Consumentenbond.nl

Geluidsoverlast motorrijders

Ik stoor me al jaren aan het (in mijn beleving) enorme lawaai dat veel motorfietsen maken,
en aangezien er steeds meer mee gereden wordt, neemt de overlast nog toe.
Bij de verkeerspolitie die ik daarover sprak vertelde men mij dat er gemiddeld 1 maal per jaar gecontroleerd wordt: dus weinig handhaving van de overlast.
Daarnaast blijkt dat het geluidsnivo gemiddeld 2 keer zo hoog mag zijn voor motorfietsen dan voor auto's!
(Bij meer geluidsdemping zouden bepaalde type motorfietsen minder hard kunnen rijden, hoor ik wel eens als argument. Dan gaat het vaak over een maximum snelheid van zo'n 160 km/u ipv 200 km/u....)
Om hier wat aan te doen zullen we dus vooral bij de wetgever aan moeten kloppen.
Ligt hier niet een mooie taak voor de consumentenbond?
(Tenzij ik me vergis, en er maar weinig mensen overlast van ondervinden).
ik ben benieuwd naar uw reacties.

36 reacties

Reputatie 7
Kan de consumentenbod hier iets mee?

Er zijn veel mensen die zich hieraan storen, van mij mag er ook paal en perk aan worden gesteld maar de politie heeft te weinig mensen. Hier woont zo'n aso motorrijder vlakbij, hij komt de ene week 's nachts om 02.00 met veel lawaai aanrijden, een andere week vertrekt hij luid en duidelijk om 05.00 en dan een week op normale tijden. Politie doet niets, wel bij lawaaiige brommers maar ook niet vaak. Ik heb al eens gedacht om een aardappel in zijn uitlaat te proppen maar ik weet niet of dat gevaarlijk is. Mensen die vlak bij een verkeerslicht wonen zijn niet te benijden, dat optrekken is nog erger.
Reputatie 7
Badge +6
Technisch gezien kan het uitlaatgeluid prima teruggebracht worden zonder dat de prestatie noemenswaardig achteruit gaat. En al was dat zo , dan blijft er nog meer dan genoeg over. Flauwekul dat die herrie zo groot mag en moet zijn. Heel veel moderne motoren zijn ook behoorlijk stil . Sommigen schijnen het prachtig te vinden om met een hoop geknetter langs te komen . Vaak ook nog met grove overtreding van de snelheid. Aangekaart per mail bij de wijkagent met het verzoek dat eens bij de leiding aan te kaarten ......Al meer dan een jaar geleden en niet eens een reactie gehad en ook nooit een controle geweest.
Reputatie 7
Badge +6
Motorfietsen mogen van de wet het geluid maken zoals ze door de dealer in Nederland geleverd worden waarbij ze moeten voldoen aan de typekeuring. Als ze 30 of 50 rijden in woonwijken is dat in een lagere versnelling met een hoger toerental wat extra herrie veroorzaakt. Alleen tussen 22:00 - 07:00 mag je geen geluid maken die de buren hindert. Als mensen dan klagen maken ze een kans. Op Schiphol bij de plannen voor de Polderbaan en nu bij de uitbreiding van het vliegveld Leliestad zijn er erg veel protesten tegen het geluid (geweest). Het zijn langdurige processen van protesterende actiegroepen die heel moeilijk resultaat opleveren.

De politie wil wel bromfietsen controleren op geluid vanwege het illegaal opvoeren om harder dan 50 km/u te kunnen rijden. Bromfietsen zijn ook tweetakt en maken daardoor aanzienlijk meer geluid. Er bestaan tweetakt motorfietsen, die maken een knettergeluid, maar daar is opvoeren niet de gewoonte omdat ze toch al harder mogen rijden dan 50 km/u. De overige motoren zijn viertakt en die maken minder geluid. Als je klaagt bij de politie doen ze weinig omreden dat ze het in het verleden al eens voor de rechter hebben gebracht en toen werden teruggefloten. Dikwijls klagen mensen dus voor niets, het is niet de politie die niets doet maar de rechter.

Geluid wordt uitgedrukt in decibel en dat is een logaritmisch getal. Dat houdt in dat 3 dB meer een verdubbeling van het geluid is. Verdubbeling van de afstand is ook een halvering van het geluid. Een decibel in een ruimte is vanwege de reflectie tegen de wanden luider dan in een open veld. Dit onderscheid moet je bij decibels dus steeds maken. De reflectie van het motorgeluid tegen het wegdek is in feite een tweede geluidsbron, en is daardoor bijna een verdubbeling van het geluid. Bij ZOAB asfalt maken ze holtes in het asfalt waardoor de reflectie doodslaat. Je hoort dan alleen de motor en niet de reflectie erbij. Daar kan je zelf horen hoeveel verschil het maakt als je het reflectiegeluid van het wegdek weglaat.

Ter verduidelijking: een motorfiets maakt bijvoorbeeld 80 dB geluid. De reflectie tegen het wegdek is ook 80 dB. Decibellen moet je logaritmisch optellen, dus 80 dB + 80 dB is niet 160 dB maar 83 dB. Twee motorfietsen naast elkaar die elk 80 dB geluid maken en met de reflectie tegen het wegdek elk 83 dB, zijn samen op het moment van passeren dus circa 86,4 dB. Als een motorfiets 80 dB geluid maakt en een tweede motorfiets wat verder weg 70 dB (door de grotere afstand), dan hoor je alleen de luidste van 80 dB plus die reflectie is totaal 83 dB. Daarom valt het verkeerslawaai van meerdere voertuigen dus eigenlijk ook best mee. Je hoort alleen die dichtbij zijn, die verder weg zijn en daardoor meer dan 10 dB minder geluid maken, hoor je dan niet. Dus als een lange stoet auto's voorbij rijdt hoor je niet het totaal van alle auto's, je hoort slechts de circa vijf auto's die vlak bij je zijn. Zodra van twee geluidsbronnen het verschil in geluid meer dan 10 dB is, hoor je alleen de luidste.

Een verdubbeling van het geluid, dus 3 dB toename, wordt echter niet waargenomen door je oor, dat begint pas bij 10 dB toename afhankelijk van toonhoogte. Een geluidsapp op je mobieltje neemt het wel waar. Een wet moet ook voldoen aan gelijkheid en geen discriminatie inhouden, dus motorfietsen in wijken verbieden vanwege het lawaai haalt het daarom nooit. Waar moeten ze dan die motorfietsen stallen? Bij verkeerslawaai kijkt een rechter ook naar de geluidsbelasting in de tijd. Twee keer per dag een boem boem motorfiets door je woonwijk gaat een rechter niet verbieden. Twee keer per uur ook niet.

Ik heb in een andere tijd in een werkgroep gezeten om iets te doen aan verkeerslawaai. Daaruit vertel ik deze dingen.
Reputatie 7
Het lawaai van de motorrijder die hier hinder veroorzaakt is nog niet zo lang geleden gemeten, 105 decibel, dat is ook het geluid van de traumaheli als die vlakbij landt.
Reputatie 7
Badge +6
@Mevrouw Jones Dat kan helemaal zo zijn. Ik gok dat dan op de weg bij de motorfiets 105 dB is gemeten als hij in een woonwijk 50 km/u rijdt. Maar de woningen staan daar een eind vandaan. Door de afstand verminderen de decibels zodanig dat het op de gevel van de woning niet meer dan 50 dB zou moeten zijn. Verdubbeling van de afstand is immers halvering van het geluid. Dus als je zegt 105 dB zou je ook erbij moeten zeggen hoe, wat en waar is er gemeten? Welke snelheid, welke afstand tot de gevel en zo.

Is het op de gevel toch meer dan 50 dB dan doet de gemeente nog niks want het is niet continue maar slechts een moment in de tijd, een keer per uur of zo. Daarvan gaat een rechter gapen. Je kan apps op je mobiel installeren die decibels meten. Hoeveel becibel is een voorbij rijdende motorfiets dan als je bij je voordeur of tuindeur staat? Dat zal niet die 105 dB zijn . . . Als de uitlaat van de motorfiets kapot is, of een onderdeel is verwijderd, dan is het verkeerd, dan heb je een punt. Maar als hij voldoet aan een apk keuring (of gelijkwaardig) dan niet.
Reputatie 7
Dat is een beetje moeilijk uit te leggen in verband met herkenbaarheid, ik zou het goed en niet globaal kunnen uitleggen in een privé bericht. Hij rijdt i.i.g. op ca 30 meter van de gevel van het complex waar ik woon en zowel de gemeente als de DCMR (voor niet randstedelingen: Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond) wonen we in een klankgat, mede door de aanwezigheid van water en hoogbouw. Daar is nooit over nagedacht, we hebben ons als VvE het habbiebabbie geprocedeerd in het verleden.
Reputatie 4
Badge +4
Hierbij mijn privé mening, ik rijd zelf ook af en toe motor. In mijn beleving maken de meeste motofietsen niet zo veel meer lawaai dan auto's. Volgens mij zijn er twee soorten motoren die veel meer lawaai maken. Dat zijn de super sport machines die veel lawaai maken wanneer ze i(n de stad) te hard rijden. En dat zijn de zware tweecilinder motoren waar expres dempers uit zijn gehaald. Wanneer de motorfietsen volgens de regels worden gereden is, naar ik denk, de overlast veel minder. Daarmee is het volgens mij een zaak van de politie, controleren van snelheid en decibellen.
Reputatie 7
Ik heb daarnet een decibellenmeter op mijn ipad gezet, even geprobeerd met bepaalde geluidssterktes binnen, dat is natuurlijk geen meting aan de gevel maar het was om te proberen of die app het doet. Hij pikt wel ieder geluidje op zag ik, zelfs de niesbui van mijn buurvrouw op het balkon, die kwam op 37 dB(A).
Reputatie 7
@Ben S, een Harley Davidson kan heel wat lawaai produceren. Een paar jaar geleden lag ik in het ziekenhuis in een kamer bijna boven de verkeerslichten op een kruising met de Maasboulevard, altijd druk want de Maasboulevard komt van en gaat naar de A16. Iedere ochtend kwam er rond 06.00 een erg luidruchtige Harley voorbij en ongeveer een kwartier later nog eentje, als ze voor rood moesten wachten verging horen en zien als ze optrokken en als ze nog net even groen wilden halen werd er nog een tandje bovenop gedaan. Ik had jarenlang een buurman met een BMW, die hoorde je bijna niet, de motor van een buurmeisje hoor ik ook niet en ze gebruikt hem toch dagelijks (Suzuki).
Reputatie 7
Badge +6
@Mevrouw Jones Ik heb altijd een Harley Davidson willen hebben, zo'n grote, maar ja ik leef nu maar met de droom. Maar leuk dat je een decibel meet app hebt geinstalleerd. Volgens het bestemmingsplan mag in een woongebied maximaal 50 dB geluid op de gevel staan. Dat zou je nu dus kunnen testen. Ik hoor ook wel eens die motorfietsen die erg veel lawaai maken. Ik vermoed dat ze dan de demper uit de uitlaat hebben gehaald of zoiets. Ik denk dat die motorfietsen dan in overtreding zijn. Want inderdaad wat Ben zegt, er zijn ook veel motorfietsen die heel rustig klinken. Ik woonde vroeger in Delft-Zuid met al die hoge flats, daar hadden we ook van die klankgaten.

Als elke ochtend een motorfiets voorbij komt en dat geluid is meer dan 50 dB op de gevel, misschien dat een rechter het dan wil veroordelen. Ik heb zoiets nog niet eerder gelezen in het nieuws.
Reputatie 7
Ik moet wel in de kamer zijn als hij komt of gaat, in de slaapkamer hoor ik hem niet. Ik moet ook razend snel zijn, hij is in no time voorbij. Hoop dat het lukt.
Ik woon in Monnickendam vlakbij de provinciale weg , de N247 en de geluidsoverlast van sommige motoren die zo hard mogelijk optrekken en dan zo snel mogelijk hun weg vervolgen is echt heel erg. Zo jammer voor die motoren die normaal rijden en het lijkt me heerlijk om zo te rijden. Maar die snelle jongens (?) maken het niet leuk. Het is echt heel erg af en toe. Minutenlang horen wij het lawaai. Waarom mogen motoren zoveel lawaai maken?? En waarom zo hard rijden? Word daar nooit tegen op getreden?
Reputatie 7
Badge +5
@M. van Wijk Er wordt wel tegen opgetreden, zie Wegmisbruikers, daar zie je regelmatig een motorrijder zijn rijbewijs kwijt raken.
Daarnaast heeft de politie tig nieuwe video surveillance auto's die er als gewone auto uitzien en er komen er nog meer om dit aan te pakken.

Ik heb 8 jaar op de OK gewerkt en in het eerste mooie weekend van het jaar was er altijd een OK team extra, voor de motorrijders die na een winter niet rijden, niet meer weten hoe sterk hun motor is en niet meer weten dat ze in een bocht toch echt langzamer moeten rijden om de bocht heel door te komen.
De laatste uitzending van Kassa besteedde aandacht aan motorrijders en hun verhoogde kans op tinnitus. Niet alleen door het lawaai van hun eigen motor maar vooral door lawaai van suizende wind. Hoe harder je rijdt, hoe meer kans op tinnitus. Of dat een minder lawaai belofte voor de toekomst inhoudt moet nog blijken. Voorlopig zullen motorrijders die door hun rijgedrag tinnitus oplopen daar, kan ik u verzekeren, ernstig spijt van krijgen.

De politie is maar beperkt toegerust voor het aanpakken van lawaaiklachten en aan speciale opsporingsambtenaren voor milieuovertredingen is al jaren een gebrek. Lawaaioverlast, hoewel een bekende aantaster van de gezondheid, is bij de overheid geen prioriteit. Zoals ook komende zomer weer zal blijken wanneer gemeentelijke vergunningen worden verleend voor "evenementen" die omwonenden in de wijde omtrek van hun slaaprust zullen beroven.

Tegen tijdelijk lawaai gebruik ik al jaren (in de bouwmarkt verkrijgbare) industriële gehoorbeschermers. Die helpen ook om de bloeddruk omlaag te krijgen na blootstelling aan ernstige lawaaioverlast. En voor overdag kan ook een leergang "focus op het werk" behulpzaam zijn. Mits je natuurlijk werk hebt waarop je je graag wilt focussen.
Als motorrijder zou ik toch even een aantal verhalen willen verduidelijken, c.q ontkrachten.

• moderne scooters zijn vaak 4 takt , herkenbaar aan het lage geluid
  • motorrijders hebben zelf vaak gehoorbescherming in dus zijn voorbereid op het effect van lawaai tijdens het rijden
  • ook ik vind het irritant dat motorrijders op de meest onmogelijke tijdstippen >10000 toeren moeten rijden om aan hun genot te komen. Tegenwoordig vaak midden in de nacht.
  • geluidsoverlast is niet exclusief voor en door motorrijders, heeft u benzine / elektrisch aangedreven tuin apparatuur en of hoge druk reiniger ? U bent een veel grotere irritatie factor dan een motorrijder, hier heb ik vrijwel 7 dagen in de week last van dus verbieden die rommel maar (consumentenbond een rol, dacht het ook niet net zoals met motorrijders)
  • geluidsoverlast door feestende en/of bbq'ende buren ? Net zo goed een mega irritatiefactor.
En dan heb ik het nog niet over stankoverlast van auto's . Auto's die uitstoten en te hard rijden in een 30 km buurt. Auto's die rechten hebben maar geen plichten. Heeft de consumentenbond hier ook een rol in ? Dacht het niet

En zo kan ik nog wel wat irritatieonderwerpen verzinnen zoals verdwaasde senioren op een elektrisch aangedreven fiets die bang en incompetent nergens op letten en niet in control zijn. Heeft allemaal niks met de consumentenbond te maken. Die zijn er voor consumentenbelangen en niet voor zaken die de samenleving onderling moet oplossen.
@Kattenkop Die hogedrukreinigers vind ik ook een kriem; een halve dag motorlawaai voor een karwei dat ook met bezem (lichaamsbeweging!) en emmers water in een uur te klaren is. Maar, anders dan u, vind ik dat de CB hierin wel degelijk een rol kan spelen. Door meer aandacht voor geluidsbelasting door apparatuur en vooral door de gecombineerde geluidsbelasting van apparatuur die tegelijkertijd in werking is. En ook voor het energieverbruik van al die moderne apparatuur die nu scholieren tegen klimaatverandering de staat op stuurt. Onwetend van het feit, dat zij mondiaal gezien zelf tot de meest klimaatschadelijke generatie ooit behoren.
Waar ik op doel is dat de overheid hier iets voor organiseert. Straffen waar nodig, waarschuwen waar mogelijk. Overlast is niet iets wat op het bordje ligt van de Consumentenbond. Wel kunnen dit soort factoren meegenomen worden in testen: geluid van een apparaat is erg belangrijk zo niet leidend.
Qwerty
het zal waarschijnlijk nog een generatie duren voordat alleen elektrische motoren in de bebouwde toegestaan zijn.
Een zeer informatief artikel over wettelijke geluidsnormen etc. van de MAG: Google: geluidsnormen motoren. (MAG-NL.org)
Wat betreft veel lawaai: De motor kan onwettig zijn door een illegale uitlaat of het verwijderen van een deel van de uitlaat, de dB-killer.( geschat op 5% van de motoren (KNMV)).
Daarnaast kan de politie optreden door art. 57 , als de bestuurder onnodig lawaai veroorzaakt ( al is de motor wettig).
Misschien helpt het contact opnemen met de lawaaiige buurman wel om het " probleem " op te lossen.
Mijn motor maakt ook teveel herrie, maar ik gedraag me gewoon in de bebouwde kom( laag toerental) en zeker op rare tijdstippen.... Zo rijd ik ook vaak te hard, maar niet asociaal en zeker niet in de buurt van andere verkeersdeelnemers. Ik vind dat ik op die manier best wel een beetje lol mag hebben soms...
Reputatie 7
"Mijn" motorrijder start onder het complex waar ik woon. Bij vertrek eeft hij eerst een paar keer stevig gas en dan scheurt hij weg. Hij doet dat ook als hij aankomt, nog even een keer gassen. Als hij hem vijftig meter verderop zet zijn er geen woningen, dan hoor je hem nog maar dan weerkaatst het geluid minder. Bovendien staat hij dan niet in de weg, nu staat hij soms zo onhandig dat iemand in een scootmobiel geen kant uitkan behalve achteruit of, na met enige moeite, keren, er is geen berm of trottoir om uit te wijken. Er is meerdere keren door bewoners geklaagd tegen de eigenaar maar die zegt alleen "je mot niet ouwehoeruh".
Daarom start ik mijn motor en rijd dan rustig weg; niemand last van behalve mss de echte klagers ( ik heb nog nooit klachten gehad)... Gewoon een kwestie van gedragen en geven en nemen... Ik woon bij Eindhoven en daar wonen een hoop mensen die naast een vliegveld zijn gaan wonen en daarna gaan lopen zeiken over geluidsoverlast.....Dat vliegveld lag er al voordat er ergens huizen stonden ongeveer....
Reputatie 6
Badge +5
Ik stoor me eigenlijk nooit aan geluiden van motor rijders.
Er wonen er meerdere motor liefhebbers hier in de buurt.

Buren met kinderen die uren lang lopen te krijsen en schreeuwen in de tuin is veel hinderlijker.
Vroeger kreeg je gewoon een tik aan de bek, als je dat deed.
Reputatie 7
Het geluid van een motor ligt ook aan de eigenaar, sommige types zijn dol op het geluid van een soeciaal soort uitlaat.

kinderen maken altijd lawaai,normaal praten kunnen ze niet meer want die tik is verboden, helaas.

Reageer