Beantwoord

foutcode e 0003 sparta ion

Badge

Krijg sinds vanmiddag ineens e 0003 op mn display. Accu laad wel op tot 100 % g zegt daarna bezig met onderhoudsladingen.  Maar wanneer ik de lader er weer uit haal en hem in stand 1 2 of 3 zet. Krijg ik weer e0003. En bij dubbel op het knopje te drukken blijft de stand even in beeld en verdwijnt dan weer. Kan hem niet kalibreren.  Geeft direct e0003 aan.

Wie kan me helpen om ander het printplaatje te vervangen.

Had hier gelezen dat dat het probleem zou zijn. Inplaats van defecte accu.

icon

Beste antwoord door Wortelstamper 24 May 2020, 10:51

Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 1
Badge

Hier staan ook nog tips mbt diverse storingen.

https://www.janwestdijk.nl/foutmeldingen-sparta-ion/

tav E03, lijkt me iets voor ervaren gebruikers met kennis van dit soort zaken of de dealer.

E03 Software versie controleren Plaats zekering opnieuw, laad het batterijpakket geheel op, update de software

Valt me op dat er over E003 en E03 gesproken wordt L+R…

En dat in latere handleidingen wel E01… E04 etc… wel, maar niet E02 en iig E03 vaak niet genoemd worden.

Ik heb ook E03 melding gehad en deze kwam na een aantal keer E18. E18 komt niet op het schermpje  maar tijdens fietsen viel de trapondersteuning uit. De dealer heeft de fiets uitgelezen en op het rapport stond E18 op momenten dat de trapondersteuning uitgevallen was.  Na opladen had ik daarna weer gewoon trapondersteuning tot E03 verscheen. volgens Sparta dealer is de accu dan defect  Inmiddels heb ik de accu laten reviseren en werkt alles weer zoals het hoort. Bij verschillende accurevisiebedrijven wordt aangegeven dat het onmogelijk zou zijn de banaanaccu te reviseren en daarbij wordt je richting een originele vervangaccu gestuurd. Dit is niet nodig want de banaanaccu is gewoon te reviseren en accurevisatiebedrijf die dit met garantie aanbieden doen dat als volgt:

De werkwijze om het Sparta/Batavus/Koga ION accupack te reviseren is:

1. Dmv een speciaal ontwikkeld tool wordt de behuizing snel en eenvoudig geopend
  2. De BMS wordt tijdens het verwisselen van alle accucellen onder spanning gehouden om te voorkomen dat de BMS blokkeert
  3. Evt E03 melding wordt automatisch opgeheven nadat het accupakket weer volledig in balans is, mits er geen andere problemen met de BMS zijn.
  4. De behuizing wordt dmv een grote krimpkous weer gesloten.
  5. Evt aanmelden van het gereviseerde accupakket gaat via een bevriende welwillende Sparta/Batavus/Koga dealer

Ik krijg sinds vorige week ook de E003 foutmelding. Met welke accu reviseurs zijn er goede ervaringen opgedaan?

Reputatie 1
Badge

Ik krijg sinds vorige week ook de E003 foutmelding. Met welke accu reviseurs zijn er goede ervaringen opgedaan?

Ja die zijn er, maar er mogen hier helaas geen linkjes naar commerciële partijen geplaatst worden...

Beste allemaal,

Al eens eerder op het forum gesproken. Zelf kamp ik nog steeds met deze problemen. Fietsenmaker wilde niet eens naar m’n fiets kijken en zei meteen al nieuwe accu. Dit ga ik dus niet doen.

Van de week heb ik iemand gesproken op een ander forum, was heel toevallig. Zij vertelde dit: zie afbeelding.

Hoe kan ik dit zelf nakijken, moet ik alles loshalen?

Beste llinzsx ondertussen u probleem opgelost? Ik kreeg vandaag ook e003 melding

gr p

Beste llinzsx ondertussen u probleem opgelost? Ik kreeg vandaag ook e003 melding

gr p

gr p

Nee helaas nog steeds niet.. ik heb het maar opgegeven.. ben inmiddels al langer dan een jaar ermee bezig 😵‍💫

Beste allemaal,

Ik heb zelf laatst een Sparta ion GL gekocht (tweedehands) die een in frame (bananenaccu) hebben.

De eigenaar probeerde de accu zelf te vervangen. Echter ben ik erachter gekomen dat de "nieuwe" accu niet voor de sparta GL bedoeld was of al defect was. Ik had er ook de oude accu bijgekregen. 

De oude accu gaf ook de error E0003 aan. Echter kon ik wel met de knop waar modus op staat naar het main display komen. Alleen inderdaad geen trapondersteuning. 

Ik had toen zelf bedacht om de cellen van die nieuwe accu in de oude accu te zetten zodat hij dus goeie cellen heeft.

Ik kan in ieder geval bevestigen dat die cellen van die oude accu echt niet meer oke waren. Ze zagen er ook al niet meer oke uit. 

Maar na het verplaatsen van die cellen geeft het display nog steeds error E0003 aan..

Ik heb dus sterk het idee dat de accu het zelf onthoudt dat hij niet meer oke is. De oude accu is hoogstwaarschijnlijk 10 jaar oud en heeft bijna 9000KM opgelopen in de afgelopen 10 jaar.

Heeft iemand misschien al een idee hoe ik de accu weer laat denken dat hij wel oke is en de cellen een goeie staat hebben?

Vriendelijke groet

Reputatie 5
Badge +4

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2204766#2204766

E0003 is een software matige blokkade die de trapondersteuning uitschakelt zodra er een aantal keer een spanningsverschil tussen de accucellen is gedetecteerd (E18). Met E0003 wordt de trapondersteuning definitief geblokkeerd en het is onduidelijk hoe E0003 gereset kan worden nadat de defecte accucellen vervangen zijn.

Dus de printplaat of de chip die dat onthoud zal wrs vervangen moeten worden. Maar die zie ik niet zo snel los aangeboden….

Er rest wrs niet veel meer dan de complete accu te vervangen….helaas

https://www.bnnvara.nl/kassa/discussie-accu-vervangen-sparta-ion

Tja, ik heb een zelfde probleem, maar dan met een Batavus Padova, deze komt van de zelfde fabrikant. En geeft melding E0003, de fietsenmaker zegt: "Accu kapot volgens de lijst". Nu heb ik op verschillende fora gelezen, dat het printje boven de accupack meestal de oorzaak is en de accu nog goed is. Helaas het printje is niet apart van de accu te verkrijgen, dus zit je aan het vervangen van de hele pack (€400)

Reageer