Consumentenbond.nl

Gebruik jij je smartphone als navigatiesysteem?

Toon eerste bericht

34 reacties

Badge
Ik gebruik ruim een half jaar Tom Tom Go op mijn Smartphone. Ben er heel tevreden over. Zoals hierboven al genoemd krijg je regelmatig updates. Het scherm vind ik duidelijk en begrijpelijk. Als je een keertje toch een afslag voorbij rijdt komt hij onmiddelijk met een alternatieve route. Ik he geen internetverbinding op mijn telefoon.

Ik heb een tijd met diverse apps geprobeerd, uiteraard ook de gratis apps, want ik ben Nederlander. Maar ik was niet tevreden over de prestaties. Google Maps vond ik onduidelijk in zijn aanwijzingen. De pijltjes boven aan het scherm niet altijd duidelijk genoeg. Grootste probleem met Google Maps was voor mij dat hij geen alternatieve route berekende als ik een afslag had gemist wat me nog wel eens overkomt. Dit komt misschien omdat ik geen internetverbinding op mijn telefoon heb. Ik had de kaart gedownload maar dat werkte dus niet bij het herberekenen van de route. Van een vriend die wel internet op zijn mobiel heeft hoorde ik later dat herberekenen van de route bij hem wel goed werkt. Ik heb geen behoefte aan internet op mijn phone, ik ben volkomen gelukkig met de Wifi thuis, op het werk enz.

Op vakantie in Duitsland had ik tijdelijk wel een internet abbonement genomen. Toen kreeg ik dus allerlei meldingen ivm files, ongelukken enz. In de buurt van Wurzburg ging ik daarom van de snelweg af en belandde in een alternatieve route dwars door de Wurzburg heen. Hiervan vroeg ik me af of dit een goede keus was. Ik had mijn twijfels. In het vervolg van onze reis heb ik de filemeldingen gelaten. Dit was mijn enige minpuntje. Ik ben enthousiast over het navigatiedeel in de app dat vind ik echt heel goed en duidelijk bij Tom Tom.
Badge
Ik heb al jaren een Windows Phone met daarop de app Kaarten. Het gebruik is gratis mits je de juiste kaarten op de telefoon vooraf hebt gedownload. Over het algemeen oriënteer ik me vooraf met Google Maps (thuis), op een ouderwetse kaart of met de app Kaarten. Een vreemde stad in of uitrijden wil ik nog weleens met de navigatie app doen van Kaarten. Bij wegomleidingen of als ik een afslag gemist hebt berekend de app snel een alternatieve route, ook in het buitenland. Wel vraag ik me weleens af of de getoonde route de beste optie is. Ik ben een paar keer achter iemand aan gereden met een ander systeem en dat ging niet altijd goed, afrit af en weer op, ventweg in, twee keer langs het zelfde punt etc.
Ik maak zelden gebruik van de optie gesproken navigatie. Actuele file en wegomleidingen geeft de app niet aan.

Ook tijdens een wandeling door een stad of de natuur gebruik ik de app regelmatig ter oriëntatie. In heel afgelegen gebieden duurt het soms een tijdje voordat hij het juiste punt heeft gevonden waar ik me dan bevindt. Maar hij vind me wél met de GPS functie en dat heeft me een paar keer flink geholpen.

Nadeel vind ik dat het zoeken van straten heel exact moet gebeuren er is maar één correcte manier: de manier waarop de straat bekend is bij Kaarten. Wel of geen spatie, met of zonder koppelteken, de schrijfwijze verschilt nogal eens met de wijze waarop deze op het straatnaam bordje zelf geschreven staat of in een gids. Ook het zoeken op naam van een restaurant, museum, winkel e.d. is nog niet vergelijkbaar met Google Maps thuis.

Ik ben positief, tot nu toe ben ik altijd aan- en thuisgekomen.
De Microsoft Windows Mobile oplossing is een doodlopende weg 😉 Dit platform wordt wel bijgewerkt voor security fixes en dergelijke maar wordt niet meer ontwikkeld. Daardoor zal dit over een tijdje uit het landschap verdwijnen. Prima als je dat al hebt draaien maar ik zou geen nieuwe smartphone kopen met Windows Mobile er op. Je loopt ook al direct tegen het niet beschikbaar zijn van apps aan.
Ik kan Sygic en Google Maps vergelijken. Sygic kost een eenmalig bedrag en is daarna inclusief kaartupdates. Sygic geeft veel duidelijker instructies dan Google: op de snelweg zie je bij Sygic op welke rijstrook je moet rijden om verderop niet op het laatste moment van baan te hoeven wisselen en Sygic geeft ook in de stad goed aan wat je moet doen. Google daarentegen is zeer spraakzaam; helaas met zinloze informatie, zoals de straatnamen van de straat waar je in moet. Met Google rijd je vaker verkeerd doordat de instructies niet duidelijk zijn.
Sinds kort gebruik ik een Android inbouwsysteem. Hiermee heb ik het voordeel van een inbouw systeem en voordeel dat ik zelf kan bepalen welke navigatiesoftware ik gebruik. Bovendien zit ik nu niet meer vast aan de dure kaart-updates van mijn automerk.

Google Maps werkt in ieder geval prima.

TomTom Go Mobile helaas niet. In de 3D modus wordt alleen de weg getoond die ik moet afleggen, de omgeving wordt niet getoond waardoor je je niet kunt oriënteren. Volgens TomTom komt dit omdat TomTom Go Mobile voornamelijk is geoptimaliseerd voor smartphones (zie www.tomtom.com/18925). Het lijkt er op dat mijn scherm (9 inch) te groot is. Jammer dat TomTom hierover niks vertelt in Google Play.

Volgende test wordt Sygic.
Reputatie 1
Badge +1
Voor mijn werk zit ik best veel in een auto, om op de plek ter bestemming te komen.
In alle wagens zit dan wel een ingebouwde navigatie. Alleen die zijn zo veroudert dat die helaas niet meer zo betrouwbaar zijn.

Waardoor ik eigenlijk afhankelijk ben geworden van Google maps. Enige nadeel is dan wel, dat ook Google maps nog niet voor de volle 100% geüpdatet is, waardoor een zoektocht in een nieuwbouwwijk niet te vermijden is. Flitsmeister gebruik ik eigenlijk alleen om te zien hoe hard ik ergens mag, en hoelang de file is waar ik in sta.

Ook een min puntje is, als je dan aan het rijden ben, de pop-up berichten van Whatsapp er door heen rollen, waardoor je soms nog wel eens een afslag mist 😅
Reputatie 2
Badge +2
Hi @Anywhere92,

Herkenbaar probleem.
Tip is om je notificaties van Whatsapp en andere social media platformen (tijdelijk) uit te zetten.
Kan het ook niet afleiden 😄

Groet,
Celine
Ik gebruik mijn smartphone bijna altijd in de auto omdat tomtom intussen 5 jaar oud is en omdat ht de nodige pecunias kost om de verkeerssituatie bij te werken. Bovendien is het aanvragen van updates te moeilijk en te ingewikkeld.
De navigatieprogramma's op de telefoon worden dagelijks bijgewerkt.
Wat ik vreemd vind is dat mijn vaste navigatiesysteem geintegreerd is met de telefoon via bluetooth.
Ik kan de telefoon gewoon in de zak houden en met een knopdruk ga ik een gesprek aan als ik gebeld word. Waarom is het onmogelijk om met de telefoon in je zak op je ingebouwde navigatiesysteem te navigeren? Dit moet toch simpelweg mogelijk zijn !
Reputatie 7
H.T.J. Roelofs schreef:

Waarom is het onmogelijk om met de telefoon in je zak op je ingebouwde navigatiesysteem te navigeren? Dit moet toch simpelweg mogelijk zijn !

Er is geen Bluetooth profiel is die dat ondersteund. Iets dergelijks komt er ook niet want we migreren richting Android Auto en Apple Carplay.

Reageer