fietsdrager en NL-aanduiding

• 13 juni 2021
  • 6 reacties
  • 110 Bekeken

Hallo, dank voor de test over fietsdragers.

Het plaatje van de fietsdrager op de trekhaak brengt mij echter in verwarring. Volgens de RDW moet op een fietsdrager een WITTE nummerplaat worden aangebracht en daar mag geen blauw strookje met NL naast zitten als je er in Nederland mee rijdt. In het buitenland moet de fietsdrager dan een eigen NL-sticker hebben (zelfs als die op de auto zichtbaar is). De Belgische Rijkswacht heeft mij er ooit op gewezen (ik kwam er met een waarschuwing vanaf). Complicatie is vervolgens dat fietsdragers daar geen plek voor hebben. Je zou dus eigenlijk aan de grens je nummerplaat moeten vervangen van een witte zonder NL naar een witte met NL.

Nu zetten jullie een plaatje met een geel nummerbord en blauw NL-strookje ernaast op de fietsendrager. Hoe zit het nu?

6 reacties

Het mag in de kentekenplaat of met een ouderwets NL plaatje.
(Art37.2)

Wow, een heel wetboek. 

Hou er ook rekening mee, dat ieder land eigen wetten heeft voor fietsendragers.
Actuele regels zie je op de site van de ANWB

Wat je stuurt is het Verdrag van Wenen waarin de algemene regeling staat. Het verdrag heeft echter geen rechtstreekse werking. De uitwerking daarvan door de Nederlandse wetgever bepaalt welke regels er precies in Nederland gelden. Die Nederlandse uitwerking is de Regeling kentekens en kentekenplaten  https://wetten.overheid.nl/BWBR0009071/2021-01-05

Op een witte kentekenplaat mag in Nederland echter geen landenaanduiding staan (artikel 6 van de Rkk) bevestigd door de ANWB). De witte plaat voldoet namelijk niet aan de eisen van een GAIK (Gecontroleerde Afgifte en Inname van Kentekenplaten). Het is allemaal bureaucratisch geneuzel, maar ik heb het ook niet verzonnen.

Als je dus naar het buitenland gaat, moet je iets anders verzinnen. Op de fietsdragers die ik ken past geen sticker van het officiële formaat. Dus ik ga zelf maar een NL-sticker plastificeren en maak die aan de achterste fiets vast.

Waar überhaupt geen discussie over is: op een fietsdrager moet een WITTE kentekenplaat zitten, een gele mag niet (dus de tekening bij de test toont een situatie waar je een bekeuring voor kunt krijgen).

Badge +8

Hi @West, dank voor je vraag en welkom op de Community. Ik ga het voor je navragen bij mijn collega. Zodra ik meer weet, kom ik bij je terug!

Badge +8

Ha @West, ik heb inmiddels contact gehad met onze expert. We hebben het beeld aangepast op onze website. Dank voor het doorgeven!

Reageer