Consumentenbond.nl
Vraag

Geannuleerde vlucht tijdens OV-staking

• 4 juni 2019
  • 9 reacties
  • 938 Bekeken

Badge
  • Nieuwe deelnemer
  • 5 reacties
Goedendag, een vraag over de impact van de ov-staking op vluchten van Schiphol. Op de dag van de landelijke ov-staking (28 mei) vloog een collega van mij met Vueling naar Lisabon voor een lang weekend. Op 27 mei om 18:00 kreeg hij per email bericht dat de vlucht geannuleerd was wegens de staking. Het lukte Vueling niet om hem eerder dan donderdag 30 mei op een andere vlucht te krijgen en hij heeft de vlucht dus geannuleerd en (veel duurdere) last minute KLM vlucht genomen op 28 mei.

Vueling beroept zich op overmacht omdat het een staking
behelst. Stakingen gelden volgens de EU-regels inderdaad als overmacht maar
roept bij mij wat vragen op:
1. Er was geen sprake van een staking op Schiphol nog van de luchtvaartmaatschappij zelf. Mijn collega kon ook gewoon naar Schiphol komen met de auto. In hoeverre kan Vueling zich beroepen overmacht door stakingen van het ov?
2. De staking was ruim van tevoren aangekondigd (ik vind hier al nieuwsberichten over van begin mei). Had Vueling niet al veel eerder naar een oplossing moeten gaan zoeken dan de dag van tevoren?

Al met al vraag ik me af hoe kansrijk het zou zijn om toch een claim neer te leggen voor het annuleren van de vlucht ondanks dat stakingen gelden als overmacht. Heeft iemand hier een idee over?

9 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Mogelijk vind je hier meer informatie over wat de mogelijkheden zijn:
https://www.consumentenbond.nl/vliegen/vlucht-claim-service/geld-terug-bij-vluchtvertraging

Wat kun je met de Vlucht Claim Service?

We merken dat het vaak moeilijk is voor consumenten om hun recht te halen bij klachten over luchtvaart. De Vlucht Claim Service (VCS) helpt daarbij. Met de VCS kijk je of je vlucht in aanmerking komt voor financiële compensatie voor het geleden tijdsverlies.
Badge
Dank voor uw reactie Bert! Ik heb de informatie in de link die u doorsteurd gelezen en mijn collega gaat sowieso een claim indienen onder het mom van nooit geschoten is altijd mis.

Echter ook in uw link staat dat stakingen van derden (zoals luchtvaartpersoneel) een reden kunnen zijn voor de luchtvaartmaatschappij om overmacht aan te voeren. Ik vraag me af in hoeverre een ov-staking hier ook onder valt. In principe was het namelijk gewoon mogelijk om op te stijgen en deden veel andere maatschappijen dit ook. Ik kan hier online weinig over vinden en was benieuwd of iemand hier ervaring mee had.

Ik zal trachten hier te updaten hoe het loopt met de claim.
Reputatie 7
Badge +5
@Tudou "Echter ook in uw link staat dat stakingen van derden (zoals luchtvaartpersoneel) een reden kunnen zijn voor de luchtvaartmaatschappij om overmacht aan te voeren."

Dat heeft ryan air zojuist verloren bij de rechter.
En een OV staking treft op geen enkele wijze of ze wel of niet kunnen vliegen.
Badge
@Bert: Dat is wel interessant. U refereert aan dit bericht? Voor een staking van eigen personeel las ik inderdaad dat beroepen op overmacht niet terecht is maar voor stakingen van derde partijen, zoals luchthavenpersoneel, weer wel. Ik ben het met u eens dat ov personeel daar niet onder zou moeten vallen maar kan daar geen jurisprudentie of nieuws over vinden. Dit verbaast mij wel enigzins gezien er op 28 mei tientallen vluchten zijn geannuleerd.

Mijn collega heeft inmiddels de luchtvaartmaatschappij zelf aangesproken voor een vergoeding. Ik verwacht dat zij deze zullen afwijzen. De volgende stap zal dan een claim via een claimorganisatie zijn.
Badge
Update op dit bericht. De luchtvaartmaatschappij heeft, zonder verdere verklaring anders dan dat ze "in lijn met de Europese regels gehandeld hebben", de claim afgewezen. De volgende stap is via Consumentenbond een claim indien. Ik zal de voortgang hier proberen bij te houden.
Badge +6
@Tudou: dank voor deze update en fijn dat je ons hier op de hoogte houdt van de ontwikkelingen! 👍🏼
@Tudou Beste Tudou ik vroeg mij af of er ondertussen al meer nieuws is over de claim? Ik zit namelijk in hetzelfde schuitje. Bedankt alvast!
Badge
@Mijn
Excuses voor de late reactie, mijn collega was buiten kantoor.
Er is weinig te melden, de claim is ingediend en EUclaim is aan de slag. Ze hebben twee brieven gestuurd naar de luchtvaartmaatschappij en nog geen reactie gekregen. Mocht die niet komen dan volgen verdere (juridische) stappen. Mijn persoonlijke eerdere ervaring is dat het wel een jaar kan duren voordat er een uitkomst is.
Reputatie 1
Badge +2

28 mei jl stond ik om 07:30 uur op Schiphol en moest nog naar Groningen…
De KLM had pasief ,op haar website ,de OV staking vermeld en omboeking aangeboden.
Zij ,net Vueling , zijn niet aansprakelijk volgens de Europeese regelgeving. Deze OV staking is voor hen overmacht.

Mijn 28 mei oplossing vermeld ik hier off topic wel .
Kan handig zijn voor een volgende soortgelijke situatie.
Ik heb een auto gehuurd bij Avis  .
One way ; binnen 24 uur ingeleverd op vestiging Groningen.
De huur en benzinekosten zijn vergoed via de reisverzekering die ik via mijn  American Express Flying Blue Gold creditcard heb.
De kosten van mijn eerder gekocht treinticket zijn  vergoed door NS.

Mijn tip aan de Consumenten Bond ; neem de door mij genoemde reisverzekering eens mee in een vergelijk met andere doorlopende reisverzekeringen.
Opzienbarende verschillen ! 
:sweat_smile:

Reageer