Consumentenbond.nl
Vraag

Heb ik recht op het volledige voordeel van een lagere BPM?

• 29 juni 2020
  • 7 reacties
  • 196 Bekeken

Badge

Goedendag,

Ik heb in maart dit jaar een nieuwe auto besteld. Deze zou eind juni geleverd worden.

Dit is door de corona crisis vertraagd naar medio juli.

Nu heb ik waarschijnlijk onder een dikke steen gelegen want ik kwam vandaag achter dat de BPM tarieven vanaf 1-juli wijzigen.

In mijn geval is dat een verlaging van €1944,--

De uitstoot van mijn nieuwe auto is 100 gr/km. Het betreft hier een benzine/lpg auto.

Heb ik recht om het volledige verschil terug te krijgen?

Bij navraag bij de dealer krijg ik als antwoord dat ik ws €500,-- tot €1000,-- korting krijg omdat de importeur de netto prijs (excl. BPM) gaat verhogen.

Ik heb al een prijs afgesproken, incl. BPM.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden.

Gr,

Diederick

7 reacties

Reputatie 3
Badge +3

Ik vind dat de dealer een goed aanbod doet. U heeft tenslotte eerder gekocht en inderdaad de fabrikant verhoogd de netto prijs. Dat is al redelijk bekend gemaakt in diverse media.

Je spreekt een prijs af incl BPM, staat daar ook het bedrag van de BPM vermeld? Dan zou je je kunnen beroepen op het feit dat dat bedrag niet betaald hoeft te worden. Staat er geen bedrag bij dan lijkt het mij lastig een specifiek bedrag te eisen.

Reputatie 3
Badge +2

Goedendag,

Ik heb in maart dit jaar een nieuwe auto besteld. Deze zou eind juni geleverd worden.

Dit is door de corona crisis vertraagd naar medio juli.

Heb ik recht om het volledige verschil terug te krijgen?

Ha, de dealer heeft goed opgelet en gaat de tenaamstelling/levering vertragen .. Ja, natuurlijk moet je het volledige verschil als korting krijgen. De dealer betaald de bruto prijs zoals besteld aan de fabrikant op datum bestelling. De BPM wordt betaald aan RDW op moment van tenaamstelling/afgifte kentekenbewijs. 

Dat de fabrikant zijn prijzen opnieuw vaststelt voor bestellingen na 1 juli staat hier natuurlijk los van. 

Badge

De factuur is opgesplitst in diverse posten, waaronder de BTW en BPM.

Als de BPM lager wordt omdat de auto na 1-7 op kenteken gezet wordt hoeven ze volgens mij maar het lagere bedrag te betalen.

Ik ben dan ook van mening dat ik recht heb op het volledige verschil van de BPM als korting, zoals Chris L. ook schrijft.

Ik ga nog eens praten.

Reputatie 3
Badge +3

Maar wilt u dan ook de hogere inkoopprijs betalen omdat uw auto na 1 juli wordt afgeleverd?

Badge

Maar wilt u dan ook de hogere inkoopprijs betalen omdat uw auto na 1 juli wordt afgeleverd?

Ik denk niet dat er een hogere inkoopprijs gerekend wordt aan de dealer.

De auto is besteld bij de importeur begin maart met de levertijd 20-juni.

Prijs is vastgesteld.

De importeur moet zich ook houden aan de afspraak naar de dealer.

De BPM is iets wat de overheid bepaald. Daar heeft de importeur / dealer geen invloed op.

In dit geval gaat deze omlaag. Mocht het omhoog gaan dan zullen ze prijs van de auto toch ook niet goedkoper maken om het verschil te compenseren.

Waarom dan wel de auto duurder maken als de BPM omlaag gaat.

Natuurlijk wil ik graag dat Chris L. gelijk heeft.

Maar ik vind eigenlijk ook dat hij gelijk heeft.

BPM of BTW. Dit is vergelijkbaar. Als de BTW wordt gewijzigd veranderen de prijzen ook gelijk. Niet de ex. BTW prijzen, maar wel de incl. BTW prijzen.

Ik ben benieuwd wat het wordt. Ik hoop alleen ergens te kunnen vinden wat dit standpunt ook juridisch onderbouwd.

Ik ben benieuwd wat het wordt. Ik hoop alleen ergens te kunnen vinden wat dit standpunt ook juridisch onderbouwd.

Wat verwacht u daar dan van, als jurist X zegt dat u daar recht op heeft en de dealer daar niet in meegaat? Wellicht is er jurisprudentie maar dan moet u die eerst nog zien te vinden.

U moet gewoon in gesprek, eventueel wat water bij de wijn doen en het zo oplossen. U heeft een uitstekend argument, het bedrag staat genoemd en dat is aantoonbaar onjuist gegeven de nieuwe datum.

Reageer