Consumentenbond.nl

Even helemaal niks doen! Lukt jou het?

Reputatie 5
Badge +7
Nog nooit kregen we dagelijks zo veel prikkels te verwerken als in deze tijd. Constant moeten we informatie filteren en beslissingen nemen. Zet je even de telefoon uit, komt er daarna een waterval aan berichtjes over je heen. We genieten ervan als het leven tijdens de vakantie wat minder jachtig is. Maar toch merk je misschien ontwenningsverschijnselen van het ‘niet druk hebben’. Waarom is druk zijn zo verslavend? Houdt multitasken je brein jong, of heeft het een ander effect? Lees het gratis in dit Gezondgids artikel: Het nut van niks doen.
Wat is jouw gouden tip om balans te houden in een druk leven? Deel het!

21 reacties

Reputatie 3
Badge +4
A. Een groot deel van de prikkels komt dus vanuit de smartphone. Als je het gebruik ervan weet te beperken, beperk je een flinke stroom van de prikkels:
  • Stel schermtijd in.
  • Voor de nacht: niet op het nachtkastje leggen maar in een andere kamer.
  • Geluid en meldingen dempen.
  • Niet op alle signalen willen reageren.
Neem het heft in eigen handen: het apparaat is er voor jou en niet omgekeerd.

B. Probeer het aantal activiteiten dat je ontplooit te beperken.

C. Probeer eens ruimte te maken in je leven om een boek te lezen.
Reputatie 7
Badge +5
Ik heb al vaak gedacht als ik in het gezelschap van veel mensen om me heen kijk : Ben ik nou gek of is de hele wereld gek geworden ? Dat versterkt mijn gevoel om geen smartphone te willen. Bij velen is dit een zielige ongezonde verslaving geworden met als neveneffecten asociaal gedrag en zichzelf en anderen in gevaar brengen. Op mijn telefoon is het heerlijk rustig en de laptop gaat uit als IK dat wil. Dan heb ik ook plenty tijd voor andere dingen. Helemaal niks doen verveelt me snel , Natalie . Op die momenten pak ik een goed boek , kijk TV als er iets op is wat me boeit of ik maak een legpuzzel of kruiswoordpuzzel . Een kletspraatje nu en dan met gezellige mensen vind ik ook prima .
Wat mij niet lukt is: haasten.

Uitzondering: de bus staat op het punt om weg te rijden.

Een sprint is dan onontkoombaar.
Overigens hoorde ik ooit een mooie spreuk: "Zij die geloven, haasten niet".
Nog een hele mooie Chinese zegswijze: "Als je haastig bent, ga dan langzamer lopen".

Werkt echt!
Reputatie 7
Ik doe zelden niks, dat ligt niet aan mijn smartphone, die gebruik ik nauwelijks.
Badge
Echt slimme mensen - en daar zijn er niet veel van - hebben geen smartphone of gebruiken deze minimaal ('nerds' met het intellect/inzicht in cybersecurity/data science) Zij snappen wat het inhoudt en wat de echte nadelen zijn. Ik niet, maar ik volg hun adviezen en niet die van de markt. Zij beginnen ook niet aan een 'huisbaasje' 😉. Zij die ik ken in deze groep, spelen vaak bordspelletjes en lezen veel. En maken muziek. En leren/kennen meer dan 3 vreemde talen. Werken soms een poosje bij google maar niet te lang. Want daar worden ze niet echt blij van, behalve van het salaris dan.
Akua2 schreef:

Echt slimme mensen - en daar zijn er niet veel van -

Je hebt natuurlijk wel allerlei soorten slimheid.

Bekend is de boerenslimheid.

Onderschat de medemens niet.
Reputatie 6
Badge +5
Als je slim bent zijn er altijd genoeg mensen die je niet slim vinden.
Reputatie 7
Dat zijn de mensen die niet slim genoeg zijn. 😉
Reputatie 6
Badge +5
Maar allebei vinden ze dat dat ze gelijk hebben. Wie heeft er dan gelijk en wie bepaalt dat? 😔
Reputatie 7
Dat js arbitrair. Waarschijnlijk draait het uit op een Pyrrusoverwinning.
Reputatie 6
Badge +5
Ja, dat is ook weer zo, een alsof iets. Niemand boos maar ook niemand blij.
Reputatie 7
Badge +7
Zullen we de reacties weer on-topic houden? Dank!
Tot rust komen doe ik met een wandeling. Lekker doorstappen en geen muziek of smartphone erbij. Minstens een uur en dan heb je lekker je beweegmoment gehad. En het kost niets, dat is ook fijn.
Ga maar eens naar een verjaardag bv.:
veelal de smartphone in de handen of binnen handbereik.
Gezellig al dat gepiep van signalen.
Wat te denken over het heen en weer schuiven met de vinger over de telefoon.
Men moest eens iets missen.
Dat 'ding' uitzetten, is toch een kwestie van fatsoen,
Ook gezelliger met de Kerstdagen.
Neem tijd voor elkaar.
Reputatie 2
Badge +2
Helemaal niets doen, betekent voor mij meestal totale ontspanning op de bank of in bed en vrijwel direct in slaap vallen. Dit geldt voor de nacht en minimaal na de warme maaltijd tussen de middag, maar ook soms nog even een power nap na het ontbijt en/of het avondeten. Tussen deze rustperioden ben ik zowel lichamelijk als geestelijk behoorlijk druk. Mijn mobiel gebruik ik vooral voor nuttige snelle communicatie (whatsapp) en het plannen van mijn activiteiten. Als ik rust wil hebben, zet ik hem uit. En als een whatsapp groep met een onderwerp bezig is, waar ik me niet voor interesseer, zet ik de groep voor 8 uur op 'geen meldingen'. En regelmatig kijk ik pas op mijn telefoon na het wandelen/sporten ook als ik hem heb horen afgaan. Ik hoef niet altijd beschikbaar te zijn.
En helaas voor TV kijken en/of een boek lezen gun ik me geen tijd. De wereld verandert momenteel dusdanig snel, dat als je een beetje verantwoord wilt leven (milieu, gezondheid en pc/mobiel) je continu aan de studie bent om de veranderingen bij te houden. Vooral als je zoals ik graag weet, WAAROM je iets moet doen. Vertrouwen in de deskundigheid van z.g. 'deskundigen' heb ik helaas voor een groot deel verloren. De meeste 'deskundigen' weten alleen WAT ze in een standaardsituatie moeten doen. Ze weten niet WAAROM. En helaas heel veel situaties (en vooral die bij mij) zijn niet standaard. D.w.z. dat ik van 'deskundigen' nogal eens de verkeerde adviezen krijg. Zonder WAAROM, waarmee ik iets logisch kan controleren, durf ik dit soort adviezen dus niet meer op te volgen. Dat betekent echter dat ikzelf veel meer kennis tot me zou moeten nemen. En hiervoor ontbreekt me de tijd. Desondanks neem ik mijn dagelijkse rustmomenten, omdat ik zonder deze momenten helemaal niet meer kan functioneren.
Reputatie 7
Badge +5
Klinkt gezond en verstandig @M. Vink 😉
Reputatie 6
Badge +5
Het is nu een generatie van de kinderen van de flower power generatie die tegen de kerk waren waardoor nu de kerk uit de samenleving is verdwenen. In plaats daarvan is de linkse kerk gekomen, zodra je iets verkeerds zegt ben je populist en komt er een cordon sanitaire om je heen. (Zoals de katholieke kerk vroeger met ongelovigen deed, zelfs met Galileo Galilei en Copernicus). Waarheid hangt af van wie het zegt en hoe je het zegt, niet meer wat je zegt. Er zijn dus allemaal verschillende waarheden, je kan kiezen welke deskundigen je vertrouwt en welke niet. Iedereen is tegen Trump, maar na de midterm verkiezingen gaan maar 23 zetels van zijn partij over naar de andere kant, het minste aantal sinds de 2e WO, terwijl dat bij sweettalk Obama 63 was, de meeste sinds de 2e WO, waardoor hij daarna nagenoeg niets meer voor elkaar kreeg.

Op het sinterklaasjournaal zijn alleen nog maar roetveegpieten maar op de scholen zijn nog gewone pieten en Jenny Douwes krijgt een standbeeld.

We krijgen meerdere waarheden in de samenleving. Voor de camera is iedereen tegen plastic, we hangen allemaal de gütmensch uit, maar bij de afhaalchinees heeft bijna niemand een draagtas bij zich. Dus als je een keer niks te doen hebt, maak eens een klein tasje van stof op de naaimachine en doe die opgevouwen onderin je handtas. Dan heb je te allen tijde een draagtas bij je bij de afhaalchinees!
Reputatie 4
Badge +3
er zijn op een dag slechts een paar dingen die 'moeten', zo moeten we af en toe naar de wc, moeten we ademhalen en eten/drinken is ook wel handig.

Al het andere 'moeten' doen we onszelf aan, we moeten helemaal niet de hele dag op whatsapp/facebook 'zitten', dat is aangeleerd gedrag en 'fucks up' (sorry voor het taalgebruik) ons welzijn. Het is triest om te horen dat de nieuwe generatie in de put raakt als er niet direct vele ' likes' in welke vorm dan ook komen als er iets gedaan is.

We zijn er echt allemaal zelf bij, en doen onszelf van alles aan, als we de druk van onze omgeving toelaten in ons welzijn.
Deze keer slaat u de spijker echt keihard op zijn kop, meneer E.B.F. Stroeve.

Het taalgebruik is inderdaad hier en daar op de rand. ☺

Reageer