Consumentenbond.nl

Gebruik jij je smartphone als navigatiesysteem?

Reputatie 3
Badge +2
Dat whatsappen, sms'en en bellen in de auto niet zo handig zijn, is eigenlijk iedereen er wel over eens (zie het topic hierover). Toch heeft een smartphone ook functies die juist wél nuttig kunnen zijn in het verkeer, zoals navigatie. Natuurlijk zijn er voordelen en nadelen aan navigatie-apps te noemen, zowel in het veilig gebruiken onderweg als op het gebied van privacy, maar wordt er waarschijnlijk wel veel gebruik van gemaakt onderweg.

Gebruik jij je smartphone als navigatiesysteem en welke app gebruik je daar voor? Hoe vaak gebruik je de app? En wat vind je goed of minder goed aan die app? Laat het weten!

36 reacties

Reputatie 7
We hebben ingebouwde navigatie dus gebruik ik de telefoon daar nooit voor totdat ik een keer de auto van mijn moeder mee had en toen heeft Google maps me prima uit de brand geholpen. Het is wel vragen om een bon want je moet de telefoon wel aanraken om hem te bedienen.
Ja ik gebruik de telefoon soms als navigatiehulpmiddel. Hoewel ik in tegenstelling tot vele mede weggebruikers wel degelijk een locatie kan vinden zonder een dergelijk hulpmiddel. Verbazingwekkend hoeveel mensen de navigatie / smartphone gebruiken op routes waar ze de route echt wel kennen en weten. Hoe je van Groningen naar Assen komt en andersom is voor mij inmiddels wel bekend. Voor vele anderen is daar kennelijk navigatie voor nodig.

Google maps levert een prima navigatiehulpmiddel zonder gezeur over de aanschaf van nieuwe kaarten. En de enkele keer dat ik dat nodig heb is dat prima. Houdertje op dashbord en rijden maar 🙂
Reputatie 3
Badge +2
Fred B. schreef:

Ja ik gebruik de telefoon soms als navigatiehulpmiddel. Hoewel ik in tegenstelling tot vele mede weggebruikers wel degelijk een locatie kan vinden zonder een dergelijk hulpmiddel. Verbazingwekkend hoeveel mensen de navigatie / smartphone gebruiken op routes waar ze de route echt wel kennen en weten. Hoe je van Groningen naar Assen komt en andersom is voor mij inmiddels wel bekend. Voor vele anderen is daar kennelijk navigatie voor nodig.

Google maps levert een prima navigatiehulpmiddel zonder gezeur over de aanschaf van nieuwe kaarten. En de enkele keer dat ik dat nodig heb is dat prima. Houdertje op dashbord en rijden maar :)

Mee eens! Het is inderdaad opvallend dat best veel mensen met navigatie rijden, ook op wegen die ze echt wel kennen. Maar blijkbaar kan een navigatie-app of systeem toch ook voordeel bieden op bekend terrein. En gaat het niet zozeer om de specifieke route die het systeem aangeeft - want bekend - maar om andere zaken. Zo geven de systemen vaak tijdig (hoorbare) waarschuwingen voor aankomende acties/afslagen en dergelijke. Mogelijk maakt dat het rijden (mentaal) nog iets comfortabeler en makkelijker, omdat je tijdig gewaarschuwd wordt wanneer je weer 'extra' moet opletten. Plus dat mensen de navigatie mogelijk ook gebruiken om actuele verkeersinformatie te ontvangen, zodat ze weten of en eventueel hoeveel vertraging er op hun (bekende) route is.
Reputatie 4
Badge +5
Ha, ik gebruik dagelijks mijn navigatie, de standaard ingestelde 'kaarten' op mijn IPhone. De weg weet ik inmiddels wel 😁maar deze app geeft de files aan, welke routes ik beter kan vermijden en suggesties hoe ik sneller op bestemming kom. Ideaal!
Reputatie 7
@Arjen Oving Je wilt het niet hebben over het aanraken van je telefoon en de boetes die daarvoor uitgedeeld kunnen worden?
Reputatie 3
Badge +2
Er is inderdaad eerder dit jaar een uitspraak geweest dat het bedienen van een telefoon in een houder in de auto ook strafbaar is: https://nos.nl/artikel/2187224-ook-boete-voor-bedienen-telefoon-in-houder-op-dashboard.html. Maar in hoeverre dit echt een stevige regel gaat worden is nog onduidelijk. Zo heeft bijvoorbeeld het Openbaar Ministerie zelf hoger beroep ingesteld tegen dit vonnis om meer duidelijkheid te krijgen.

Verder staat het niet in het nieuwsbericht, maar ik denk dat het hierbij ging om bediening tijdens het rijden. Wanneer je stilstaat, zoals voor een stoplicht of in de file, lijkt bediening vooralsnog wel toegestaan. Dat lees je tenminste op deze website van de rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/mag-ik-bellen-in-de-auto.

Het beste voor de verkeersveiligheid is natuurlijk dat je de navigatie-app al van tevoren opstart en instelt en dat je de smartphone verder niet bedient tijdens de rit.
Gebruik ook zeker Google maps in de auto. Moet eerlijk zeggen dat Whatsapp berichten en telefoontjes mij inderdaad afleiden. Heeft iemand nog een idee over een goede app om alleen Google maps en Flitsmeister te gebruiken, maar alle andere berichten services uit te schakelen?
Badge
Ik gebruik mijn smartphone tot nu toe zelden in mijn eigen auto. Maar dat is een Citroën met ingebouwde navigatie van Here, en die is ondanks een jaarlijks updateprogramma (december vorig jaar voor het laatst) nog niet zover bij dat de A4 tussen Delft en Rotterdam er op staat. U begrijpt dat er nog wel meer niet op staat dat de laatste twee a drie jaar is aangelegd of gewijzigd. Google Maps is dan een uitkomst.
En natuurlijk op de fiets of te voet!
Maar indien rijdend, op welke manier dan ook, wel altijd met de mobiel liggend of hangend, niet in de hand. Leve de telefoonhouder in de auto en het krat op de fiets!
Badge
VanderGoor schreef:

Gebruik ook zeker Google maps in de auto. Moet eerlijk zeggen dat Whatsapp berichten en telefoontjes mij inderdaad afleiden. Heeft iemand nog een idee over een goede app om alleen Google maps en Flitsmeister te gebruiken, maar alle andere berichten services uit te schakelen?

Zou die "Auto modus" app van Interpolis of iets vergelijkbaars van een andere producent niets voor je zijn?
Ik gebruik al jaren de app Sygic GPS Navigatie (heb geen ingebouwde navigatie). Eenmalige aanschaf voor een redelijke prijs en de kaartupdates zijn verder gratis. Er bestaan verschillende versies, Europa, Wereld en extra uitbreidingen zoals file informatie zijn verkrijgbaar. De kaarten zijn per land te installeren en ook weer apart te verwijderen, bv na een buitenland vakantie. Dat scheelt opslagruimte. Voordeel is ook dat er geen internetverbinding nodig is om hem te kunnen gebruiken. Kaartopslag op SD kaart is mogelijk.
Regelmatig komt er via de appstore een update uit, ook van de kaarten.
Ik vind hem super handig in gebruik. Je hebt altijd navigatie bij de hand (ook wandelend en fietsend). Het enige wat je in de auto nodig hebt is een telefoonhouder en kabel voor voeding.
Ik gebruik al jaren TomTom via mijn Smarphone. Aanschaf en abo voor € 19.95 per jaar. Daar zitten dan 4 kaartupdates bij. Er is keuze tussen diverse kaarten: Benelux en/of NL en/of West-Europe en/of .. en/of..
Verder zit er file-informatie bij in (met omleidingsroutes: heeft mij al heel wat tijd en ergernissen gescheeld en heeft vaak voorkomen dat ik te laat op afspraken zou zijn gekomen), vaste flitspalen (voor snelheid, maar ook voor rood-lichtcamera's) en mobiele controles + meldingen voor bekende plaatsen van mobiele snelheidscontroles. Voor al dit moois moet je natuurlijk wel een permanente mobiele dataverbinding hebben. Het kost overigens niet veel MB's per rit. Voor een rit van 1,5 uur naar Brussel bijv. slechts ongeveer 15 MB.
Ik heb de SM in een houder en hoef deze zelden aan te raken tijdens het rijden, omdat ik mijn routes (natuurlijk) van te voren instel. Ook via de PC kan dit via https://mydrive.tomtom.com/nl_nl/ Als je op die site en in je app dezelfde accountgegtevens hebt kun je allerlei zaken op je PC al regelen en die worden dan gesynchronisrred (ook andersom), zoals ook favoriete plaatsen en adressen.
Ik heb deze app (bijna) altijd aanstaan vanwege de file-info met omleidingsroutes en (mobiele) flitsers .. 😉
Badge
Ik gebruik al jaren met veel plezier mijn Smartphone voor allerlei vormen van Navigatie. Wandelen, fietsen en in de auto. Voor wandelen en fietsen gebruik ik OSMAND+, dat werkt met (gratis) OSM kaarten.

In de auto gebruik ik soms OSMAND+ (als ik een vooraf gekozen route wil rijden) of Google Maps als ik naar een adres wil. In alle situaties zorg ik dat de routes voor ik begin op mijn Smartphone staan, zodat ik daarna alleen nog maar moet opstarten voor het begin.

Ik heb in mijn auto (Renault) ook nog ingebouwde navigatie, maar die gebruik ik zelden, omdat de kaarten nu al sterk verouderd zijn en een update een vermogen kost (mijn auto is 1 jaar oud). Google Maps neemt de actuele verkeerssituatie mee en hun kaarten zijn up to date.

Nog even over OSM kaarten. Die zijn gedetailleerder dan Google Maps en daarom geschikter voor wandelen en fietsen.

Met wandelen en fietsen koppel ik wel een extra accu aan de Smartphone, omdat hij met navigeren binnen 3 uur leeg is. In de auto uiteraard aangesloten op de sigarettenaansteker..
Reputatie 1
Badge +1
In den beginne gebruikte ik de app van Tomtom op mijn iPhone. Werkt prima en je krijgt (kreeg) vier keer per jaar een nieuwe kaart. Sinds kort wordt die app niet meer ondersteund.

Al een tijd geleden ben ik Waze gaan gebruiken. Het is een gratis app. Als je onderweg file-informatie wil heb je wel internet op je telefoon nodig, maar als je thuis (met wifi) je bestemming invult en onderweg niet van de geplande route afwijkt gaat het ook goed zonder internet.

Het voordeel van Waze is dat de kaarten door een grote community van gebruikers wordt bijgehouden. Afsluitingen worden vaak real time ingevoerd en wanneer ze gepland zijn, worden die er zelfs vaak al vóór de afsluiting ingepland, zodat ze meteen actief zijn op de dag van de afsluiting. Nooit meer verouderde informatie. Nieuwe wegen staan er al in voordat ze geopend zijn maar worden tot de opening niet in de route opgenomen.

Lang leve de community achter Waze!
Ik heb een vaste navigatie in mijn Toyota. Het updaten van nieuwe kaarten kost echter ruim 100 euro. Je moet natuurlijk regelmatig een nieuwe kaart updaten. Ik las 'n keer in de consumentengids dat de TomTomGo op je smartphone een goed werkend systeem is. Ik heb de gratis versie uitgeprobeerd en dat beviel me erg goed. Ik heb dus de betaalde versie -20 euro per jaar- aangeschaft. (heel Europa of als je wil 'n deel) De aanwijzingen en kaarten zijn erg goed en duidelijk. Afgelopen zomer ben ik via Frankrijk naar Corsica geweest en via Italië terug. Ruim 5000 km gereden. Overal waar ik heen wilde gebruikte ik TomTomGo en overal werkte het perfect. Je kunt dit systeem gewoon offline gebruiken. Ik ben dus zeer tevreden met genoemd systeem en gebruik mijn vaste navigatie niet meer. Ook dus geen dure updates.
TomTom Go
Ik gebruik al meer dan 8 jaar Tom Tom op mijn iPhone en ben er bijzonder tevreden over. Ik ben een aantal keren van auto gewisseld en hoef dus geen nieuw systeem aan te leren en mijn bekende lokaties verhuizen mee. Het grote voordeel is dat de kaarten van TomTom ongeveer 1x per 3 maanden worden bijgewerkt en je zo heb je altijd een recente kaart. Ook de file en flitser informatie is bijzonder actueel en je wordt duidelijk gewaarschuwd en een alternatieve route aangeboden. En je kan de buitenlandse kaarten die je nodig hebt downloaden en ook die zijn actueel. Met een abonnementsgeld van 20€ per jaar vind ik dit een veel betere keus dan welk ingebouwd navigatie systeem dan ook.
Ja ook ik gebruik een navigatie op mijn mobiel (heb dus geen ingebouwde navigatie in mijn auto). Ik gebruik daar Waze voor. Als er op je route een file is dan leidt hij je feilloos om de file heen. Hoef je verder niets voor te installeren. En Waze wordt constant geüpdate door gebruikers als er iets gebeurd is onderweg. Natuurlijk stel je eerst de route in naar het eindpunt voordat je gaat rijden anders moet je al rijdend dingen gaan aanpassen en dat mag dus niet. Moet je toch iets wijzigen dan zijn er overal P plaatsen waar je even kunt stilstaan om dat te doen. Houdertje op het dashboard en gaan. Prima oplossing en nooit gezeur over kaarten die door de dealer niet worden bijgehouden of dat het niet in het NL is. Voor mij niets anders.
overigens zie ik vaak genoeg zeer dure en luxe auto's rijden (BMW X, Mercedes, grote SUV's) waarvan de bestuurder al rijdend gewoon een mobiel in z'n hand heeft. Geïntegreerde navigatie zeker te duur om bij te kopen.
Ik gebruik Maps van Google met off-line kaart en onderweg internet verbinding. Wat ik erg handig vind is dat als ik op zoek ben naar een camping, B&B, tuincentrum, cafe e.d. je dat onderweg gewoon in kan typen en je krijgt dan veel mogelijkheden bij in de buurt (heel handig op vakantie). Bijzonder is dat je het in het buitenland gewoon in het Nederlands kan intypen.
Verder krijg je ook nog openingtijden, prijzen, telefoonnummer, foto's, streetview van datgene wat je zoekt zodat je het van atevoren kan bekijken.

Nadeel is dat bij mij regelmatig de verbinding met de satelliet uitvalt. Ook denk ik dat Google gegevens van je wil verzamelen. Die kunnen bij mensen die niets te verbergen hebben toch kwaadwillig tegen je gebruikt worden.

Onlangs heb ik ook HERE met off-line kaart op mijn phone geinstalleerd. Bij GoogleMaps verloopt je off-line kaart namelijk na 1 maand en je vergeet soms hem opnieuw te downloaden (ook al krijg je een waarschuwing van hun). Dan vind ik het handig een tweede navigatie als backup te hebben. HERE is ook wel duidelijk, maar niet zo mooi en heeft ook de bovengenoemde voordelen niet.
Reputatie 1
Badge +1
Mijn vrouw gebruikt een navigatie-app op de iPad mini, die met een houder op de voorruit zit. Zo heeft ze altijd up-to-date kaarten en een luxe groot display voor een lagere prijs dan een inbouwsysteem met altijd verouderde kaarten (bij een kaart-update krijg je altijd nog een kaart die een tijdje oud is). En, als je het zo bekijkt, ook nog eens een gratis iPad mini.

Je vraagt je zo af waaron er überhaupt nog inbouwsystemen verkocht worden.
Ik heb naast de gewone TomTom een aantal jaren de app van TomTom gebruikt. Deze app zorgde ervoor dat de telefoon veel te warm werd en de batterij snel leeg ging. Inmiddels is er een nieuwe app, maar die voldoet niet op het kleine scherm. Een tijdje geleden daarom toch weer een ‘ouderwetse’ TomTom gekocht en die bevalt prima: groot scherm, wifi om thuis makkelijk updates te kunnen doen en met bluetooth aan de telefoon te koppelen voor realtime verkeersbegeleiding als je onderweg bent; maar ook makkelijk handsfree bellen (werkt met stembegeleiding). Voor korte ritjes is google maps prima, maar als je veel en lang de steeds drukkere weg op moet is de ‘ouderwetse’ TomTom naar mijn mening nog steeds de allerbeste keus. En het is veiliger, want je hoeft je telefoon niet te gebruiken: thuis instellen en rijden maar. En door het voorkomen van boetes heb je het apparaat snel terugverdiend. Het gaat minstens een jaar of drie mee en omgerekend per week kost het dan nog geen euro per week.
Ik gebruikte op mijn oude Nokia kaarten om door heel Europa te navigeren tot Polen en Italie, nooit problemen gehad, altijd netjes aangekomen. Daarom gebruik ik nu de opvolger Here We Go, met offline kaarten opslaan en online verkeersinfo onderweg. Prima gratis app, beperkt geheugengebruik op je mobiel, en via de laptop kun je je verzamelingen plaatsen eenvoudig beheren.
Bij Google Maps moet je veel grotere kaarten downloaden, die na een maand weer weg zijn.
Ze moeten het mogelijk maken om de navigatie tijdens het rijden te blokkeren. In mijn vorige auto Toyota Rav4 was dit in de aanwezige navigatie ook standaard geblokkeerd. Wel zo veilig. Dus invullen voor je gaat rijden.
Reputatie 1
Ik gebruik mijn smartphone ook voor navigatie. Heb jaren geleden voor ongeveer 75 euro Navigon gekocht met kaarten van heel Europa (per land te downloaden op je telefoon) en gratis updates.
Ik ben zeer tevreden over Navigon, moest laatst naar vliegveld Frankfurt, langparkeren, het adres stond al bij het keuzemenu. Moet er niet aan denken dat ik dat in mijn eentje met Michelin kaarten op schoot en/of bijrijdersstoel had moeten vinden. Maar zo ging dat voeger wel dus.
Aanraken hoeft niet als je bij de start van je rit het adres invoert. Neem je halverwege een andere route, dan berekent Navigon een nieuwe route, zodat je toch op je eindbestemming komt. Ook handig bij omleidingen en wegversperringen.
Mijn partner is eigenwijs en gebruikt Google Maps, dan weet ze pas op het kruispunt zelf of ze links of rechtsaf moet. Vind ik erg laat, maar zij kan ermee leven blijkbaar.
Ik denk dat Google Maps van een aantal zaken afhankelijk is bij het tijdig aangeven van aanwijzingen mbt route. De snelheid van de smartphone, geheugen, verbinding , GPS en dat soort dingen. Als dat allemaal op orde is is mijn ervaring niet dat het erg laat aanwijzingen geeft.
Ik gebruik mijn smartphone in de auto uitsluitend voor navigatie. Heb ingebouwde navigatie met verouderde kaart. Een nieuwe kaart voor €175,-- is al bijna een jaar oud! Google maps is altijd up to date en verkeersinfo.
Reputatie 2
Badge +2
@S. Rodenhuis
VanderGoor schreef:

Zou die "Auto modus" app van Interpolis of iets vergelijkbaars van een andere producent niets voor je zijn?

Dit soort apps zien we steeds vaker op smartphones. Telefoons van Samsung hebben de “In-traffic reply” app, die je ook op andere Android telefoons kan downloaden.

En in het nieuwe besturingssysteem van iPhones zit een “Niet storen tijdens autorijden”-functie. Die kan je via het bedieningspaneel activeren. Dat kan het navigeren een stuk prettiger maken, vooral als je vaak meldingen ontvangt.

Heel interessant om te lezen wat jullie voor- en nadelen van een navigatie-app of los systeem zijn. We zien graag nog meer reacties tegemoet!

Reageer