Consumentenbond.nl

Kwaliteit Qwic fietsen en garantie

• 28 oktober 2018
  • 10 reacties
  • 4354 Bekeken

Ik zou bij een volgende fiets geen Qwic meer nemen. Fiets van drie jaar heeft al de volgende problemen gehad: defecte accu, defecte sensor, gescheurde velg (spaken scheurden uit). Naast nog heel veel kleine ongemakken. De laatste reparatie, de kapotte sensor, kostte mij 160 euro en er was geen coulance mogelijk. "Hij is uit de garantie meneer." Totaal onbuigzaam. Oh ja, heb al verteld dat ik 2 (twee!!) maanden moest wachten op de nieuwe sensor? Konden ze ook niets aan, wat zou kunnen, maar toch..... #Qwic
Vlgens hen is de verwachte levensduur van een sensor zo kort.
Ik ben wel benieuwd naar de mening van anderen op dit forum. Is dat echt zo dat een een sensor zo snel stuk gaat en in feite al afgeschreven is na drie jaar. Ik dacht altijd dat je naar redelijkheid recht hebt op een werkend product.

10 reacties

Badge

Herkenbaar verhaal van Dhr de Bos. Sinds 5 maanden heb ik een Qwic RD-10 (geen speed). Daarop heb ik 4 maanden prima gefietst. Nu steeds 'vreemde' ondersteuning: soms te veel, soms nauwelijks, intermitterend en al een paar keer geheel uitgevallen inclusief display uit (accu bijna vol). Pas na het verwijderen en terugplaatsen van de accu kon ik weer een paar kilometer fietsen. Ook meerdere keren naar de dealer terug geweest onder garantie. Steeds niets concreet gevonden. Software update, harde reset, getuned. Inmiddels is de fiets niet meer vooruit te branden (nog zwaarder trappen dan een fiets zonder ondersteuning). Zeker niet in stand 1,2 en 3. Alleen in de hoogste stand heb ik het idee van soepele ondersteuning zoals ik die verwacht (en de eerste 1000 kilometer ook heb ervaren in stand 2 en 3). Antwoord van de dealer: wij kunnen er ook niets aan doen dat Qwic via software updates het rijgedrag soms aanpast. Om er vervolgens aan toe te voegen: ik vind hem lekker fietsen (kortom ik moet niet zeuren). Op 4 januari gaat de dealer Qwic bellen. Ik ben benieuwd of ik mijn fiets nog vaak in moet leveren, of dat ze concreet iets vinden en ik de fiets onbezorgd kan gaan gebruiken.

Status update: inmiddels is de controller vervangen, maar hij bleef vreemd aanvoelen. Na 50 km staat de fiets weer bij de dealer: ineens viel de ondersteuning uit, batterij toont leeg (had nog 30%, seconde later 0%). Storingscode 81. Dealer levert steeds wel service, maar deze fiets heeft alleen maar verliezers...

Vijf jaar geleden voor 2700 euro een QWIC Performance (P-MN360) gekocht. Mooie fiets, rijdt ook lekker, maar veel kleinere mankementen (kapotte spaken, trapper die eraf viel, ontzettend piepende rem), tegenvallende actieradius.

Na anderhalf jaar ging de motor kapot. Gelukkig viel dat nog binnen de garantie. Nu is de motor weer kapot, althans een sensor in de motor. Alleen het vervangen van de hele motor biedt soelaas. Dat kost maar liefst 1000 euro.

Aangezien de accu zo langzamerhand ook aan vervanging toe is (kost ook zo'n 600 euro), kan mijn fiets nu maar beter naar de schroothoop. Dat valt toch wel tegen voor zo'n dure fiets. Ik ben erg teleurgesteld. Ga geen QWIC meer kopen.

Badge

Herkenbaar verhaal van Dhr de Bos. Sinds 5 maanden heb ik een Qwic RD-10 (geen speed). Daarop heb ik 4 maanden prima gefietst. Nu steeds 'vreemde' ondersteuning: soms te veel, soms nauwelijks, intermitterend en al een paar keer geheel uitgevallen inclusief display uit (accu bijna vol). Pas na het verwijderen en terugplaatsen van de accu kon ik weer een paar kilometer fietsen. Ook meerdere keren naar de dealer terug geweest onder garantie. Steeds niets concreet gevonden. Software update, harde reset, getuned. Inmiddels is de fiets niet meer vooruit te branden (nog zwaarder trappen dan een fiets zonder ondersteuning). Zeker niet in stand 1,2 en 3. Alleen in de hoogste stand heb ik het idee van soepele ondersteuning zoals ik die verwacht (en de eerste 1000 kilometer ook heb ervaren in stand 2 en 3). Antwoord van de dealer: wij kunnen er ook niets aan doen dat Qwic via software updates het rijgedrag soms aanpast. Om er vervolgens aan toe te voegen: ik vind hem lekker fietsen (kortom ik moet niet zeuren). Op 4 januari gaat de dealer Qwic bellen. Ik ben benieuwd of ik mijn fiets nog vaak in moet leveren, of dat ze concreet iets vinden en ik de fiets onbezorgd kan gaan gebruiken.

Mijn MA11 Performance Speed is inmiddels weer voorzien van een nieuwe middenmotor en accu, kortom: naar verwachting weer zo’n 2500km fietsplezier.

Begin dit jaar een QWIC Performance MA11 Speed speed-pedelec aangeschaft: compleet drama. Na 6000km inmiddels 2x de Brose Drive TF motor onder garantie vervangen (de motor gaat tussen de 2500-3000km mechanisch kapot, waarbij de aandrijving wegvalt). Bij de eerste keer vervangen van de motor is het achterlicht op onverklaarbare wijze defect geraakt en bij de 2e keer heeft ook de 735Wh accu het begeven. Meest recente probleem is dat kort na het vervangen van de motor de complete verlichting is uitgevallen en de fiets dus nu niet meer bruikbaar is. Na 10 maanden heb ik voor € 3800,- aan rekeningen liggen (garantie uiteraard). 

Opmerkelijk: bij mijn collega (zelfde QWIC Performance MA11 Speed) is de motor + verlichting aan de achterzijde ook defect geraakt bij (2500km). Bij Specialized Vado speed-pedelecs met Brose Drive TF (eveneens bij een collega) treedt dit probleem overigens ook op.

QWIC geeft aan het probleem op zich staat, hetgeen ik mij inmiddels niet meer voor kan stellen.

Dus als je deze miskoop inmiddels gedaan hebt: garantie verlengen (5 jaar) en anders QWIC fietsen met een Brose motor links laten liggen!

2 jaar geleden een qwic performance rd 10 aangeschaft. Mooi model. Maar veel problemen. 

Remschijven, het licht functioneert niet : nieuwe controller. En nu valt, zonder reden, de ondersteuning weg en wordt het display uitgeschakeld. De fietsenmaker waar ik de qwic gekocht heb verdeelt qwic niet meer. Teveel miserie.

Geachte heer Bel,

Gaat het hier ook om een Brose middenmotor?

Met vriendelijke groet,

Frank.

Reputatie 4
Badge +5
Zelf heb ik ook al eens een topic aangemaakt over de kwaliteit van mijn Bulls ebike: eBikes onderhoudskosten en gebruikservaringen
De snelheidssensor bij mij is ook defect geraakt en heb ik dus vervangen. Dat was na ong. twee jaar gebruik.
Accu is dit jaar gereviseerd.
Spaak gebroken, maar niet zo heftig als bij u.
Wegvallende ondersteuning.
Keer op keer wegvallende verbinding tussen computer, snelheidssensor en accu.
Systeem dat op tilt slaat bij hoge temperaturen.
Tandwielen en ketting moeten nu vervangen worden maar dat laat ik voorbijgaan want ik ga een andere ebike zoeken...
In ieder geval bedankt voor de tip en ik kan op mijn beurt een ebike van Bulls sterk afraden.
Badge +1

Erg vervelend allemaal. Jammer dat de ANWB test van 2019 de geteste fiets wel een 7,5 kreeg, maar toen werd er imho niet op duurzaamheid getest?

Als je echter de ervaringen hier bekijkt:

https://www.elektrischefietsen.com/merken/qwic-elektrische-fietsen/ 

Gemiddeld 2,5 van de 5 sterren das geen 7,5. Hopelijk nemen toekomstige kopers dit mee in hun overwegingen.

Sterkte er mee.

Bij mij stelt de QWIC helaas ook erg teleur. Een halfjaar heb ik heel fijn op de RD-10 (dus niet de speed variant) kunnen fietsen. Heerlijke fiets, en het design is geweldig. De fiets zou het prima het aankunnen om sneller dan 25 km te rijden want het had dezelfde hardware als de RD10 speed, en dat is in de landerijen waar ik fiets naar mijn werk erg prettig.

Maar al na een paar maanden begonnen de storingen. Error codes bij het opstarten, tijdelijk en soms permanent wegvallen van de ondersteuning, het niet goed passen van de accu.
Telkens weer terug naar de winkel (VMG in Veldhoven) en de fiets voor een paar dagen, soms zelfs weken, kwijt. Alles is zo'n beetje vervangen (motor, accu, sensor, controller). Onder garantie dat wel. En ondanks dat alles viel de ondersteuning wederom permanent weg. Inmiddels ben ik de fiets al weer maanden kwijt, heb er inmiddels langer niet, dan wel, op kunnen fietsen. Enige feedback over waarom al deze storingen optraden heb ik nooit gekregen. QWIC wil hem nu terugnemen voor een nieuwe RD10 (die tegenwoordig maar 25 km blijkt te kunnen, dus daar heb ik niet zoveel aan), met bijbetaling van mij kant. En dan? Heb ik dan wel een betrouwbare fiets? Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van anderen...

Reageer