Beantwoord

Kogeldruk bij fietsdragers

De max. toegestane kogeldruk van de trekhaak van onze Corolla is 55 kg. Twee elektrische fietsen wegen snel 50kg en de drager zelf 15kg of meer. Je zit m.a.w. snel 10 tot 20kg boven de max. kogeldruk. Ik lees hier niets over bij fietsdragers voor op de trekhaak. Is dit onveilig? En zal de verzekeringsmaatschappij uitkeren in geval van een ongeluk? Hoe staat de Consumentenbond hier tegenover?

icon

Beste antwoord door Imke 15 juni 2021, 13:43

Hi @H.L. Verster, ik heb inmiddels contact gehad met onze expert. Hij laat het volgende weten:

‘Je mag de maximale ‘kogeldruk’ niet overschrijden. Wat betreft die kogeldruk (eigenlijk: de maximale verticale belasting van de trekhaak): die wordt bepaald door wat de autofabrikant veilig acht en gaat verder dan de sterkte van de trekhaak. Ook belasting van bevestigingspunten spelen bijvoorbeeld een rol.  Ongeacht of daar nog marge op zit zou ik niet over die die 50kg waarde heen gaan om de redenen die in het forum al beschreven zijn.

Wat betreft het vervoer van twee e-bikes: misschien lukt het onder de 50kg te blijven door bv de accu’s en andere ballast van de fietsen te halen voor het transport. Overigens is voor kleine middenklassers (VW Golf, Peugeot 308) een kogeldruk van 75 kg gangbaar en begint dit ook door te dringen in de klasse eronder waar ook 50 kg nog veel voorkomt.’

Bekijk origineel

23 reacties

Als er sprake is van een maximale kogeldruk dan heeft u zich daaraan te houden. Welk standpunt zoekt u daar verder over?

De ANWB zei dat ik daar niet ongerust over hoefde te zijn. Technisch gezien zou de trekhaak wat extra druk best kunnen hebben. Hoe een verzekeringsmaatschappij zou reageren in geval van een ongeluk konden ze niet zeggen. Ik vind het een vaag verhaal en ik wil duidelijkheid. Ik heb geen alternatief, er is geen sterkere trekhaak beschikbaar. Of er komt een officieel standpunt waarop ik mij kan baseren dat de kogeldruk met bijvoorbeeld 20 kg overschreden mag worden of er wordt meer aandacht aan gegeven zodat er wellicht een sterkere trekhaak op de markt komt.

Niemand gaat u zwart op wit geven dat u zich niet aan die maximale toegestane kogeldruk hoeft te houden . Of een sterkere trekhaak het op kan lossen weet ik niet, wellicht speelt de belasting op de bevestigingspunten een rol en is dit het matje voor uw type auto.

Het is ook een trekhaak.
Een fietsendrager er op zetten, is iets waar het eigenlijk niet voor bedoelt is.

Reputatie 3
Badge +3

De verzekering zal niet uitkeren. Dat is namelijk wat ze het liefst niet doen. Zeker in dit soort gevallen is de vinger al snel uw kant uit gewezen, u heeft namelijk de maximale capaciteit overschreden en dat is voldoende om niet uit te keren.

Reputatie 5
Badge +4

Hier zegt de anwb toch wat anders: https://www.anwb.nl/experts/auto/97/nogmaals-maximale-kogeldruk-gewijzigd “Blijft dat het wettelijk niet is toegestaan de maximale kogeldruk te overschrijden.”

Neem hier geen risico, dat is levensgevaarlijk als die zware fietsen er af breken!

Hier zegt de anwb toch wat anders: https://www.anwb.nl/experts/auto/97/nogmaals-maximale-kogeldruk-gewijzigd “Blijft dat het wettelijk niet is toegestaan de maximale kogeldruk te overschrijden.”

Neem hier geen risico, dat is levensgevaarlijk als die zware fietsen er af breken!

Interessant, want daar zeggen ze dus eigenlijk dat het de stijfheid en vering is die bepaalt wat een auto aan kan en zal er dus geen "zwaardere" trekhaak mogelijk zijn.

Reputatie 5
Badge +4

Er ís ook geen ‘zwaardere’ trekhaak mogelijk, kogeldruk wordt door de fabrikant bepaald. 

Op zich mag auto wellicht 1200 kg trekken, maar kogeldruk is max. circa 75 kg. 

Bussen en campers hebben een vaak een max. kogeldruk van meer dan 100 kg. Dat neemt niet weg dat het een belangrijk punt van aandacht is bij het aanschaffen van een fietsdrager voor elektrische fietsen en dat de Consumentenbond hier wat meer aandacht aan zou moeten besteden.

Misschien moeten ze e-bikes ook gewoon niet zo zwaar maken.

Badge +8

Hi @H.L. Verster, dank voor je vraag en welkom op de Community!

Ik heb je vraag doorgestuurd naar onze expert. Zodra ik meer weet, kom ik bij je terug!

Fijn om te horen! Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die tegen dit probleem oploopt. Hier zouden meerdere partijen eens over moeten nadenken en om dat voor elkaar te krijgen is de Consumentenbond beter geëquipeerd dan een individuele consument.

Reputatie 6
Badge +3

Ik denk dat het wel degelijk verschil maakt, voor de belasting van de trekhaak, of je een kogeldruk hebt van 60 Kg in combinatie met een caravan van 900 Kg of met een paar fietsen van 50 Kg en dat je zwaardere fietsen ook toe zou kunnen staan.

Dat zou echter betekenen dat alle sterkte berekeningen en testen voor alle trekhaken voor beide situaties gedaan moeten worden. En dat e.e.a. wettelijk geregeld wordt.

Ik denk dat het wel degelijk verschil maakt, voor de belasting van de trekhaak, of je een kogeldruk hebt van 60 Kg in combinatie met een caravan van 900 Kg of met een paar fietsen van 50 Kg.

Daar zeg je wat.
Ik verwacht dat het extreem veel verschil maakt in het geval van een (ABS!) noodstop, waar de trekhaak gewoon tegen moet kunnen.
Als er dan fietsen op staan wordt de trekhaak op een buigingskracht naar boven belast.
Bij een caravan, met de as(sen) in het midden, treedt er een draaimoment in werking waardoor de trekhaak niet alleen in de remmende richting belast wordt, maar ook naar beneden. Afhankelijk van de caravan en de belading denk ik dat het dan al gauw gaat om honderden kilogramkrachten.
Een trekhaak moet in beide gevallen lomp sterk zijn. Heeft iemand wel eens gehoord van een afgebroken of gebogen trekhaak?

Reputatie 7
Badge +6

Bij een apk-keuring worden de koplampen steeds met een spiegelkast gecontroleerd of ze niet teveel omhoog of naar links schijnen. In Engeland moet je naar rechts schijnenvan NL-auto's juist weer afplakken met een sticker. Als je meer dan 50kg (danwel wat er in je kentekenbewijs staat) kogeldruk op je trekhaak hebt schijnen de koplampen te ver omhoog en dat mag niet vanwege de verkeersveiligheid. 

Dat ligt nogal aan de auto. Zijn er anno nu trouwens nog wel auto’s zonder koplampverstelling?

Reputatie 7
Badge +6

Ik had in de jaren '70 nog een oude Eend, Deux-Cheveaux, Twee Pearden, met een draaiknop naast de versnellingspook. Daarmee kon je de koplampen omhoog en omlaag verstellen. 

De andere auto's hadden stelschroefjes aan het armatuur, maar daar kwam je alleen aan als je een botsing had gemaakt en je koplampen scheel keken.

Bij de apk stelt die man m'n koplampen steeds als het eens nodig is. Maar verder denk ik dat de Nederlanders niet aan de stelschroeven van hun koplamp komen of ze nou wel of geen caravan of aanhanger aankoppelen. Dus hebben ze bij de apk een maximale stand ingevoerd als de auto horizontaal staat. Misschien is dit niet doorslaggevend voor de kogeldruk, maar speelt het wel een rol?

Reputatie 5
Badge +4

Handmatige koplampverstelling is al een aantal jaren een verplichting bij Europese type-goedkeuring. Automatische verstelling bij bepaalde lampen, xenon of led?

Reputatie 3
Badge +3

U wilt de maximale kogeldruk van uw trekhaak eventueel kunnen overschrijden én zwart-op-wit de garantie dat u daar geen problemen mee krijgt, op wat voor manier dan ook. Dat gaat niet lukken. U kent de door fabrikant opgegeven maximale kogeldruk en hoe u daarmee omgaat is uw verantwoordelijkheid. De consequenties als er iets mis gaat, kunnen voor uw rekening zijn.

Het is het zelfde principe als het potje zout dat eeuwen oud is.
Er staat een houdbaarheid datum op.
Domweg omdat ze de houdbaarheid maar voor een paar jaar hebben laten testen.

Als je iets overkomt met een hogere belasting ben je fout.
En zijn de kosten voor eigen rekening.

Badge +8

Hi @H.L. Verster, ik heb inmiddels contact gehad met onze expert. Hij laat het volgende weten:

‘Je mag de maximale ‘kogeldruk’ niet overschrijden. Wat betreft die kogeldruk (eigenlijk: de maximale verticale belasting van de trekhaak): die wordt bepaald door wat de autofabrikant veilig acht en gaat verder dan de sterkte van de trekhaak. Ook belasting van bevestigingspunten spelen bijvoorbeeld een rol.  Ongeacht of daar nog marge op zit zou ik niet over die die 50kg waarde heen gaan om de redenen die in het forum al beschreven zijn.

Wat betreft het vervoer van twee e-bikes: misschien lukt het onder de 50kg te blijven door bv de accu’s en andere ballast van de fietsen te halen voor het transport. Overigens is voor kleine middenklassers (VW Golf, Peugeot 308) een kogeldruk van 75 kg gangbaar en begint dit ook door te dringen in de klasse eronder waar ook 50 kg nog veel voorkomt.’

Bedankt Imke, dat is een duidelijk antwoord. We halen al het extra gewicht als accu’s eraf, maar het blijft passen en meten. Goed te horen dat de nieuwere, kleinere middenklassers inmiddels wat meer kunnen hebben.

A.u.b. ook de tassen er af halen. Ik zie vaak auto’s rijden met fietsen achterop waar de big shoppers nog op zitten. Die hangen dan vaak grotendeels naast de auto, dwars in de wind. Je wilt niet weten wat voor krachten er dan op komen als je op de snelweg rijdt, zeker als je ook nog eens in het buitenland 120 of 130 rijdt met de wind tegen.

Ik heb op de snelweg wel eens twee fietsen op een drager in de berm zien liggen en een kilometer verder een beteuterd stel op de vluchtstrook. Dat was geen vrolijke dag voor die twee.

Reageer