Consumentenbond.nl
Beantwoord

Fietstest?

Ik wil een nieuwe fiets kopen en zoek naar een goed vergelijkend onderzoek. Het lijkt er echter op dat hier een leemte ligt in het onderzoek van de Consumentenbond. Via de zoekfuncties vind ik alleen vergelijkende onderzoeken voor electrische fietsen, bagagedragers, fietszitjes, enzovoorts. Maar niet voor een gewone fiets.

Ben ik soms de enige Nederlander die nog een gewone, alleen via de trapper aangedreven fiets koopt?

Heeft iemand tips voor een goed vergelijkend onderzoek naar recente nieuwe fietsen?

Voor alle duidelijkheid: het gaat niet om een racefiets, een mountainbike, een bakfiets of een opafiets. Het gaat om een gewone stadsfiets waarmee ik kilometers maak voor mijn werk (ca 10 kilometer per dag) en privÉ, om boodschappen te doen en mijn dochter mee te vervoeren. Zonder al teveel poespas, van degelijke kwaliteit.
icon

Beste antwoord door Marc T. 9 april 2015, 15:08

We bekostigen al ons onderzoek zelf, voornamelijk met het geld dat onze leden voor het lidmaatschap bij ons betalen. Dat wil zeggen dat we keuzes moeten maken. Deze baseren we op de vraag naar het bewuste onderwerp, het marktaandeel van het te testen artikel en de brede verkrijgbaarheid. Daardoor kan het gebeuren dat er naar een bepaalde productgroep geen vergelijkend onderzoek gedaan wordt. Maar we lezen uiteraard met alle berichten, hier en op onze afdeling Service & Advies, mee. Bij voldoende belangstelling wordt een bepaalde productgroep dan wel getest. Op het moment is dat voor fietsen helaas niet het geval. Maar ook jouw signaal is genoteerd. Misschien heeft een van de overige deelnemers hier wel goede ervaringen met een bepaald model of merk. Ik ben benieuwd.

Ik wil een nieuwe fiets kopen en zoek naar een goed vergelijkend onderzoek. Het lijkt er echter op dat hier een leemte ligt in het onderzoek van de Consumentenbond. Via de zoekfuncties vind ik alleen vergelijkende onderzoeken voor electrische fietsen, bagagedragers, fietszitjes, enzovoorts. Maar niet voor een gewone fiets.

Ben ik soms de enige Nederlander die nog een gewone, alleen via de trapper aangedreven fiets koopt?

Heeft iemand tips voor een goed vergelijkend onderzoek naar recente nieuwe fietsen?

Voor alle duidelijkheid: het gaat niet om een racefiets, een mountainbike, een bakfiets of een opafiets. Het gaat om een gewone stadsfiets waarmee ik kilometers maak voor mijn werk (ca 10 kilometer per dag) en privÉ, om boodschappen te doen en mijn dochter mee te vervoeren. Zonder al teveel poespas, van degelijke kwaliteit.

Bekijk origineel

39 reacties

We bekostigen al ons onderzoek zelf, voornamelijk met het geld dat onze leden voor het lidmaatschap bij ons betalen. Dat wil zeggen dat we keuzes moeten maken. Deze baseren we op de vraag naar het bewuste onderwerp, het marktaandeel van het te testen artikel en de brede verkrijgbaarheid. Daardoor kan het gebeuren dat er naar een bepaalde productgroep geen vergelijkend onderzoek gedaan wordt. Maar we lezen uiteraard met alle berichten, hier en op onze afdeling Service & Advies, mee. Bij voldoende belangstelling wordt een bepaalde productgroep dan wel getest. Op het moment is dat voor fietsen helaas niet het geval. Maar ook jouw signaal is genoteerd. Misschien heeft een van de overige deelnemers hier wel goede ervaringen met een bepaald model of merk. Ik ben benieuwd.

Bedankt voor jullie reacties, Marc en H.G. Ik ga verder zoeken.
Ik ben benieuwd hoe de consumentenbond de wensen van de gebruikers weet of toetst . Ik ben zelf ook al een tijdje op zoek naar een goede maar goedkope stadsfiets en verwachtte dat hier te kunnen vinden. Mijn dochter heeft een goedkoopje die al jaren meegaat en prima kwaliteit frame, mijn zoon heeft een duurdere van de Halfords die binnen twee jaar wegroestte en waar hij een valpartij mee maakte omdat de beugel van zijn voorvork afbrak. Risicovol en niet te verwaarlozen lijkt mij.

[Opmerking redactie: bericht aangepast zodat deze goed wordt weergegeven.]

Dank H.G. Rheenen, ik heb de reactie van J.C. Bakker-Burger ondertussen aangepast zodat deze goed wordt weergegeven (en reageer straks in je voorstel om het quote-systeem te verbeteren).

Ik sluit me bij de vraagsteller aan. Ook wij zijn bij de consumentenbond op zoek naar een vergelijkende test van goede, niet elektrische (trekking)fietsen, maar kunnen die niet meer vinden.

Door Marc T.
Ik had al eerder een atwoord gegeven op deze vraag en de vraagsteller heeft dit als 'beantwoordt mijn vraag' gekenmerkt. We publiceren uitsluitend testinformatie die we op basis van eigen onderzoek (of onderzoek dat we samen met onze zuzsterorganisaties hebben uitgevoerd) hebben verkregen. We kunnen niet beoordelen op basis van welke criteria de uitkomsten van het door jou aangehaalde onderzoek zijn verkregen. Maar het signaal dat er vraag naar vergelijkend onderzoek naar fietsen is, heb ik genoteerd (en dat heb ik ook al eerder aangegeven).

Is de Consumentenbond even niet thuis? Kunnen ze toch actuele tests van collega's overnemen?

Over (stads-)fietsen en onafhankelijke tests zoals Google dit heeft uitgesorteerd........(bovenaan advertenties!!)

https://www.google.nl/search?q=onafhankelijke+stadsfietstest&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=latVVZeNGsOrU6mrgZgD#q=onafhankelijke+stadsfiets+test&spell=1

Over (trekking-)fietsen en onafhankelijke test via Google.......(bovenaan staan de advertenties!!)

https://www.google.nl/search?q=onafhankelijke+trekkingfietstest&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=Fq5VVY_jJ4HZU7eRgYgC#q=onafhankelijke+trekkingfiets+test&spell=1

Over Fahrradtests via Google, van net over de grens..........(duits)

https://www.google.nl/search?q=fahrradtests+deutschland&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=vK5VVeynJoS6UYGogcAN

Suc6

We maken zelden gebruik van de testinfo van derden: de ervaring leert dat de internationaal verkochte modellen van elkaar verschillen. En dan zeggen we liever niets (zonder het zelf te hebben onderzocht) dan dat we 'ongeveer kloppende' info verstrekken. Dat we het signaal hebben genoteerd, geldt onverkort. Maar wat ook geldt, is dat we liever geen informatie geven dan informatie die we zelf niet hebben gechecked.

@MarcT.

Had de reactie gelezen. Nu stelt een CB-lid dit weer aan de orde en omdat er geen actuele tests voorliggen van de CB heb ik naar tenminste een vervangend antwoord gezocht. Misschien is de 1:1 (vertaalde) overname van, bij voorbeeld, de duitse consumentenbond-collega een betrouwbare optie........momenteel willen consumenten fietsen kopen. Wanneer de duitse resultaten (fietsmerken) niet in nederland verkrijgbaar zijn....pech, maar misschien kan men ideËen opdoen, wat en hoe getest is.

Voorstel: plaats als antwoord de belangrijkste aandachtspunten nodig bij de aankoop van een nieuwe fiets......uitgewerkt in eerdere eigen tests!

De geteste artikelen worden onder de meetestende organisaties verdeeld (bij een internationale test) en bij ons (als ze nog bruikbaar zijn) periodiek geveild onder de medewerkers. Strikt voor eigen gebruik en zonder garantie, want dat testen laat meestal duidelijke sporen na. De veiling is al decennia onderdeel van onze interne regelingen. Het gaat niet om grote aantallen en is meer een soort folkore.

@MarcT

Prima en duidelijk standpunt....

met uitzondering van de community.....;-)) en daar heb ik dus nu dienstverlenend gebruik van gemaakt, echter zonder ganrantie/ohne GewÄhr!! Niets verkopen/aanbieden is altijd mis!

Consumenten willen nu eenmaal fietsen kopen in het voorjaar.......en hoe jullie op tijd de allernieuwste modellen kunnen testen, blijft voor mij nog een raadsel, want de producenten veranderen jaarlijks hun modellen! en vaak de doelgroepen erbij......

VRAAG: Wat doet de CB met geteste producten, die nog bruikbaar blijven eigenlijk?

Beste Marc T.,

Ook ik was op zoek naar een normale fietsen test van de consumenten bond. Het bijzondere is dat er helaas voor Nederland geen oude fiets testen van CB beschikbaar zijn. Ik ben het met H.G. van Rheenen eens dat het handig is om dan een lijst te hebben waarbij je bij aanschaf op moet letten.

Gezien het aantal reacties denk ik dat het wel slim is om zo'n test eens een keer te verrichten. Ik ben blij met de links van H.G. van Rheenen. En jammer dat CB geen actuele normale fietsen test heeft.

Met vriendelijke groet,

A.J. Oosting

In reactie op:

De geteste artikelen worden onder de meetestende organisaties verdeeld (bij een internationale test) en bij ons (als ze nog bruikbaar zijn) periodiek geveild onder de medewerkers. Strikt voor eigen gebruik en zonder garantie, want dat testen laat meestal duidelijke sporen na. De veiling is al decennia onderdeel van onze interne regelingen. Het gaat niet om grote aantallen en is meer een soort folkore.

@MarcT

met uitzondering van de community.....;-)) en daar heb ik dus nu dienstverlenend gebruik van gemaakt, echter zonder ganrantie/ohne GewÄhr!! Niets verkopen/aanbieden is altijd mis!

Consumenten willen nu eenmaal fietsen kopen in het voorjaar.......en hoe jullie op tijd de allernieuwste modellen kunnen testen, blijft voor mij nog een raadsel, want de producenten veranderen jaarlijks hun modellen! en vaak de doelgroepen erbij......

VRAAG: Wat doet de CB met geteste producten, die nog bruikbaar blijven eigenlijk?

Door Marc T.
In mijn reactie van 9 april 2015 geef ik aan hoe we tot de product-, merk- en modelkeuze bij ons vergelijkend warenonderzoek komen. Er komen dagelijks tientallen verzoeken tot vergelijkend warenonderzoek binnen, ze zijn allemaal even urgent, relevant en belangrijk, zodat we ze allemaal zouden willen doen.

Maar ook wij kunnen een euro maar een keer uitgeven en moeten daar keuzes in maken, zoals gezegd.

Voor wat betreft oude(re) tests: wij maken niet langer dan drie jaar gebruik van onze testinformatie: na die periode zijn de modellen vaak zo veranderd dat de testinformatie niet meer bruikbaar is. Soms gaat dat zelfs nog sneller. Dan halen we testinformatie nog eerder off-line. Want we geven liever geen dan verkeerde informatie.

In reactie op:

Beste Marc T.,

Ook ik was op zoek naar een normale fietsen test van de consumenten bond. Het bijzondere is dat er helaas voor Nederland geen oude fiets testen van CB beschikbaar zijn. Ik ben het met H.G. van Rheenen eens dat het handig is om dan een lijst te hebben waarbij je bij aanschaf op moet letten.

Gezien het aantal reacties denk ik dat het wel slim is om zo'n test eens een keer te verrichten. Ik ben blij met de links van H.G. van Rheenen. En jammer dat CB geen actuele normale fietsen test heeft.

Met vriendelijke groet,

A.J. Oosting

In reactie op:

@MarcT

Door Marc T.

Door A.J. Oosting
Nee; we hebben ook nog een trapfiest gekocht. Let goed op bij het kopen van een nieuwe Gzelle fiets. Eeen fiestpompwordt standaard niet meegeleverd. De uitsparingen voor een pomp zijn wel aangebracht, maar sinds 2013 is het beleid van Gazelle om de pomp niet mee te leveren. Ik weet niet of dit voor E bikes ook geldt.
Er zijn 13,5 miljoen fietsers in Nederland. Hoe kan de fiets nu geen interessante productgroep zijn?! Inderdaad een leemte die wat mij betreft wel opgevuld mag worden.
Badge +1
Misschien is het verstandig om eens te kijken op de site van de fietsersbond. http://www.fietsersbond.nl/node/8745#.VhOlZjahfyQ

Zij testen diverse soorten fietsen, inclusief stadsfietsen en kinderfietsjes.
Ja, ik ben ook geinteresseerd in een test!
Ook ik ben op zoek naar een test voor fietsen. Zowel stadsfiets als trekkingfiets voor vakantie. Hoop dat de consumentenbond hier snel een goede test naar gaat doen. Mag ook wel met gemiddeld twee fietsen per nederlander...
Waarom ontbreken de Nederlandse Amslod e-bikes in de nieuwe test? In hun folder refereren ze aan een eerdere test waarbij ze met 3 modellen een tweede beste plaats haalden. Klopt dit wel? Morgen maak ik een proefrit en hoop wel eventuele zaken te doen met een koosjere firma.

Theo Sanders
Met excuus, was kennelijk nog niet goed wakker. Het betrof een ANWB-test.
Reputatie 1

Met excuus, was kennelijk nog niet goed wakker. Het betrof een ANWB-test.

Geplaatst door T.J.M. Sanders op Mei 24, 2016.
Geen enkel probleem. Mocht je in de toekomst een testresultaat of een predicaat tegenkomen die niet lijkt te kloppen dan horen wij dat graag. Helaas komt het nog te vaak voor dat onze predicaten ten onrechte worden gebruikt.
Nu sta ik op het punt een elektrisch fiets te kopen, staat mijn keuze niet bij de test

Mijn keuze is gevallen op de Bikkel IBEE T4 hij scheind een goede fiets te zijn van Nederlands fabrikaat.

Waarom staat deze niet in de test, is deze niet goed genoeg ?
Reputatie 1

Waarom staat deze niet in de test, is deze niet goed genoeg ?

Geplaatst door Hans Oosterbroek op Mei 24, 2016.
Helaas is het voor ons niet mogelijk om alle merken te testen. We kunnen daarom ook niet aangeven of dit wel of geen goede aanschaf zou zijn. Ik ga het merk wel aan mijn collega's doorgeven zodat deze wellicht een volgende keer wel kan worden getest.
Ook ik ben geïnteresseerd in een test onder "normale" stadsfietsen. richtprijs 300-1000 euro. no-nonsense, geen racefiets. atb of electrisch aangedreven.
ja ook ik dacht hier informatie te vinden voor een stadsfiets. Helaas
Inderdaad, graag test/info van standaard fietsen tot € 1200,-
Ook ik kwam hier om een fietstest te zoeken. Ik sluit me aan bij de anderen dat hier zeker interesse voor is.
Zoals ik het begrijp test de bond eigenlijk nooit de verwachte levensduur van producten omdat dit simpelweg ontzettend lastig is om te meten. Omdat mensen niet aangeven wat ze dan getest zouden willen zien vraag ik mij af in hoeverre mensen nu juist op zoek zijn naar "de degelijkheid" van fietsen, waar een eventuele test dan juist geen antwoord op zou geven.

Reageer