je moet inderdaad geregistreerd zijn om te kunnen reageren op het forum. Bedankt voor je suggestie om deze oproep ook elders te plaatsen.
Reputatie 7
Badge +7
Ik heb laatst gekeken naar de mogelijkheid om achteraf te betalen bij de NS. Het viel mij op dat het abonnement dat ik nu heb (Dal Voordeel) duurder is in combinatie met achteraf betalen. Zo betaal je dus toch extra voor het gemak van achteraf betalen. Jammer!
Reputatie 1
Badge +2
@Monique, dank voor je reactie, goed om te weten! Aanvullend daarop: sommige voordeelabonnementen kun je niet eens icm Flex afsluiten.
Reputatie 5
Badge +6
Ik reis dagelijks een grote afstand voor woon-werk met de trein ... Flex heb ik zelf niet nodig. Voor de 'goeie' onder de mensen fijn dat dit zo kan. Ben zelf wel benieuwd hoe makkelijk er misbruik van te maken is (wel reizen, niet betalen), waarbij dan de rest weer opdraait voor de kosten van die misbruikers. Volgens mij was dat ooit de reden om in te voeren dat je genoeg saldo op je kaart moest hebben...
Helaas heb ik nu een slechte ervaring met een factuur voor NS Flex. Ben eind januari van Zwolle naar Groningen gereisd en volgens de conducteur had ik in Zwolle niet ingecheckt.Maar dat kan helemaal niet, want in Zwolle moet je door een poortje naar het perron en ik ben daar echt niet over heen gesprongen. Heb het achteraf via NS chat aanhangig gemaakt en de medewerker zou het correctietarief ongedaan maken. Maar nu krijg ik een factuur waar dat tarief alsnog op staat: 82 euro. Wacht nu al een half uur bij NS chat op een reactie.
Reputatie 7
Badge +7
Hoe is het afgelopen @H.R.M. Polman? Is de factuur kwijtgescholden?

Ik heb nu een Traject Vrij abonnement en heb deze week een mail gekregen van de NS dat deze eind 2020 overgaat op NS Flex. Ik betaal nu € 179 per maand. Met NS Flex ga ik € 226 per maand betalen. De verhoging wordt veroorzaakt doordat de korting in de spits nog maar 20% is. Dit is een wel heel forse verhoging, waar verder niets tegenover staat. Is de consumentenbond van plan om hier aandacht voor te vragen bij NS?

Ik heb sinds mei 2019 een NS Flex Dal-abonnement. Mijn ervaringen zijn overwegend positief, op een belangrijk punt na. De NS adverteert voor Flex onder andere met een automatische correctie bij een vergeten check in/uit op je vaste traject. Die correctie vindt bij mij nooit plaats, dus ik moet het zelf regelen. Op zich geen groot probleem, ware het niet dat je alleen voor NS Flex dit niet direct online via Mijn NS kunt regelen. Je moet als Flex-abonnementshouder bellen of chatten via Facebook of Twitter. Sinds het begin van mijn abonnement staat in Mijn NS al aangegeven dat het corrigeren van een vergeten check in/uit “nog niet in Mijn NS kan.” Ze suggereren zo dat het binnenkort wel kan, maar dat lijkt niet zo te zijn. Bovendien zijn ook niet alle klantenservicemedewerkers op de hoogte van deze uitzondering voor NS Flex.

Conclusie: Ik vind de abonnementsvorm handig, maar de manier waarop je een vergeten check in/uit moet herstellen ronduit klantonvriendelijk en onnodig, omdat het voor andere abonnementsvormen wel handig kan.

Badge

Ik heb een behoorlijk negatieve ervaring met NS Flex. Ik heb een dalvrij abonnement en ik heb nu gemerkt dat er ten onrechte extra kosten in rekening worden gebracht. Dit gebeurt op het traject Geldermalsen-Gorinchem. Ik ben opgestapt in Beverwijk om 14.12 uur en overgestapt in Geldermalsen op de trein van Qbuzz om 16.09 uur. Conform de voorwaarden van NS Flex zou dan geen kosten in rekening gebracht mogen worden. 

Op de factuur die ik inmiddels heb ontvangen wordt daar echter wel een bedrag voor berekend. Probleem is dat dit al 2 jaar bekend is bij NS, maar men heeft besloten om hier blijkbaar niets mee te doen. Reizigers worden hiervoor ook niet gewaarschuwd.

Op de NS community staan hier wel een aantal topics over.

https://community.ns.nl/ns-flex-60/trein-rijdt-niet-waardoor-ik-in-de-spits-overstap-en-extra-kosten-maak-wordt-dit-vergoed-55414/index4.html  (vanaf pagina 2 gaat dit bijna geheel over problemen met FLEX en Qbuzz.

Ik denk dus dat de afgelopen 2 jaar veel mensen stiekem benadeeld zijn door NS. Ik heb hierover inmiddels gechat met NS. Hier werd doodleuk medegedeeld dat ze het inderdaad wel wisten maar er voor gekozen hebben om dit niet actief te communiceren.

Ik vind dit een aanfluiting.

Reageer