Consumentenbond.nl

Fietsnavigatie: welke app of systeem moet mee in onze test?

• 1 maart 2018
  • 9 reacties
  • 1070 Bekeken

Badge +1
Nu de lente in zicht is (nog even volhouden met deze temperaturen 😉), gaan wij vast fietsnavigatie testen. Zo kunnen we over een paar maanden vertellen welke app of welk fietsnavigatiesysteem je het beste begeleidt bij een fietstochtje. We bedoelen dan fietsnavigatie voor de recreatieve fietser: bijvoorbeeld voor een leuk dagje fietsen in een mooie omgeving (niet mountainbiken of wielrennen).

Om een goede selectie te maken hebben we je hulp nodig! We horen graag of jij een favoriet hebt: welke fietsnavigatie-app of systeem moeten we meenemen in de test?

9 reacties

Omdat ie niet te duur was en toch redelijk goed uit de verf kwam, schafte ik een TEASI fiets- en wandel apparaat aan. Graag in de test meenemen!
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor je suggestie @T. Steenbeek! Fijn om te horen dat je ervaring met TEASI goed is.
Ik heb nog wel een Teasi in de aanbieding....
Ben overgestapt op de Naviki app, die doet het 10x beter voor 10x minder geld...
Badge
Tot kort geleden Teasi ook gebruikt maar ben nu toch wel erg overtuigd van Google-Maps wat ik wekelijks gebruik voor de Fietstochten van de plaatselijke K.B.O.-Ouderen, ik maak eerst de fietstochten op mijn PC. met Google-Maps, kies het blauwe rondje met witte pijl, kies dan boven uit de balk voor de FIETS, dus géén auto, zet de fietsroute uit, die ik daarna opsla op mijn HardDisk, uitprint op papier (1x) met de afstanden tot op de meter nauwkeurig en zend die via USB-kabel of mijn WiFi over naar mijn geregistreerde S7-Edge die ik op mijn fiets gebruik met als voordeel dat deze na aansluiting op mijn E-fiets (Haibike S-8.0) continu van stroom uit de accu wordt voorzien. Alles bij elkaar werkt dit fantastisch en wil echt niets anders meer, wij zijn helemaal overtuigd van deze geweldige combinatie.
Badge
TIP.
Voor mensen die nog een (Fiets)Navigatie willen aanschaffen, de meeste hebben al een GSM met beeldscherm, lees het stuk hierboven van mij en u bent volledig overtuigd na een paar keer een route hebben uitgezet, dit gaat ook zéér gemakkelijk met Google-Maps, u vult begin- en eindplaats als eerste in, kiest dan de werkwijze die ik hier boven aangeef, de route kun je heel gemakkelijk middels de punten net heen trekken via de wegen of paden die u wenst en dat is het makkelijke aan Google-Maps, wat over de gehele wereld te gebruiken is, dus met alle kaarten en niet alleen van West Europa.
Wanneer u hier in thuis bent is er niets beters te koop of te krijgen, Google-Maps kost niets en is altijd te downloaden en de werkwijze is eigenlijk vanzelfsprekend, zo niet dan vraagt u maar aan mij, ik had het allemaal zelf uitgevonden binnen een paar uur expirementeren en ben volledig om na van alles te hebben geprobeerd, maar dit initiatieve programma wijst zich vanzelf na een uurtje stoeien.
@M.J.J. van den Oever Hoe gaat Google maps om met bospaadjes etc ? De naviki app biedt mogelijkheid om voor verschillende soorten fietsen aparte kaarten toe te voegen. Een vrije tijds kaart voor de reguliere fiets, een aparte kaart voor een mountain-bike, race fiets etc. Ik vind dit een waardevolle aanvulling op de standaard fietspaden.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb begrepen dat in het algemeen smartphones net zo goed of vaak zelfs veel beter geschikt zijn voor fietsnavigatie dan speciale navigatieapparaten. Bijvoorbeeld de Sony Xperia X die al heel lang Beste Koop is scoort voor navigeren bij fietsen/lopen een 9,1. 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Ik zag net dat van smartphones sinds heel kort de Beste Koop opgevolgd is door de LG G6, die ook een score van 9,1 krijgt voor navigatie bij fietsen/lopen.
Sinds enige tijd gebruik ik voor toertochtjes op de fiets het programma Naviki. Dit op basis van een artikel op deze site over fietsnavigatie van 30 mei 2018. Het programma is wat mijn betreft een echte afrader. Niet kopen want hij leidt je constant over het water of wil dat je de pont gebruikt. Dit is in het weekend wanneer ik een toertochtje maak niet mogelijk! Ook in contact komen met de makers van het programma is niet mogelijk. Ik kreeg 1 keer een reactie n.a.v. mijn commentaar in de play store van google. Hieruit blijkt dat er geen vinkje is om de het gebruik van de pont uit te schakelen. Als je de pont niet gebruikt leiden de alternatieve routeberekeningen van het programma ertoe dat je batterij leegloopt. Conclusie: niet kopen.

Reageer