Consumentenbond.nl

Geen compensatie booking.com bij niet toegankelijk appartement

• 19 oktober 2019
  • 19 reacties
  • 771 Bekeken

Wij troffen tot onze grote spijt ons appartement - geboekt via booking.com - niet schoongemaakt aan. Er was geen receptie, we hebben ingecheckt via instructies die wij ontvingen hebben via whatsapp. De verhuurder was op de dag zelf niet bereikbaar, niet voor ons, maar ook niet voor booking.com.

Booking.com vroeg ons in eerste instantie om 30 min te wachten om een oplossing te vinden voor ons probleem. Daarna hebben wij nooit meer iets van booking.com gehoord. Toen ik opnieuw belde om ons geld terug te vragen werden wij gevraagd 5 dagen te wachten op een reactie van de verhuurder. Na 5 werkdagen opnieuw gebeld met booking.com., toen ontving ik een mail waarin stond dat wij niet hadden mogen uitchecken en dat booking.com niets meer voor ons kon doen.

Wat zijn onze rechten?

19 reacties

Het is mij onduidelijk wat u precies wil van booking.com. Heeft u er nu geslapen en wil u compensatie voor de schoonmaak of heeft u er helemaal niet geslapen?

Beste A. Deen,

Wij hebben niet in het appartement kunnen slapen omdat het appartement niet was schoongemaakt na het bezoek van de vorige huurders. Het bed was beslapen en alles was verder vies. Wij willen dat Booking.com ons het geld teruggeeft, omdat wij geen gebruik hebben kunnen maken van het appartement. Er was niemand om ons te helpen en wij ontvingen pas een dag later (in de avond - dus ruim na officiele check-uit tijd) een reactie van de verhuurder.

Gr,

Rob

Bedankt voor de waarschuwing, goed te weten waar je bij Booking.com op kunt rekenen qua klantenservice. Ik denk dat je recht hebt op je geld retour maar hoe je dat af moet dwingen in natuurlijk altijd de hamvraag. Hopelijk heb je eea goed gedocumenteerd met foto's en ook de correspondentie email en chat met verschillende partijen kan nuttig blijken. Aan klachtenkompas doet booking,com niet mee dus een formele klacht indienen en mogelijk moet je naar de kantonrechter om je gelijk te halen. Heb je een rechtsbijstandverzekering dan zou ik die inschakelen.

Reputatie 1
Badge

Wij hebben het meegemaakt dat we in Rome via Booking.com een appartement hadden geboekt. De eigenaresse van het appartement deed niet open maar stond wel boven achter het raam naar ons te kijken. Mensen die beneden op een terras zaten vertelden dat dit veel vaker gebeurd, waarop wij besloten hadden om een klacht bij Booking.com neer te leggen. Wel nu ik kan u vertellen dat dit bedrijf alleen maar een platform is voor verhuurders en nergens op reageert. Zelfs de negatieve review die wij op TripAdvisor hadden geplaatst om anderen te waarschuwen werd door TripAdvisor verwijderd, omdat onze review in strijd was met hun regels. Het is namelijk zo dat als je ergens niet binnen bent geweest je ook geen review mag plaatsen. Dus mensen u bent gewaarschuwd. Booking.com doet niets voor u!

Reputatie 7
Badge +7

Wat vervelend zeg! Ben je inmiddels al wat verder @Gebruiker1571520584?

Reputatie 1
Badge

@Monique dank voor jouw reactie, maar we hebben besloten om er verder niets meer mee te doen. Wel realiseer je jezelf hoe kwetsbaar je in zo’n situatie  bent. Ik bedoel het kan op die manier heel makkelijk gebeuren. Het enige wat we dus niet meer doen is boeken via Booking.com.

Reputatie 7
Badge +6

Heb je de Algemene Voorwaarden van Booking.com gelezen voordat je boekte?

Die staan als je op de homepage helemaal naar beneden scrollt in een kolommetje rechts onderaan de derde van onderen. Als je die klikt zie je de Algemene Reisvoorwaarden en dan bij punt 1 Rijkwijdte en aard van onze service.

Daarin leggen ze het helemaal uit in de eerste en tweede paragraaf, dat ze slechts tussenpersoon zijn en dat de Reisaanbieder aansprakelijk is. Ze krijgen hun gegevens van de reisaanbieder, zullen die niet verifiëren en zijn niet verantwoordelijk voor welke fout dan ook. En aanvullend daarop gelden ook de eigen Algemene Voorwaarden van de Reisaanbieder. Booking.com zegt dat ze 1,5 miljoen accomodaties hebben en 24/7 bereikbaar zijn. 

Ik heb niet meer verstand van consumentenrecht dan slechts een heleboel consumentengidsen lezen, maar zoals ik het zie gaat Booking.com helemaal vrijuit en dat je alle klachten bij de Reisaanbieder moet leggen. 

Reputatie 1
Badge

Beste @Jan ik stel jouw reactie zeer op prijs en ja, we zijn inmiddels bekend met de informatie waarnaar je verwijst. Maar dat was achteraf! Om die reden liet ik hier ook weten dat Booking.com niets doet om je te helpen. We hebben een prachtige tijd gehad en hebben het  al enige tijd laten rusten, want wat gebeurde mag onze mooie herinneringen aan een mooie tijd in Rome niet overschaduwen. Conclusie: als je bij booking.com iets boekt bij een particulier in het buitenland  die vervolgens niet thuis geeft .. dan doe je niets.  Geld kwijt, hals over kop een ander slaapkamers zoeken. Een reëel risico zo blijkt. Makkelijk verdient voor de adverteerder op Booking.com!

@Monique helaas nog niets verder gekomen. Booking biedt een compensatie van slechts 25 euro.  

@Jan dank voor je reactie. Ook ik heb dit achteraf ontdekt. Daarom is mijn advies om nooit een apartement via booking.com te boeken, maar gebruik te maken van AIRBNB. AIRBNB houdt de betaling vast en daar kan je als huurder direct dit soort zaken melden en dan keren zij het geld niet uit aan de verhuurder. Daarbij worden je rechten dus beter beschermd. 

Daarin leggen ze het helemaal uit in de eerste en tweede paragraaf, dat ze slechts tussenpersoon zijn en dat de Reisaanbieder aansprakelijk is. Ze krijgen hun gegevens van de reisaanbieder, zullen die niet verifiëren en zijn niet verantwoordelijk voor welke fout dan ook. En aanvullend daarop gelden ook de eigen Algemene Voorwaarden van de Reisaanbieder. Booking.com zegt dat ze 1,5 miljoen accomodaties hebben en 24/7 bereikbaar zijn. 

Je kunt  natuurlijk alles in je voorwaarden zetten dat je wil. Als dat betekent dat je al consument rechteloos bent als de eigenaar van de accomodatie geen zin heeft je binnen te laten dan denk ik dat de er iets fundamenteel verkeerd gaat en dat dat een nadere beschouwing verdient.

Reputatie 7
Badge +6

Daar heb je gelijk in Andre, ik vind die bepaling ook glibberig. Je hebt dan geen rechten en als je bij boeken akkoord gaat met die voorwaarden ben ik bang dat een rechter je geen gelijk geeft. Ook als je moet claimen bij een buitenlandse verhuurder is het moeilijk, mijn rb-verzekering gaat niet over de grens.

Daar heb je gelijk in Andre, ik vind die bepaling ook glibberig. Je hebt dan geen rechten en als je bij boeken akkoord gaat met die voorwaarden ben ik bang dat een rechter je geen gelijk geeft. Ook als je moet claimen bij een buitenlandse verhuurder is het moeilijk, mijn rb-verzekering gaat niet over de grens.

Het is dus maar de vrasg of die voorwaarden redelijk zijn en daarvoor moet iemand een keer naar de rechter om dat te toetsen, en dan kan als we het resultaat onredelijk vinden ook de wetgever iets doen. Dat fenomeen, "ik ben slechts de tussenpersoon, ik neem wel je geld maar bij problemen ben ik nergens verantwoordelijk voor" duikt bij herhaling op en ik zie geen enkele beweging om dit als thema op te pakken in plaats van als incidenten.

Reputatie 7
Badge +6

@Deen mag het alsjeblieft wegblijven dat je mijn bericht helemaal quote en de anderen niet. Het staat er al direct boven, dan is het toch nergens voor nodig? Als het ver weg staat alleen een quootje van een kort stukje wat ter zake doet is geen probleem, wat moeten de mensen anders met die lange lappen herhaalde tekst? Iedereen kan toch zelf ook scrollen? Als je het doet omdat ik je (om vriendschappelijke reden) Andre heb genoemd, oprecht sorry dan, ik zal het niet meer doen. 

@Jan daar moet je verder niets achter zoeken, ik doe dat maar zoals het me op dat moment logisch lijkt en ik quote nooit "lappen". Ik kan me wel herinneren dat ik eens heel precies een zin quotte en het verwijt kreeg dat ik selectief was. Conclusie: "ain't no pleasing everybody".

Maar back on subject, waarom gaat niemand eens naar de kantonrechter om te kijken of dit soort voorwaarden wel door de beugel kunnen, of zijn ze daar al geweest?

Reputatie 7
Badge +6

Dank je@A. Deen . De overheid wil zijn bemoeienis verder terugdringen en de burger meer vrijheid geven zijn dingen zelf te bepalen? Dus dat je vrij bent om zelf een deal te maken met een andere partij en dat partijen dan zelf de voorwaarden kunnen bepalen mits die aan de wet voldoen. Als er niets is afgesproken over schoongemaakt zijn kan je achteraf ook niet klagen. Booking.com geeft zich niet uit als een reisbureau of touroperator. Dat is ook niet verboden toch? Door de Consumentengidsen te lezen kan je veel leren en was dit misschien niet gebeurd? Mijn rb-verzekering gaat niet over de grens. Dus hoe moet je dan je geld terugkrijgen als een verhuurder in Rome geen reactie geeft? Ik zou van tevoren al afhaken, alles hangt dan van de blauwe ogen af.

Ik snap dit verhaal niet zo. Zelf heb ik meer dan 50 keer geboekt bij Booking.com en altijd pas ter plekke hoeven te betalen. Nooit vooraf. Een enkele keer werd alvast een bedrag gereserveerd van mijn creditcard.

Reputatie 1
Badge

@NeeltjeO Achteraf betalen bij Booking.com is veiliger, maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat als je vooraf betaald niets krijgt opgeleverd. Dat verwacht je niet. Dan hebben we het nog niet eens over ergens voor niets naar toe reizen. Wij boeken in ieder geval niets meer via dat platform.

Reputatie 1

Volgens mij heb je gewoon recht op je geld. Meen dat booking.com hier ook helemaal niet moeilijk mee is, maar denk dat zij eerst gewoon het protocol volgen. 

@NeeltjeO . . . als je vooraf betaald niets krijgt opgeleverd. . . . . 

De optie ‘vooraf betalen’ ben ik daar nooit tegengekomen. Altijd ter plekke pas betalen.

Reageer