Consumentenbond.nl

Levensduur elektrische fietsen

• 2 september 2019
  • 14 reacties
  • 898 Bekeken

Mijn elektrische fiets is na 4 jaar eigenlijk 'overleden'. Reparatie gaat meer dan 1200 euro kosten. Ook mijn zus moest na 4 jaar een nieuwe elektrische fiets kopen omdat de oude eigenlijk aan het eind van zijn leven was.

Mijn (onderzoeks)vraag is: wat is eigenlijk de levensduur van een elektrische fiets? En wordt dat meegenomen in de testen?

14 reacties

@P.M. Mokveld
Voor zover ik weet is levensduur principieel ontzettend moeilijk en heel duur om vooraf te testen en wordt het vrijwel nooit meegenomen. Er zijn wel initiatieven, met name bij auto's, om systematische gebruikers feedback te verzamelen maar voor zover ik weet loopt iets dergelijks niet voor fietsen.
Reputatie 3
Badge +4
Ik zou wel eens willen weten, wat er bij @P.M. Mokveld kapot gegaan is aan de fietsen.
Zelf vermoed ik, dat dit de accu's zijn. Om met accu's een goede levensduur te krijgen, is er voor elk type accu (loodaccu, NicMH, NiCAD, etc) weer een andere manier om mee om te gaan. Wat sowieso verkort werkt, is de fiets, ongebruikt in de schuur te laten staan, met de accu er nog in/op. De langzame ontlading en de temperatuur verschillen zijn funest voor elke accu.
De rest van de elektrische fiets, zit wel iets degelijker in elkaar.
De fiets werd zeer regelmatig gebruikt, in 4 jaar heb ik ruim 14.000 km gefietst. De fietsenmaker gaf aan dat reparatie nu zo'n 1200 euro zou kosten. Accu, banden vervangen, achterwiel opnieuw spaken en de velg vervangen. Motor gaat sterk achteruit, trekt bij aanzetten, etc.
Reputatie 5
Badge +1
Een accu heeft hoe dan ook een beperkte levensduur; ik denk dat Uw situatie representatief is voor veel elektrische fietsen.
Een traditionele fiets is altijd wel redelijk eenvoudig te repareren echter met de komst van de accu, motor, display bediening etc. is de fiets een ander soort product geworden. Je krijgt nu ook de reparatie perikelen die je hier regelmatig leest m.b.t. huishoudelijke apparaten en consumenten elektronica. Reparatie is vaak duur en al snel niet meer de moeite.

Daarmee wordt de fiets een stuk minder duurzaam; persoonlijk vind ik dat daar te weinig aandacht voor is.
elektrisch fietsen is gewoon duur! maar wel fijn.
de gemiddelde leeftijd van een fietsaccu bedraagt 3 jaar dus bij een accu die pas na 4 jaar de geest geeft kan je eigenlijk niet klagen
deze informatie heb je beslist ook bij de aanschaf gekregen.
de fiets heeft ook onderhoud nodig!
accu en banden vervangen valt de kostenpost "normaal onderhoud"
de velg vervangen en een wiel opnieuw spaken binnen 4 jaar is bij normaal gebruik van de fiets niet normaal, mogelijk is er met de fiets ruw omgegaan.

stel aanschaf indertijd nieuw: 1500 euro, bij 14000 km kostte jou elke km ruim 10 cent (elektriciteit niet meegerekend)
dat valt dus eigenlijk ook wel mee.
Twee jaar geleden hebben mijn man en ik beide een nieuwe E-bike gekocht, een Bulls Green Move La Cuba. Kosten €4000,00 per stuk. Nu is (3 maanden na het vervallen van de garantie) de motor (brose-motor) van mijn fiets stuk.
Imiddels staat hij al bijna een maand bij de dealer zonder dat er wat gebeurd is: eerst dacht men aan een kapotte V-snaar; na 2 weken zijn ze er eens naar gaan kijken, en bleek dat de V-snaar niet stuk was, maar de motor. Nu -weer 2 weken verder- is er nog steeds niets gebeurd: eerst werd gezegd dat er leveringsproblemen waren bij de fabriek, dan lag het weer aan de "tussenpersoon", wie dat ook moge zijn.... De fabriek van Bulls staat ergens in Zuid Duitsland, maar dat is toch geen excuus...?
Gisteren kregen we te horen dat een nieuwe motor €870,00 kost, excl. arbeidsloon, dat komt er nog bij, zodat ik ongeveer €1000,00 kwijt zal zijn om mijn fiets te laten repareren.....
Van een coulance-regeling is geen sprake, terwijl de garantieperiode van 2 jaar nog maar nét verlopen is en we bij deze dealer 2 jaar geleden wél voor €8000,00 fietsen hebben gekocht.....
De dealer wil de motor wel open maken om te kijken of hij hem voor minder geld kan repareren, maar deskundigheid hiervoor ontbreekt, en bovendien: als dat niet lukt ben ik misschien nóg duurder uit....
Wie heeft hier ervaring mee en wat raadt u mij aan?
Reputatie 7
Je hebt bij een elektrische fiets kwetsbare onderdelen, dat de accu's opraken weet iedereen, ook dat banden slijten maar na een jaar of vier zou zo'n fiets verder toch nog in goede staat moeten zijn, aangenomen dat hij niet dag en nacht buiten staat, dat hij goed wordt onderhouden en dat je er niet mee crosst. Soms zijn de reparatiekosten zo hoog dat je net zo goed een nieuwe fiets kunt kopen (geldt niet alleen voor fietsen). Jan schreef ook al dat het al snel niet de moeite loont. Als de onderdelen makkelijk te verkrijgen zijn is er misschien een reparateur te vinden die niet met dubbel krijt schrijft, of misschien ben je zelf reuze handig.
Reputatie 1
Badge
Sommige onderdelen van een elektrische fiets zijn duur en slijten relatief snel omdat ze niet echt ontworpen zijn voor de kracht van een elektrische motor ... bv een nexus achternaaf.. kost 150-200 euro + montage en deze slijten eigenlijk te snel voor het aantal kilometers dat door elektrische fietsen worden gemaakt. De fabrikanten eg Shimano hebben nog geen achternaaf die met onderhoud bv 50.000 km mee kan gaan. Dus ja na 30.000 km zijn diverse onderdelen aan het einde van hun levensduur en de kosten om dit allemaal te vervangen meer als de restwaarde van de fiets.
Reputatie 7
Badge +6
Vaak is er dan na twee tot vier jaar al een dure nieuwe accu in gegaan en vervolgens horen we vaak van nog meer dure problemen waardoor hij in feite total loss is. Bij fietsen met een aanschafprijs tussen € 2000 en € 4000 vind ik dat onacceptabel .
Reputatie 7
Voor zulke dure fietsen lijkt mij dat ook @E.T. Wiersum , ik vermoed dat er aardig wordt verdiend op sommige reparaties, vooral als er geen dure onderdelen moeten worden vervangen, je weet niet altijd wat ze doen als je er niet met je neus bovenop staat. Nu er steeds meer elektrische fietsen gaan rondrijden zullen er ook wel mensen zijn die zich erin gaan verdiepen om na verloop van tijd sommige dingen zelf te kunnen repareren.
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb ook mijn twijfels over de eerlijkheid en vakkennis van de gemiddelde fietsenmaker op dit gebied @MrsJones . Verder denk ik dat er een hele vette marge op die onderdelen zit . Het zou fijn zijn als we die dingen redelijk simpel zelf zouden kunnen repareren met minder dure onderdelen. Maar dat alles zou niet nodig moeten zijn door de kwaliteit te verbeteren .
Reputatie 7
Voor veel fietsenmakers zal het een behoorlijke omschakeling zijn geweest, net als voor de ANWB die met steeds meer elektronica in auto's te maken krijgt. Bijscholen, maar een fietsenmaker van 64 heeft daar misschien niet veel zin in, omdat veel jongeren voor een andere loopbaan kiezen blijven er weinig vakmensen over. Als je fiets dan kapot gaat moet hij naar de fabriek in Duitsland of, als je pech hebt, naar China. Een (mobiele) reparatieservice voor uitsluitend elektrische fietsen van alle merken (als dat niet al bestaat) is misschien een gat in de markt.
Reputatie 1
Badge
Er zit niet zoveel marge op onderhoud en onderdelen als je misschien zou vermoeden.. Je kan alle onderdelen gewoon op internet opzoeken en er zijn heel veel aanbieders en met meer dan 3000 fietsenmakers is er ook voldoende keus. Het is redelijk arbeidsintensief en dat maakt het totaal duur. De elektrische fiets is nog volop in ontwikkeling en heeft eigenlijk nu het niveau van auto's uit de jaren '70 ... onderdelen moeten sterker worden en de ontwikkelingen gaan instapjes... over een paar jaar zijn de elektrische fietsen veel beter.
Reputatie 5
Badge +1
@A. van Eijk
Misschien is motor revisie een mogelijkheid. Op YouTube staan filmpjes van de revisie van zo'n brose motor. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ook in Nederland zijn bedrijfjes aan het ontstaan die e bike motoren reviseren.

Reageer