Intex zwembadpomp (08FP 604G)

• 27 July 2022
  • 10 reacties
  • 147 Bekeken

Deze pomp, maar ook andere varianten ervan, gaat na enige tijd stuk omdat de waaier (impeller)/rotor stuk gaat (slijtage). Geen probleem!

Maar deze onderdelen zijn in Europa niet te krijgen. Wel in Zuid-Afrika (en in Moldavie).

En wel voor de ‘verschrikkelijke’ prijs van slechts 'n kleine 4 Euro!!

(maar SA mag ze niet buiten SA versturen!

Nieuwe pomp kost al snel rond de €50,-.

In contact met Intex Benelux: ‘het is ons beleid deze onderdelen niet te hebben”

Ik vind dit, zeker in deze tijd, niet ‘prijzenswaardig’.

Wat 'n wegwerp maatschappij!

Ter info:

1. het vervangen van de onderdelen kun je doen zonder de pomp te demonteren en is in 2 minuten ‘gepiept’.
  2. Nergens in de bedieningshandleiding staat dat het verstandig is met enige regelmaat het waaiertje/rotor er even uit te halen en het daar verzamelende vuil/zand er even uit te spoelen (reden van de overmatige slijtage): werkje van 3 minuten!

Indien geïnteresseerd: copien van de correspondentie met Intex zijn beschikbaar

10 reacties

Op https://intexcorp.com/replacement-parts complete stuklijsten van allerlei pompen. Ik weet niet wie SA is maar de pompen die ik daar zie kunnen prima reserviced worden. Inderdaad zonde als je niet een impeller kunt nabestellen.

IK heb niet verder gezocht maar ook Europa: https://www.intex.eu/support/spare-parts-replacement?lst_lang=3

Ik zie hier een hele lijst met onderdelen voor de intex 604, maar daar zit geen rotor met waaier bij. Wel staan er van andere modellen zwembadpompen de rotor met waaier. Het wekt bij mij de indruk dat er van de intex 604G wel een heleboel losse onderdelen zijn te krijgen maar dat de rotor met waaier niet los te verkrijgen is. Wellicht omdat die als een geheel is met het pomphuis.

Beste A Deen,

SA is Zuid Afrika.

Op de genoemde site kun je van alles bestellen, maar die pompwaaiers/rotors (plus asje niet)!

Staan ook niet op de tekeningen van de pompen.

AliExpres had ze, Amazone ook: uitverkocht.

Lijkt er op dat Intex haar handel afschermt: n hele pomp is meer omzet dan zo’n rotortje!

Dag jan,

Waaier/rotor is er in 1 minuut uit te halen, zit zelfs een 1 klik sluitdekseltje op: is de bedoeling dat je die er makkelijk uit kunt halen, maar dat wordt nergens vermeld.

Kom ik ook pas nu achter dat dit zo eenvoudig kan!

Dag Smuld718, 

Ik weet het dan ook niet, zie hem niet in de onderdelenlijst staan, wel andere van een ander merk. Misschien zijn ze universeel en kan je die van een ander merk pakken? 

Zie wel een interessant filmpje.
Voor de juiste indruk, hele film kijken en reacties lezen.

Idd goed filmpje. Eenvoudig toch! 
en bij n kleinere pomp zoals n 604g type heb je zelfs geen schroevendraaier nodig. Hoogstens n spitsbek tanggetje om de waaier/rotor wat makkelijker uit (het magneetveld) te wippen/trekken. Maar als je niet echt hele dikke vingers hebt gaat dat ook met de hand👍. 
zoals al eens eerder gezegd: klusje van n paar minuten.

Overigens: heb het omhulsel van de magneet/rotor van de waaier glad geschuurd (800 watervast schuurpapier) en er een krimpkousje overgedaan/geschoven. (En natuurlijk ff met de fohn er op gekrompen).

Draait al weer n paar dagen soepel en n heel stuk rustiger. 
kijken hoelang dat krimpkousje t houdt. 

Reputatie 4
Badge +4

@Smuld718 Heb je nog iets gehad aan de tips van de andere community leden? Mocht er een reactie tussen staan die je het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als Beste Antwoord. 
Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook om snel het antwoord te vinden.

Groetjes Shana

Nee, dat niet. Intex schermt de markt af in West-Europa. En het kopen van onderdelen daarbuiten is qua verzendkosten niet interessant. Via-via in Zuid-Afrika de onderdelen kunnen kopen voor n prikkie; komen in handbagage (pakketje van slechts  8x 5x5 cm) zeer binnenkort naar Nederland. Kostte wat moeite, maar dan heb je ook wat!

Reageer