Consumentenbond.nl

Koopjes over de grens: wat neem jij mee terug?

Lekker wat Franse wijn, Belgische of Duitse biertjes inslaan op de laatste dag van de vakantie. Soms komen vakantiegangers met een afgeladen auto weer thuis. Voor de populaire vakantielanden binnen de EU willen wij graag weten wat voor een koopjes Nederland mee terug neemt van een vakantie. Het mag van alles zijn, van etenswaren tot elektronica tot kleding.

Wat neem jij mee terug van vakantie? En waarom neem je het mee terug? Help mee met ons onderzoek voor de Consumentengids en laat het weten in de reacties!

13 reacties

Reputatie 6
Badge +4
Daar gebruiken we de vakanties niet voor tenzij we toevallig tegen iets aantrekkelijks aanlopen. We wonen vlak bij de Duitse grens en gaan een aantal keren per jaar daarheen om bepaalde artikelen in te slaan . Niet uitsluitend wegens prijs ( vooral drogisterij-artikelen ) , maar ook vaak dingen die in NL niet te koop zijn.
Reputatie 5
Badge +3
Ik rij één keer in de twee jaar naar België toe om daar shag te kopen. De laatste keer scheelde me dat een euro per pakje. Als je dan 20 sloffen in één keer inslaat dan scheelt dat een hoop geld. Vroeger was dit verschil nog groter, toen scheelde me dat € 2,50 per pakje,

Ik ga er heen met een kwartvolle tank want als ik daar dan toch ben dan tank ik meteen even, scheelde de laatste keer maar € 0,31 per liter.

Conclusie: België zit al hoog met zijn shag- en benzineaccijzen.. De conclusie wat dat betekent voor de Nederlandse prijzen en accijnzen laat ik graag aan de oplettende lezer over,
Reputatie 3
Badge +3
In Frankrijk zijn meer dan 430 verschillende soorten kaas. We zoeken elke keer een andere lekkere kaas om mee te nemen. In België tanken we de helft van de keren benzine, scheelt inderdaad € 0,22 tot € 0,31 per liter, telkens een halfvolle boterhamzak met kwartjes van Kok nietwaar. Het is niet meer erg voor de pompen aan de grens want die bestaan niet meer.

CocaCola en PepsiCola 2 liter flessen zijn in Frankrijk per liter € 0,82 en € 0,60. Daar nemen we ook dikwijls van mee. De Carrefour is behoorlijk aan de prijs, maar Lidl en Aldi in Frankrijk zijn goedkoper. Doordeweeks worden die filialen daar door één persoon gedraaid die de winkel en de kassa tegelijk doet! In Frankrijk zijn veel nieuwe Action winkels geopend, zelfde prijs als hier, met Nederlandse tekst op de verpakking!

Goedkope Franse wijn die een beetje zuur smaakt, als je daar één zoetje in doet smaakt die daarna uitstekend!
Ik neem hoofdzakelijk hefe weizen dunkel en hell mee van Kaufland in Duitsland van het merk Oettinger. Veel goedkoper dan hier!
Ad van den Berg schreef:

Ik neem hoofdzakelijk hefe weizen dunkel en hell mee van Kaufland in Duitsland van het merk Oettinger. Veel goedkoper dan hier!

Bij Kaufland zou u eens het Kellerbier van Oettinger moeten proberen. Wel een beetje duur voor Oettinger begrippen (€0,40 per halve liter).
Zal ik zeker ook eens proberen!
Bedankt voor de tip!
Reputatie 1
Badge +2
Tanken in België (goedkoop), wijn uit Frankrijk en Italië (gekocht bij de producent, zelf geproefd, ook deels hobby)
Bier en wijn zijn in Duitsland inderdaad veel goedkoper - zelfs bij identieke producten van dezelfde winkelketen:

Zo kost bv. een halve liter witbier bij de Nederlandse LIDL 65 cent (in blik), en bij de Duitse LIDL maar 34 cent (in een PET statiegeld fles).

Het statiegeld is 15 cent - dus zelfs als je de fles nooit weer terug naar Duitsland mocht brengen, ben je nog steeds 16 cent per fles goedkoper uit!

Overigens worden deze PET-flessen in ALLE Duitse recycling-automaten geaccepteerd - ongeacht merk of winkelketen!)
De flessen die u bedoelt, @Chris2, hebben volgens mij een statiegeld van €0,25.
Reputatie 5
Badge +6
Dat is inderdaad nogal een verschil @Chris2! Neem je bier en wijn om die reden dan ook mee terug van vakantie, of ga je er zelfs speciaal voor de grens over?
@Léonz heeft gelijk: het statiegeld voor blikjes en zog. "Einwegflaschen" (die dus niet hergebruikt maar gerecycled worden) is 25 ct.
Maar om voor dit prijsvordeel nou speciaal de grens over te gaan lijkt me niet echt verstandig ...
Chris2 schreef:

Maar om voor dit prijsvoordeel nou speciaal de grens over te gaan lijkt me niet echt verstandig ...

Het hangt er natuurlijk vanaf hoever je van de grens woont.
Reputatie 5
Badge +5
Mijn schoonouders wonen net over de grens. Enige wat dus echt regelmatig kopen in het buitenland is benzine. Verder pakken we meestal het vliegtuig naar Frankrijk of Italië, dus dan is het qua gewicht niet extreem handig om de koffer vol te laden met flessen wijn. Ik kan me goed voorstellen dat er zeker een behoorlijk voordeel te behalen valt als je met de auto/caravan gaat..

Reageer