Consumentenbond.nl
Beantwoord

foutcode e 0003 sparta ion

  • 23 mei 2020
  • 28 reacties
  • 13937 Bekeken

Badge

Krijg sinds vanmiddag ineens e 0003 op mn display. Accu laad wel op tot 100 % g zegt daarna bezig met onderhoudsladingen.  Maar wanneer ik de lader er weer uit haal en hem in stand 1 2 of 3 zet. Krijg ik weer e0003. En bij dubbel op het knopje te drukken blijft de stand even in beeld en verdwijnt dan weer. Kan hem niet kalibreren.  Geeft direct e0003 aan.

Wie kan me helpen om ander het printplaatje te vervangen.

Had hier gelezen dat dat het probleem zou zijn. Inplaats van defecte accu.

icon

Beste antwoord door Wortelstamper 24 mei 2020, 10:51

Zover ik zien kan, is E0003 een Batavus foutmelding en niet Sparta ion.

Bij een foutmelding die betrekking heeft op de accu, moet je eerst de accu laten onderzoeken.
Nooit zomaar een printplaatje vervangen.

Bekijk origineel

28 reacties

Zover ik zien kan, is E0003 een Batavus foutmelding en niet Sparta ion.

Bij een foutmelding die betrekking heeft op de accu, moet je eerst de accu laten onderzoeken.
Nooit zomaar een printplaatje vervangen.

Badge

De accu kan ik wel opladen. Maar licht van de sparta wil niet aan. En staat ect e0003 op het display heb een  atavus display op mn sparta laten zetten

Badge

Zit op een sparta ion fiets.en heeft het maanden gedaan. En laad wel op.

Badge

Zou je mij willen helpen. 

Badge

Had het gelezen bij circuits online. Dat de ic5 op het printplaatje stuk zou kunnen zijn of zoiets.

Badge

Heb eingelijk geen geld voor een nieuwe accu. Vind het ook raar dat hij wel oplaad.

 

Badge

Had nog even weer gekeken opde display. Maar telkens als ik de lader er weer aanzet. En hij heeft 100% gaat hij elke keer in onderhoudsladingen. 

Reputatie 2
Badge +4

Een Batavus display op een Sparta Ion…...en dat kan gewoon?

Badge

Ja aangemeld door de fietsmaker. Had de dipslay op marktplaats gekocht. 

Halo  allemaal

Ik heb bijna hetzelfde probleem met Sparta ion m-gear.

accu is 100% vol en laadt op als ik hem aan lader zet .Display geef E0003 code. 

en geeft geen ondersteuning . Als ik drukt op ondersteuning op display komt 1. en gaat over drie sec. weg 

Ik heb accu eruitgehaald  en open gemaakt UIT niewsgierigeid .Heb Batterijen  gemeten en alle batterijen waren goed.  (  1,3) Ik heb wat vergeten . voor dat ik accu openmaakte heb ik gemeten en spanning was 26v.. Ik heb ook kapotte accu gekocht ook gemeten gaaf 24 ,open gemaakt cellen doorgemeten  en tweede batterij   van af printplaat was kapot. Kapotte accu heb ik ook aan fiets aangesloten en j krijg ik op display code E0001. Ik heb vermoeden dat mijne originele accu met E0003

is gewoon goed maar iets met printplaat is mis . .Wie kan mij ook helpen wie geeft meer ervaring ?

Met vr gr Tom

Badge

Heb je hem belast gemeten ? zware lamp of weerstand er op !

1,3 volt onbelast zegt nog niks .

Ik heb ook ergens gelezen dat de zekering houder stuk was.

En anders de printplaat over zetten (solderen)

Ik heb hier ook een Sparta ion waarbij ik de melding ‘E-0003 ga naar uw dealer’ krijg.

De verlichting doet het nog, ik kan de batterij tot 100% opladen maar helaas geen trapondersteuning.

De fietsenmaker gaf gelijk aan nieuwe accu a €450,-. Ik kan me voorstellen dat een printplaatje wat vocht heeft gekregen maar ik geloof niet dat de accu zelf kapot is.

aangezien de fiets al wat ouder is gaat dat niet door. Ik kan me niet voorstellen dat een fiets total-loss is door een defect.

iemand nog  tips

Badge

Ik heb hier ook een Sparta ion waarbij ik de melding ‘E-0003 ga naar uw dealer’ krijg.

De verlichting doet het nog, ik kan de batterij tot 100% opladen maar helaas geen trapondersteuning.

De fietsenmaker gaf gelijk aan nieuwe accu a €450,-. Ik kan me voorstellen dat een printplaatje wat vocht heeft gekregen maar ik geloof niet dat de accu zelf kapot is.

aangezien de fiets al wat ouder is gaat dat niet door. Ik kan me niet voorstellen dat een fiets total-loss is door een defect.

iemand nog  tips

Ik ben op zoek naar meer ervaringen met Sparta ION E0003 want heb hetzelfde probleem. Ik kon sinds kort nog gewoon met trapondersteuning fietsen. Weliswaar niet zo ver al toen de fiets nieuw was, maar 30-40 KM was nog gewoon te doen. Sinds kort geeft mijn Sparta ION ook E0003. Ik kan de accu nog gewoon tot 100% opladen, maar geen trapondersteuning meer. Ik heb contact opgenomen met de fietsenmaker en deze meldt direct dat er een nieuwe accu in moet a 600 euro incl montage. (450 euro heb ik nog niet gevonden).  Ook mijn fiets dus total-loss want dagwaarde is minder. Ik heb echter ook gevonden dat E0003 mogelijk een door Sparta  geprogrammeerd einde van de accu betekent. Hierdoor gijzelt Sparta feitelijk alle Sparta fietsen met code E0003 terwijl de oorzaak niet echt duidelijk is. Er zijn gevallen bekend dat in meer dan 80% van de gevallen waarvan het  accupakket geopend is, de accucellen geen defect maar alleen veroudering vertonen. Doordat de melding E0003 niet (door de Sparta dealer) gereset kan worden,wordt de eigenaar opgezadeld met hoge kosten voor een nieuw accupakket die niet in verhouding staan met de restwaarde van de fiets. Tevens houdt Accell de prijs van het accupakket onnodig hoog. De toegepaste accucellen kosten momenteel nog een fractie van wat ze ooit gekost hebben toen de fiets nieuw geleverd werd. Het lijkt er sterk op dat Sparta fietsen dus een soort van sjoemel software bevatten die er voor zorgen dat de eigenaar op bepaalde momenten voor het blok wordt gezet. Ik ga deze situatie eens bij de ACM voorleggen en stel voor dat alle eigenaren van een elektrische fiets afkomstig van de Accell groep met een E0003 melding dit ook melden aan de ACM, met als eis dat Accell deze blokkade E0003 gratis verwijderd.

Badge

Als aanvulling op mijn vorige post over de E-0003 (E03) meldingen van Sparta heb ik aan de hand van de originele lijst van E-Codes meer informatie gevonden over mogelijke meldingen in relatie tot de E03 melding. In de officiële lijst van E-Codes wordt een heel korte omschrijving gegeven tav E03 tw "Batterij defect”. Echter kan in mijn geval de accu nog gewoon opgeladen worden tot 100% en krijg ik een acceradius van ca 30 KM te zien. Ik kan door de E03 melding de trapondersteuning niet meer inschakelen. Het licht doet het zonder te trappen nog wel en dit betekent dat de accu echt nog steeds wordt opgeladen. De acculading - met de accu lader losgekoppeld - loopt zoals voorheen langzaam terug.

In veel posts wordt E03 gerelateerd aan de elektronica van het  accupakket, maar dit is volgens de officiële lijst met E-codes vreemd omdat de elektronica van het accupakket eigen E-codes heeft tw E11 en E12. Hiervan wordt overigens volgens de officiële E-Code lijst alleen E12 op het display getoond. Heeft iemand wel eens een E12 code gehad? Problemen met de accucellen hebben ook eigen E-Codes waarvan een aantal alleen door de Sparta dealer uitgelezen kunnen worden( gemarkeerd met*). De meest relevante E-codes gerelateerd aan het accupakket zijn

E01: Batterij leeg
E03: Batterij defect (ga naar de dealer)
E15: Batterijspanning te laag*
E18: Verschil tussen accucellen*
E42: Verschil totale accuspanning tov totaal accucellen*

De Spartadealer heeft bij mij aangegeven dat E03 niet te resetten is. Dit betekent dat Sparta een onomkeerbare blokkade in de software heeft ingebouwd, die een fietseigenaar dwingt tot het vervangen van het dure accupakket. Temeer omdat in 80% van de gevallen blijkt dat de accucellen zelf, na het openen van het accupakket, nog prima in orde zijn, is het belangrijk de echte oorzaak te achterhalen. Omdat E18 niet op het display getoond wordt, is het raadzaam om de fiets uit te laten lezen bij de Sparta dealer, en indien code E18 en/of E42 niet voor komt, betekent dit dat er bij E03 iets vreemds aan de hand is waar Sparta (Accell) tot op heden zelf heel geheimzinnig over doet.

Hopelijk zijn er juristen die meelezen die kunnen aangeven of dit wettelijk gezien wel zomaar mag. En zo niet, op basis van welke wetsartikelen Accell de wet overtreed.

 

 

 

Badge

Als aanvulling op mijn vorige post over de E03, heb ik meer informatie gevonden over software die gevolgen heeft voor de gebruiker:  een Logische bom (logic bomb) is heimelijk ingevoegd in het programma waar het sluimert totdat aan de opgegeven voorwaarden is voldaan. Een soort tijdbom dus.  De “nettolading” van een logische bom is onbekend voor de gebruiker van de software [meld.nl]. In dit geval dus de eigenaar van de fiets die duidelijk door Accell nimmer geïnformeerd is over het stukje software in de elektrische fiets die de trapondersteuning icm het huidige accupakket onomkeerbaar uitschakelt. En hierdoor de aanschaf van een nieuwe dure accu onvermijdelijk maakt of de restwaarde fiets tot nagenoeg 0 reduceert.  En in elk geval de eigenaar van de fiets nadrukkelijk dupeert.

Hopelijk zijn er juristen die meelezen die kunnen aangeven of dit wettelijk gezien wel zomaar mag. En zo niet, op basis van welke wetsartikelen Accell de wet overtreed.

Badge

Wat je laatste redmiddel zou kunnen zijn wel veel werk maar ..

De accu open maken en de batterij los solderen en dan weer vast maken en dan weer opladen.

 

Dan is er een kans dat hij het weer gaat doen .

Badge

Een email aan Accell over alternatieven voor de veel te dure vervangingskosten voor het accupakket, heeft de directie van Accell zelf ook toegegeven het vervangen van een fietsaccu door een volledig nieuwe fietsaccu voor fietsen ouder dan 5 jaar vaak niet in verhouding staat tot de restwaarde van de elektrische fiets. Blijkbaar zijn de assemblagekosten om nieuwe accupakketten te produceren zeer hoog omdat de prijzen ervan maar blijven stijgen. Dit heeft niets te maken met de kosten van accucellen, want accucellen met een verouderde technologie worden juist goedkoper. Dit is terug te herleiden naar de kosten om accucellen - vaak met garantie - in het accupakket te laten vervangen door een gespecialiseerd bedrijf.

De heer Rijpstra, sales & service director van Accell Nederland, heeft in augustus 2020 aangegeven dat "We zijn inderdaad ook aan het onderzoeken hoe we in de toekomst met behulp van o.a. refurbished accu’s de levenscyclus van onze producten kunnen verlengen en daarmee het gebruik van de fiets door de consument.”  Het is niet duidelijk hoe lang dit onderzoek van Accell Nederland gaat duren en hoeveel prioriteit hieraan gegeven wordt.

Om accucellen door een gespecialiseerd bedrijf te laten vervangen is igv een E03 melding in principe nog wel de hulp van Accell Nederland benodigd en ik adviseer iedereen die dit overweegt de accucellen te laten vervangen en een E03 melding heeft, hiervoor contact te opnemen met Accell nederland om een verzoek te doen voor ondersteuning mbt de E03 melding. (verwijs hierbij naar dit bericht, en laat je niet afschepen! Interne communicatie binnen Accell gaat zeer moeizaam).  Met de E03 melding gijzelt Accell Nederland jouw elektrische fiets en ik verneem nog steeds graag van een jurist of dit zomaar mag. 

Zolang er geen E03 melding verschijnt, is het vervangen van de accucellen in een Accell accupakket zeer goed mogelijk tegen veel lagere kosten dan een origineel nieuw accupakket. Ook in zgn banaan accupakketten. De meeste bedrijven die accucellen in accupakketten kunnen vervangen geven vaak ook garantie, dus is het raadzaam om niet te lang te wachten met het laten vervangen van de accucellen igv er problemen met het accupakket ontstaan.

 

 

Hallo allemaal,

Ik heb dit probleem ook al langer sinds denk ik een jaar geleden. Een lange tijd heb ik er geen problemen meer mee gehad tot vandaag! De fietsenmaker bij mij in de stad meldde dat deze fiets (Sparta ion) ALTIJD aan de lader moet ivm onderhoud. Nu heeft de mijne een tijd niet aan de lader gestaan en is even niet volledig opgeladen geweest. Hij laad idd gewoon op maar geeft geen ondersteuning. Tevens knippert het lampje van (onderhoud) sleutel. Ik denk dat dit betekend dat hij helemaal opgeladen moet worden en dus onderhoud moet hebben via het opladen. Misschien dat dit probleem hetzelfde is bij jullie! Zelfde foutcode e0003. 
Tevens heb ik vorige jaar al meerder forums gezocht, andere met zelfde probleem geven aan dat bij komen van nieuw accu/batterij het probleem niet is opgelost. Dus aub koop (nog) geen nieuw accu/batterij!

Groetjes!

Badge

Hallo allemaal,

Ik heb dit probleem ook al langer sinds denk ik een jaar geleden. Een lange tijd heb ik er geen problemen meer mee gehad tot vandaag! De fietsenmaker bij mij in de stad meldde dat deze fiets (Sparta ion) ALTIJD aan de lader moet ivm onderhoud. Nu heeft de mijne een tijd niet aan de lader gestaan en is even niet volledig opgeladen geweest. Hij laad idd gewoon op maar geeft geen ondersteuning. Tevens knippert het lampje van (onderhoud) sleutel. Ik denk dat dit betekend dat hij helemaal opgeladen moet worden en dus onderhoud moet hebben via het opladen. Misschien dat dit probleem hetzelfde is bij jullie! Zelfde foutcode e0003. 
Tevens heb ik vorige jaar al meerder forums gezocht, andere met zelfde probleem geven aan dat bij kopen van nieuw accu/batterij het probleem niet is opgelost. Dus aub koop (nog) geen nieuw accu/batterij!

Groetjes!


Bedankt voor het bericht. Ik ben erg benieuwd naar de echte oplossing van de E0003 melding want deze is tot op heden zeer onduidelijk. Het standaard antwoord van de fietsenmaker, tot nu toe, is om het accupakket te vervangen, maar ik lees nu dat dit niet in alle gevallen de oplossing is.

Badge

Hallo allemaal,

Ik heb dit probleem ook al langer sinds denk ik een jaar geleden. Een lange tijd heb ik er geen problemen meer mee gehad tot vandaag! De fietsenmaker bij mij in de stad meldde dat deze fiets (Sparta ion) ALTIJD aan de lader moet ivm onderhoud. Nu heeft de mijne een tijd niet aan de lader gestaan en is even niet volledig opgeladen geweest. Hij laad idd gewoon op maar geeft geen ondersteuning. Tevens knippert het lampje van (onderhoud) sleutel. Ik denk dat dit betekend dat hij helemaal opgeladen moet worden en dus onderhoud moet hebben via het opladen. Misschien dat dit probleem hetzelfde is bij jullie! Zelfde foutcode e0003. 
Tevens heb ik vorige jaar al meerder forums gezocht, andere met zelfde probleem geven aan dat bij komen van nieuw accu/batterij het probleem niet is opgelost. Dus aub koop (nog) geen nieuw accu/batterij!

Groetjes!

Goedemiddag, 

Als fietsenmaker kan ik u vertellen, dat een ion niet altijd aan de lader hoeft!

 

Als uw display zegt dat de fiets bezig is met een onderhoud lading, wil dat zeggen dat hij aan het druppel laden is. Zodat de fiets 100% vol is. Dit doet verder niks positiefs voor uw accu. 

 

Mbt tot de error 3, wat nog wel eens wil helpen: haal de zekering uit de fiets en wacht 10 minuten, stop de zekering terug en geef een flinke slinger aan het achterwiel om de fiets weer "aan" te zetten. Stop daarna de fiets in de lader en dan wil de error wel eens weg gaan.

 

Wat ik nog graag een keer wil proberen, is om de chip uit de accu te halen en dan terug te plaatsen. Vervolgens zou je dan de accu weer moeten aanmelden bij een ion dealer (iedereen die sparta/batavus/koga verkoopt). Ik denk dat dit kan helpen omdat je dan de software tijdelijk verwijdert. Voor nu is dit alleen maar een theorie. 

 

Hopelijk heb ik wat vragen beantwoord, en hebben jullie hier wat aan :) 

Mvg Jesse

Reputatie 2
Badge +4

Een Batavus display op een Sparta Ion…...en dat kan gewoon?

Ja hoor, zelfde onderdelen namelijk……...

Badge

Ik heb precies het zelfde probleem . Opladen werkt, licht werkt , display werkt . Maar dat is het dan , geen trapondersteuning , na kalibreren meteen terug in foutcode e 03 . zekering eruit en weer erin gezet , helpt ook niet , slinger aan wiel helpt helaas ook niet .

Ook ik heb zojuist een klacht ingediend bij ACM ( consumentenbond) .

Benieuwd of we nog iets horen . 

Fijne sinterklaasdag !!

L. Houben, Venlo

Badge

Hallo allemaal,

Ik heb dit probleem ook al langer sinds denk ik een jaar geleden. Een lange tijd heb ik er geen problemen meer mee gehad tot vandaag! De fietsenmaker bij mij in de stad meldde dat deze fiets (Sparta ion) ALTIJD aan de lader moet ivm onderhoud. Nu heeft de mijne een tijd niet aan de lader gestaan en is even niet volledig opgeladen geweest. Hij laad idd gewoon op maar geeft geen ondersteuning. Tevens knippert het lampje van (onderhoud) sleutel. Ik denk dat dit betekend dat hij helemaal opgeladen moet worden en dus onderhoud moet hebben via het opladen. Misschien dat dit probleem hetzelfde is bij jullie! Zelfde foutcode e0003. 
Tevens heb ik vorige jaar al meerder forums gezocht, andere met zelfde probleem geven aan dat bij komen van nieuw accu/batterij het probleem niet is opgelost. Dus aub koop (nog) geen nieuw accu/batterij!

Groetjes!

Goede tip , geen nieuwe accu kopen en klacht indienen !!

Badge

Hallo allemaal,

Ik heb dit probleem ook al langer sinds denk ik een jaar geleden. Een lange tijd heb ik er geen problemen meer mee gehad tot vandaag! De fietsenmaker bij mij in de stad meldde dat deze fiets (Sparta ion) ALTIJD aan de lader moet ivm onderhoud. Nu heeft de mijne een tijd niet aan de lader gestaan en is even niet volledig opgeladen geweest. Hij laad idd gewoon op maar geeft geen ondersteuning. Tevens knippert het lampje van (onderhoud) sleutel. Ik denk dat dit betekend dat hij helemaal opgeladen moet worden en dus onderhoud moet hebben via het opladen. Misschien dat dit probleem hetzelfde is bij jullie! Zelfde foutcode e0003. 
Tevens heb ik vorige jaar al meerder forums gezocht, andere met zelfde probleem geven aan dat bij komen van nieuw accu/batterij het probleem niet is opgelost. Dus aub koop (nog) geen nieuw accu/batterij!

Groetjes!

Goedemiddag, 

Als fietsenmaker kan ik u vertellen, dat een ion niet altijd aan de lader hoeft!

 

Als uw display zegt dat de fiets bezig is met een onderhoud lading, wil dat zeggen dat hij aan het druppel laden is. Zodat de fiets 100% vol is. Dit doet verder niks positiefs voor uw accu. 

 

Mbt tot de error 3, wat nog wel eens wil helpen: haal de zekering uit de fiets en wacht 10 minuten, stop de zekering terug en geef een flinke slinger aan het achterwiel om de fiets weer "aan" te zetten. Stop daarna de fiets in de lader en dan wil de error wel eens weg gaan.

 

Wat ik nog graag een keer wil proberen, is om de chip uit de accu te halen en dan terug te plaatsen. Vervolgens zou je dan de accu weer moeten aanmelden bij een ion dealer (iedereen die sparta/batavus/koga verkoopt). Ik denk dat dit kan helpen omdat je dan de software tijdelijk verwijdert. Voor nu is dit alleen maar een theorie. 

 

Hopelijk heb ik wat vragen beantwoord, en hebben jullie hier wat aan :) 

Mvg Jesse

Hoi Jesse , laat ons svp weten of dat werkelijk helpt ( chip eruit/ en weer erin ) , zou toch nog een goede oplossing kunnen zijn !! , Alvast bedankt. Loek.

Reputatie 3
Badge +2

Hier staan ook nog tips mbt diverse storingen.

https://www.janwestdijk.nl/foutmeldingen-sparta-ion/

 

tav E03, lijkt me iets voor ervaren gebruikers met kennis van dit soort zaken of de dealer.

E03 Software versie controleren Plaats zekering opnieuw, laad het batterijpakket geheel op, update de software

  

Valt me op dat er over E003 en E03 gesproken wordt L+R…

En dat in latere handleidingen wel E01… E04 etc… wel, maar niet E02 en iig E03 vaak niet genoemd worden.

Reageer