Consumentenbond.nl
Beantwoord

Ervaringen met vluchtclaimservice cq EUclaim?

Ik had een vertraagde vlucht (6 uur) en wilde via de vluchtclaimservice van de consumentenbond compensatie claimen. Maar het blijkt dat dit geen dienst van de consumentenbond is, maar via EUclaim.nl.

Volgens de website is het no-cure, no-pay. Maar na het invullen van het formulier kom ik bij de algemene voorwaarden. En daar staat een enorme waslijst aan kosten (wettelijke rente en door haar (daadwerkelijk) gemaakte kosten, waaronder (doch niet uitsluitend) kan worden verstaan: (buiten)gerechtelijke (incasso)kosten, griffierechten, explootkosten, deurwaarderskosten, salaris gemachtigde en overig gemaakte kosten).

Is er iemand die ervaring heeft met de werkwijze van EUclaim? Of word ik er hier ingeluisd?
icon

Beste antwoord door J Fortsch 6 juli 2015, 14:06

Ik had goede ervaring met EU-claim. Mijn vlucht naar Curacao in 2010 had 5 uur vertraging. Uiteindelijk kreeg ik de vergoeding voor internationale vluchten: 600,-.

Na aftrek van de totale kosten EU-claim hield ik toch nog een mooi bedrag over.

Al met al was ik helemaal te vreden met de werkwijze en contact dat ik via internet met Eu-claim had.

Bekijk origineel

30 reacties

Ik had goede ervaring met EU-claim. Mijn vlucht naar Curacao in 2010 had 5 uur vertraging. Uiteindelijk kreeg ik de vergoeding voor internationale vluchten: 600,-.

Na aftrek van de totale kosten EU-claim hield ik toch nog een mooi bedrag over.

Al met al was ik helemaal te vreden met de werkwijze en contact dat ik via internet met Eu-claim had.
Ik heb vorig weekend bijna 4 uur vertraging gehad voor de vlucht naar londen Gatwick met easyjet. Heb daarna bij EUclaim gekeken of ik recht had op vergoeding. Kosten vond ik erg hoog.

Heb daarna zelf de claim ingediend bij Easyjet via een standaardbrief van de ANWB en kreeg ondanks alle negatieve verhalen binnen een dag reactie. Na twee mailtjes over de gegevens wordt mijn compensatie binnen 15 werkdagen overgemaakt. Keurige klachtafhandeling van Easyjet!

Ik zou het dus eerst zelf proberen.

J. Proost
Dat is heel coulant van Easyjet. Ik ben met Vueling gevlogen maar die wijzen de claim af onder verwijzing naar hun algemene voorwaarden. Ik ben dus wel in zee gegaan met EUclaim omdat ik geen zin had in juridisch getouwtrek. De kosten zijn inderdaad erg hoog maar ik hoopte op meer succes. Maar ook via EUclaim wijzen ze de claim af en heb ik (maanden later) nog niets. Dus of EUclaim nu helpt weet ik nog niet..

Ik heb vorig weekend bijna 4 uur vertraging gehad voor de vlucht naar londen Gatwick met easyjet. Heb daarna bij EUclaim gekeken of ik recht had op vergoeding. Kosten vond ik erg hoog.

Heb daarna zelf de claim ingediend bij Easyjet via een standaardbrief van de ANWB en kreeg ondanks alle negatieve verhalen binnen een dag reactie. Na twee mailtjes over de gegevens wordt mijn compensatie binnen 15 werkdagen overgemaakt. Keurige klachtafhandeling van Easyjet!

Ik zou het dus eerst zelf proberen.

J. Proost

Geplaatst door J. Proost op Sep 12, 2015.

Ik had 9 uur vertraging op een vlucht van Sicilië naar Schiphol met Transavia en dus recht op € 400 compensatie. Met euclaim.nl hou je daarvan na aftrek van provisie en 'administratiekosten' € 258 over en dan duurt het nog weken voordat je je geld krijgt. Transavia heeft op de site een eigen claimformulier en betaalt de volledige € 400 snel uit. Slechte zaak dat de Consummentenbond zo nadrukkelijk doorverwijst naar euclaim alleen omdat ze daar zelf wat aan verdienen
Ik heb inderdaad ervaring met EUclaim. Hte heeft een half jaar geduurd en zij stuurde precies twee brieven. Hiervoor moet ik een vergoeding betalen van 29 %, maar daarnast brengen ze ook nog eens € 26,00 per persoon in rekening voor administratiekosten. Dit laatste had ik niet gezien en vindt ik absoluut zeer schandalig. Van de € 500,00 claim, verdwijnt € 200,00 naar hun kant,
Ik heb inderdaad ervaring met EUclaim. Hte heeft een half jaar geduurd en zij stuurde precies twee brieven. Hiervoor moet ik een vergoeding betalen van 29 %, maar daarnast brengen ze ook nog eens € 26,00 per persoon in rekening voor administratiekosten. Dit laatste had ik niet gezien en vindt ik absoluut zeer schandalig. Van de € 500,00 claim, verdwijnt € 200,00 naar hun kant,
Euroclaim stuurde mij uit het niets diverse mailtjes dat ik 250 zou ontvangen als ik met hen in zee ging wb een vertraging bij Ryanair.

Met teksten: "uw reisgenoten hebben allemaal al 250 euro ontvangen, nu u nog, etc."Toen ik hen belde werd dit bevestigd. Ik hoefde alleen een contract ondertekenen, zodat ik daadwerkelijke die 250 euro zou ontvangen.Verder hebben zij nooit wat gedaan. Ik heb ook die 250 nooit van hen gekregen.

Op het vliegveld had ik een formulier van Ryanair ingevuld voor een eventuele compensatie bij vertraging. Na ruim een jaar kreeg ik ineens een check uit Ierland van Ryanair nav dat formulier.

Euroclaim stuurt mij nu rekeningen voor hun "noeste arbeid".

Behalve diverse mailtjes die mij 250 euro beloofde hebben ze niets gedaan.En over kosten zijn nooit gesproken.Nu dreigen ze met een deurwaarder.

Dus pas op!
Heb helaas ook geen zeer goede ervaring met Eu claim. Wij hebben vorig jaar een dag vertraging gehad met Tui. Besloten dit via Eu claim af te laten handelen maar nu 8 maanden later nog steeds geen compensatie. Mede passagiers hebben het direct via Tui gedaan en hadden binnen 4 weken het bedrag van €400pp op hun rekening. Eu claim vraagt hoge kosten en toevalliger wijs heeft vandaag Tui de compensatie toegekend nadat ik maandag eu claim weer een mail heb gestuurd met de vraag hoe of wat.

Duurt nu weer 1-2 maanden voordat zij het geld op mijn rekening storten. Zijn we zowat een jaar verder. Ik adviseer, contact direct je luchtvaart maatschappij. Sneller en beter voor je eigen portemonnee. Jammer want een paar jaar geleden las ik alleen maar positieve verhalen over Eu claim.

We wachten wederom af.
Club die zich zelf snel overbodig heeft gemaakt.

De meeste vliegtuigmaatschappijen zijn goed ingespeeld op de gewijzigde wetgeving. Onze reisverzorger (TUI) heeft 't voortvarend en snel opgepakt.

De fee van 37,5% (incl administratiekosten) is wel heel veel geld zeker als je met meerdere personen reist. In ons geval hebben ze slechts twee dagen het complete dossier in bezit gehad en berekenen dan volle mep voor drie mailtjes en het dossier dat je zelf hebt ingevoerd.

Mag volgens de voorwaarden van EU-Claim, maar ik vind t niet redelijk voor zo weinig inspanning.

Voortaan gewoon zelf contact opnemen met de maatschappij.
Slechte organisatie. Ze sturen standaard brieven en laten verder niets van zich horen. Van mij loopt er nog een claim, nu 7 maanden (vanaf november 2016). Ze reageren alleen als je vraagt naar de status. Waarom alles zo traag gaat, moet je maar naar raden. Ik zou zeggen: heb je een claim dien het zelf in als het simpel is en als het wat ingewikkelder in elkaar steekt, ga naar een andere organisatie van EU claim.
Weet nog niet of ik tevreden ben of niet. Door een beetje regen in Miami vertrokken we 7 minuten te laat en kwamen een uur te laat op Parijs aan, waardoor we de aansluiting naar Amsterdam misten en 7 uur mochten wachten. Duidelijke zaak vertelde euclaim mij. Na een paar brieven heen en weer heeft KLM / AirFrance eenzijdig de klacht gesloten. EUclaim beraad zich hier nog over. Het blijft nu dus angstvallig stil. Moet er dus weer zelf achteraan, dan pas krijg ik weer een reactie of actie.
Badge +1
De samenwerking tussen de Consumentenbond (CoBo) en EUclaim is in meerdere opzichten dubieus. Allereerst kunnen reizigers gratis terecht bij de airline zelf en, als dat niets oplevert, bij de Inspectie Leefomgeving & Transport (https://goo.gl/aEwkA9). Er bestaat in zoverre voor de gedupeerde reiziger geen enkele reden om van de peperdure service van de CoBo gebruik te maken. Dat de CoBo nog nooit een objectief vergelijkend onderzoek heeft gedaan naar organisaties die rechtshulp aan reizigers bieden spreekt boekdelen. De CoBo laat zijn eigen financiële belang prevaleren boven het algemene consumentenbelang. Ik vind dit kwalijk.
Badge
Deze vraag is al wat oud, maar ik wilde mijn antwoord toevoegen. Ik was van plan om teruggave te claimen bij Vueling voor een vertraging van meer dan drie uur voor een vlucht van Lisabon naar Amsterdam. Toen ik bij de consumentenbond informatie wilde inwinnen werd ik verwezen naar EUclaim. Ik meende dat dit een dienst was van de consumentenbond en nergens werd mij gemeld dat dit niet zo was. Ik heb daarna allerlei bestanden moeten aanleveren en pas nadat het dossier rond was kreeg ik van EUclaim een contract aangeboden met in de kleine lettertjes de kosten.

Ik heb daarop nee gezegd want niet alleen vroegen ze een percentage van het claim bedrag(21%) maar ook brachten ze 26 euro in rekening per geval. Ik ben verder gaan zoeken en het blijkt dat het indienen van een claim best makkelijk gaat. In het geval van Vueling hebben ze daar een website voor die dit bijna automatisch afhandeld.

Hoewel Vueling niet snel is hebben ze een paar dagen gelden het bedrag overgemaakt. Ik had de kwestie aangemeld begin Maart, voor een vertraging op 28 Februari.

Ik heb gemeld bij de consumentenbond dat ik meen dat het duidelijker zou moeten zijn dat Euclaim een extern commercieel bedrijf is. Ook zou ik het wenselijk achten dat kosten inzichtelijk worden gemaakt voordat ik allerlei bestanden naar een website upload.

Mijn werd verteld dat Euclaim een no cure, no pay is. Je kunt er over twisten, maar een bedrag van 26 euro per geval lijkt me nogal veel voor geautomatiseerd systeem dat voor jou als klant het werk laat doen. In feite doen ze niet veel meer dan een klachtenformulier invullen, welke jij ook kunt invullen.

Mijn inziens zou je moeten afwegen hoeveel problemen je verwacht. In mijn geval ging het om een duidelijke richtlijn van de EU. Daarbij kun je op de vluchtgegevens lezen wat de vertraging is en welke reden met aanvoert voor de vertraging. Is er geen sprake van overmacht dan moeten ze betalen. Je kunt nazoeken wat met 'overmacht' bedoelt wordt. Betalen ze niet over doen ze er te lang over dan kun je een klacht indienen bij een instantie. Dat staat ook ergens beschreven.

Ik kan me voorstellen dat het anders is als je een claim wilt indienen bij een onbekende maatschappij voor vluchten in bijvoorbeeld Afrika. Er zijn dan geen EU richtlijnen. En de kans dat je die maatschappij tot betalen kunt krijgen lijkt me minder groot.

Ik betwijfel of EUClaim veel meer doet dat het invullen van het formulier en afwachten of de vliegmaatschappij met geld over de brug komt. Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat men de middelen heeft om meer te doen. Je moet namelijk het geld terugverdienen.
ALutter schreef:

Ik betwijfel of EUClaim veel meer doet dat het invullen van het formulier en afwachten of de vliegmaatschappij met geld over de brug komt. Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat men de middelen heeft om meer te doen. Je moet namelijk het geld terugverdienen.

Nee. Ik ken EU Claim. Het grote voordeel van ze is dat ze een enorme database met vluchtgegevens hebben opgebouwd. Ze kunnen daardoor met grote zekerheid zeggen of je wel of geen kans maakt op teruggave. Ik zal gewoon de calculator doorlopen: mocht je geen melding krijgen dat je geen kans maakt: afbreken en zelf bij de airliner aanvragen.
Ik echt heel veel spijt dat ik in zee ben gegaan met EUclaim. Ik deed het omdat EUclaim was aangeraden door de consumentenbond.

Echter, na twee en half jaar (sinds september 2016) is mijn claim zogenaamd nog in behandeling, terwijl de claim rechttoe rechtaan is: vlucht naar Gatwick (aantoonbaar) meer dan 3 uur vertraagd.
Badge
Batman007 schreef:

ALutter schreef:

Nee. Ik ken EU Claim. Het grote voordeel van ze is dat ze een enorme database met vluchtgegevens hebben opgebouwd. Ze kunnen daardoor met grote zekerheid zeggen of je wel of geen kans maakt op teruggave. Ik zal gewoon de calculator doorlopen: mocht je geen melding krijgen dat je geen kans maakt: afbreken en zelf bij de airliner aanvragen.

Dat zou kunnen, je kunt ook zelf je vlucht gevens opzoeken. Hier:
https://www.flightstats.com/v2/

Daar staat de vlucht, de vertraging en de reden van de vertraging. Het zijn gegevens die publiekelijk toegangkelijk zijn. Misschien dat EU Claim dat ook bijhoud, maar het zou denk ik dubbel werk zijn.

Een kanttekening. Ze zeggen dat je het administratie geld terugkrijgt
Ook ik ga zo af en toe twijfelen aan Euclaim. Vorig jaar maart hebben we 7 uur op Parijs vastgestaan door dat we de aansluitende vlucht misten. Regen op Miami had aldaar voor vertraging gezorgd, waardoor we aantoonbaar 7 minuten later vertrokken en onderweg meer dan een uur tijd verloren hebben(!) Euclaim was stellig dat we recht op vergoeding hadden en ging voortvarend aan de slag. Nu zijn ze al ruim een jaar bezig met het verzamelen van de gegevens voor een eventuele rechtszaak tegen Air France. Ze moeten alle gegevens hebben van iedereen die een claim heeft ingediend, want men kan maar 1x een zaak aangaan. Nu kan ik je vertellen dat wij de enigen waren die 7 uur hebben moeten wachten, de anderen waren al bij eerdere vluchten ingeschoven.
Reputatie 6
Badge +6
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt hoef je niet naar EU-Claim, kost het je niets en wordt het professioneel aangepakt.
Reputatie 3
Badge +4
Ik heb het nog even voorgelegd bij EU-Claim: Wanneer EU-Claim een procedure start en er zijn meerdere passagiers die bij EU geclaimd hebben op de vlucht in kwestie, dan verzamelen ze alle informatie die ze kunnen verzamelen om een dagvaarding voor te bereiden. Ze doen dit omdat andere passagiers wellicht nog relevante informatie toe te voegen hebben. Zodra EU-Claim alle informatie heeft, informeren ze de advocaat van de airline over de zaken die ze hebben liggen. Op het moment dat de advocaat niet wil schikken, gaat EU Claim door. En voor elke zaak wordt er een aparte dagvaarding geschreven. Helaas is het proces niet simpel. Ze moeten rekening houden met de vervaltermijn, dus kan het zijn dat zaken die later ingediend zijn eerder gedagvaard worden. Het first in, first out systeem kan helaas niet altijd toegepast worden.
Ik vraag me sterk af waarom de consumentenbond euclaim voorstelt. De communicatie is aanvankelijk goed maar als het lang begint te duren kunnen ze geen informatie geven. Ik heb het gevoel dat er voor euclaim geen voordeel zit in het opvolgen van mijn case maar dat ze me ondertussen aan het lijntje houden. Mijn status staat nu al meer dan 7 maanden op voorbereidend onderzoek. En kunnen verder niks specificeren ondanks dat ik al meerdere malen contact met ze heb opgezocht.
Ze beginnen zich te gedragen als de vliegtuigmaatschappijen zelf!
Is er nog iemand die hier bij euclaim vastloopt?
Wij hadden vier uur vertraging met EayJet van Londen naar Amsterdam. Na de consumentenbond geraadpleegd te hebben had ik bijna gebruik gemaakt van EU-claim. Gelukkig eerst even verder gekeken. Op de website van EasyJet kan je heel makkelijk (zonder brief) je vlucht aanmelden. Binnen een maand was er 1500 euro (we waren met 6 personen) op mijn rekening bijgeschreven.
Super service van EasyJet. Zeer slechte service van de consumentenbond om deze opties niet eerst te vermelden. Zou netjes zijn wanneer de consumentenbond een lijstje (met links) van vliegtuigmaatschappijen publiceert waar je makkelijk zelf je claim kan indienen.
Reputatie 7
Badge +5
@A. Schumacher Heeft EasyJet dit sinds kort?

Eerder was het zeer lastig om met EayJet contact te krijgen of een claim in te dienen, gezien de vele klachten en de TV acties van Kassa.
@Bert Ik heb geen idee hoe lang dit op de website staat. Maar het werkt super.
Reputatie 3
Badge +4
A. Schumacher schreef:

Wij hadden vier uur vertraging met EayJet van Londen naar Amsterdam. Na de consumentenbond geraadpleegd te hebben had ik bijna gebruik gemaakt van EU-claim. Gelukkig eerst even verder gekeken. Op de website van EasyJet kan je heel makkelijk (zonder brief) je vlucht aanmelden. Binnen een maand was er 1500 euro (we waren met 6 personen) op mijn rekening bijgeschreven.
Super service van EasyJet. Zeer slechte service van de consumentenbond om deze opties niet eerst te vermelden. Zou netjes zijn wanneer de consumentenbond een lijstje (met links) van vliegtuigmaatschappijen publiceert waar je makkelijk zelf je claim kan indienen.

Reputatie 3
Badge +4
Het is inderdaad het best eerst te proberen bij de luchtvaartmaatschappij zelf compensatie aan te vragen. Bij nette luchtvaartmaatschappijen wat dit aangaat zoals easyJet, TUI fly, KLM en Transavia is dit de beste optie. Lukt het niet dan kun je altijd nog gebruik maken van de vluchtclaimservice. Dit staat overigens ook op bij de informatie over de Vluchtclaimservice op de website van de Consumentenbond .

Reageer