Consumentenbond.nl

Heb je wel eens verkeerd getankt?

• 1 mei 2020
  • 18 reacties
  • 1787 Bekeken
Heb je wel eens verkeerd getankt?
Badge +8
  • Moderator
  • 1446 reacties

Verkeerd tanken gaat vaker mis dan je denkt. Bijvoorbeeld als je een auto leent, huurt of over meerdere auto’s beschikt in je huishouden. Een enkele keer komt het zelfs voor dat een foutieve bevoorrading van een tankstation de oorzaak is van de problemen. 

De schade aan je auto is bij verkeerd tanken meestal fors met hoge herstelkosten. En wat ook niet iedereen weet: bijna de helft van de allrisk-verzekeringen dekt dit niet. Lees hier meer over op deze pagina van onze website.

Heb je wel eens verkeerd getankt? En hoe heb je dit toen opgelost?

18 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Ik heb wel eens een hele slechte octaan 91 benzine getankt.
Als je dan even plank gas wil geven, begint de motor te hikken.
Dat was met een paar liter 98 weer opgelost.

Reputatie 7
Badge +6

Ik rij al meer dan 55 jaar en heb vooral bij onbekende auto's altijd voordat ik moest tanken gekeken of gevraagd welke brandstof er in moest . Tegenwoordig staat het meestal bij of op de tankdop . Het is me nog nooit overkomen . 

Reputatie 7
Badge +6

Weten we allemaal , dat veel tuin- en parkmachines niet geschikt zijn voor E -10 benzine? Als het niet in het instructieboekje staat , vraag de leverancier van de machine .

Reputatie 6
Badge +5

Als je heel weinig rijd tijdens de crisis is het verstandig geen E10 te tanken.
Er is ook een lijst van pompstations met E5 Euro.

Reputatie 7
Badge +6

Een VW Golf van 2006 is geschikt voor E95 en E98 benzine. Ook E10 is hij geschikt voor. Ik neem daarom aan dat de meeste benzine auto's van na 2006 ook zo zijn. Misschien zijn er auto's die wel altijd E98 moeten hebben en dat je dan per vergissing E95 erin doet. Misschien gaat het om of je benzine in diesel doet of diesel in benzine. Ja dan gaat het verkeerd. Met diesel in benzine had ik een keer gezien dat de auto gewoon stopt met rijden en was er verder geen schade. Diesel eruit laten lopen en benzine erin en hij reed weer na het nodige sputteren en proesten. Andersom heb ik nooit gezien. Er is dan geen bougievonk dus zou er niks moeten ploffen.

Reputatie 7
Badge +6

Klopt , Jan. De ergste schade komt voor bij een diesel die benzine voor de kiezen krijgt . Voor zover mij bekend heeft een benzinemotor geen schade na het tanken van diesel en stopt hij gewoon doordat de bougies vet slaan . Een auto die geschikt is voor E95 , kan ook overweg met E98 . Andersom mag nooit E95 in een auto waarvan bekend is dat er E98 in moet . Dan heb ik het over octaangetal . Bio brandstof geeft bij een aantal oudere auto's problemen doordat de materialen die met de brandstof in aanraking komen daar op termijn niet tegen bestand zijn. Daar zijn lijsten van en die moeten E98 tanken . E10 geeft dan meer problemen dan de eerder veel gebruikte E95 met maximaal 5% bijmenging van Bio . Moderne auto's zijn vrijwel allemaal geschikt voor E10 behalve degenen die absoluut een octaangetal van 98 nodig hebben . 

Reputatie 1
Badge +1

Als het minus 20 graden celsius is kan dieselbrandstof vlokken, wat het starten van de auto verhinderd. In de winter worden er toevoegingen in de diesel gedaan, zodat de auto kan starten bij extreme koude. Bijvoorbeeld op wintersport in het hooggebergte. Maar je kan ook 1 a 2 liter benzine in de dieseltank gooien om beter te starten bij extreme koude.

Dus als je per ongeluk benzine in een dieselauto gooit en dit direct merkt (Dat is mij een keertje overkomen) en dit niet meer is dan 4% a 5% van de gehele tankinhoud kun je de tank verder volgooien met diesel en verder rijden.

Reputatie 7
Badge +6

Normaliter past de leverancier de dieselbrandstof tijdig aan als het koud wordt , @Michiel2  . Toch ging het in het verleden wel eens mis als een pompstation nog met zomerkwaliteit zat terwijl het plotseling erg koud werd . Helaas merkten we dat pas als we onderweg stilvielen .Heb om die reden zelf ook wel eens benzine bijgemengd . Tegenwoordig wordt daar beter  op gelet denk ik . Bij de moderne hogedruk-inspuitsystemen kan een kleine hoeveelheid benzine de hogedrukpomp al beschadigen . Dus beter geen meter meer rijden voor de zekerheid als er benzine bijgemengd is .

Reputatie 2
Badge

Met mijn Volvo XC70 diesel naar het tankstation om wat benzine te halen voor de grasmaaier. Jerrycan gevuld, zonder na te denken tankpistool in de auto gestopt en enkele seconden benzine i.p.v. diesel getankt. Contact met Volvo on call: absoluut niet starten, bergingswagen onderweg, opgehaald. Bij dealer leeg/schoongemaakt. Berging vergoed door Volvo on call, kosten schoonmaken ongeveer €550 zelf betaald. Dat alles de middag voor autoreis naar Toscane!

Reputatie 7
Badge +6

Vermoedelijk waren de kosten veel hoger geweest als je toch was gaan rijden met de gedachte dat die paar liter benzine geen probleem zouden moeten zijn. Goede keuze om eerst Volvo te bellen .

Reputatie 1
Badge +1

Blijkbaar was het 40 jaar geleden niet zo’n probleem. Ik heb toen wel eens in een diesel auto 10 liter benzine getankt. Ik kon er niets aan merken tijdens het rijden.

Reputatie 2
Badge

Blijkbaar was het 40 jaar geleden niet zo’n probleem. Ik heb toen wel eens in een diesel auto 10 liter benzine getankt. Ik kon er niets aan merken tijdens het rijden.

Moderne diesel kunnen er absoluut niet tegen. Werken onder veel hogere druk en zijn afhankelijk van de diesel voor interne smering. Die faalt als de benzine de diesel verdunt.

Reputatie 7
Badge +6

Sterker nog . Als de gasolie toen was gaan vlokken of dat dreigde te doen door de kou , was toevoeging van benzine de aangeraden oplossing . De in die tijd gebruikte motoren konden daar prima tegen mits de hoeveelheid bijgemengde benzine niet te groot was . 

Reputatie 7
Badge +6

Ik kijk ervan op. Compressie is bij diesel circa 3x hoger dan benzine. Als er nog een halve tank diesel in zat en dan een liter of twee benzine erbij is geen probleem. Dieselmotor heeft geen vonk, benzine ploft dan niet.

Heb nog wel eens een halve tank slaolie in een Tranaporter gedaan, was geen probleem. Daarna nog jaren mee gereden. 

Krukas en zuigerstangen en zuiger worden gesmeerd met de motorolie. Kan niet met diesel want bij vorst heeft diesel de voorgeschreven viscociteit niet meer. Motorolie bijvoorbeeld 10W40 wil zeggen dat bij een koude start de olie bij -10° tot +40° buitentemperatuur nog prima vloeibaar is volgens voorschrift. Anders zou motor in elkaar draaien. Ik had gewoon de brandstoftank leeg laten lopen in een teil, benzine laten verdampen en weer terug in de tank. En mooi €550 in m'n zak gehouden.

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb gelukkig de diverse foutmogelijkheden bij tanken niet gemaakt. Maar een dertig jaar terug had ik een oude Ford Diesel, 2,5 liter. Ik kreeg hem maar niet door de APK keuring. De Forddealer zat er wel mee, hij was bij hem gekocht en in onderhoud.. Ik moest er toen verplicht 10 liter benzine bij tanken. En geen centje pijn meer, enkele jaren zo door de keuring gegaan Uiteraard geldt dat voor de huidige diesels niet meer.

Reputatie 7
Badge +6

Om aan de milieu-eisen te voldoen is de inspuitdruk enorm hoog geworden . Die hogedrukpomp verdraagt geen benzine . De verbranding van een mengsel van benzine en diesel gaat fout als het aandeel benzine te groot is . De verbranding gaat dan te snel met als gevolg enorme piekdrukken. Dat kan de motor totaal vernielen. Er spelen dus twee problemen .

Reputatie 7
Badge +7

Dank @E.T. Wiersum voor de nadere uitleg. Ik had al begrepen dat nieuwe diesels een veel hogere compressie hebben. Niet direct de link gelegd dat het om de milieueisen ging. Dus nu komen ze wel allemaal door de APK eisen.

Ik heb in mijn leven maar 2 Fords gehad een Taunus en een Scorpio. De Scorpio had de 2.5 liter XD3T PSA diesel. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

@Leo ik heb ook heel lang met diesel gereden. Op het laatst met een VW Transporter 2,4TDI. Dus met brandstofpomp en injectoren, het staat voor turbo diesel injection. Soms ging er een beetje benzine in als het vroor, een tijd ook gewone slaolie van de supermarkt gemengd met diesel. Het verbruik bleef altijd 1 op 12,25 gemiddeld. Op het laatst stond de km-teller op 440.000. Nooit iets gemerkt. Ik ben daarna overgestapt op benzine. Maar als de huidige diesels nu al stuk kunnen gaan van een paar liter benzine ga ik wel elders kijken. Ik lees dat de diesel de pomp mede smeert, niet de zuigers.

Reageer